طراحی سایت

طراحی نسخه موبایل وب سایت چگونه انجام می‌شود؟

طراحی نسخه موبایل وب سایت چگونه است؟ چطور می‌توان تنظیم وب سایت برای موبایل را انجام داد؟ آیا نمایش وب سایت در موبایل از اهمیت زیادی برخوردار است؟ عدم نمایش کامل سایت در موبایل چه هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت؟

اینها سوالاتی هستند که همگی در حوزه طراحی سایت اهمیت زیادی دارند.

استفاده وسیع و گسترده از موبایل‌های هوشمند، این الزام را پدید آورده است که طراحی نسخه موبایل وب سایت به یکی از اصلی‌ترین معیارها برای ارتقای یک سایت در نظر گرفته شود.

چرا طراحی نسخه موبایل وب سایت مهم است؟

طراحی نسخه موبایل وب سایت در درجه اول از این جهت اهمیت دارد که امروزه عده زیادی از کاربران، دسترسی خود را از طریق تلفن همراهشان به اینترنت فراهم می‌کنند.

از طرف دیگر، طراحی نسخه موبایل وب سایت برای رتبه بندی سایت در گوگل، نسبت به نسخه دسکتاپ اهمیت زیادی دارد؛ به حدی که موتور جستجوی گوگل، تنظیم وب سایت برای موبایل را به عنوان یکی از فاکتورها برای رتبه بندی سئو در نظر گرفته است.

علت اولویت بندی به این صورت برای این است که افزایش چشمگیر کاربران موبایل در سال‌های اخیر، توجه موتورهای جستجو را به تنظیم وب سایت برای موبایل جلب کرده است.

در این مقاله، به چند مورد از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای طراحی نسخه موبایل وب سایت باید در نظر داشته باشیم، خواهیم پرداخت.

همچنین، خواهیم دید که نمایش وب سایت در موبایل چگونه می‌تواند به راحتی امکان‌پذیر باشد. از این رو، اگر قصد ساخت سایت با سایت ساز آنلاین یا ارائه آن به برنامه‌نویس‌ها را دارید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

فرم ثبت اطلاعات متناسب با موبایل

در صورتی که سایت شما از فرم‌هایی برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کند، حتماً آن‌ها را متناسب با ابعاد موبایل درنظر بگیرید.

منظور از فرم، فرم‌های ثبت سفارش، درخواست یا جمع‌آوری اطلاعات است که به منظور عضویت در سایت، انجام خرید یا مواردی از این دست هستند. هماهنگی فرم‌ها یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های نمایش وب سایت در موبایل است.

استفاده از عرض مناسب صفحه

در صورتی که سایت شما رسپانسیو یا واکنش‌گرا باشد، اگر عرض مرورگر را در لپ‌تاپ خود به کمترین حالت ممکن برسانید، آنچه مشاهده خواهید کرد، چیزیست که در تنظیم وب سایت برای موبایل باید در نظر داشته باشید.

وقتی که ابعاد و عرض صفحه در وضعیت نمایش وب سایت برای موبایل مشخص شد، می‌توانید با تگ زیر آن را تنظیم کنید.

<meta name = viewport content = ‘width = >

در صورتی که این کار را انجام ندهید، بسیار محتمل است که با عدم نمایش کامل سایت در موبایل روبرو شوید.

تنظیم عرض تصاویر روی ۱۰۰ درصد

بعد از اینکه وب سایت‌تان را با عرض متناسب موبایل تنظیم کردید، ممکن است برخی از تصاویر بسیار بزرگتر از ابعاد مناسب در وب سایت نشان داده شوند.

برای رفع شدن این مشکل، حداکثر عرض تصویر را روی ۱۰۰ درصد تنظیم نمائید تا در صورت بزرگ بودن تصویر در صفحه نمایش موبایل، به صورت خودکار تغییر سایز داده و هماهنگ با آن گردد.

دکمه CTA و ثبت درخواست

همانگونه که در نسخه‌های دسکتاپ سایت‌، دکمه‌های CTA (Call-to-Action) فعال هستند، در موبایل نیز لازم است که این عملکرد به خوبی انجام شود. بدین معنا که کاربر بتواند به راحتی و بدون مشکل، از طریق تلفن همراه اقدام به ثبت درخواست، سفارش و کلیک کردن روی لینک‌ها نماید.

همچنین، بر خلاف لپ‌تاپ و اینترنت ADSL، اینترنت تلفن‌های همراه ممکن است با اختلالات زیادی روبرو شوند که در صورتی که دکمه CTA فعال نشده باشد، این احتمال وجود دارد که کاربرد نتواند دوباره روی آن کلیک نماید.

نمایش وب سایت در موبایل
نمایش کامل عبارات طولانی

یکی از دلایل اصلی برای عدم نمایش کامل سایت در موبایل، عدم امکان نمایش کامل عبارات طولانی است. این احتمال وجود دارد که سایت شما در تلفن همراه، بسیار کم‌عرض‌تر از برخی از عبارات طولانی باشد.

منظور از این عبارات، شماره حساب‌ها، کدهای URL یا مواردی از این دست می‌باشد. برای رفع شدن این مشکل لازم است که از دستور WORD-WRAP در یک چهارچوب مشخص، استفاده کنید.

حذف کردن فضاهای اضافه

در بعضی از سایت‌ها، بعضاً برخی از فضاهای خالی بین ستون‌ها، هدرها، تصاویر و دیگر فضاهای اضافه بین محتواها ایجاد می‌شود؛ این موضوع، یکی از مسائل اصلی برای عدم نمایش کامل سایت در موبایل است. در طراحی نسخه موبایل وب سایت، برای افزایش این سازگاری، حتماً این فضاهای خالی را برطرف کنید.

استایل های سفارشی در تنظیم وب سایت برای موبایل

استفاده از تصاویری خاص و تولید کدهای CSS که برای نمایش عناصری مشخص از وب سایت برای موبایل وجود دارد، می‌تواند روند نمایش وب سایت در موبایل را به شکلی بسیار بهتر فراهم کند.

باید در نظر داشت که بعضی مواقع، استفاده از تصویر کوچک برای موبایل، ممکن است در نسخه دسکتاپ به خوبی نمایش داده نشود.

قابلیت Zoom-In کردن

وب سایتی که سازگار با موبایل است، باید قابلیت زوم کردن را نیز داشته باشد. به این معنا که هروقت کاربری وارد سایت شد و این ورود از طریق تلفن همراه بود، باید قادر به این باشد که به راحتی اقدام به زوم کردن روی تمام بخش‌های سایت نماید. البته این موضوع بستگی به نوع طراحی سایت و نیز کاربری آن نیز خواهد داشت.

استفاده از فونت‌های استاندارد

استفاده کردن از فونت‌های سفارشی باعث می‌شود که بتوانید به وب سایت خود یک ظاهر حرفه‌ای‌تر بدهید. اما پیش از استفاده از فونت‌ها برای سایت خود، لازم است که بدانید اولاً استفاده از برخی از فونت‌ها ممکن است که باعث کاهش سرعت سایت گردد. این مساله در مورد نسخه‌های موبایل نیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.

از طرف دیگر، بهتر است از فونت‌هایی استفاده کنید که به خوبی قابلیت سازگاری با موبایل را داشته باشند. همچنین، فونت‌ها به شکلی نباشند که در استفاده کاربرانی که با موبایل به سایت شما متصل شده‌اند،‌ بزرگی بیش از حد ایجاد شود.

طراحی نسخه موبایل وب سایت

بعضی از افرادی که قصد طراحی یک سایت جدید را دارند، ترجیح می‌دهند که نسخه موبایل سایت خود را به صورتی جداگانه طراحی کنند.

با افزایش استفاده از موبایل‌های هوشمند برای وب‌گردی و انجام خرید، جستجو در اینترنت و نیز بالا رفتن کاربران موبایل، اهمیت این موضوع را بیش از پیش کرده است.

بنابراین، طراحی کردن نسخه موبایل سایت به صورت رسپانسیو باعث می‌شود که دیگر مشکلاتی در این زمینه پیش نیاید.

البته این موضوع کاملاً وابسته به نوع انتخاب شما برای طراحی سایت‌تان خواهد بود. در حال حاضر، حتی استفاده از سایت ساز ها نیز می‌تواند این ویژگی را برای شما فراهم کند.

فراموش نکنید که یکی از فاکتورهای مهم گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها، سازگاری آن‌ها با موبایل است. یک سایت حرفه ای سایتی است که هماهنگ با تمام نیازهای طراحی شده باشد!

فاصله‌گذاری مناسب بین لینک‌ها

در تست و آزمایشی که برای سازگاری وب سایت با موبایل انجام می‌شود، نزدیکی لینک‌ها و دکمه‌های قابل کلیک کردن، است.

در نسخه دسکتاپ به دلیل اینکه صفحه بزرگتر بوده و از ماوس برای کلیک کردن استفاده می‌شود، معمولاً مشکلی در تجربه کاربری برای کلیک کردن پیش نخواهد آمد؛ اما این مساله در مورد موبایل به شکلی متفاوت انجام می‌شود. نزدیک بودن لینک‌ها و دکمه‌ها در نسخه‌های موبایل باعث می‌شود که تاثیرات نامطلوبی در تجربه کاربران برای استفاده از موبایل در بازدید از سایت شما پیش آید.

طراحی منوهای واکنش‌گرا یا ریسپانسیو

از دیگر قابلیت‌های مهمی که در طراحی سایت وجود دارد و باید حتماً رعایت شود، واکنش‌گرایی یا ریسپانسیو بودن سایت است؛ زیرا صفحه موبایل بسیار کوچکتر از صفحه کامپیوتر یا لپ‌تاپ است، نمی‌توان منوها را به همان شکلی که در لپ‌تاپ دیده می‌شود، نشان داد.

در صورتی که نمایش آیتم‌های منو، تداخل عبارات و عدم نمایش کامل وب سایت در موبایل باعث ایجاد تجربه کاربری ناپسند شود، این مساله به وجود خواهد آمد که عده زیادی از مخاطبان خود را از دست بدهید. بنابراین، واکنش‌گرا بودن سایت را در اولولیت‌های اصلی خود قرار دهید.

برنامه‌نویسی متناسب با سیستم عامل‌های مختلف

در صورتی که می‌خواهید همه مخاطبانی که وارد سایت شما می‌شوند را خشنود نگه دارید، بهتر است این مساله را همواره در نظر داشته باشید که کاربران، از دستگاه‌های مختلف و با سیستم‌ عامل‌های متنوع وارد سایت شما می‌شوند.

در کدنویسی و طراحی سایت لازم است که سایت خود را متناسب با سیستم عامل‌های مختلف از جمله اندروید و iOS بسازید.

این مساله به خصوص در مورد نسخه iOS از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که شرکت اپل دارای استانداردهای خاصی است که هر کسی قادر به طراحی متناسب سایت با آن نیست.

فشرده کردن و حذف کدهای اضافه

در صورتی که سایت شما در عین عملکرد صحیح و بدون نقص در دسکتاپ، سرعت پائینی در استفاده از موبایل دارد، به احتمال زیاد، مشکل آن در طراحی یا سئوی سایت در قالب فشرده‌سازی کدها می‌باشد.

در حین کدنویسی، باید به این مساله توجه داشت که کدها به خصوص برای نسخه دسکتاپ، می‌توانند به شکلی متفاوت عمل کنند.

همچنین، بسیاری از کدهایی که برای نسخه دسکتاپ کاربرد دارند، در نسخه موبایل به کار گرفته نمی‌شوند. از این رو، حذف کردن کدهای اضافه و نیز فشرده سازی آن‌ها یکی از کارهایی است که اهمیت زیادی در سازگاری وب سایت با موبایل دارد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که اطلاعات کافی در زمینه برنامه‌نویسی ندارید، به هیچ وجه کدهای قالب‌ها را تغییر ندهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!