گرافیک

عناصر بصری در طراحی وب سایت

عناصر بصری در طراحی وب سایت جهت ایجاد حس هماهنگی و توازن میان اجزاء متفاوت و یا درهم شکستن خلاقانه و هوشمندانه نظم و هماهنگی برای ایجاد عملکرد مورد نظر می‌باشد.

برای درک بهتر مفاهیم مطرح شده هسته‌های اصلی عناصر بصری در طراحی وب سایت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

عناصر بصری در طراحی وب سایت چگونه بکار گرفته می‌شوند؟

چگونگی پیدایش

در این مرحله سعی میکنیم از کل به جزء رسیده و شی مورد نظر خود را بررسی نماییم. با مشاهده کلیت یک شی با توجه به دانسته‌های خود، معنا و مفهومی را برای آن درنظر خواهیم گرفت؛

در صورتی که با مشاهده کلیت شی به نتیجه روشنی نرسیدیم با بررسی جزئیات، مشاهدات خود را با دانسته‌های قبلی تطابق خواهیم داد.

در ساخت سایت نیز میبایست اصل پیدایش را درنظر گرفته و ابتدا کلیات صفحات را طراحی و برنامه‌ریزی نموده و سپس اقدام به آنالیز (تجزیه و تحلیل) و تصمیم‌گیری برای جزئیات نمایید.

جسمیت دادن و مادیت در طراحی بصری

ذهن انسان در بحث اطلاعات بصری تمامی شکاف‌های موجود را پر می‌کند؛ منظور از پر کردن شکاف توسط ذهن انسان این است که نیازی به مشاهده کامل تصاویری که اطلاعات بصری کاملی از آن‌ها داریم، نمی‌باشد.

برای نمونه، در صورتی که ما تابلو ورود ممنوع را به صورت نصفه ببینیم، باز هم متوجه مفهوم تصویر خواهیم شد و اطلاعات بصری، باقی تصویر را در ذهن ما تکمیل خواهد نمود. در ساخت سایت نیز می‌توانید بخشی از تصویر را در یک اسلاید نمایش داده و بقیه تصویر را در اسلایدهای بعدی به نمایش بگذارید.

چندهمسنگی در طراحی بصری

با استفاده از چندهمسنگی شما می‌توانید مفاهیمی جذاب و خاطره انگیز ایجاد نمایید. در ابتدا طراحی به روش چند همسنگی مفاهیم را پیچیده می‌نماید، اما پس از درک ایده اصلی، طراحی انجام شده در ذهن مخاطب نقش خواهد بست.

لوگوی fed Ex بهترین نمونه از طراحی چندهمسنگی می‌باشد که در ابتدا تنها حروف خودنمایی می‌نمایند، اما با کمی تامل در لوگو، متوجه پیکان نقش بسته میان دو حرف e و x خواهید شد. از این پس با مشاهده لوگوی fed Ex اولین نقشی که توجه شما را جلب خواهد کرد، بدون شک شکل پیکان خواهد بود.

تضاد در طراحی بصری

در صورتی که تمایل به برجسته نمودن یک بخش در طراحی سایت خود دارید، به راحتی می‌توانید تضادی از جنس رنگ، سایز و یا تایپوگرافی ایجاد نمایید. ذهن انسان عناصر مشابه را در کنار یکدیگر قرار داده و توجه بیشتری را به عناصر متضاد معطوف خواهد نمود.

نظم و قرینگی

از دیرباز قرینگی مورد پسند انسان‌ها بوده و ذهن انسان واکنش مثبتی به عناصر منظم و قرینه نشان داده است. در طراحی سایت نیز استفاده از قرینگی برای مخاطب چشم نواز خواهد بود.

این در حالی است که با توجه به محتوای وب سایت گاهی ساختارشکنی و دوری از نظم و قرینگی نیز راهی برای جلب توجه مخاطب خواهد بود. در نتیجه، انتخاب پوسته سایت خود را به صورت کاملا هوشمندانه انجام دهید.

استفاده از گشتالت (Gestalt) در طراحی وب سایت

طراحی گشتالت و عناصر بصری در طراحی وب سایت بدین صورت بوده که جزئیات را در ابتدای مسیر ساخت سایت فاکتور گرفته و در ابتدا کلیات را طراحی می‌نماید.

در ساخت سایت نیز بهتر است پوسته اصلی را به دور از پیچیدگی‌ها و جزئیات غیر ضروری طراحی نمایید، سایر عناصر با توجه به نیاز هر بخش آرام آرام افزوده خواهد شد.

عناصر بصری در طراحی وب سایت بحثی بسیار گسترده بوده و حتی در هنگام طراحی وب سایت با استفاده از سایت ساز آنلاین نیز می‌توانید قوانین مربوطه را به‌کار گیرید تا تاثیرگذاری بیشتری روی ذهن مخاطب خود داشته باشید.

عناصر بصری طراحی وب شامل چه مواردی است؟

عناصر بصری در طراحی وب سایت نقش مهمی در جلب توجه کاربران و ایجاد تجربه کاربری موثر ایفا می‌کنند. این عناصر بصری شامل موارد زیر می‌شوند:

1. رنگ‌ها (Colors): انتخاب رنگ‌ها برای طراحی وب سایت مهم است. رنگ‌ها می‌توانند احساسات و انطباق با برند را انتقال دهند.

2. تصاویر (Images): استفاده از تصاویر و گرافیک‌ها به وب سایت زیبایی و جذابیت می‌بخشد و مفهوم مطلب را تداعی می‌کند.

3. فونت‌ها (Fonts): انتخاب فونت‌ها برای متن‌ها و عناوین، نقش اساسی در خوانایی و زیبایی متون دارد.

اطلاعات بیشتر: بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت

4. لوگو (Logo): لوگو، برند یک وب سایت را نمایان می‌کند و در همه صفحات وب سایت باید قابل مشاهده باشد.

5. آیکون‌ها (Icons): استفاده از آیکون‌ها برای نمایش عملکرد‌ها و خدمات می‌تواند تجربه کاربری را بهبود بخشد.

6. فضا (Space): استفاده از فضاهای خالی مناسب بین عناصر مختلف وب سایت، به خوانایی و تمیزی طراحی کمک می‌کند.

7. تراز (Alignment): تراز صحیح عناصر متنی و تصویری در وب سایت، به خوانایی و تنظیم مناسب صفحه کمک می‌کند.

8. انیمیشن‌ها (Animations): استفاده از انیمیشن‌ها، به وب سایت، پویایی می‌بخشد و می‌تواند تاثیرگذار باشد.

9. نمودارها و چارت‌ها (Charts and Graphs): نمایش داده‌ها به صورت نمودار و چارت می‌تواند اطلاعات را بهبود بخشد.

10. دکمه‌ها (Buttons): دکمه‌ها برای اجرای عملکردهای مختلف مانند ارسال فرم‌ها یا لینک به صفحات دیگر بسیار مهم هستند.

11. فرم‌ها (Forms): فرم‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات از کاربران استفاده می‌شوند و طراحی مناسب آنها برای تجربه کاربری اهمیت دارد.

12. ناوبری (Navigation): منوها و ناوبری وب سایت به کاربران کمک می‌کنند تا به راحتی در وب سایت حرکت کنند.

13. پس‌زمینه (Background): انتخاب پس‌زمینه صفحات وب سایت نیز بر تجربه کاربری به شدت تاثیرگذار دارد.

ترکیب مناسب این عناصر بصری به طراحی وب سایت زیبا و کارآمدی خواهد افزود و به کاربران کمک می‌کند تا به راحتی اطلاعات را دریافت و تجربه مطلوبی را داشته باشند.

توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!