نکات آموزشی

آموزش دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی

این روزها اکثر کسب و کارها به دنبال پر کردن اظهار نامه مالیاتی یا دریافت کد مالیاتی هستند! از سال 1399 طبق قانون تصویب شده، دارا بودن کد مالیاتی برای کسب و کارها ضروری شد. کسب و کارهایی که از دستگاه POS استفاده می‌کنند نیز، باید با پر کردن اظهار نامه و دریافت شناسنامه مالیاتی اقدامات کنند. کسب و کارهایی که درگاه پرداخت اینترنتی دارند، لازم است تا پیش از اقدام جهت دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، کد مالیاتی خود را دریافت کنند. به همین دلیل، بسیاری از افراد دچار سردرگمی شده‌اند!

در این مقاله، قصد داریم به اطلاعاتی به‌روز و آموزشی در خصوص نحوه دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی اشاره کنیم.

پس اگر شما نیز مایل هستید در خصوص نحوه دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی اطلاعات کسب کنید، همراه ما باشید.

چرا باید کد مالیاتی دریافت کنید؟

احتمالا برای شما نیز سوال است که دلیل اقدام برای دریافت کد مالیاتی چیست؟ چرا باید خودتان این اقدام را انجام دهید؟ آیا ضرر و زیانی برایتان خواهد داشت؟ پس از درک ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی، اولین گام برای داشتن یک فروشگاه اینترنتی، دارا بودن درگاه پرداخت آنلاین است.

هنوز ثبت نام در زرین پال نیازمند داشتن کد مالیاتی نیست، اما برای دریافت سایر درگاه‌های پرداخت واسط، نیازمند داشتن کد رهگیری مالیاتی هستید. داشتن این کد مشخص می‌کند که پرداخت‌های مالیاتی شما چگونه است و همه چیز در شفاف‌ترین حالت ممکن ارائه می‌گردد.

شما در سامانه مالیاتی ثبت نام می‌کنید تا درآمدتان را روشن و واضح به سازمان امور مالیاتی ارائه کنید. این اقدامات در نهایت موجب می‌شود تا پولشویی و فرارهای مالیاتی به حداقل برسد. ساماندهی نظام مالیاتی با الزام دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی تکمیل‌تر می‌شود. طبق قانون تصویب شده، تمام افرادی که از مشتریان خود با کمک درگاه پرداخت اینترنتی هزینه دریافت می‌کنند، باید حتما نسبت به این کار اقدام نمایند.

چه کسب و کارهایی باید برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند؟

کسب و کارهای شرکتی و صنفی که تکلیف‌شان مشخص است، قطعا همگی پیش از تصویب این قانون نیز، کد مالیاتی دریافت کرده بودند. اما کسب و کارهای جدیدی که با تغییر دنیای کسب و کار خلق شده‌اند و صنف مشخصی ندارند یا چندان وارد عرصه کسب و کار به شکل رایج نشده‌اند و مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، همگی مشمول این قانون هستند.

کسب و کارهایی که لازم است برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند:

  • فروشگاه‌های اینترنتی (آنلاین شاپ‌ها)
  • برگزارکنندگان دوره های آنلاین
  • کسب و کارهای کوچک و خانگی
  • فروشگاه‌های اینستاگرامی
  • تولیدکنندگان محتوا
  • استریمرها و گیمرها
  • طراحان وب سایت
  • سایت‌های خیریه
  • برنامه نویس‌ها
  • بلاگرها
  • و…

آموزش دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی

قوانین سازمان امور مالیاتی، این روزها به شدت سفت و سخت‌تر شده است. به همین دلیل، لازم است تا اطلاعاتی در خصوص نحوه دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی داشته باشید. این آموزش به صورت گام به گام ارائه می‌شود تا بدون هیچ‌گونه نگرانی همراه با ما پیش روید و از راهنمای ثبت نام استفاده کنید.

نکته: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید درنظر داشته باشید، دریافت کد رهگیری مجزا برای هر کسب و کارتان است! اگر دارای چند وب سایت هستید که از آن‌ها درآمد دارید، لازم است تا برای هر کدام از آن‌ها کد رهگیری مجزا دریافت کنید.

مرحله اول

ثبت نام در سایت سازمان مالیات
ثبت نام در سایت سازمان مالیات

برای اولین اقدام، وارد وب سایت www.tax.gov.ir شوید. پس از وارد شدن به این وب سایت در قسمت پایین اسلایدر، باید بر روی گزینه “ثبت نام الکترونیک” کلیک کنید و فرم‌های نمایش داده شده را مطالعه کنید.

مرحله دوم

ورود به پیش ثبت نام الکترونیک امور مالیاتی
ورود به پیش ثبت نام الکترونیک امور مالیاتی

بعد از ورود به پرتال خدمات جامع الکترونیکی مالیاتی، خدمات آن را مطالعه کنید و در بخش مشخص شده در پایین کادر آبی رنگ بر روی “ورود به پیش ثبت نام الکترونیک” کلیک کنید تا پیش ثبت نام برایتان باز شود.

مرحله سوم

در این بخش باید ابتدا آن‌چه در تصویر مشاهده می‌کنید، در کادر پایین آن وارد کنید تا عبارت امنیتی شما تایید شود. سپس، در فیلد پایین نوع مؤدی را تعیین کنید.

انتخاب نوع مودی مالیاتی در سایت سازمان مالیات
انتخاب نوع مودی مالیاتی در سایت سازمان مالیات

برای این بخش 4 نوع مختلف مودی حقیقی، تبعه خارجی، حقوقی و تشکل قانونی وجود دارد که باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. اگر شخص حقیقی هستید که اولین گزینه مناسب شما است، اگر اتباع خارجی هستید، باید شماره ملی فراگیر را وارد کنید. در صورتی که شرکت حقوقی باشید، گزینه حقوقی مناسب شما است. در صورتی‌که تشکل قانونی باشید، لازم است همان گزینه مربوطه را انتخاب کنید.

در کادر سفید بعدی، اگر شخص حقوقی باشید، لازم است شناسه ملیتان را وارد کنید. در صورتی‌که شخص حقیقی باشید، همان کد ملی در این کارد کافی است و اگر اتباع خارجی باشید، شناسه ملی فراگیر برایتان لازم است.

مرحله چهارم

با گذر از مراحل قبل، وارد صفحه سامانه پیش ثبت نام و ثبت نام می‌شوید. در این بخش، باید بر روی دکمه پیش ثبت نام جدید کلیک کنید تا همه چیز را به شکل سازمان یافته پیش ببرید. اگر قبلا سابقه ثبت نام در سامانه امور مالیاتی داشته باشید، لیست کسب و کارهایی که ثبت کرده‌اید، در همین صفحه نمایش داده می‌شود. در غیر این صورت، مانند نمونه زیر، یک صفحه خالی از اطلاعات دیگر را مشاهده می‌کنید.

پیش ثبت نام جدید در سایت مالیات برای دریافت کد مالیاتی
پیش ثبت نام جدید در سایت مالیات برای دریافت کد مالیاتی

مرحله پنجم

در این صفحه، باید کادرهای قرار گرفته در سمت چپ را پر کنید. این اطلاعات درخصوص صاحب کسب و کار است. در اولین کادر باید نوع ثبت نام را تعیین کنید، ثبت نام انفرادی بدون شریک برای کسب و کارهای شخصی و گزینه مشارکت برای افراد دارای شریک درنظر گرفته شده است.

در کادر پایینی کد پستی اقامتگاه قانونی، همان اطلاعات مربوط به آدرس کسب و کارتان را وارد کنید، سپس شماره تلفن همراه را وارد کرده و کد امنیتی را صحیح بنویسید. پس از تکمیل این فرم با فشردن عبارت “پیش ثبت نام جدید” می‌توانید وارد مرحله بعدی شوید.

وارد کردن اطلاعات برای دریافت کد مالیاتی
وارد کردن اطلاعات برای دریافت کد مالیاتی

در این مرحله برای تلفن همراه‌تان یک پیامک ارسال می‌شود که کد خاصی درون آن نوشته شده است. کد را در کادر مشخص شده وارد کنید و دکمه “ثبت کد و فعالسازی و ادامه” را کلیک کنید.

ثبت کد فعالسازی جهت دریافت کد مالیاتی
ثبت کد فعالسازی جهت دریافت کد مالیاتی

مرحله ششم

در صفحه جدیدی که برایتان باز می‌شود، باید اطلاعات مربوط به مشخصاتتان را وارد کنید. در بخش تبعه/ثبت کشور، کادر کشویی را باز کنید و کشور تابعه خودتان را انتخاب کنید. سپس، تاریخ تولد را وارد نمایید. پس از ورود اطلاعات و بررسی صحت آن، بر روی دکمه “استعلام اطلاعات و ادامه” کلیک کنید.

استعلام اطلاعات هویتی در سازمان مالیات
استعلام اطلاعات هویتی در سازمان مالیات

مرحله هفتم

طبق عملکرد انجام شده در صفحه قبلی، اطلاعات وارد شده شما بررسی می‌گردد. اگر صحت اطلاعات درست باشد اما مدارک‌تان ناقص باشد، پیامی مشابه با عکس زیر مشاهده می‌کنید. لازم است تا بر اساس تمام موارد ذکر شده در این قسمت، موارد گفته شده را بررسی و اصلاح کنید تا هر کدام از کاستی‌ها برطرف شود. خوشبختانه، طراحی این صفحه به گونه‌ای است که می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام از نوشته‌های قرمز رنگ، صفحه مدنظر را مشاهده کرده و موارد درخواستی را اصلاح کنید.

نواقص اطلاعاتی برای دریافت کد مالیاتی
نواقص اطلاعاتی برای دریافت کد مالیاتی

اولین مورد نقص اطلاعات، مربوط به ثبت بر روی نقشه است. به راحتی با کلیک بر روی آن و تعیین محل آدرس درج شده در فرم‌ها بر روی نقشه می‌توانید آن را برطرف کنید. پس از تعیین محل دقیق، دکمه ثبت را فشار دهید.

تعیین محل کسب و کار بر روی نقشه در سایت مالیاتی
تعیین محل کسب و کار بر روی نقشه در سایت مالیاتی

نقص بعدی اطلاعات‌تان مربوط به فرم‌های این بخش است. شما باید اطلاعات کسب و کارتان را ویرایش کنید. در صفحه باز شده ابتدایی‌ترین گزینه، دلیل ثبت نام را تعیین کنید. گزینه کسب و کار جدید و اعمال تغییرات در کسب و کار، دو گزینه مدنظرتان است.

ویرایش اطلاعات کسب و کار در سایت امور مالیاتی
ویرایش اطلاعات کسب و کار در سایت امور مالیاتی

تمامی اطلاعات این بخش را کامل کنید. یادتان باشد که تعیین اتحادیه و اصناف برای کسب و کارهای خانگی ضروری نیست و می‌توانید از آن گذر کنید. اما تمامی گزینه‌هایی که عبارت “اجباری” جلوی آن نوشته شده است، باید به طور کامل وارد شوند. ثبت اطلاعات مربوط به نوع مالکیت، تاریخ شروع فعالیت، تلفن ثابت نیز ضروری است؛ چرا که دسترسی به شما، موضوع مهمی است که باید شفاف ذکر شده باشد.

برای برطرف کردن نقص اطلاعات در بخش مشمولیت ارزش افزوده، لازم است، بر روی آن کلیک کنید و اطلاعات لازم را ارائه کنید. توجه داشته باشید که 3 گزینه برایتان در کادر کشویی قرار دارد که باید یک مورد را انتخاب کنید.

گزینه “من مشمول ارزش افزوده نمی‌باشم” برای افرادی است که کسب و کارشان شامل قانون دریافت ارزش افزوده نیست! گزینه “من مشمول ارزش افزوده می‌باشم و نیاز به ثبت نام جدید در سیستم ارزش افزوده دارم” مخصوص کسب و کارهایی است که مطلع هستند، شامل این طرح خواهند بود، اما هنوز اقدامی برای آن نکرده‌اند. آخرین گزینه “من مشمول ارزش افزوده می‌باشم و قبلا ثبت نام ارزش افزوده انجام داده‌ام” مخصوص کسب و کارهایی است که ثبت نام این سامانه را تکمیل کرده‌اند و دارای اطلاعات مربوط به آن هستند. پس از تکمیل این بخش بر روی تائید نهایی کلیک کنید.

تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده در سایت امور مالیاتی
تعیین وضعیت مشمولیت ارزش افزوده در سایت امور مالیاتی

در آخرین مرحله از شما صحت اطلاعات را سوال می‌کنند که باید پس از بررسی کامل، آن را تایید کنید.

مرحله هشتم

در هشتمین مرحله از گام به گام دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی، در صورتی‌که تمام مراحل اولیه با موفقیت انجام شده باشد و اطلاعات‌تان توسط سازمان امور مالیاتی مورد تایید باشد، پیامکی به شرح زیر دریافت می‌کنید که نگهداری از آن ضروری است.

ارسال کد رهگیری امور مالیاتی از طریق پیامک
ارسال کد رهگیری امور مالیاتی از طریق پیامک

با دریافت این پیامک نوبت به ورود اطلاعات آن در سامانه جهت دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی می‌رسد. پس، وارد وب سایت register.tax.gov.ir شوید و در کادر سمت چپ آن، اطلاعات پیامک شده را وارد کنید و منتظر بمانید تا پنل مدنظر اجازه ورود صادر کند.

مرحله نهم

بعد از ورود اطلاعات پیامک شده در سایت امور مالیاتی، باید جهت دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی، تمامی موارد قرمز رنگ نوشته شده در سمت چپ وب سایت را اصلاح کنید. در این بخش می‌توانید با کلیک بر روی هر کدام از خطوط قرمز رنگ، لینک مرتبط با آن را باز کنید و اطلاعات خواسته شده و دارای نقص را تکمیل نمایید.

دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی با ورود اطلاعات پیامک شده
دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی با ورود اطلاعات پیامک شده

مرحله دهم

جهت دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی، باید در منو سمت راست گزینه ابلاغ الکترونیک را مطابق با تصویر انتخاب کنید.

پس از باز شدن صفحه زیر، لازم است تا هر دو کادر پس از مطالعه تیک زده شود. سعی کنید همه چیز را با دقت تمام مطالعه کنید و سپس، دکمه تایید اطلاعات و درخواست را انتخاب کنید.

خدمات الکترونیکی ابلاغ در سایت امور مالیاتی
خدمات الکترونیکی ابلاغ در سایت امور مالیاتی

مرحله یازدهم

در صورتی‌که تمامی مراحل ذکر شده را با دقت و مطابق با گام به گام نمایش داده شده انجام داده باشید، با کلیک بر روی صفحه اصلی، صفحه‌ای مشابه با این عکس مشاهده خواهید کرد.

در سمت چپ این صفحه باید بر روی گزینه “تایید نهایی” کلیک کنید و منتظر بمانید تا همه چیز ثبت و تایید شود. با این اقدام، پیامکی برایتان ارسال می‌شود که نشان دهنده اتمام مرحله ثبت نام کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی است. پس از این پیامک، باید منتظر تاییدیه اطلاعات یا اعلام نواقص آن بمانید.

خلاصه مطلب

اگر بخواهید طبق قوانین حرکت کنید و از مزایای کار قانونی برخوردار باشید، لازم است تا جهت دریافت کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی اقدام کنید. تمامی این اقدامات زمینه ساز ایجاد بستر مناسبی در پیشبرد اهداف رسیدگی به شرایط اقتصادی، پیشگیری از پولشویی و اقدامات این‌چنینی است.

سوالات متداول

آیا پس از دریافت کد مالیاتی باید مالیات پرداخت کنید؟

هنوز هیچ مصوبه‌ای برای دریافت مالیات از کسب و کارهای این‌چنینی اعلام نشده است. پس نیازی به نگرانی نیست؛ چرا که فعلا چنین رویدادی انجام نمی‌شود و همچنین، اگر قانونی برای مالیات تصویب شود، همه چیز مطابق با درآمد شما است.

آیا برای استفاده از درگاه پرداخت نیاز به کد مالیاتی است؟

بله، اگر بخواهید در هر کدام از درگاه‌های پرداخت اقدامات لازم را انجام دهید، احتیاج به کد مالیاتی برای درگاه پرداخت اینترنتی خواهید داشت. مطالعه مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی راهنمای خوبی برایتان خواهد بود.

آیا داشتن یک وب سایت، ضرورت دریافت کد مالیاتی را ایجاد می‌کند؟

اگر از طریق سایت ساز آنلاین یک سایت اطلاع رسانی داشته باشید که درآمدی از طریق آن برایتان حاصل نمی‌شود، نیازی به اقدام جهت دریافت کد مالیاتی ندارید؛ چرا که هیچ پرداختی از طریق سایت یا درگاه دیگری برایتان انجام نمی‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!