نماد سایت وبلاگ رسمی سایت ساز رایو

با مفهوم طراحی تجربه کاربری آشنا شوید!

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری به چه معناست؟

طراحی تجربه کاربری (UX Design) به فرآیندی اطلاق می‌شود که از طریق بهبود قابلیت استفاده (Usability) و سهولت کاربرد (Accessibility) یک محصول، سعی در جلب رضایت کاربر صورت گیرد.

برقراری ارتباطی مؤثر و خوشایند میان کاربر و محصول، از اهداف مهم طراحی تجربه کاربری بشمار می‌آید. در UX، میزان کاربردپذیری محصول، به منظور ایجاد رضایت کاربران و برقراری تعاملات بهتر میان کاربر و محصول بهبود می‌یابد.

در نتیجه‌ی بررسی‌های متعدد بر روی رفتار، احساسات و نیازهای مشتری می‌توان به این مهم دست یافت که طراحی یک محصول به چه نحوی صورت گیرد تا کاربر با آن ارتباط بیشتری برقرار کند.

UX در طراحی وب سایت چه نقشی دارد؟

طراحی تجربه‌ی کاربری و توجه به نیازها، احساسات و واکنش‌های کاربران در بسیاری از تولیدات و محصولات مختلف بکار می‌رود. یکی از مواردی که طراحی تجربه‌ کاربری در آن کاربرد دارد، ساخت سایت است.

تجربه کاربری یا UX در ایجاد وب سایت، همان عاملی است که باعث می‌گردد تا کاربر تصمیم بگیرد که مجددا به سایت شما مراجعه کند یا خیر. طراحی UX خوب، آنچنان می‌تواند در ذهن مشتری اثر گذارد باشد که سبب ماندگاری برند شما در خاطر او گردد.

یک تجربه‌ی کاربری مناسب، می‌بایست هم در عناصر (Elements) و اجزای (Components) وب سایت و هم در فرآیندها و مراحلی که یک مشتری برای رفع نیاز خود طی می‌نماید، درنظر گرفته شود. تعامل مشتری با وب سایت و القای حس رضایت در وی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی تجربه کاربری خوب است.

مراحل طراحی UX

تحقیق (User Research)

UX از دو بخش تحقیق و طراحی تشکیل شده است. بخش تحقیق قبل از انجام هر گونه طراحی صورت می‌گیرد. در این مرحله، مقدمات طراحی تجربه کاربری با شناخت نیازها و رفتارشناسی کاربر فراهم می‌آید.

طراح تجربه کاربری، با توجه تجربه‌ی خود و شناخت مشتریان مختلف، بهترین طراح را در تناسب با نیاز و تعاملات کاربر ارائه می‌نماید تا کاربردی و مفید باشد.

بخش طراحی (UX)

در بخش طراحی که بخشی فنی محسوب می‌شود، با استفاده از طرح‌ها و تحقیقات صورت گرفته، طراحی تجربه کاربری توسط نرم افزارهای مربوطه صورت می‌گیرد.

افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند، می‌بایست مسلط به طراحی تجربه کاربری یا UX بوده و دارای مهارت‌های متعددی باشند؛ از جمله:

تجربه کاربری در سرویس سایت ساز رایو

سرویس سایت ساز رایو، با استفاده از دانش تجربه کاربری، نرم افزاری کاربرپسند و مطابق استانداردهای UX توسط شرکت دانش بنیان فراداده طراحی شده است. قبل از سرویس سایت ساز رایو، سایت سازهای دیگری نیز در بازار موجود بود اما رایو با شناخت رقبا و تحقیق در خصوص تجربه کاربری و نیازهای جدید مشتریان طراحی وب سایت، توانست مزیت رقابتی خود را پیدا کند.

مزیت رقابتی سرویس سایت ساز و فروشگاه ساز آنلاین رایو


خروج از نسخه موبایل