طراحی سایتطراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

علت شکست یک وب سایت چیست؟

اگر در حال برنامه‌ریزی یا ساختن یک وب‌سایت جدید هستید، پس به نوعی به موفقیت امیدوارید اما باید در کنار آن علت شکست وب سایت ها را نیز در نظر بگیرید. موفقیت هر وب‌سایت باید بر اساس نیازها و خواسته‌های صاحبان و سازندگان آن تعیین شود، اما به طور کلی، یک وب‌سایت بر اساس معیارهای مختلفی از جمله طراحی، کیفیت و سهولت استفاده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

ساخت یک وب‌سایت می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد، به طوری که برخی از وب‌سایت‌ها صرفا برای ارائه اطلاعات به بازدیدکنندگان ایجاد می‌شوند، اما بعضی دیگر هدف فروش محصولات را دنبال می‌کنند. این در حالی است که سایر وب‌سایت‌ها به دنبال هر دوی این هدف هستند و به گونه‌ای برای ارائه اطلاعات در مورد خدمات یک کسب‌و‌کار به وجود آمده‌اند. گرچه وب‌سایت‌های شرکتی برای کسب و کارها از اهمیت بیشتری نسبت به سایر سایت‌ها برخوردارند، اما با این حال، گاهی بسیاری از وب‌سایت‌های شرکت‌های بزرگ، در ارائه ارزش‌ها به کاربران ناکام هستند.

درست است راه‌های بسیاری برای موفقیت آنلاین وجود دارد، اما متقابلاً تعدادی از دلایل رایج برای شکست یک وب‌سایت خودنمایی می‌کنند تا شما را از دستیابی به هر چیز مهمی که با ساخت یا برنامه‌ریزی وب سایتتان مرتبط است، باز دارند.

در این مطلب از مطالب صفحه سایت ساز و فروشگاه ساز آنلاین رایو قصد داریم به چند مورد مهم از دلایلی که می‌توانند به شکست یک وب‌سایت منتهی شوند، اشاره می‌کنیم.

یازده دلیل اصلی برای شکست وب‌سایت‌ها

بگذارید با این سؤال شروع کنیم: آیا هر بار که به وب‌سایت خود نگاه می‌کنید، نتایجی که به شما وعده داده شده بود را نمی‌بینید؟ اگر پاسخ شما بله است، وقت آن رسیده که شکست وب‌سایت خود را بپذیرید. در واقع، پذیرش این واقعیت اولین قدم است، اما اگر هنوز چیزی برای گفتن در مورد آن دارید، پس هنوز وب‌سایت شما شکست نخورده است اما باید مراقب باشید!

چه در حال دست و پنجه نرم کردن با یک وب‌سایت شکست خورده و چه در شرفت این اتفاق باشید، باید چیستی و چگونگی ادامه راه را بدانید و به دنبال علت شکست وب سایت خود باشید.

ممکن است در نگاه اول، یک وب‌سایت شکست خورده بدون راه‌حل به نظر برسد، اما اینطور نیست. همانطور که عوامل زیادی می‌توانند به عنوان انواع علت شکست وب سایت درنظر گرفته شوند، راه‌حل‌های بسیاری برای رفع مشکلات آن نیز وجود دارند، اما برای یافتن راه‌حل‌های صحیح، اول باید دلایل شکست آن را مورد بررسی قرار دهید.

دلایل رایج عدم موفقیت وب سایت ها به شرح ذیل می‌باشند:

عدم انتخاب جایگاه یا صنعت مناسب قبل از راه‌اندازی وب‌سایت

قبل از راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید، انتخاب جایگاه یا صنعت مناسب، یک تصمیم بسیار مهم تلقی می‌شود؛ چراکه برخی از صنایع بیش از حد اشباع شده‌اند و برخی دیگر دارای تعداد بازدیدکنندگان بسیار کمی هستند. در حقیقت، در این مسیر، جایی در میانه، معمولاً بهترین انتخاب خواهد بود. پس برای رسیدن به بهترین انتخاب، باید این سؤالات را از خود پرسیده و به آن‌ها پاسخ دهید. چه چیزی باعث شده است که در راستای طراحی وب‌سایت خود قدم بردارید؟ آیا این موضوعی است که می‌خواهید از آن لذت ببرید و یا فکر می‌کنید برایتان پتانسیل درآمدی خواهد داشت یا اینکه تصمیم خود را بر اساس تحقیقات دقیق گرفته‌اید؟

نداشتن هدف و برنامه‌ریزی

چه وب‌سایت شما معرف کسب‌و‌کارتان باشد و چه کسب‌و‌کارتان در یک وب‌سایت خلاصه شود، تفاوتی نمی‌کند! در هر دو حالت به هدف مشخصی نیاز دارد؛ چرا که نداشتن هدف و برنامه‌ریزی می‌تواند به عنوان عاملی در روند شکل‌گیری علت شکست وب سایت شما ایفای نقش کند. اگر امیدوارید یک حضور موفق در اینترنت داشته باشید، مطمئن شوید که زمان کافی را به برنامه‌ریزی و تعریف آنچه از وب‌سایت خود می‌خواهید، اختصاص داده‌اید.

عدم تمرکز بر روی کاربران

برای دستیابی به موفقیت یک وب‌سایت، سازندگان آن باید تمرکز خود را بر روی کاربران وب‌سایت حفظ کنند. گاهی‌اوقات از دست دادن تمرکز در مورد کسانی که از وب‌سایت بازدید می‌کنند، آسان است و همین امر به راحتی می‌تواند موفقیت وب‌سایت شما را به خطر بیندازد. به همان نسبت هر وب‌سایتی که به خوبی نیازهای کاربران خود را برآورده می‌کند، در مسیر موفقیت قرار می‌گیرد؛ چرا که این یکی از ویژگی های یک سایت استاندارد است. بنابراین، از آنجایی که در هر مرحله از فرآیند توسعه وب‌سایت، نظرات کاربران و نیازها و خواسته‌های آن‌ها باید در درجه اول مورد توجه قرار گیرد، بدون وجود کاربران راضی، هیچ وب‌سایتی موفق نخواهد بود.

عدم موفقیت وب سایت ها
عدم موفقیت وب سایت ها

نداشتن وبلاگ، محتوای اندک یا عدم وجود محتواهای مهم

از آنجایی که اینترنت منبع وسیعی از اطلاعات است، حتی وب‌سایت‌های معمولی هم باید محتواهای کارآمد و ارزشمندی برای بازدیدکنندگانشان داشته باشند. مسلماً وبلاگ‌ها نمونه‌ بارزی از این موضوع هستند؛ زیرا حجم وسیعی از محتواهای نوشتاری را ارائه می‌دهند، اما گزینه‌های دیگری چون ویدئو، صوت، اخبار، آموزش، تصاویر، ابزارهای آنلاین و… نیز وجود دارند که باعث جذب بازدیدکنندگان و ارزشمندتر شدن وب‌سایت می‌شوند. امروزه، تعداد بسیار کمی از وب‌سایت‌ها وجود دارند که به طور مداوم تعداد بازدیدکنندگان خود را بدون محتوای قابل توجه جذب می‌کنند.

پس حتی اگر به قول برخی از افراد، داشتن وبلاگ خسته‌کننده هم باشد، باید یکی در وب‌سایت خود داشته باشید؛ زیرا بدین وسیله می‌توانید محتواهای خود را به درستی تولید، قالب‌بندی، پست و بایگانی کنید. از سوی دیگر، وجود این پلتفرم در کنار شناخت مخاطبان هدف، شخصیت خریداران، ماهیت برند، اهداف سئو و کانال‌های توزیع می‌تواند به پیشرفت سئوی وب‌سایت شما کمک کند.

به‌روزرسانی و افزودن مداوم محتواهای جدید

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، یکی از کلیدهای موفقیت یک وب‌سایت، بازدید مکرر از آن است، بنابراین، یکی از راه‌های جذب این بازدیدکنندگان، افزودن مداوم محتواهای جدید است؛ چرا که اگر یک وب‌سایت برای مدت طولانی ثابت یا راکت بماند، دیگر چیزی باعث تقویت تمایل بازگشت بازدیدکنندگان به وب‌سایت نمی‌شود. در واقع، این مزیت بزرگی است که وبلاگ‌ها دارند، به این معنی که نه‌تنها با انتشار محتواهای جدید، بازدیدکنندگان همیشه دلیلی برای بازگشت دوباره به وب‌سایت دارند، بلکه هر بار که آن‌ها به وب‌سایت باز می‌گردند، ارتباطشان با آن، کمی قوی‌تر می‌شود. بنابراین، عدم وجود این به‌روزرسانی می‌تواند موفقیت یک وب‌سایت را به خطر بیندازد.

استراتژی بازاریابی ضعیف

صرف نظر از اینکه وب‌سایت شما چقدر عالی است، مردم باید آن را پیدا کنند تا وب‌سایتتان موفق شود. درست همینجاست که یک استراتژی بازاریابی قوی و هدفمند می‌تواند کمک‌کننده باشد. استراتژی بازاریابی ممکن است شامل صرف هزاران یا حتی میلیون‎‌ها تومان هزینه برای تبلیغات بزرگ باشد، همانطور که می‌تواند مبلغ مناسبی را برای تبلیغات هدفمند به ازای هر کلیک شامل شود. همچنین، این هزینه می‌تواند صرف بهینه‌سازی موارد مربوط به رسانه‌های اجتماعی و یا موتورهای جستجو گردد.

در واقع، مهم نیست چه کاری برای بازاریابی یک وب‌سایت انجام می‌دهید، زیرا هیچ محدودیتی برای کارهایی که می‌توانید در این زمینه انجام دهید، وجود ندارد. نکته‌ای که حائز اهمیت است، این است که حتماً یک استراتژی داشته باشید که به شما در جذب افراد مناسب برای بازدید از سایت کمک کند. بنابراین، یک وب‌سایت عالی بدون داشتن استراتژی بازاریابی صحیح، شانس کم‌تری برای موفقیت دارد.

عدم آگاهی از استراتژی سئو

سایت‌هایی که به بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) توجه نمی‌کنند، ممکن است شکست بخورند. پس بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) می‌تواند در مسیر رسیدن به موفقیت به شما کمک کند، اما باید درباره آن اطلاعات کافی داشته باشید؛ زیرا این اطلاعات باعث می‌شود افرادی که هرگز نام کسب‌و‌کار، محصولات یا خدمات شما را نشنیده‌اند، بتوانند شما را پیدا کنند.

بنابراین، در این راستا شما همیشه نمی‌توانید تنها کلیدواژه‌ها را درنظر بگیرید؛ زیرا الگوریتم گوگل اکنون هوشمندتر از آن است که فکر می‌کنید. امروزه یک استراتژی مؤثر سئو، فرآیندی پیچیده و مداوم است که حول کیفیتی ساختاریافته شکل می‌گیرد. بنابراین، شما به اقداماتی مانند تحقیق دقیق درباره کلمات کلیدی مناسب، محتواهای باکیفیت، استراتژی‌های مؤثر و مداوم، لینک‌دهی دقیق، بهره‌مندی از حضور در رسانه‌های اجتماعی و… برای بهینه سازی سایت خود نیاز دارید. پس عدم آگاهی از استراتژی سئو می‌تواند سنگ بزرگی در مسیر موفقیت وب‌سایت شما باشد.

عدم تعهد به وب‌سایت

بسیاری از صاحبان وب‌سایت‌ها در ابتدا از راه‌اندازی یک وب‌سایت جدید هیجان‌زده می‌شوند، اما با گذشت زمان این علاقه و تعهد اغلب یا بسیار کاهش می‌یابد یا کاملاً از بین می‌رود. بدون تعهد، هیچ وب‌سایتی مسیر موفقیت را طی نخواهد کرد. این فقط در مورد صاحبان وب‌سایت‌ها، یعنی افرادی که سعی در کسب درآمد آنلاین دارند، صادق نیست بلکه می‌تواند برای کسب‌وکارهای بزرگی که به وب‌سایت خود، آن توجه‌ لازم را ندارند، صدق کند. بنابراین، از آنجایی که یک وب‌سایت می‌تواند دارایی ارزشمندی برای یک کسب‌وکار باشد، اگر هیچ تعهدی از سوی کسب‌وکار دریافت نکند، نمی‌تواند چیزی تولید کند و به چیزی خاص تبدیل شود.

عدم وجود فراخوانی برای اقدام بازدیدکنندگان

بسیاری از وب‌سایت‌ها به این دلیل موفق نیستند که بازدیدکنندگان را براساس هدفی که دارند، تشویق نمی‌کنند یا بر کاری که می‌خواهند آن‌ها انجام دهند، اصرار ندارند. بنابراین، برای داشتن یک فراخوان مؤثر، ابتدا باید دقیقاً بدانید که می‌خواهید بازدیدکنندگان پس از ورود به وب‌سایت شما چه کاری انجام دهند. با دانستن اینکه از آن‌ها چه می‌خواهید، نه‌تنها می‌توانید وب‌سایتی را با این هدف بسازید، بلکه قادر خواهید بود آن‌ها را به سمت آن عمل مذکور هدایت کنید.

کند بودن سایت

سایت کند یکی از مهم‌ترین دلایل شکست وب‌سایت‌هاست، پس بررسی سرعت سایت می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. مهم نیست وب‌سایت‌ شما در چه زمینه‌ای فعالیت دارد و یا چه محصول یا خدماتی را ارائه می‌دهد، یک وب‌سایت کند می‌تواند وب‌سایت مرگبار باشد. افراد نمی‌خواهند منتظر بارگذاری صفحه یا سایت شما بمانند؛ چراکه آن‌ها کارهای مهم‌تری برای انجام دارند. درست به همین دلیل است که بیش از پنجاه درصد از کاربران، سایت‌هایی را که نیازمند زمان زیادی برای بارگذاری است، رها می‌کنند.

پس اگر سرعت بارگذاری وب‌سایت شما زمان زیادی می‌خواهد، امکان دارد علت شکست وب‌ سایت خود را پیدا کرده باشید. بنابراین، با یافتن راه‌حلی برای این مشکل، بهترین شانس موفقیت را به سایت خود بدهید؛ زیرا شرکت‌هایی که سرعت صفحه را در اولویت قرار می‌دهند، می‌توانند طیف وسیعی از مزایا را تجربه کنند. در حالی که احتمالاً می‌توانید تصاویر سایت را به راحتی فشرده کنید، اگر پیش زمینه یا علم این کار را نداشته باشید، بهینه‌سازی کد (کوچک کردن کدهایی مانند جاوا اسکریپت، HTML و CSS) می‌تواند بدون کمک توسعه دهنده یا developer چالش‌برانگیز باشد.

طراحی ضعیف و دسترسی دشوار

طراحی و جذابیت یک وب‌سایت نیز مانند سایر موارد برای موفقیت آن مهم است. اکثر بازدیدکنندگان اولین برداشت خود را تا حدی از ظاهر سایت دارند، پس وب‌سایت شما باید یک تجربه بصری زیبا و کاربردی را به آن‌ها ارائه دهد که این امر می‌تواند شامل مواردی چون منوهای راهنما (Navigation menus)، تایپوگرافی (Typography)، عناصر قابل کلیک (Clickable elements)، لایه‌ها و چیدمان (Layout)، پالت رنگ (Color palette) و… باشد.

همانطور که ذکر شد، طراحی مهم است، اما به این معنا نیست که همه از یک نوع طراحی برای موفقیت استفاده کنند. وب‌سایت‌های مختلف می‌توانند با استراتژی‌های متفاوتی که برای طراحی درنظر می‌گیرند، موفق شوند. لازم نیست هر وب‌سایت موفقی دارای طراحی فانتزی باشد که ویژگی‌های هیجان‌انگیز را شامل شود، یک طراحی مینیمال تمیز و جذاب نیز می‌تواند برای موفقیت بسیاری از وب‌سایت‌ها مؤثر باشد.

 پس در حالت کلی، اگر طراحی ضعیف و دسترسی دشوار باعث گیجی و خستگی افراد در هنگام استفاده از سایت‌ شود، می‌تواند علت شکست وب سایت را توضیح دهد. دشواری در استفاده از وب‌سایت می‌تواند به چند صورت منجر به شکست شود که عبارتند از:

  • افراد نمی‌توانند اطلاعات مورد نیاز خود را مشاهده یا پیدا کنند.
  • کاربران نمی‌توانند اقداماتی را که می‌خواهند، انجام دهند.
  • دسترسی افراد به سایت شما برای آن‌ها محدود و بسیار دشوار می‌شود.

با همه این تفاسیر طراحی هرگز نباید بر قابلیت استفاده، اولویت داشته باشد؛ چرا که اگر طراحی خاصی مانع دسترسی بازدیدکنندگان به سایت و یا استفاده از آن شود، طراحی مؤثری نخواهد بود. طراحی به جهت برآورده کردن انتظارات کاربر مهم‌تر از تلاش برای ایجاد چشمگیرترین وب‌سایت است.

سخن آخر

وب‌سایت کارآمد باید علاوه بر اینکه موارد خوبی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد، طراحی سفارشی و عملکرد بالایی داشته باشد. همین عوامل باعث می‌شوند بازدیدکنندگان بتوانند خدمات شما را به دیگران ترجیح کنند. در صورتی که وب‌سایت شما این نیازها را برآورده نمی‌کند، در مسیر عدم موفقیت وب سایت ها قرار گرفته است، بنابراین، باید به دنبال علت شکست وب سایت خود باشید. با توجه به دلایلی که ذکر شد، ممکن است خودتان بتوانید این مشکلات را برطرف نمایید، اما اگر در مورد مشکلات سایت خود نیاز به کمک دارید، می‌توانید از یک تیم طراحی و توسعه و یا مجموعه‌ای که در این زمینه تخصص دارند، راهنمایی دریافت کنید و وب‌سایت خود را به شکوه سابقش بازگردانید.

سؤالات متداول

  • مشکلات اکثر وب‎‌سایت‌ها چیست؟

مواردی چون سرعت بارگذاری پایین، عدم طراحی سایت ریسپانسیو (بهینه نشده برای موبایل یا تبلت)، طراحی UI/UX ضعیف، سئو و محتوای ضعیف ،صفحات و لینک‌های شکسته، درهم ریختگی بیش از حد، اطلاعات اولیه  نادرست و فقدان عنصر انسانی می‌توانند مشکل اکثر وب‌سایت‌ها باشند.

  • عامل اصلی که موفقیت یا شکست یک وب‌سایت را تعیین می‌کند، چیست؟

گرچه طراحی بصری مهم است، اما قابلیت استفاده از وب‎‌سایت‌هاست که موفقیت یا شکست آن‌ها را تعیین می‌کند. طراحی کاربرمحور به عنوان یک رویکرد استاندارد به جهت طراحی یک وب‌سایت موفق مطرح است.

  • عواملی که عملکرد یک وب‌سایت را کنترل می‌کنند، چیست؟

استفاده سنگین از CSS و جاوا اسکریپت، سرور یا هاست بد، استانداردهای کدگذاری ضعیف، ویجت ها و پلاگین های بسیار زیاد، از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر عملکرد وب‌سایت‌ها هستند.

  • 5 عنصر برای یک طراحی وب‌سایت خوب و موفق چیست؟

5 عنصری که شامل محتوا، قابلیت استفاده، زیبایی شناسی، دید درست و تعامل است، می‌تواند یک طراحی خوب را برای یک وب‌سایت موفق به ارمغان بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نه − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!