فروشگاه اینترنتی

چرا به فروشگاه اینترنتی نیاز داریم؟

ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی را امروز بیش از هر زمان دیگر حس می‌کنیم. تا همین چندی پیش کسی گمان نمی‌کرد که اینترنت تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما شود. اما حال، شاهد این هستیم که تا چه حد دنیایمان با تکنولوژی گره خورده است. از این رو، ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی روزبه‌روز در حال افزایش است. زندگی روزمرۀ ما پر شده است از سفارشاتی که همگی با گوشی‌های موبایل‌مان انجام می‌شوند. از خرید و سفارش غذا تا تاکسی و پرداخت قبوض و حقوق کارمندان؛ دیگر نمی‌شود به گذشته‌ای بازگشت که سرعت همه چیز پایین‌ بود. دنیای تکنولوژی بسیار سریع‌تر از تصورات ما پیش می‌رود. لیکن ما قادر به لمس آن نیستیم؛ چرا که خود نیز با آن در حال حرکتیم.

اهمیت فروشگاه های اینترنتی به حدی است که بسیاری از احتمالات موفقیت کسب و کار، روی آن بنا شده‌اند. در این مقاله از سایت ساز آنلاین رایو به اهمیت و ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی پرداخته‌ایم. با مطالعۀ این مقاله درخواهید یافت که اهمیت فروشگاه های اینترنتی چیست و چرا کسب و کارهای امروزی به آن نیاز دارند. آنچه در این مقاله می‌خوانید به بررسی اجمالی برخی از عوامل و علل می‌پردازد؛ بنابراین، آن را به عنوان یک راهنمای کلی در نظر داشته باشید و چیزی فراتر از آن.

ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی چیست؟

در دورانی که اینترنت به عنوان یک مرجع برای خرید و فروش محصولات و ارائۀ خدمات مختلف، سایه‌ای روی همۀ جوانب زندگی ماست، ضرورت داشتن فروشگاه ایترنتی بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی مزایای زیادی دارد که دانستن آن‌ها ضروری است. در ادامه، با برخی از موارد اهمیت فروشگاه های اینترنتی آشنا خواهیم شد.

اهمیت فروشگاه های اینترنتی

در زمان و هزینه مشتری صرفه‌جویی می‌شود!

یکی از مهم‌ترین موارد اهمیت فروشگاه های اینترنتی، صرفه‌جویی در وقت و هزینۀ مشتریان است. امروزه اکثر مشتریان بیشتر زمان خود را صرف جست و جو در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌کنند. منطقی است که اولین جایگاه مواجه شدن آنان با برند شما، صفحۀ موبایل یا لپ‌‌تاپ‌شان باشد. مشتریان نیز هرگاه بدانند و بتوانند که محصولات و خدمات مورد نیاز خود را از طریق فضای آنلاین تامین کنند، قطعاً گزینه‌های دیگر را کنار خواهند گذاشت. ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی این است که مشتریان ملزم به پرداخت هزینه‌های رفت‌وآمد نخواهند بود.

مشتریان ملزم به پرداخت هزینۀ کمتر هستند!

راه‌اندازی و مدیریت یک فروشگاه فیزیکی ملزم به پرداخت هزینۀ زیادی است. از هزینه‌های اجارۀ مکان تا پرداخت هزینه‌های انرژی و بودجۀ کارکنان. یک فروشگاه اینترنتی از بسیاری از هزینه‌های مرتبط با فروشگاه‌های سنتی فارغ است. بنابراین، امکان منحصربه‌فردی برای جلب نظر مشتریان و تشویق آنان به خرید وجود دارد. فرصتی که می‌توانید محصولات را با قیمتی پایین‌تر از عرف بازار ارائه دهید. برگزاری تخفیف‌های گروهی در واقع یکی از نتایج بهره‌مندی از امکان فروش آنلاین است.

حفظ محیط زیست از ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی است!

همۀ ما روزانه تردد زیادی برای تامین کالاها یا خدمات مورد نیازمان انجام می‌دهیم. هر جابجایی که انجام می‌شود مقداری آلودگی به محیط زیست وارد می‌‌گردد. یکی از مهم‌ترین موارد ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی کمک به کاهش آلودگی ناشی از ترافیک‌های شهری است. یکی از دلایلی که حامیان محیط زیست اقدام به تبلیغات و تشویق بسیار به داشتن فروشگاه اینترنتی می‌کنند، نیز همین است.

بیشتر بخوانید: مزایای ساخت فروشگاه آنلاین با آغاز موج جدید کرونا

امکان فروش 24 ساعته فراهم می‌شود!

فعالیت شبانه‌روزی یک فروشگاه فیزیکی بسیار هزینه‌بر خواهد بود. به جزء مواردی نظیر هتل‌ها، داروخانه‌ها یا اورژانس‌ها، موارد معدودی از اماکن فعال در 24 ساعت وجود دارد. کمتر فروشگاهی دیده می‌شود که در تمام ساعات شبانه‌روز امکان ارائۀ خدمات به مشتریان را داشته باشد. اما یک فروشگاه اینترنتی این امکان را فراهم می‌کند که فروش محصولات به صورت نامحدود در شبانه‌روز انجام شود.

یک فروشگاه عادی حتی اگر امکان فروش شبانه‌روزی را داشته باشد، نیز نمی‌تواند همواره مشتری‌هایی را در کریدورهای خود داشته باشد؛ چرا که کمتر مشتری حاضر به بیرون رفتن از خانه در ساعات نامتعارف است.

امکان فروش بدون مرز وجود دارد!

مردمی که در شهرهای کوچک و دور از شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند در بسیاری از موارد دسترسی به برخی از محصولات کمیاب را ندارند. بنابراین، ساکنان این شهرها تا کنون ناچار به تردد به شهرهای بزرگ برای تهیۀ چنین محصولاتی بودند. ضرورت داشتن فروشگاه اینترنتی این است که زمینه‌های تامین اقلام مورد نیاز ساکنان همۀ شهرها را فراهم می‌کند. همچنین، یک فروشگاه اینترنتی می‌تواند بدون محدودیت به مرزبندی‌ها، محصولات خود را به بسیاری از شهرها و کشورها بفروشد.

لزوم داشتن فروشگاه آنلاین برای هر کسب و کار

مشتری احساس راحتی بیشتری را تجربه می‌کند!

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که کسب و کارها باید انجام دهند، فراهم کردن راحتی مشتری است. وقتی مشتری قصد خرید دارد لازم است بیشترین احساس آسودگی را تجربه کند. تجربۀ خرید مطلوب می‌تواند یک مشتری را در همان بار اول تبدیل به مشتری دائمی نماید.

مثلاً یکی از معایبی که فروشگاه‌های فیزیکی دارند، حضور کارکنان فروشگاه‌ها به منظور راهنمایی مشتریان است. هرچند که راهنمایی‌های آنان در بسیاری از موارد مفید و البته لازم است، اما در برخی موارد مشتریان حس خوبی از این مساله ندارند. یک فروشگاه اینترنتی این قابلیت را دارد که محصول را با جزئیات زیاد به نمایش درآورد. بنابراین، مشتری می‌‌تواند همۀ توضیحات را خوانده و در مورد خرید یا عدم خرید آن تصمیم‌گیری کند.

ساخت فروشگاه اینترنتی بسیار ساده است!

تا همین دو دهۀ اخیر طراحی و ساخت سایت کار ساده‌ای نبود. اما امروز می‌توان تنها با چند کلیک و با پرداخت هزینۀ اندک، یک سایت فروشگاهی با همۀ امکانات داشت. چنین امکانی با پیشرفت‌هایی که در پلتفرم‌های سایت ساز به وجود آمده ایجاد شده‌اند. در حالی که طراحی سایت به منظور ارائۀ آنلاین محصولات می‌تواند با کمترین دردسر انجام شود، از دست دادن این فرصت کار عاقلانه‌ای نیست.

اهمیت فروشگاه های اینترنتی و معایب آن‌ها

تا اینجا، با اهمیت فروشگاه اینترنتی و مزایایی که دارند، آشنا شدیم. اما یک فروشگاه اینترنتی نمی‌تواند تماماً سود و مزیت باشد. هر جا با ابزاری سودآور مواجه هستیم، باید از جوانب دیگر آن نیز آگاه شویم. یک فروشگاه اینترنتی با تمام قابلیت‌هایی که دارد، اما هزینه‌ها و ریسک‌هایی نیز در پی خواهد داشت. مواردی که باید در راه‌اندازی فروشگاه‌ اینترنتی به آن‌ها توجه داشت:

  • رقابت در بازارهای اینترنتی زیاد است.
  • اعتماد به فروشگاه‌های اینترنتی کمتر است.
  • امکان بررسی فیزیکی محصول وجود ندارد.
  • تاخیر در دسترسی به کالاها وجود دارد.
  • شناخته شدن در بازار آنلاین کار ساده‌ای نیست.
مشکلات فروشگاه های اینترنتی

سخن آخر

یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هایی که دربارۀ فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد، عدم امکان لمس محصولات است. شاید تنها محدودیت مهمی که یک فروشگاه اینترنتی دارد، این است که کاربران قادر به تجربۀ لمس محصول نیستند. گاهی اوقات فروشگاه‌ها تصاویری را در وب‌سایت خود به نمایش می‌گذارند که تفاوت زیاد با نسخۀ واقعی دارد. در چنین مواقعی لازم است فروشگاه، مسئولیت استرداد یا باز‌پس‌گیری کالا را به عهده بگیرد.

واقعیت این است که راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی و طراحی بخش‌های مختلف آن تا شروع کار، روند ساده‌ و سریعی دارد. آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، فرآیند تولید محتوا و بهبود رتبه در موتورهای جست و جوست. اقدامی که لازم است به صورت دائمی انجام شود تا نتیجۀ مطلوبی که انتظار می‌رود، پدیدار شود. همچنین، با انجام این کار می‌توان تا حد زیادی از نیازهایی که کاربران به اطلاعات محصولات دارند را برطرف نمود. با در نظر داشتن تمام نقاط قوت و ضعف فروشگاه اینترنتی لازم است هرچه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی آن اقدام نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!