طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربریطراحی سایت

بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت

زمانی که تصمیم به طراحی و پیاده سازی وب سایت می‌گیرید، انتخاب فونت مناسب یکی از چالش برانگیزترین موضوعاتی است که باید برای آن زمان صرف کنید. معمولا خوانایی، علاقه‌مندی کاربر به مطالعه و همچنین توجه کاربر، وابسته به انتخاب فونت است. تنوع بالای فونت های فارسی برای طراحی سایت موجب شده است تا این چالش بسیار جدی باشد. اما خوشبختانه، تیم رایو با تجربیات چندین ساله در این حوزه قصد دارد بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت را معرفی کند.

اگر شما نیز مایل هستید اطلاعاتی جدید در خصوص فونت های فارسی برای طراحی سایت به دست آورید و نکات مهم در انتخاب فونت سایت را کشف کنید، تا پایان همراه ما باشید!

اهمیت انتخاب فونت در طراحی سایت

تصور کنید یک کتاب ارزشمند با محتوای عالی به شما هدیه داده شده است. شما نیز مشتاق هستید تا جزییات کتاب را مطالعه کنید و از آن لذت ببرید. بعد از شروع به مطالعه، خیلی زود متوجه می‌شوید که ناخوانا بودن فونت برای‌تان کلافه کننده است؛ اما باز هم محتوای ارزشمند کتاب برای‌تان وسوسه کننده است تا این کار را ادامه دهید. اما متاسفانه تحقیقات ثابت می‌کند که این وسوسه تنها چند صفحه می‌تواند شما را به سمت مطالعه بکشاند و یکباره، از مطالعه کردن خسته می‌شوید و انصراف‌تان از خواندن کتاب را اعلام می‌کنید. این اتفاقی حقیقتی است که فونت‌ نامناسب برای‌تان ایجاد می‌کند.

وب سایت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند! معمولا فونت های فارسی برای طراحی سایت باید به گونه‌ای انتخاب شوند که بخش بندی قسمت‌های مختلف سایت رعایت شده و خوانایی متن در کنار تفکیک آن درنظر گرفته شود. این تمام فرآیندی است که جهت انتخاب فونت های فارسی برای طراحی سایت، به آن نیاز دارید.

یادتان باشد انتخاب فونت اشتباه یکی از اشتباهات رایج در طراحی سایت محسوب می‌شود.

بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت

همان‌طور که اهمیت تایپوگرافی در طراحی سایت به شدت احساس می‌شود، فونت‌ها نیز چنین جایگاهی دارند. باتوجه به اهمیت انتخاب فونت های فارسی برای طراحی سایت، در این بخش مجموعه‌ای از فونت‌های مناسب برای وب سایت را بررسی می‌کنیم. این فونت‌ها رایج‌ترین و جذاب‌ترین فونت‌هایی است که تجربه کاربری موفقی دارند.

1- فونت ایران یکان

فونت ایران یکان برای وب سایت
فونت ایران یکان برای وب سایت

یکی از فونت‌های مناسب که در سال 1395 طراحی و عرضه شد، فونت ایران یکان بود. تفکیک مطلوب و زیبایی در کنار خوانایی در فونت ایران یکان، اصلی‌ترین موضوعی است که موجب محبوبیت آن شده است. وب سایت‌های مطرحی مثل دیجیکالا، شیپور و تپسی نیز، از طرفداران فونت ایران یکان هستند. به همین دلیل، می‌توانید خیلی راحت از آن در وب سایت‌تان استفاده کنید.

2- فونت ایران سنس

جذابیت ایران سنس به عنوان فونت های فارسی برای طراحی سایت بسیار چشم گیر است. اگر بخواهید وب سایت‌تان را زیباتر کنید و نوشته‌های آن را خواناتر به کاربر ارائه کنید، ایران سنس بهترین گزینه است. این فونت به طور غیر رایگان و قابل خرید عرضه شد؛ اما در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین طرفدار را پیدا کرد و خیلی زود جایگزین فونتی مثل تاهوما گشت.

فونت ایران سنس
فونت ایران سنس

3- فونت انجمن

فونت انجمن به عنوان کاربردی‌ترین فونت برای طراحی بنرها و پوسترها شناخته می‌شود. این فونت کاربردی توسط انجمن صنفی طراحان گرافیک عرضه شد. استفاده از فونت انجمن در بخش‌هایی که می‌خواهید نظر کاربر را جلب کنید و توجه او را به نکته‌ای معطوف کنید، به شدت مطلوب است. جالب است بدانید که این فونت از زبان انگلیسی نیز پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل، به راحتی می‌توانید در بخش‌های مختلف طراحی از آن استفاده کنید.

فونت انجمن برای استفاده در وب سایت
فونت انجمن برای استفاده در وب سایت

4- فونت دانا

فونت دانا به عنوان یکی از متنوع‌ترین و انعطاف‌پذیرترین فونت‌های فارسی شناخته می‌شود. فونت های فارسی برای طراحی سایت باید به گونه‌ای باشند که در بخش‌های مختلف و تیترهای مختلف، در نگاه کاربر، خوانا به نظر برسند. فونت دانا با طراحی فانتزی از یک خط و دایره تشکیل شده است. اگر اهل ریسک هستید و قصد دارید یک بلاگ جذاب و خاص را دنبال کنید، حتما سراغ فونت دانا بروید و از جذابیت آن در نگاه کاربر لذت ببرید.

فونت دانا برای وب سایت
فونت دانا برای وب سایت

5- فونت وزیر

آقای صابر راستی کردار به منظور استفاده از یک فونت کاربردی و خوانا، فونت وزیر را طراحی کرده‌اند. نحوه عرضه این فونت به صورت رایگان است و بدون صرف هزینه‌ می‌توانید از خوانایی آن در وب سایت‌تان استفاده کنید و منتظر تجربه کاربری مخاطبان‌تان باشید.

6- فونت ایران شارپ

فونت ایران شارپ طراحی شده توسط آقای مسلم ابراهیمی است که تلفیقی از فرم فونت‌های سنتی در فونت‌های مدرن است. خلق این فونت با حفظ اصول پیشین فونت‌ها صورت گرفته است. در این فونت بخش‌های تیز فونت‌های قدیمی حفظ شده است و حالتی مدرن و زیبا برای استفاده در ساختار مدرن خلق شده است.

7- فونت شبنم

اگر بخواهید یکی از فونت‌های محبوب و خاص را انتخاب کنید، فونت شبنم بهترین گزینه است. این فونت با دارا بودن 5 نوع مختلف می‌تواند پاسخگوی تمام سلیقه‌ها باشد. انواع فونت ضخیم، متوسط، معمولی، سبک و نازک از جمله فونت‌های شبنم است. جالب است بدانید که فونت شبنم از یکان الهام گرفته شده است و شباهت نسبتا زیادی به فونت یکان دارد.

فونت فارسی شبنم برای سایت
فونت فارسی شبنم برای سایت

خلاصه مطلب

فونت، یکی از مهم‌ترین پارامترهای هر وب سایتی است. حتی در طراحی وب سایت فلت، انتخاب فونت اهمیت ویژه‌ای دارد. به همین دلیل، باید برای پیدا کردن بهترین فونت های فارسی برای طراحی سایت زمان اختصاص دهید و از نکاتی که در بالا به آن اشاره شد، استفاده کنید.

سوالات متداول

آیا در سایت سازها می‌توان فونت سایت را مشخص کرد؟

بله، در سایت ساز آنلاین می‌توانید به راحتی فونت‌های مدنظرتان برای هر بخش را تعیین کنید.

آیا انتخاب فونت اشتباه می‌تواند بر روی سئو سایت اثرگذار باشد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اثرگذاری بر روی سئو نمی‌تواند به شکل مستقیم باشد. اما یکی از پارامترهای مهم سئو سایت، عملکرد کاربر در محیط وب سایت است. این پارامتر از سوی موتورهای جستجو نیز ارزیابی می‌شود و اثرگذاری شدیدی بر رتبه سایت دارد. زمانی که خوانایی سایت مطلوب نباشد، کاربر میلی به حضور طولانی در سایت ندارد و فورا آن را ترک می‌کند تا وب سایت مناسب‌تری پیدا کند. همین عملکرد کافی است تا رتبه سئوی شما کاهش پیدا کند و امتیاز منفی بگیرید.

آیا استفاده از فونت‌ها در وب سایت نیازمند صرف هزینه است؟

برخی فونت‌ها به طور رایگان ارائه می‌شود اما برخی فونت‌ها با پرداخت هزینه قابل خرید و استفاده هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!