طراحی سایتمحتوای وب سایت

اشتباهات رایج در طراحی سایت

هر مجموعه حرفه‌ای برای ماندگاری در دنیای آنلاین، نیاز به یک پایگاه مطمئن و قابل کنترل دارد تا جدیدترین و به‌روزترین اهداف سازمانی را در آن، به کاربر ارائه کند. تمامی سایت‌هایی که طراحی می‌شوند، با هدف جلب رضایت، اعتماد و علاقه‌مندی کاربر پایه ریزی می‌شوند. اما گاهی به‌دلیل عدم پایه‌گذاری برای ساخت سایت حرفه‌ای، اشتباهاتی در طراحی و پیاده سازی رخ می‌دهد که رسیدن به اهداف سازمانی را دچار مشکل می‌کند.

عدم علاقه‌مندی کاربر به حضور در برخی سایت‌ها و زمان ماندگاری او در سایت، معمولا به اشتباهات رایج در طراحی سایت مربوط است. با اطلاع از این اشتباهات، ریسک درگیر شدن با کاربران ناراضی را کاهش دهید و موفق در فضای مجازی ظاهر شوید؛ تا موتورهای جستجوگر شما را به‌عنوان سایت برتر به مخاطب نمایش دهند.

در ادامه به بررسی دقیق تر اشتباهات رایج در طراحی سایت می‌پردازیم و روش‌های پیشگیری از آن را نیز، بررسی خواهیم کرد.

پس تا پایان همراه ما باشید!

عواقب عدم توجه به اشتباهات رایج در طراحی سایت چیست؟

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، هر وب سایت، محلی مجازی برای اطلاع رسانی و نزدیک کردن کاربران عادی به مخاطبین هدف مجموعه محسوب می‌شود. برای جذب مخاطبین عادی و تبدیل کردن آن‌ها به مشتری یا کاربران دنبال‌کننده وفادار، باید اصولی در سایت رعایت گردد که سطحی‌ترین بخش نیاز کاربر را تشکیل می‌دهد.

معمولا عدم توجه به اشتباهات رایج در طراحی سایت، موجب بروز مشکلاتی می‌شود که در نهایت کاهش محبوبیت و کاهش مخاطب را در پی دارد. مجموعه‌هایی که به علاقه‌مندی کاربر و انتظارات او در اجرای سایت توسط سایت ساز دقت می‌کنند، به‌راحتی موفق به جذب مخاطب هدف می‌شوند و بهترین بهره‌وری را از سایت دریافت می‌کنند.

رعایت این نکات در تمامی سایت‌ها ضروری است و درنظر گرفتن آن حتی در یک طراحی سایت ارزان نیز، موفقیت چشم‌گیری را ایجاد می‌کند.

با اشتباهات رایج در طراحی سایت آشنا شوید!

در دنیای وب، تفاوتی ندارد که برای طراحی سایت از سایت ساز آنلاین کمک گرفته باشید یا با صرف هزینه‌های گزاف، خط به خط کدهای سایت را نوشته باشید، در هر شرایطی اگر اشتباهات رایج در طراحی سایت را نادیده بگیرید و همان اشتباهات را تکرار کنید، تمام تلاش‌تان برای داشتن یک سایت حرفه‌ای به هدر رفته است؛ پس با اندکی صرف وقت، در ادامه همراه ما باشید تا با این اشتباهات متداول در طراحی سایت آشنا شوید.

1- فونت نا مناسب در سایت

یکی از اشتباهات رایج در طراحی سایت، تعیین فونت نامناسب برای آن است. وب سایت‌ها، معمولا با محتوای متنی، عکسی و ویدئویی به جذب کاربر می‌پردازند. زمانی که فونت سایت ناخوانا باشد و چشم کاربر برای خواندن آن دچار مشکل شود، قطعا زمان ماندگاری کاربر در سایت کاهش پیدا می‌کند و به مرور، کاربر در جستجوی سایت دیگری خواهد بود که نیازهای او را به بالاترین کیفیت پاسخگو باشد.

2- عدم وجود جذابیت بصری (رابط کاربری ضعیف)

یکی از مهم‌ترین موضوعات در جذب مخاطب سایت، وجود زیبایی‌ها و جذابیت‌های بصری است. ضرورت پرداختن به این موضوع را در تاثیر اینفوگرافیک در طراحی سایت و موفقیت آن بررسی کردیم.

جذابیت‌های بصری، هارمونی رنگ‌ها، یکپارچگی کلی در طراحی گرافیکی سایت و نوشته‌های آن، موجب پدیدار شدن عامل چشم‌نوازی در کاربر می‌شود که علاقه او را به ماندن در سایت بیشتر می‌کند. این عامل را حتما خودتان در مواجهه با سایت‌های بی‌کیفیت تجربه کرده‌اید که در یک محتوای یکسان، سایتی که ظاهر جذابی نداشته است را بسته‌اید و از سایت با گرافیک و رنگ مطلوب‌تر استفاده کرده‌اید.

عدم وجود جذابیت بصری (رابط کاربری ضعیف) در وبسایت
عدم وجود جذابیت بصری (رابط کاربری ضعیف) در وبسایت

3- محتوای غیرحرفه‌ای و نامناسب

یکی دیگر از اشتباهات متداول در طراحی سایت، درج محتوای غیرحرفه‌ای و نامناسب در سایت است. زمانی که محتوای متنی شما دچار مشکل باشد و بدون درنظر گرفتن هم زمان سئوی مناسب و ارتباط با کاربر، دارای جملات طولانی، تگ‌های نامناسب، طبقه‌ بندی‌های غیرحرفه‌ای و یکپارچگی نامناسب باشد، قطعا کاربر متوجه این درهم بودن سایت خواهد شد و به‌دلیل محتوای غیرحرفه‌ای سایت را ترک می‌کند.

پس بدیهی است که تامین محتوای حرفه‌ای (بدون غلط املایی، نگارشی و گویشی)، نظم و بخش بندی صحیح منوها به همراه محتوای متنی، تصویری و ویدئویی مناسب، سایت را از درگیر شدن با اشتباهات رایج در طراحی سایت دور می‌کند.

4- سرعت لود پایین سایت

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در بهبود روند رشد سایت در موتورهای جستجو اثرگذار است، سرعت لود سایت است. سایت‌هایی که به‌دلیل عدم توجه به بهینه سازی کدنویسی سایت و استفاده از فایل‌های سنگین عکس و صوت، موجب سنگین شدن سایت می‌شوند، در نهایت، سرعت لود سایت را کاهش می‌دهند.

کاهش سرعت لود سایت، برای موتورهای جستجو نیز یکی از پارامترهای مهم در سنجش کیفیت سایت محسوب می‌شود. کاربران نیز، با مشاهده سرعت لود پایین سایت، متوجه غیرحرفه‌ای بودن آن شده و وقت خود را برای لود سایت صرف نخواهند کرد.

5- عدم توجه به طراحی سایت واکنشگرا یا ریسپانسیو

زمانی که سایت طراحی و اجرا می‌گردد، باید واکنشگرا بودن آن در طراحی مورد توجه قرار گیرد. برخی سایت‌ها تنها زمانی به‌خوبی نمایش داده می‌شوند که در فضای دسکتاپ لود شوند؛ همین سایت‌ها در تبلت و موبایل ظاهر به هم ریخته و نامناسبی دارند.

بدیهی است که این روزها بیش از 60% کاربران فضای مجازی از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند و عدم نمایش مطلوب سایت در این دیوایس‌ها، به معنای ازدست دادن بخش عظیمی از مخاطبان سایت است. پس می‌توان گفت که واکنشگرا نبودن سایت، یکی از اساسی‌ترین اشتباهات رایج در طراحی سایت محسوب می‌شود.

6- فرم ثبت نام طولانی و پیچیده در سایت

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که عموما در طراحی سایت رخ می‌دهد، تهیه و تدارک فرم‌های عریض و طویل و پیچیده برای ثبت نام است. کاربران فضای مجازی این روزها ثانیه‌ای را صرف ورود اطلاعات شخصی در سایت نمی‌کنند. در واقع، هیچ کاربری علاقه‌مند نیست تا برای ثبت نام در یک سایت عادی و روزمره، اطلاعات شخصی خود را در سایت به ثبت برساند. صرف وقت برای ورود اطلاعات نیز، موضوع دیگری است که کاربران را برای استفاده از سایت منصرف می‌کند.

پس بدیهی است که تدارک فرم‌های طولانی نیز، از اشتباهات رایج در طراحی سایت است.

7- عدم وجود ارتباط با پشتیبانی سایت

یکی از اشتباهات رایج در طراحی سایت، عدم توجه به صفحه تماس با ما و ارتباط با ما است. کاربران برای دسترسی به افراد پشت پرده در سایت‌ها، نیازمند راه‌هایی هستند تا اعتماد کنند. عدم توجه به محتوای صفحاتی که ارتباط کاربر با پشتیبانی سایت را محقق می‌کند، موجب کاهش اعتمادسازی در سایت شده و کاربر را از ادامه حضور در سایت منصرف می‌کند.

8- تبلیغات غیرقابل کنترل

درک کاربران فضای مجازی از تبلیغات در سایت‌ها تا حد مطلوبی، امکان تبلیغ در فضاهای مشخص و بدون مزاحمت برای کاربر را فراهم کرده است؛ اما تبلیغات بیش از اندازه و استفاده از فایل‌های گیف تبلیغاتی در بخش‌های مختلف سایت به همراه پنجره‌ها و سایت‌های بازشونده در تب‌های مختلف، از جمله اشتباهات معمول در طراحی وب سایت محسوب می‌شود که کاربر را فورا به مسیر خروج از سایت هدایت می‌کند.

بدیهی است که رفتار کاربر با سایت، مهم‌ترین عامل برای موتورهای جستجو محسوب می‌شود تا اعتبارسنجی دقیقی از محتوای سایت‌تان داشته باشند.

9- محدودیت در استفاده از مرورگر

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که وارد سایت سازمان یا شرکتی شوید و با پیام‌هایی مبنی بر استفاده از مرورگری خاص مواجه گردید. معمولا طراحی در چنین سایت‌هایی بسیار ضعیف انجام شده است، تاحدی که امکان استفاده از سایت در یکی دو مرورگر خاص فراهم است و نمی‌توان آن را با مرورگر یا browser دیگر به‌راحتی باز کرد.

چنین ضعف بزرگی در سایت، کاربران را دچار عدم علاقه به ادامه مراجعه به سایت می‌کند و ریزش شدیدی در مخاطبان ایجاد خواهد کرد.

فرقی نمی‌کند که چقدر محتوای سایت حرفه‌ای و خاص باشد، این عامل موجب صرفه‌نظر کردن کاربر از محتوای حرفه‌ای و در نهایت، منجر به ترک سایت خواهد شد.

10- عدم امکان جستجو و یافتن محتوای موردنظر کاربر

کاربران در فضای مجازی معمولا برای برطرف کردن نیازی خاص وارد سایت‌ها می‌شوند. گاهی این هدایت از سمت موتورهای جستجو انجام می‌شود و گاهی نیز، کاربر به‌طور ارادی وارد سایت می‌شود تا به محتوای موردنظر خود دست پیدا کند.

از اشتباهات رایج در طراحی سایت می‌توان به عدم طبقه‌بندی صحیح منوها و عدم وجود امکان جستجو در سایت اشاره کرد. زمانی که جستجو و دسترسی به محتواهای منتشرشده از سایت امکان‌پذیر نباشد، قطعا تمامی زحماتتان برای تهیه این محتواها به هدر خواهد رفت و کاربر هیچ امکانی برای استفاده از آن ندارد.

چنین محدودیتی قطعا سبب ریزش شدید کاربران خواهد شد و درگاه‌های دسترسی به محتواهای ارزشمند را خواهد بست.

پس سعی کنید با توجه به این اشتباهات رایج در طراحی سایت، دسترسی راحت به مطالب را با استفاده از منوهای دقیق و بدون پیچیدگی فراهم کرده و امکان جستجو در سایت را برای کاربر ارائه نمایید تا به بهترین شکل شاهد پیشرفت سایتتان باشید.

سخن آخر

درک موقعیت‌ها و فرصت‌هایی که با اشتباهات رایج در طراحی سایت آن‌ها را دچار مشکل می‌کنید، به شما این امکان را می‌دهد تا شرایط لازم برای طراحی و پیاده سازی سایتی موفق با بازدید مطلوب داشته باشید.

سایت، دریچه‌ای به سوی کاربرانی است که شاید در محدوده جغرافیایی کسب و کار شما نباشند، اما شما را با همین ویترین، انتخاب می‌کنند؛ پس اشتباهات رایج در طراحی سایت را جدی بگیرید و باتوجه به اصول تولید محتوا مبتنی بر سئو، حرفه‌ای عمل کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 4 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!