طراحی سایت

انواع سایت ها کدامند و هر یک چه کاربردی دارند؟

این روزها از همان ابتدای صبح، در حال چک کردن وب سایت‌های مختلفی هستیم تا امور روزانه را مدیریت کنیم. استفاده از انواع وب سایت، اپلیکیشن و شبکه اجتماعی، بخش جدانشدنی زندگی امروزمان است. سهولت دسترسی به اطلاعات، خرید اینترنتی و بدون محدودیت، همگی از جمله مزایای استفاده از انواع سایت داینامیک و استاتیک است. اگر بخواهید وارد این دنیای شگفت انگیز و پرفرصت شوید، باید در خصوص انواع طراحی سایت بیشتر بدانید و مزایای سایت استاتیک، سایت داینامیک و پتانسیل هر کدام را تشخیص دهید. با آگاهی داشتن می‌توانید بهترین نوع سایت را برای کسب و کارتان انتخاب کنید و در دنیای جذاب وب قدم بگذارید.

اگر می‌خواهید در خصوص انواع طراحی سایت بیشتر بدانید، مزایا و معایب سایت داینامیک و استاتیک را درک کنید و روش انتخاب سایت مناسب را بدانید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید!

وب سایت چیست؟

وب سایت‌ها فضاهای تعریف شده‌ای هستند که به‌وسیله آدرس مشخصی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. محتوای وب سایت‌ها معمولا شامل اطلاعاتی مثل عکس، ویدئو، متن و صوت است. در بعضی وب سایت‌ها محتوا ثابت و در برخی دیگر، محتوا در حال تغییر است. هر وب سایت دارای صفحه خانه، تماس با ما، ارتباط با ما، بخش خدمات و منویی جهت دسترسی به محتوای صفحات داخلی آن است. به وسیله تولید محتوای مناسب در هر یک از بخش های سایت، می‌توانید رتبه کسب کنید و در نتایج جستجوی گوگل بالاتر از رقبا نشان داده شوید.

انواع طراحی سایت کدامند؟

جالب است بدانید که طراحی سایت انواع مختلفی دارد. شما باید با شناخت بهتر در این زمینه، انواع طراحی سایت را بشناسید و براساس نیازتان یک نوع را انتخاب کنید. معمولا شرکت‌های طراحی وب سایت، باتوجه به نوع کسب و کارتان و نیازی که دارید، بهترین گزینه را معرفی می‌کنند، اما آگاه بودن از جزئیات برای خودتان ضروری است. انواع طراحی سایت به دو دسته تقسیم می‌شود که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم:

1- طراحی سایت استاتیک (static)

طراحی سایت استاتیک
طراحی سایت استاتیک

یکی از انواع سایت که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، سایت ایستا یا سایت استاتیک است. این سایت‌ها، معمولا براساس کاربر طراحی و پیاده سازی می‌شوند.

زبان‌های برنامه نویسی سایت‌های استاتیک HTML، jQuery، CSS است. این سایت‌ها پیچیدگی‌های بسیار کم‌تری نسبت به سایت‌های داینامیک دارند. به همین دلیل، می‌توان خیلی راحت با هزینه کم‌تر آن‌ها را پیاده سازی کرد.

در این سایت‌ها پنل مدیریت وجود ندارد و همه چیز توسط طراح سایت طراحی و پیاده سازی می‌شود. ویژگی مهم این سایت‌ها، سادگی و ارائه اطلاعات به بهترین و ابتدایی‌ترین روش ممکن است. از این سبک از طراحی، در انواع طراحی سایت داینامیک نیز استفاده می‌شود. معمولا صفحات ثابت که دارای محتوای ثابت هستند، مثل تماس با ما، درباره ما و صفحات توضیحات، به شکل استاتیک طراحی می‌شوند.

مزایای سایت استاتیک چیست؟

معمولا پیاده سازی سایت استاتیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود. به دلیل دارا بودن ویژگی کلاینت محور، ریسک نفوذ و هک در این سایت‌ها کم‌تر است و سایت استاتیک به عنوان سایتی با امنیت بسیار زیاد شناخته می‌شود. در این سایت‌ها می‌توانید به شکلی ساده همه چیز را برای کاربر آماده کنید. هزینه طراحی این مدل سایت بسیار کم‌تر از سایت داینامیک است.

معایب سایت استاتیک چیست؟

قطعا با دانستن معایب انواع طراحی سایت، می‌توانید خیلی بهتر و آگاهانه‌تر در خصوص آن تصمیم بگیرید. سایت استاتیک به شکل ایستا طراحی می‌شود و حالت پایا در آن وجود ندارد. به همین دلیل، پنل مدیریتی طراحی نمی‌شود که تغییرات احتمالی از طریق آن انجام شود. شما برای اعمال هر گونه تغییرات هرچند اندک، باید به برنامه نویس و طراح سایت دسترسی داشته باشید.

همین موضوع موجب می‌شود تا هزینه تغییرات و به‌روزرسانی، بسیار بالا باشد. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا از تکنولوژی‌های جدیدتری استفاده کنید و در میان انواع طراحی سایت، گزینه مطمئن‌تر و بی‌دغدغه‌تر را برای مدیریت اطلاعات‌تان انتخاب کنید.

2- طراحی سایت داینامیک

طراحی سایت داینامیک
طراحی سایت داینامیک

یکی از انواع طراحی سایت که این روزها به شدت رایج شده است، طراحی سایت داینامیک است. مزایای فوق العاده زیاد طراحی سایت داینامیک موجب شده است تا هر روز تعداد افرادی که علاقه‌مند به داشتن سایت با این سبک طراحی هستند، افزایش پیدا کند.

طراحی سایت داینامیک معمولا با کمک افراد متخصص امکان‌پذیر است. طراحی در این مدل سایت‌ها بسیار پیچیده‌تر از سایت استاتیک است و هزینه بالاتری دارد. معمولا برای داشتن یک سایت حرفه‌ای، باید متخصصینی حضور داشته باشند که نیازسنجی‌ها را مطالعه کرده و برای دستیابی به آن‌ها برنامه ریزی کنند.

معمولا مراحل طراحی سایت داینامیک به شرح زیر است:

  1. نیازسنجی اولیه: شما باید پیش از طراحی سایت، اقدام به نیازسنجی کنید و هر آنچه احتیاج دارید را لیست کنید. در این مرحله، مشخص می‌کنید که هدف‌تان از داشتن سایت چیست؟ چرا باید یک وب سایت طراحی کنید؟ چه اطلاعاتی در سایت نمایش می‌دهید؟ چه چیزی برای ارائه دارید؟ عملکرد کاربر در سایت‌تان چگونه است؟ با مشخص کردن پاسخ این سوالات می‌توانید درک بهتری از سایت داینامیک نهایی داشته باشید.
  2. طراحی اولیه: طراحی اولیه سایت معمولا زمانی انجام می‌شود که نیازسنجی به روش درستی انجام شده است و باید طراحی مطابق با همان نیازها انجام شود. در این مرحله به دقت همه چیز مرور می‌شود تا طبق نیاز و درخواست مشتری طراحی انجام شود.
  3. تست و تحویل سایت: در آخرین مرحله از طراحی سایت داینامیک، تست انجام می‌شود. همه چیز مطابق با نیاز بیان شده از جانب مشتری، بررسی می‌شود تا هیچ مشکلی در آن وجود نداشته باشد. بعد از تائید اولیه، سایت، جهت بررسی و تست مشتری، ارائه می‌شود تا موارد احتمالی نیز مشخص شود. اگر مدت زمان تست تمام شود، احتمالا سایت بدون مشکل تحویل و راه اندازی شده است و آماده استفاده است.

بهتر است بدانید که این مراحل در طراحی سایت داینامیک رایج است، اما می‌توانید بدون گذراندن این مراحل، از سایت ساز آنلاین استفاده کنید و تمام این مراحل را شخصا در کم‌ترین زمان با آموزش‌های رایگان در رایو طی کنید.

سایت سازها در دسته بندی انواع طراحی سایت با طراحی داینامیک قرار می‌گیرند. اگر بخواهید طراحی سایت فروشگاه اینترنتی انجام دهید، انتخاب سایت داینامیک بهترین گزینه است؛ چرا که تمام نیازهای یک سایت برای فروش آنلاین می‌تواند در سایت با طراحی داینامیک پیاده سازی شود.

مزایای سایت داینامیک چیست؟

سایت داینامیک از جدیدترین انواع سایت محسوب می‌شود که مطابق با تکنولوژی‌های جدید در حال فعالیت است. مدیریت این وب سایت‌ها بسیار ساده است؛ چرا که پنل مدیریت مطابق با میل و خواسته شما طراحی می‌شود و هر گونه تغییرات و به‌روزرسانی در کم ترین زمان و هزینه امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با تولید محتوای هدفمند سئو سایت‌تان را بهبود بخشید و به بهترین شکل ممکن رشد آن را شاهد باشید.

تفاوت سایت داینامیک و سایت استاتیک
تفاوت سایت داینامیک و سایت استاتیک

بهینه سازی وب سایت‌های داینامیک با کدهای خاص و سئو فنی و محتوایی سایت، به خوبی انجام می‌شود و امکان رشد و ارتقا به خوبی فراهم است.

معایب سایت داینامیک چیست؟

معمولا سرعت لود سایت‌های داینامیک به نسبت استاتیک کم‌تر است؛ زیرا اطلاعات بیشتری برای نمایش ارائه می‌کنند. از سوی دیگر، راه اندازی این مدل وب سایت نیاز به زمان بیشتری دارد و پیچیدگی‌های خاص خود را می‌طلبد. به دلیل طراحی بخش کاربری و مدیریت سایت، احتمال نفوذ در سایت‌های داینامیک با امنیت پایین بسیار زیاد است.

به همین دلیل، باید از طراح سایت بخواهید تا امنیت موردنیازتان را تامین کند. یکی از معایب سایت‌های داینامیک، ضرورت به‌روزرسانی و نگهداری است. شما باید پیوسته در حال استفاده از سایت باشید و برای آپدیت نگهداشتن سایت برنامه ریزی کنید. هزینه هاست یک سایت پویا، بسیار بیشتر از وب سایت‌های ایستا است.

3- سایت‌های نیمه پویا

برخی از سایت‌ها، مابین پویا و ایستا قرار دارند. در واقع، در طراحی این مدل سایت‌ها از تکنولوژی داینامیک و استاتیک استفاده شده است. معمولا وب سایت‌هایی که اقلام ثابتی برای فروش یا خدمات ثابتی برای ارائه دارند، می‌توانند از این سرویس‌ها استفاده کنند. سایت های نیمه پویا برای ارتباط با مشتری و باشگاه مشتریان نیز استفاده می‌شود. اما به دلیل اختلاف اندک هزینه پیاده سازی، معمولا از این مدل سایت استفاده نمی‌شود و سایت پویا انتخاب نهایی است.

خلاصه مطلب

طراحی و پیاده سازی سایت، نیازمند کسب اطلاعات در خصوص نیازهای فعلی و احتمالی‌تان در آینده نزدیک است. شما باید با درک درست از امکاناتی که هر کدام از روش‌های طراحی به شما ارائه می‌کنند، بهترین روش طراحی را انتخاب کنید. یادتان باشد که انتخاب به‌روزترین گزینه، به شما کمک می‌کند تا حرفه‌ای‌تر باشید.

سوالات متداول برای انواع طراحی سایت

آیا سایت ایستا بهتر از سایت با طراحی داینامیک است؟

خیر! شما باید مطابق با نیازتان بهترین گزینه را انتخاب کنید. اما سایت با طراحی داینامیک به دلیل امکان به‌روزرسانی آسان، تولید محتوا مطابق با سئو، کسب رتبه و مدیریت حرفه‌ای، گزینه بسیار بهتری نسبت به سایت ایستا است.

آیا سایت‌های داینامیک هاست گران قیمت‌تری نیاز دارند؟

برای نگهداری از وب سایت‌هایی که داینامیک طراحی شده‌اند، احتیاج به هاست‌های قوی‌تری دارید؛ چرا که مدیریت اطلاعات در حجم بالا، به‌روزرسانی قوی و تولید محتوا در آن‌ها احتیاج به هاستی با پردازش بالا و حجم مطلوب دارد.

آیا امنیت سایت ایستا بیشتر از سایت‌‌های داینامیک است؟

بله، سایت های استاتیک امنیت بالاتری نسبت به سایت‌های داینامیک دارند. چرا که طراحی پنل مدیریت در وب سایت‌های داینامیک موجب می‌شود تا دسترسی و نفوذ در سایت بیشتر باشد و تامین امنیت مشکل‌تر از انواع طراحی سایت ایستا انجام شود. به همین دلیل نیاز به طراحی سایت با ویژگی‌های امنیتی بالا وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!