نکات آموزشی

با استانداردهای روز برنامه نویسی وب در سال 2023 آشنا شوید!

استانداردهای روز برنامه نویسی وب و ساخت وب سایت مجموعه قوانینی است که رعایت آنها برای دستیابی به طراحی وب سایت حرفه ای الزامی می‌باشد.

استانداردهای روز برنامه نویسی وب که توسط کنسرسیوم جهانی وب (W3C) اعلام می‌شود، دستورالعمل های فنی و عمومی برای ساخت وب سایت و سایر برنامه های وب است. این استانداردها یک پلت فرم است که به طراحان وب و توسعه دهندگان برای ایجاد برنامه های کاربردی و تعاملی برای طیف وسیعی از دستگاه ها کمک می‌کند.

استانداردهای روز برنامه‌ نویسی وب

در ادامه ما به استانداردهای روز برنامه نویسی وب و طراحی وب سایت حرفه ای نگاهی خواهیم داشت؛ اینکه چرا باید انتخاب کنید که با استفاده از استانداردها طراحی کنید و اینکه چگونه استانداردها بر روی طراحی وب سایت تاثیر می‌گذارند، موضوع بحث ما خواد بود.

HTML & CSS

HTML (HyperText Markup Language) و CSS (Cascading Style Sheets) دو زبان اصلی برای طراحی و توسعه وب‌سایت‌ها هستند. این دو زبان با هم ترکیبی اساسی برای ایجاد وب‌سایت‌های تعاملی و زیبا ایجاد می‌کنند. در هر صفحه وب، شما HTML و CSS را خواهید یافت. HTML ساختار صفحات وب و CSS طرح بصری و صوتی را فراهم می‌کند.

برای مثال HTML از نشانه‌گذاری (عناصر، برچسب ها و غیره) برای ساخت اسکلت هر صفحه استفاده می‌کند. از سوی دیگر، CSS، به شما اجازه می‌دهد رنگ ها، فونت ها و طرح بندی های وب را تعریف کنید.

HTML5 و CSS3 آخرین نسخه های HTML و CSS هستند. شما می‌توانید در مورد استانداردهای HTML5 و CSS3 در W3schools اطلاعات بیشتری کسب کنید. XHTML یک فرم دیگر از HTML است که از XML (Extensible Markup Language زبان نشانه گذاری) برای اضافه کردن کمی پیچ و تاب استفاده می‌کند.

 در ادامه توضیح مختصری در مورد هر یک آورده شده است:

HTML (HyperText Markup Language)
– HTML یک زبان نشانه‌گذاری است که برای ساختاردهی و مشخص کردن محتوای وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.
– با استفاده از تگ‌ها (tags) و عناصر HTML، محتوای وب‌سایت مانند متن، تصاویر، لینک‌ها، جداول، فرم‌ها و… به نحوی سازمان‌دهی می‌شود.
– HTML اطلاعات اساسی را به مرورگر ارسال می‌کند تا صفحه وب‌سایت به درستی نمایش داده شود.

CSS (Cascading Style Sheets)
– CSS یک زبان استایل‌دهی است که برای ظاهر و استایل‌دهی به محتوای وب‌سایت‌ها استفاده می‌شود.
– با استفاده از CSS، می‌توانید قراردادهای استایلی مانند رنگ‌ها، فونت‌ها، اندازه متن، فاصله‌ها، حاشیه‌ها، ترازها و تصاویر پس‌زمینه را به صفحات HTML اعمال کنید.
– CSS از مفهوم “Cascade” استفاده می‌کند که به ارث‌بری و اعمال قوانین استایل از منابع مختلف به صفحه وب اشاره دارد.

به طور کلی، HTML و CSS دو بخش مجزایی از طراحی و توسعه وب‌سایت هستند که به ترتیب برای ساختاردهی و مشخص کردن محتوا و ظاهر وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. زمانی که این دو زبان باهم ترکیب شوند، یک وب‌سایت کامل و جذاب ایجاد می‌شود.

استانداردهای جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت برای افزودن تحرک و پویایی به صفحات وب و بهینه سازی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زبان به توسعه دهندگان کمک می‌کند تا برنامه‌هایی را ایجاد کنند که هنگام بارگذاری صفحه، یک رویداد را اجرا کنند.

استانداردهای روز برنامه نویسی وب مربوط به ساخت وب سایت و طراحی وب سایت حرفه ای با جاوا با نام ECMA standards در دسترس می‌باشد.

استانداردهای جاوا اسکریپت (JavaScript) به منظور تضمین کیفیت کد و تعامل موثر با مرورگرها و محیط‌های اجرایی مختلف و همچنین، ارتقاء کد قابل نگهداری و توسعه‌پذیری در پروژه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شوند.

برخی از اصلی‌ترین استانداردهای جاوا اسکریپت عبارتند از:

  •  ECMAScript: یک استاندارد بین‌المللی برای جاوا اسکریپت است که تعریف مشخصی از زبان ارائه می‌دهد. این استاندارد توسط ECMA International تعیین و منتشر می‌شود و نسخه‌های مختلفی از آن وجود دارد. به عنوان مثال، ES5، ES6 (یا ECMAScript 2015)، ES2016 و غیره.
  • W3C JavaScript API: این استاندارد توسط مؤسسه World Wide Web Consortium (W3C) تعریف شده است و API‌های مرورگر مانند DOM (Document Object Model) را برای تعامل با صفحات وب تعیین می‌کند.
  • CommonJS: استفاده از CommonJS به توسعه جاوا اسکریپت در محیط‌های سروری و بک-اند کمک می‌کند. این استاندارد ماژول‌سازی و وارد کردن ماژول‌های خارجی را تسهیل می‌کند.
  • AMD (Asynchronous Module Definition): یک استاندارد برای بارگذاری ناهمگام ماژول‌ها در جاوا اسکریپت است. این استاندارد به توسعه اپلیکیشن‌های وب پویا و استفاده‌پذیر کمک می‌کند.
  • ESLint: یک ابزار است که برای بررسی کد جاوا اسکریپت به منظور پیدا کردن و اصلاح مشکلاتی مانند اشکالات نگارشی، استفاده نادرست از توابع و تعقیب استانداردهای کدنویسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • JSDoc: یک استاندارد برای توصیف مستندات کد جاوا اسکریپت است. این استاندارد به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا مستندات جامع و قابل فهمی برای کد خود ایجاد کنند.

استفاده از این استانداردها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که کدهای بهتری بنویسند، تعامل بهتری با مرورگرها و محیط‌های اجرایی داشته باشند و کد خود را بهبود دهند و قابل نگهداری کنند.

استانداردهای گرافیک

W3C استانداردهای روز برنامه نویسی وب را ارائه می‌دهد که به طراحان وب کمک می‌کند تا ایده های خلاقانه و کاربردی خود را در طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری پیاده‌سازی نمایند.

به بیان دیگر، کنسرسیوم جهانی وب، برای طراحی وب سایت حرفه ای و ساخت وب سایت، استانداردهایی را فراهم می‌کند تا تمام ابزارهای گرافیکی از جمله عکس ها، نقشه ها، نمودار ها، طرح ها و نمودارها را در بین سایر فرم های تصویری و در چهارچوب مناسب با وب سایت خود ایجاد کنید.

استانداردهای روز برنامه‌نویسی در حوزه گرافیک و طراحی دیجیتال معمولاً به تکنولوژی‌ها و زمینه‌های خاصی که در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، مرتبط هستند.

در ادامه برخی از استانداردهای حوزه گرافیک و طراحی دیجیتال ذکر شده است:

  • Web Content Accessibility Guidelines (WCAG): این استاندارد توسط W3C تعیین شده است و به توسعه‌دهندگان و طراحان وب کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های وب را به نحوی طراحی کنند که برای همه کاربران، از جمله افراد با معلولیت‌های مختلف، قابل دسترسی باشند.
  • SVG (Scalable Vector Graphics): یک فرمت تصویری است که برای ایجاد تصاویر بدون افت کیفیت در اندازه‌های مختلف بسیار مناسب است. این استاندارد به طراحان گرافیک امکان می‌دهد تا تصاویری قابل ویرایش و با کیفیت بالا ایجاد کنند.
  • CSS (Cascading Style Sheets): استفاده از CSS به طراحان و توسعه‌دهندگان گرافیک کمک می‌کند تا استایل‌دهی و ظاهر یک وب‌سایت یا اپلیکیشن را به نحوی انجام دهند که جذابیت بصری داشته باشد.
  • Adobe Creative Cloud Standards: استفاده از استانداردها و راهنماهای Adobe Creative Cloud برای نرم‌افزارهایی مانند Adobe Photoshop، Illustrator و InDesign کمک به طراحان می‌کند تا کارهای خود را با کیفیت بالا و به صورت قابل چاپ انجام دهند.
  • Responsive Web Design: طراحی وب تعاملی یا پاسخگو (Responsive Web Design) به توسعه‌دهندگان و طراحان کمک می‌کند تا وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را به نحوی طراحی کنند که در انواع دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف به درستی نمایش داده شوند.
  • Typography Standards: استفاده از استانداردهای تایپوگرافی برای انتخاب و استفاده از فونت‌ها، اندازه‌ها، فاصله‌ها و ترازها به منظور بهبود خوانایی و زیبایی متن در طراحی گرافیک بسیار مهم است.
  • Color Standards: استانداردهای رنگی برای انتخاب رنگ‌ها و ترکیب‌های رنگی مناسب در طراحی گرافیک بسیار مهم هستند و می‌توانند تأثیر در زیبایی و تجربه کاربری را بهبود ببخشند.
  • UX (User Experience) Standards: معرفی بهترین روش‌های تجربه کاربری در طراحی گرافیک و ایجاد واسط‌های کاربری موثر و مفهومی برای کاربران را شامل می‌شود.
  • Brand Guidelines: اگر شما برای یک برند خاص کار می‌کنید، راهنماهای برند و استایل برند ممکن است به عنوان یک استاندارد مشخص‌کننده در طراحی گرافیک مورد استفاده قرار گیرند.

این استانداردها به طراحان و توسعه‌دهندگان گرافیک کمک می‌کنند تا کارهای خود را با کیفیت بالا، منطبق بر تجربه کاربری مطلوب و با استفاده از تکنولوژی‌های روز انجام دهند.

استانداردهای صوت و تصویر

صدا، موسیقی و تصاویر متحرک می‌تواند تا حد زیادی تجربه کاربری (UX) مثبت را در ساخت وب سایت و طراحی وب سایت حرفه ای افزایش دهد. W3C شما را با استانداردها و استفاده صحیح و به جا از ابزراهای صوتی و تصویری در هر وب سایت آشنا می‌کند.

در استانداردهای روز وب، استفاده از صوت و تصویر به عنوان محتواهای چندرسانه‌ای بسیار مهم است. برخی از استانداردها و راهنماهای مرتبط با صوت و تصویر در وب عبارتند از:

  • HTML5 Audio و Video Elements: استفاده از عناصر `<audio>` و `<video>` در HTML5 به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا صوت و تصویر را به وب‌سایت‌ها اضافه کنند. این عناصر توانمندی‌های پیشرفته‌تری برای کنترل و پخش صوت و تصویر ارائه می‌دهند.
  • WebVTT (Web Video Text Tracks): یک استاندارد زیرنویس‌گذاری برای ویدیوهای وب است که امکان اضافه کردن زیرنویس‌ها و متن‌های توضیحی به ویدیوها را فراهم می‌کند. این استاندارد به توسعه زیرنویس‌های چندزبانه و اختیاری برای ویدیوها کمک می‌کند.
  • Media Source Extensions (MSE): یک استاندارد وب است که به توسعه‌دهندگان امکان مدیریت ویدیو و صوت به صورت پویا و با استفاده از JavaScript را می‌دهد. این استاندارد به ایجاد تجربه پخش دینامیک و تعاملی برای ویدیوها و صوت‌ها کمک می‌کند.
  • WebRTC (Web Real-Time Communication): استانداردی برای ایجاد ارتباطات بلادرنگ (real-time) صوتی و تصویری در مرورگرها است. این استاندارد به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌ها و سرویس‌های ویدیوکنفرانس و چت صوتی و تصویری را بر روی وب ایجاد کنند.
  • WAI-ARIA (Web Accessibility Initiative – Accessible Rich Internet Applications): یک استاندارد برای توصیف و افزودن اطلاعات دستکم به صفحات وب است که به افراد با معلولیت‌هایی مانند نابینایی کمک می‌کند. این استاندارد به توسعه‌دهندگان امکان ارتقاء دسترسی به صوت و تصویر بر روی وب را می‌دهد.
  • VP9 و AV1 (Video Compression Standards): استانداردهای فشرده‌سازی ویدیویی هستند که کیفیت بالا و حجم کمتری از ویدیوها را فراهم می‌کنند. این استانداردها به توسعه‌دهندگان امکان ارائه ویدیوهای با کیفیت عالی بر روی وب را می‌دهند.
  • Web Audio API: این API به توسعه‌دهندگان امکان کنترل صدا و صداهای تولیدی در مرورگر را می‌دهد. این استاندارد به طراحان امکان ایجاد تجربه‌های صوتی پیشرفته در وب را می‌دهد.

استفاده از این استانداردها و راهنماها به توسعه‌دهندگان و طراحان کمک می‌کند تا محتواهای چندرسانه‌ای را به درستی ایجاد کرده، قابلیت دسترسی برای همه کاربران را تضمین کنند و تجربه کاربری بهتری ارائه دهند.

استاندارهای بین المللی

اگر شما تفاوت های فرهنگی و نیازهای مختلف مردم را در هنگام ساخت وب سایت و طراحی وب سایت حرفه ای نادیده بگیرید در نهایت وب سایتی دارید که تنها برای استفاده ی افراد محلی مناسب است.

W3C استانداردهای بین المللی را ارائه می دهد که شما را قادر می سازد تا برنامه های کاربردی را ایجاد کنید که برای افراد بیشتری در سراسر جهان در دسترس و مفید هستند.

حریم خصوصی

حریم خصوصی یک نگرانی عمده در جهان آنلاین است. کاربران از سراسر دنیا اطلاعات شخصی خود را در سیستم های وب ذخیره می کنند. به این ترتیب، مهم است که دستورالعمل هایی داشته باشید که به کاربران کمک می کند حریم خصوصی خود را حفظ کنند.

دیگر استانداردهای W3C

W3C مشخصات بیشتری را برای موارد زیر ارائه می دهد:

  • مرورگرها: دستورالعمل های مشخصی برای سازگاری با انواع مرورگر وجود دارد
  • وب سرویسها: اگر شما با نرم افزارهای سازمانی آشنا باشید، قطعا نام وب سرویس را شنیده‌اید؛ انواع وب سرویس ها و استاندارهای مربوطه مانند HTTP، SOAP، XML، SPARQL و WSDL توسط کنسرسیوم جهانی وب تعریف شده‌اند.
  • Web of Devices: با در نظر گرفتن تعدد و تنوع موجود برای دستگاه های هوشمندی که کاربران برای دسترسی به وب استفاده میکنند، قوانین مشخصی برای طراحی ریسپانسیو نیز وجود دارد. W3C به شدت تاکید دارد تا دسترسی به وب را در هر زمان و هر مکان و با استفاده از هر دستگاه فعال کند.

یک سایت ساز آنلاین مانند سایت ساز رایو، در طراحی پوسته یا قالب سایت که برای ساخت سایت آسان و بدون دانش برنامه‌نویسی، در اختیار کاربران قرار می‌دهد، باید از قوانین ذکر شده در این مطلب پیروی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 − چهار =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!