سئو

4 نکته کاربردی برای بهینه سازی رتبه سایت که باید بدانید!

شما سوالاتتان را معمولا از چه کسی می‌پرسید؟ از صمیمی‌ترین دوستتان، همسر یا پدر و مادرتان؟ این روزها جواب این سوال برای بسیاری از ما “هیچکدام” است. ما مدت‌هاست مهم‌ترین سوالاتمان را از گوگل می‌پرسیم:

  • بهترین درمان سردرد چیست؟
  • جدیدترین مدل‌های لباس زمستانی
  • کدام رستوران بهترین غذای ایتالیایی را سرو می‌کند؟

این‌ها تنها نمونه سوالاتی است که در زندگی روزمره ما وجود دارند و هیچ کجا به غیر از گوگل نمی‌تواند پاسخی جامع و دربرگیرنده برایمان داشته باشد. در این شرایط ما به عنوان کسانی که علاقمندیم تا سایت یا کسب و کارمان بیشتر دیده شود، چه باید بکنیم؟

ثبت سایت در گوگل و بهینه سازی رتبه سایت را چطور و از کجا شروع کنیم تا بتوانیم هر چه زودتر در صفحه اول گوگل قرار بگیریم و افراد بیشتری در زمان جستجوی پاسخ سوالاتشان، سایتمان را ببینند و وارد آن شوند؟

خبر بد این است که سئو وب سایت یا همان بهینه سازی رتبه سایت در موتورهای جستجو، مدام در حال تغییر و به‌روز شدن است و این یعنی ما برای ماندن در رقابت با سایر سایت‌ها برای کسب رتبه‌های بالا، باید مدام در حال دنبال کردن و یادگیری جدیدترین تکنیک های سئو باشیم.

خبر خوب این است که کارشناسان بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات در دنیا، دائماً در حال رصد کردن تغییرات قوانین سئو وب سایت و منتشر کردن یافته‌هایشان در زمینه خدمات سئوی سایت هستند. در این مطلب هم ما اظهارنظرهای جدید چندین کارشناس حرفه‌ای سئو و بهینه سازی رتبه سایت را جمع آوری و فهرست بندی کرده‌ایم.

شاید تصور کنید که تکنیک های سئو، بسته به نوع وبسایتتان متفاوت است. اگرچه در بحث های مربوط به کد نویسی، رعایت قوانین سئو وب سایت برای انواع مختلف سایت تفاوت هایی دارد، اما در این مطلب سعی کرده‌ایم درباره موضوعات محتوایی و تکنیک های سئو که مستقیما به محتوای سایت مربوط می‌شود، صحبت کنیم. فرقی ندارد که وبسایتتان کدنویسی اختصاصی داشته باشد یا از ابزارهای جدیدتر مثل سایت سازها برای ساخت سایت استفاده کرده باشید؛ زیرا قوانین سئو وب سایت از نظر محتوایی، برای انواع مختلف وب‌سایت‌ها، به یک شکل اعمال می‌شود.

پیش از هر چیز ذکر این نکته ضروری است که هر تغییری در الگوریتم‌های گوگل و قوانین بهینه سازی رتبه سایت اتفاق می‌افتد، با این هدف است که نتایج بهتر و با کیفیت تری به کاربران نشان داده شود. پس، حتی بدون در نظر گرفتن تکنیک های سئو و الگوریتم‌هایی که هر سال توسط گوگل معرفی می‌شوند، اگر تغییراتی در وبسایتتان ایجاد کنید که بتواند تجربه بهتری برای کاربرانتان به همراه داشته باشد، احتمالاً تأثیر مثبتی در بهینه سازی رتبه سایت خواهد داشت.

در ادامه، قرار است این نکات را به شکل جزئی‌تر شرح دهیم:

1. تجربه کاربر را به طور کلی از حضور در سایت بهبود بخشید!

این موضوع تنها به محتوای ارائه‌شده اشاره ندارد؛ بلکه عوامل متنوع‌تری را شامل می‌شود. برای مثال این شش مورد را به خاطر بسپارید:

  • خواندن پست هایتان را آسان کنید!

هر چقدر مطالب خواناتری داشته باشید، افراد بیشتری به خواندن آنها علاقه نشان می‌دهند و این یعنی بانس ریت (Bounce rate) یا نرخ پرش پایین‌تر. همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین قوانین سئو وب سایت، کاهش نرخ پرش است؛ زیرا با این کار به صورت ارگانیک، رتبه بندی سایتتان بهبود پیدا خواهد کرد. اما چطور مطالب خواناتری داشته باشیم؟

  • پاراگراف‌های کوتاه بنویسید!

به طور کلی، هر پاراگراف را به ۵ تا ۶ جمله محدود کنید. ایرادی ندارد، اگر حتی در صورت لزوم پاراگرافهای یک یا دو جمله‌ای هم داشته باشید اما کمتر از آن استفاده کنید؛ زیرا متن شما را چندپاره نشان می‌دهد.

  • به شکل متنوع از جملات کوتاه و بلند استفاده کنید!

خواندن جملات طولانی چه در صفحه مانیتور چه در نمایشگر گوشی نسبتاً سخت است؛ اما وقتی با جملات متوسط و کوتاه ترکیب می‌شوند، ساختار متن موزون‌تر شده و کمک می‌کند تا خواندن متن، خسته‌کننده نباشد.

  • عنوان‌های فرعی یا زیرعنوان داشته باشید!

اگر بدانید افراد به طور متوسط، تنها ۳۷ ثانیه وقت برای خواندن یک قسمت از یک محتوای آنلاین می‌گذارند، اهمیت این نکته را بیشتر درک می‌کنید.

با اضافه کردن زیر عنوان ها هم فرصت این را دارید که زمان مکث مخاطب را بیشتر کنید و هم در همان زمان کوتاه می‌توانید اطلاعات بیشتری از متنتان برای کسانی که قصد ندارند آن را به‌طور کامل بخوانند، ارائه کنید.

  • بولت پوینت ها یا محتوای موردی را فراموش نکنید!

وقتی داده‌های زیادی در اختیار دارید، می‌توانید آنها را فهرست کنید تا تشخیص تعداد و محتوای آنها برای مخاطب آسان‌تر باشد.

  • استفاده از تصاویر و فضای خالی را بخاطر بسپارید!

وقتی که یک صفحه وب را باز می‌کنید و با حجم درهم فشرده‌ای از متن مواجه می‌شوید، آیا اشتیاقی برای خواندن آن متن پیدا می‌کنید؟

احتمالا پاسخ شما نیز مانند بسیاری دیگر، منفی است؛ پس بهتر است متن‌ها را با تصاویر مرتبط، فیلم ها و نمودارها ترکیب کنیم تا خوانندگان در لحظه اول دیدن متن وحشت نکنند!

2. مطالبتان را برای سرچ صوتی بهینه سازی کنید!

آیا می‌دانستید حدود ۵۰% از تمام سرچ ها در سال ۲۰۲۰ سرچ صوتی خواهند بود؟

شاید برایتان سوال باشد که این مورد، چه ارتباطی به تکنیک های سئو وب سایت دارد و چه نقشی در استراتژی بهینه سازی رتبه سایت ایفا خواهد کرد؟

نکته اینجاست که جستجوکنندگان صوتی نسبت به کسانی که با نوشتن جستجو می‌کنند، عادات متفاوتی دارند و شما به عنوان ارائه دهنده خدمات سئوی سایت باید به این موضوع توجه داشته باشید.

برای نمونه، آمار نشان می‌دهد که در جستجوی صوتی، افراد از عبارات طولانی‌تر و جملات سوالی استفاده می‌کنند؛ اما در سرچ متنی، عبارات معمولاً کوتاه‌تر هستند. پس، باید محتوایتان را طوری تدوین کنید که در معرض دید هر دو دسته از افراد قرار بگیرد.

البته این کار آنطور که به نظر می‌رسد، ساده نیست. شما باید شناخت خوبی نسبت به مخاطبتان داشته باشید و بدانید او با چه عباراتی به دنبال محصول یا خدمات شما می‌گردد. اگر با مباحث بازاریابی آشنایی داشته باشید، مبحث طراحی پرسونای مشتری در این زمینه به کمکتان می‌آید.

وب سایت Moz براساس آمار، به این نتیجه رسیده است که افرادی که سرچ صوتی انجام می‌دهند، عبارات کلیدی بلندتری استفاده می کنند که معمولاً بیش از سه سیلاب دارد. مثلاً شخصی که در جستجوی متنی عبارت «نحوه شست و شوی ماشین» را تایپ کرده است، اگر بخواهد با همین موضوع جستجوی صوتی داشته باشد، احتمالاً می‌پرسد «ماشینم را چطور بشویم؟»

 3. به جای کلمات کلیدی روی خوشه های موضوعی تمرکز کنید!

گوگل و الگوریتم هایش مدام در حال تغییر و تحولند و این تحول در مسیر درک بهتر هدف کاربران است: یعنی آنچه انتظار دارند، آنچه به دنبالش هستند و به طور خاص بهترین چیزی که پاسخ سوال آنها را می‌دهد.

پس انتظار نداشته باشید که تنها با تمرکز بر کلمات کلیدی، وب سایتتان را در صفحه اول گوگل مشاهده کنید. متن‌های پیرامون این کلمات نیز از نظر گوگل در بهینه سازی رتبه سایت ارزش و اهمیت دارند.

با در نظر گرفتن این نکته چه باید بکنیم؟

برخلاف تصور، خدمات سئو سایت تنها یک کار فنی نیست و با مباحث بازاریابی محتوایی ارتباط مستقیم دارد. اولین کار، تلاش برای شناخت بهتر مخاطبان است. مثلا فرض کنیم وب سایتی با موضوع طراحی مد و فشن دارید. از طریق ابزار جستجوگر کلمات کلیدی، مطلع می‌شوید که در ماه ۶۲۰۰۰ هزار بار واژه طراح در گوگل مورد جستجو قرار می‌گیرد. حال باید دید که از این تعداد، چند نفر مشخصاً به دنبال طراح مد و فشن و چند نفر به دنبال یافتن انواع دیگری از طراحی‌اند. بنابراین، به جای تمرکز روی یک کلمه، بهتر است درباره موضوعات مربوط به طراحی مد، صنعت فشن، استایل‌های مختلف و دیگر مسائل مرتبط، محتوا تولید کنید.

 4. محتواهای طولانی‌تر معمولاً رتبه بهتری می گیرند!

این موضوع مدتهاست در مبحث بهینه سازی رتبه سایت ثابت شده که هر چه محتوا طولانی‌تر باشد، تاثیر بهتری بر سئو وب سایت خواهد داشت.

اما از آن طرف هم گاهی تهیه پست های وبلاگی ۲۰۰۰ کلمه‌ای، کاری زمان‌بر و غیرضروری است؛ زیرا مخاطب در همان پاراگراف‌های اول پاسخ خود را می‌گیرد.

متاسفانه هیچ ترفند خاصی وجود ندارد که بفهمیم چه میزان محتوایی برای این موضوع بهینه است. برای این کار هم باید به همان مبحث شناخت مخاطب برگردیم؛ یعنی حدس بزنیم فردی که عبارت کلیدی مورد نظر را سرچ کرده، دیگر به دنبال چه اطلاعاتی است. این یعنی حتی اگر می‌خواهیم یک پست وبلاگی طولانی داشته باشیم، فقط و فقط باید از موضوعات مرتبط در آنها صحبت کنیم. جزئیات غیرضروری و بی‌ربط برای هیچکس جذاب نیست، حتی برای موتور جستجوی علاقمند به مطالب طولانی.

یکی از تکنیک های سئو بازنویسی مطالب قدیمی وب سایت، به جای اضافه کردن مطالب جدید است. به جای از صفر شروع کردن، مطالب قدیمی وب سایت تان را با اطلاعات تازه و به روز بازنویسی کنید و آن را به مطلبی بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه برسانید.

جمع بندی

فرقی نمی‌کند که به‌عنوان یک کسب و کار، خدمات دیجیتال مارکتینگ و خدمات سئوی سایت ارائه می‌دهید یا برای بهینه سازی رتبه سایت خودتان قصد یادگیری تکنیک های سئو را دارید. به‌هرحال تکنیک های سئو موضوعی نیست که یکبار برای همیشه آن را یاد بگیرید. پس سعی کنید مدام به روز باشید و منابع معتبر در این زمینه را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!