گرافیک

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت تا چه اندازه است؟

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت چیست و چرا باید در ساخت سایت و تولید محتوا، توجه به این مبحث را در اولویت امر قرار دهیم؟ وقتی شخصی از وب سایت شما بازدید می‌کند، ممکن است اهمیت چندانی به محتوای گرافیکی سایت ندهد. هدف اغلب کاربران، بهره‌مندی از محتوای متنی یا ویدیویی است.

البته جز در مواردی که وب‌سایت مورد نظر، مرجعی برای انتشار محتوای تصویری و گرافیکی باشد. اما یک موضوع مهم در این بین وجود دارد و آن، محتواهایی هستند که تعدیلی از گرافیک و متن را در خود دارند. اینجا، نقطه‌ای است که تایپوگرافی وارد عمل می‌شود.

در این مقاله از سایت ساز آنلاین رایو قصد بررسی اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت داریم.

تایپوگرافی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

تایپوگرافی یا Typography متشکل از دو واژه Type و Graph است. تایپوگرافی به هنر چیدن حروف برای دستیابی به یک المان تصویری گرافیکی گفته می‌شود. به عبارت بهتر، تایپوگرافی را می‌توان به هنر نوشتن کلمات و حروف به شکلی که بار تصویری زیادی داشته باشد، معنا کرد.

کاربرد تایپوگرافی را در صنایع چاپ، طراحی و گرافیک به کرات دیده‌ایم. بسیاری از لوگوهای شرکت‌ها و تصاویر تبلیغاتی، دربردارنده تایپوگرافی هستند.

در صورتی که بخواهیم روند ساخت تایپوگرافی را توضیح دهیم، باید گفت که همه چیز از یک تایپ و نوشته ساده شروع می‌شود.

در ابتدا، واژه‌ای تایپ شده و سپس، با تغییر فونت، سایز و رنگ، نوشته‌‌ مورد نظر به ظاهر و گرافیک تازه‌ای دست می‌یابد.

در گام بعدی، همه چیز بستگی به هنر و خلاقیت هنرمند دارد تا با بهره‌گیری از چرخش‌ها، خمیدگی‌ها و ترکیب کردن فونت، ظاهر اولیه نوشته را به هنر نوشته مصور یا تایپوگرافی تبدیل نماید.

تایپوگرافی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟
تایپوگرافی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت چیست؟

حال که می‌دانیم تایپوگرافی به چه چیزی گفته می‌شود، باید بدانیم که اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت چیست. در نگاه اول شاید به نظر برسد که این موضوع در طراحی سایت کاربرد زیادی نداشته و اهمیت آن بیشتر در طراحی لوگو و هنرهای گرافیکی باشد؛

اما در صورتی که با اصول طراحی تجربه کاربری یا UX آشنایی داشته باشید، از اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت مطمئن خواهید شد.

حال بیایید با هم مروری بر اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت و اصول موثر در آن داشته باشیم. خوشبختانه در حال حاضر، سایت‌های طراحی تایپوگرافی نیز همچون پلتفرم‌های سایت ساز وجود دارند که می‌توانند در زمان کم، یک تایپوگرافی اصولی و حرفه‌ای را تحویل دهند.

تایپوگرافی، به عنوان یک ابزار ارتباطی!

ترکیب قرارگیری محتویات، رنگ‌ها و فونت‌های استفاده شده در تایپوگرافی به کار رفته در سایت می‌تواند در نگاه اول، موضوع فعالیت وب‌سایت شما را به کاربر معرفی کند.

یک وب‌سایت ممکن است مربوط به کسب‌وکار، محصول یا هنری خاص باشد. طراحی حرفه‌ای تایپوگرافی و استفاده از آن در طراحی سایت می‌تواند باعث کاهش نرخ پرش سایت و حفظ بازدیدکنندگان در سایت شود.

این موضوع به افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو کمک زیادی خواهد کرد.

تایپوگرافی برای جذب کاربر!

جذب مخاطب یکی از موارد اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت است. زمانی که یک مخاطب برای اولین بار وارد سایت می‌شود، در صورتی که با یک تایپوگرافی حرفه‌ای و اصولی روبرو شود، می‌تواند کنجکاوی خود را برای جستجوی بیشتر در سایت شما برانگیخته نماید.

رویکردی که در طراحی تایپوگرافی باید به کار گرفته شود، انتخاب درست قلم است. منظور، فونت‌هایی که به راحتی قابل تشخیص بوده و در نگاه اول، حق مطلب را ادا کند!

تایپوگرافی جهت ایجاد احساس در مخاطب!

یک تایپوگرافی، راجع به هر موضوعی که باشد، می‌تواند باعث تحریک احساس مخاطب شود. فرض کنید که سایت شما، در زمینه فروش اکانت‌های ویژه برای بازی‌های آنلاین فعالیت نماید؛

یک تایپوگرافی حرفه‌ای که بتواند در سریع‌ترین زمان، واژه‌ یا عبارتی که المان‌هایی از بازی‌های ویدئویی را در خود داشته باشد را نشان دهد، در ایجاد احساس در مخاطب کمک زیادی خواهد کرد.

تایپوگرافی برای کمک در ایجاد هماهنگی!

استفاده حرفه‌ای از تایپوگرافی در سایت و به کارگیری منظم آن، می‌تواند به ایجاد هماهنگی در برند سایت شما کمک زیادی نماید. اگر در حال طراحی یک تایپوگرافی هستید، در صورتی که بتوانید یک الگوی یکسان را در کار خود تکرار کنید، اثر هارمونیک آن را در درازمدت خواهید دید.

ایجاد هماهنگی در المان‌های سایت به روند برندسازی شما سرعت زیادی خواهد بخشید.

تایپوگرافی؛ نشانه‌ای از حرفه‌ای بودن!

در حالی که بسیاری از سایت‌ها، محتواهای گرافیکی نه چندان جذابی تولید می‌کنند، بهره‌مندی از یک طراحی تایپوگرافی اصولی و حرفه‌ای می‌تواند سطح کیفی بالای سایت شما را به رخ بکشد.

در صورتی که در استفاده از ابزارهای گرافیکی، انتخاب فونت و رنگ‌بندی دقت کنید، این موضوع خواهد توانست نشانه‌ای از حرفه‌ای بودن را به مخاطب القاء نماید. در این صورت، بازاریابی محصولات شما بسیار آسان‌تر خواهد شد.

تایپوگرافی یعنی به رسمیت شناختن سایت!

یکی از موارد اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت، به رسمیت شناخته شدن وب‌سایت‌ شماست.

در صورتی که بتوانید ریتم منظم و دقیقی را در طراحی تایپوگرافی ایجاد و حفظ نمائید، کاربران همواره فونت‌های شما را به خاطر خواهند آورد. استفاده از تایپوگرافی می‌تواند به عنوان یک متخصص ایجاد هویت و رسمیت در سایت شما عمل کند.

موارد موثر در طراحی تایپوگرافی مناسب برای سایت

اگر از اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت به خوبی آگاهی یافته‌اید، بهتر است چند نکته ضروری در خصوص طراحی تایپوگرافی مناسب برای سایت را بدانید. مرور موارد زیر برای رسیدن به این مقصود، الزامات این امر هستند:

  • نوع فونت: انتخاب صحیح فونت برای طراحی تایپوگرافی، خوانا بودن آن و عدم ایجاد ابهام در مخاطب، شروط اصلی برای یک تایپوگرافی حرفه‌ای هستند.
  • اندازه فونت: بعد از اینکه فونت خوانا را یافتید، باید به اندازه آن دقت داشته باشید. فاصله بین خطوط و حروف، میزان درشتی آن‌ها و تشخیص‌شان توسط ربات‌های گوگل، از مهم‌ترین موارد در طراحی تایپوگرافی هستند.
  • رنگ زمینه: رنگ پس‌زمینه تایپوگرافی به خوانایی آن و جلب توجه کاربر کمک زیادی خواهد کرد. در صورتی که نوع فونت و اندازه آن مناسب بوده و رنگ زمینه‌ مناسبی نداشته نباشد، تایپوگرافی شما برای کاربر زننده و آزاردهنده خواهد بود.
  • رنگ متن: رنگ متن تایپوگرافی باید طوری باشد که چشم کاربر را خسته نکند. همچنین، خوانا بودن متن، ارتباط مستقیم با رنگ آن دارد که باید به آن دقت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!