طراحی سایت

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، بدون شک یکی از ابتدایی‌ترین نکاتی است که در طراحی سایت حرفه ای می‌بایست مورد توجه طراحان وب قرار گیرد. طراحی سایت ریسپانسیو مفهومی است که با ورود تکنولوژی‌های نسل جدید برای طراحی سایت حرفه ای مطرح گردید. گسترش استفاده مردم از انواع متفاوت وسایل الکترونیکی دغدغه‌ای بسیار بزرگ برای طراحان وب سایت ایجاد نمود تا در نهایت طراحی سایت ریسپانسیو شکل گرفت.

مفهوم کلی طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا به روشی گفته می‌شود که صفحات وب با توجه به نوع و سایز دستگاه الکترونیکی مورد استفاده کاربر همانند تبلت (Tablet)، لپ تاپ (Laptop) و موبایل ‌های هوشمند تغییرات لازم را اعمال نموده تا وب سایت مورد نظر به بهترین شکل و با تمامی جزئیات نمایش داده شود.

طراحی وب به صورت واکنش گرا (Responsive web design) در واقع آماده سازی و ساخت سایت تحت شرایطی است که قابلیت نمایش در صفحات الکترونیکی با سایزهای متنوع را داشته باشد.

دلیل اهمیت طراحی وب ریسپانسیو فراهم نمودن دسترسی آسان به وب سایت طراحی شده توسط کاربران می‌باشد.

کاربران برای جستجو در اینترنت علاوه بر لپ تاپ از موبایل و تبلت و … استفاده می‌نمایند؛

در صورتی که طراحی وب و ساخت سایت به گونه‌ای انجام شده باشد که در وسیله‌ی مورد استفاده کاربر به درستی نمایش داده نشود، به سرعت کاربران وب سایت شما را ترک خواهند نمود.

در نتیجه، صفحات وب می‌بایست در موبایل و سایر ابزارهای الکترونیکی به صورت کامل و بدون نیاز به زوم (Zoom) و اسکرول (Scroll) کردن صفحه، قابل مشاهده باشد.

در گذشته برای اینکه سایت در موبایل نیز به درستی نمایش داده شود، نسخه سازگار با موبایل نیز توسط برنامه نویسان نوشته می‌شد.

این کار علاوه بر صرف زمان طولانی و هزینه‌های بالا، قابلیت استفاده برای سایر دستگاه‌ ها را نداشته و با ورود یک دستگاه جدید در عرصه تکنولوژی می‌بایست کدنویسی متناسب با آن دستگاه مجددا انجام شود.

طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا مشکلات این چنینی را نیز برطرف نموده و طراحان وب با استفاده از پلتفرم‌هایی می‌توانند تنها با یکبار کدنویسی، نسخه متناسب با تمامی نمایشگرهای موجود را تولید و ارائه نمایند.

در نهایت طراحی واکنش گرا، علاوه بر صرفه اقتصادی، محیط وب سایت را کاربرپسند خواهد کرد.

علت و نحوه شکل گیری طراحی سایت ریسپانسیو

در گذشته برای کارآمد نمودن سایت طراحی شده، طراحی و ارائه برای نمایشگرهای متفاوت نسخه موبایل ضروری بود.

بدین ترتیب که طراحان وب، پس از آماده سازی وب سایت، می‌بایست زمان و هزینه جداگانه‌ای برای طراحی نسخه هماهنگ با نمایشگرهای مختلف را درنظر می‌گرفتند. این امر، علاوه بر صرف هزینه بالا بسیار زمان‌بر نیز می‌باشد؛ به‌علاوه، هرگاه گجت (Gadget) جدیدی در بازار عرضه می‌شد میبایست نسخه هماهنگ با آن گجت نیز طراحی و ارائه گردد.

نسخه واکنش گرا در طراحی سایت حرفه ای این امکان را فراهم نموده است که قابلیت انعطاف وب سایت، بدون نیاز به طراحی مجدد و متناسب با نمایشگرهای مختلف فراهم شود.

در نسخه واکنش گرا، لایه ‌ها در طراحی سایت به صورت شناور در نظر گرفته می‌شوند؛ لذا در هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی گوناگون، سایت طراحی شده متناسب با آن دستگاه نمایش داده خواهد شد.

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا چیست؟

در نسخه واکنش گرا اندازه حروف به گونه‌ای تنظیم می‌شوند که بدون نیاز به بزرگنمایی (زوم) در صفحه مطالب مندرج در سایت، قابل بررسی و مطالعه باشد.

با توجه به بالا رفتن ضریب نفوذ موبایل در ایران (115%) برای طراحی سایت حرفه ای میبایست موارد بسیاری مورد توجه طراحان وب قرار گیرد.

در صورتی که طراحی سایت بدون درنظر گرفتن سایز وسایل الکترونیکی هوشمند انجام شود، بدون شک مخاطبین بسیار زیادی از دست خواهند رفت. بهینه سازی رتبه سایت با درنظر گرفتن نسخه واکنش گرا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

گوگل (Google) به صورت هوشمندانه، طراحی سایت ریسپانسیو را به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در رتبه بندی وب سایت ‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد.

معرفی سایت ساز با قابلیت واکنش گرا

شرکت دانش بنیان فراداده با کادری زبده و مجرب اقدام به طراحی سایت ساز آنلاین با نام تجاری رایو نموده است. استفاده از این سرویس سایت ساز برای تمامی افراد امکان‌پذیر بوده و می‌توانید وب سایت مورد نظر خود را با کمترین هزینه طراحی نمایید.

استفاده از این وب سایت ساز برای افرادی که هیچ دانش برنامه نویسی ندارند، نیز مناسب و کارآمد می‌باشد. نکته بسیار مهم در خصوص سایت ساز رایگان رایو طراحی صفحات وب به صورت واکنش گرا است؛ بدون نیاز به صرف زمان و هزینه بالا، تنها با چند کلیک ساده می‌توانید رویای طراحی حرفه ای سایت خود را به تحقق رسانید.

فراموش نکنید که طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا از جمله اساسی‌ترین مواردی است که می‌بایست در طراحی وب و ساخت سایت مورد توجه قرار گیرد.

طراحی واکنش گرا که در اصطلاح به آن طراحی وب ریسپانسیو نیز گفته می‌شود، با توجه به گسترش شیوه ساخت وسایل الکترونیکی که امروزه در سایزهای متنوع طراحی و عرضه می‌گردد، امری ضروری می‌باشد.

طراحی حرفه ای سایت می‌بایست به صورت طراحی واکنش گرا انجام گردد تا بازخورد مورد انتظار را داشته باشد.

نحوه عملکرد طراحی سایت ریسپانسیو

در ایجاد وب سایت لایه ‌های تعبیه شده به صورت شناور تنظیم و طراحی خواهند شد؛ بدین ترتیب، صفحات وب با توجه به سایز نمایشگر تنظیم و نمایش داده می‌شوند.

این قابلیت در رزولوشن (Resolution) نیز تاثیر داشته و تغییرات مورد نظر را با توجه به نوع صفحه نمایشگر اعمال می‌نماید. در صورتی که تمایل به استفاده از سایت ساز آنلاین برای طراحی حرفه ای وب سایت دارید، حتما درنظر داشته باشید، وب سایت ساز انتخابی شما امکان طراحی واکنش گرا را داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

14 − سه =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!