نکات آموزشی

انواع ارور ها و خطاهای رایج در سایت

اگر تجربه وب گردی داشته باشید، حتما گه‌گاه به خطاهایی برخورد کرده‌اید که نمی‌دانستید علت آن چیست و چرا ایجاد شده‌اند. معمولا بروز خطا در سایت‌ها امری طبیعی است و گاهی بر اثر برخی رویدادها، به‌روزرسانی‌ها و موارد اینچنینی ایجاد می‌گردد. بسیاری از کاربران علاقمند هستند تا انواع خطاهای سایت را بشناسند و در مواقع بروز آن، به خوبی علت را تشخیص دهند و اگر خطا از سوی کاربر قابل رفع است، آن را رفع کرده و به مشاهده صفحات سایت بپردازند.

بر همین اساس قصد داریم در این مقاله انواع خطاهای سایت را بررسی کنیم و انواع ارور های سایت را با علل به وقوع پیوستن آن بیان کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید!

Error 500: خطای داخل سرور

ارور 500 خطای داخل سرور
ارور 500 خطای داخل سرور

یکی از رایج‌ترین انواع ارور های سایت را می‌توان همین Error500 Server Error دانست. اکثر افرادی که از وب سایت‌ها برای رفع نیازهای اطلاعاتی روزانه استفاده می‌کنند، شاهد این خطا بوده‌اند. Error 500 همان‌طور که از محتوای متنی آن می‌توان فهمید، در خصوص بروز خطایی در سرور، اطلاعات می‌دهد. در واقع، این خطا به شما خبر می‌دهد که سرور سایت بیش از اندازه شلوغ بوده و بارگیری زیادی صورت گرفته است.

بروز مکرر چنین خطایی می‌تواند از سوی سرور، سایت شما را دچار ضعف کند و رتبه گوگل را نیز کاهش دهد. پس سعی کنید در صورتی‌که این خطا برای شما رخ داد، حتما از سمت شرکت ارائه کننده سرور پیگیری کنید.

یادتان باشد که برای رفع این مشکل، می‌توانید چند بار سایت را ریفرش کنید؛ اگر مشکل سرور چندان جدی نباشد معمولا بعد از این کار به راحتی سایت، قابل مشاهده و دسترسی است.

این خطا معمولا زیرمجموعه‌هایی نیز دارد که به شما اطلاع می‌دهد که جزییات خطا در کدام بخش صورت گرفته است و علت بروز خطا چیست. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

  • 11 سایت در حال خاموش شدن از سمت سرور است.
  • 12 سایت در حال راه اندازی مجدد در وب سرور است.
  • 13 سرور وب بسیار شلوغ است.
  • 15 درخواست مستقیم، مجاز نیست.
  • 19 داده های پیکربندی، نامعتبر است.
  • 21 ماژول، شناخته نشده است.
  • 100 خطای داخلی ASP

Error 502: خطا در سرور اصلی

از انواع ارور های سایت می‌توان به خطای 502 اشاره کرد. زمانی که پروکسی یا GateWay جواب درستی از سرور دریافت نکنند با چنین خطایی مواجه می‌شوید. این مشکل که یکی از انواع ارور های سایت محسوب می‌شود، زمانی بروز می‌کند که یکی از سرورهای اصلی دچار مشکل شده باشند.

Error 503: سرویس خارج از دسترس

یکی از انواع ارور های سایت که در زمان‌های شلوغی نمایش داده می‌شود، خطای Service Temporarily Unavailable به شماره 503 است. این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که سرور به شدت شلوغ باشد و امکان ارائه سرویس را نداشته باشد. در چنین شرایطی، کاربر خطای 503 را مشاهده می‌کند. این خطا با ریفرش مجدد معمولا رفع می‌شود.

Error 504: پایان حداکثر زمان دروازه میانی

ارور 504- پایان حداکثر زمان دروازه میانی
ارور 504

 

زمانی که ارتباط میان دو سرور پایین دست و بالا دست با تاخیر همراه باشد، خطای 504 ایجاد می‌گردد. این خطا معمولا با نمایش Gateway Time-Out یکی از انواع ارور های سایت است که در زمان اختلال مابین سرور‌ها نمایش داده می‌شود.

Error 400: درخواست اشتباه

یکی از انواع ارور های سایت که مکرر با آن روبه‌رو می‌شویم، خطای Bad Request Error 400 در سایت‌ها است. این خطا زمانی نمایش داده می‌شود که درخواست کاربر برای سایت و سرور تعریف‌شده نباشد. در واقع، زمانی که سرور تشخیص نمی‌دهد که چطور اطلاعات مورد درخواست شما را نمایش دهد، با خطای Bad Request مواجه می‌شوید.

زمانی که مرورگر شما قوانین پروتکل Http را رعایت نکرده باشد نیز، چنین خطایی در صفحه نمایش ظاهر می‌شود. گاهی کاهش سرعت و اختلالات اینترنتی نیز موجب می‌شود تا اطلاعات در زمان ارسال به سرور دچار مشکل شوند و با خطای 400 مواجه شوید.

Error 401: غیر مجاز

ارور 401
ارور 401

یکی از انواع ارور های سایت که معمولا در سایت با آن مواجه می‌شویم، Error 401 است. این خطا به نام خطای Authorization Required است. این خطا زمانی در سایت نمایش داده می‌شود که فرد قصد دسترسی به بخشی از سایت را دارد که امکان ورود به آن میسر نیست.

در واقع، خطا زمانی بروز می‌کند که کاربر برای ورود به بخشی از سایت خصوصا بخش مدیریت در تلاش باشد. این تلاش معمولا غیر ممکن است و سرور خطای 401 را اعلام می‌کند. محدود کردن صفحات لاگین سایت برای ادمین و نویسندگان نیز دارای چنین محدودیتی است.

Error 403: دسترسی غیرمجاز

ارور 403

حتما شما نیز با خطای 403 Forbidden به عنوان یکی از انواع خطاهای سایت مواجه شده‌اید. این خطا زمانی ایجاد می‌شود که کاربر قصد دسترسی غیرمجاز به صفحات یا فهرست‌هایی از سایت را داشته باشد.

معمولا مدیران سایت و طراحان آن، در زمان ساخت سایت تلاش می‌کنند تا حملات رایج به سایت را بی‌خطر و خنثی کنند. چنین اقداماتی منجر به نمایش خطای 403 در سایت می‌شود. این خطا نمایانگر تلاش کاربر جهت دسترسی به بخشی از سایت است که از جانب مدیر سایت محدود شده است. عدم امکان دسترسی کاربر به فهرست سایت و بخش‌های غیرمجاز از علل نمایش انواع ارور های سایت است.

 Error 404: یافت نشد!

در زمان جستجو در میان وب سایت‌ها و محتوای آن‌ها با انواع خطاهای سایت روبه‌رو می‌شوید. خطا یا  Error 404 Not Found یکی از همین خطاهای رایج است. این خطا زمانی ایجاد می‌شود که صفحه مورد درخواست کاربر، در سایت موجود نباشد یا دسترسی به آن امکان‌پذیر نباشد. معمولا در وب سایت‌ها برخی صفحات بعد از به‌روزرسانی و تغییرات، دچار تغییر آدرس می‌شوند و لینک دسترسی به آن‌ها تغییر می‌کند. چنین رویدادی موجب می‌شود تا دسترسی به یک صفحه دیگر امکان پذیر نباشد. زمانی که کاربر تلاش می‌کند تا صفحه موردنظر را باز کند، اما صفحه در آن آدرس موجود نیست، خطای یافت نشد 404 در صفحه نمایش نشان داده می‌شود.

خطاهای 404 موجب آسیب جدی به رتبه گوگل می‌شوند. حتی اگر محتوا سازی در وب سایت را به بهترین شکل اجرا کنید، وجود این خطاها موجب کاهش رتبه و آسیب به سایت می‌شود.

408 :Error زمان درخواست پایان یافت

گاهی به دلیل زمان‌بر بودن ارسال درخواست کاربر به سرور جهت نمایش سایت و اطلاعات مورد درخواست، سایت با نمایش خطایی به نام Error 408 Request Time Out ارتباط را قطع می‌کند. این خطا زمانی ایجاد می‌شود که به دلیل کندی سیستم یا اینترنت، نمی‌توانید با سایت ارتباط خوبی برقرار کنید. در واقع، یکی دیگر از مشکلات رایج نیز، بروز خطا در زمانی است که به دلیل شلوغی سرور، باز هم امکان برقراری مطلوب بین سرور و سایت فراهم نمی‌شود. درک علت بروز انواع خطاهای سایت به شما در شناخت بهتر عملکرد سایت و سرور کمک می‌کند.

410 Error: حذف منبع

اگر یادتان باشد در بررسی انواع ارور های سایت و خطای 404 بررسی کردیم که این خطا زمانی بروز می‌کند که صفحه موردنظر ما از آدرس درخواست شده جابه‌جا شده باشد؛ در این شرایط احتمال دسترسی به محتوای صفحه در آدرسی جدید وجود دارد. اما زمانی که Error 410 Gone را مشاهده می‌کنید، به این معنا است که صفحه موردنظرتان به طور کامل از سرور حذف شده است و امکان دسترسی به آن تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. در واقع، این خطا به عنوان یکی از رایج‌ترین انواع خطاهای سایت، مهر تاییدی به عدم وجود صفحه موردنظرتان در سایت و سرور است.

چرا باید انواع ارور های سایت را بشناسیم؟

اگر بخواهید یک سایت حرفه ای را مدیریت کنید، باید با نحوه عملکرد سرور و پروسه نمایش اطلاعات سایت به کاربر در کنار انواع ارور های سایت آشنا باشید.

درک عملکرد سرور می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند تا تعامل مطلوب و موفقیت‌آمیزی با سرور و مدیریت سایت داشته باشید. معمولا شناخت انواع ارور های سایت، موجب می‌شود تا در تمامی شرایط، قدرت مدیریت و پیگیری بالاتری را کسب کنید.

اگر خطاها را بشناسید، می‌توانید بهتر برای رفع آن یا کاهش ریسک بروز آن اقدام کنید. افرادی که در خصوص شناخت خطاها کنجکاو هستند، می‌توانند با ریشه‌یابی، تغییر سرور و افزایش ظرفیت مواجهه با کاربران بیشتر، از وقوع بسیاری از خطاها جلوگیری کنند.

معمولا برای بهینه سازی رتبه سایت نیز، باید ایجاد انواع ارور های سایت را به کم‌ترین میزان ممکن برسانید. اگر تعداد دفعات ایجاد این خطاها از سمت سرور زیاد است، حتما فکری برای تغییر سرور کنید و صفحات سایت تان را به شکلی روتین، مورد بررسی قرار دهید تا خطاهای عدم دسترسی به صفحه موردنظر کاربر نیز کاهش پیدا کند.

خلاصه مطلب

آشنایی با انواع ارور های سایت برای کاربران مزیت محسوب می‌شود. اگر از سایت ساز آنلاین استفاده کرده باشید، می‌دانید که کسب آگاهی، تخصص و تجربه تا چه اندازه در پیشرفت سایت‌تان موثر است. پس سعی کنید با درک این خطاها و آشنایی با آن‌ها، کاربری خوب و ادمینی موفق برای سایت باشید. درصورت تکرار برخی خطاها، باید به فکر بررسی کدنویسی و محتوای سایت‌تان باشید یا مشکل را از طریق شرکت ارائه دهنده خدمات سرور پیگیری کنید تا درصد مشاهده انواع ارور های سایت، به کم‌ترین میزان خود برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفت − 1 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!