فروشگاه اینترنتی

لیست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی کدامند؟

مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی چیستند؟ این اولین سوالی است که پیش از هر اقدام دیگر برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی لازم است از خودتان بپرسید. طراحی و ساخت سایت، تهیه کردن محصولات و پر کردن سبد فروشگاهی، تبلیغات و بازاریابی و بسیاری دیگر از کارهایی که برای تجارت الکترونیک وجود دارد، همگی در گرو این هستند که مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را فراهم کرده باشید.

خوشبختانه، فهرست مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، چیزی نیست که لازم باشد برای آن تحقیقات زیادی به عمل بیاورید. جز در موارد خاصی که احتیاج به راه‌اندازی کسب و کار در ابعاد بسیار بزرگتر باشد، معمولاً مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی از یک روال ثابت و مشخص پیروی می‌کند.

اهمیتِ داشتن مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

فعالیت در فضای اینترنت و کسب درآمد آنلاین، در این روزها از جمله حرفه‌های مهم در سطح جهان به شمار می‌آید. کشور ما نیز هرچند کمی دیرتر، اما به هر حال با این حوزه به خوبی سازگار شده است و هر روز شاهد وارد شدن کسب و کارهای بیشتر به فضای آنلاین هستیم. تمامی مشاغلی که در بستر اینترنت به ارائه محصولات و خدمات مشغولند لازم است که بتوانند اعتماد مشتری‌های خود را به خوبی جلب نمایند.

در این خصوص نیز هیچ چیز همانند مجوزهای صادرشده از طرف نهادهای دولتی و سازمان‌های واسطه نمی‌تواند از عهده این کار برآید. نشان اعتماد الکترونیک یکی از رایج‌ترین و اصلی‌ترین مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی است. اما اجازه بدهید در این خصوص بیشتر صحبت کنیم.

اقدامات ابتدایی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی لازم است ابتدا کارهایی را صورت دهید. قبل از هر چیز لازم است که به طراحی سایت خود بپردازید. برای رسیدن به این هدف، روش‌های مختلفی وجود دارد. سپردن کار به یک تیم برنامه نویس و طراح وب، استفاده از سایت ساز آنلاین، خرید قالب‌های فروشگاهی آماده و چندین روش دیگر.

انتخاب بهترین شیوه برای کسب و کار شما بستگی به عوامل مختلفی دارد. هدف شما از تجارت، میزان بودجه و چشم اندازی که از رشد سازمانی خود دارید، در انتخاب شیوه‌تان برای طراحی سایت تاثیرگذار هستند. در این خصوص، مطلب راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات را نیز می‌توانید مطالعه کنید.

پس از طراحی سایت لازم است که اقدامات مقتضی برای کسب مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی را انجام دهید. این مجوزها برای جلب اعتماد مشتری جهت خرید کردن از شما ضروری هستند.

حتی اگر شما کاملاً صادقانه قصد خدمت به مشتری را داشته باشید، در صورت نداشتن مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی، شانسی برای ایجاد چرخه فروش نخواهید داشت. عمده دلایلی که باعث ایجاد نگرانی مشتریان از خرید کردن از سایت‌های فروشگاهی می‌شود عبارتند از:

  • عدم ارائه پشتیبانی مناسب و به موقع از طرف سایت‌ها
  • ارائه نامناسب و نامطلوب خدمات و محصولات
  • نرسیدن به موقع محصولات به درب منزل مشتری
  • عدم نظارت به فعالیت‌های فروشگاه

حال برای حل کردن این مشکلات، لازم است که از داشتن مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی مطمئن باشید. به عنوان مثال، وجود نماد اعتماد الکترونیک در گوشه‌ای از یک فروشگاه، تا حد زیادی خیال ما را از قابل اعتماد بودن آن سایت راحت می‌کند.

اما لازم است بدانیم که نماد اعتماد الکترونیک به تنهایی کافی نیست! هرچند که نماد اعتماد الکترونیک نیز به راحتی به هر سایت فروشگاهی داده نمی‌شود.

نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد

در صورتی که به سایت‌های فروشگاهی موفق سر زده باشید، به احتمال قریب به یقین از وجود نشان اعتماد الکترونیک در گوشه‌ای از سایت آگاه شده‌اید. نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد که از اصلی ترین مجوزهای لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی می‌باشد، توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای کسب و کارهای اینترنتی صادر می‌شود. فعالیت این مرکز نیز زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشد.

نماد اعتماد الکترونیک برای تمام کسب و کارهایی که به نوعی به فروش محصولات و خدمات مشغولند، یک مجوز رسمی و ضروری به حساب می‌آید. سایت‌های B2C یا خرده‌فروشی‌ها نیز بیشترین استفاده را از نماد اعتماد الکترونیک دارند.

انواع نماد اعتماد الکترونیک

  • نماد موقت

برای افرادی که قصد دارند هر چه سریع‌تر فروشگاه خود را راه‌اندازی نمایند و با صرف کمترین زمان، مجوز دریافت کنند، نماد اعتماد موقت صادر می‌شود. همچنین، لازم است بدانید که لازمه داشتن نمادهای دیگر، نماد موقت است. به عبارت دیگر، برای کسب نماد موقت، کمترین معیارها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • نماد تک ستاره

پس از دریافت نماد اعتماد الکترونیک موقت، باید معیارهای بیشتری را داشته باشید تا بتوانید نماد دائم تک ستاره را کسب کنید. لازم است بدانید که در فروش اینترنتی محصولات در صورتی که اعتبارات بیشتری برای سایت خود کسب کرده باشید با موفقیت بیشتری روبرو خواهید بود.

  • نماد دو ستاره

گواهی SSL در واقع مهم‌ترین بخش جهت جلب اعتماد کاربران به فروشگاه اینترنتی می‌باشد؛ زیرا بسیاری از افراد، تمام اطلاعات شخصی خود را برای خرید کردن محصول در سایت وارد می‌کنند که این اطلاعات در اغلب موارد شامل محل زندگی، شماره تلفن منزل، شماره موبایل، تاریخ تولد، کد ملی، شماره کارت بانکی، رمزها و … می‌باشد. داشتن گواهی SSL اعتمادی را به کاربر می‌دهد که اطلاعات شخصی وی به هیچ جا داده نشده و امکان سرقت نمودن اطلاعات به صفر برسد. برای کسب نماد اعتماد دائم دو ستاره لازم است گواهی SSL را دریافت کرده باشید.

دریافت مجوز رسانه‌های دیجیتالی

برای اینکه قادر باشید در زمینه رسانه‌های دیجیتالی فعالیت نمایید، لازم است مجوز آن را دریافت کنید. برای کسب این مجوز لازم است که مراحل زیر طی شود:

  • اشخاص حقیقی باید در ابتدا به سایت saramad.ir مراجعه کرده و نسبت به انجام دادن ثبت‌نام اولیه اقدامات مقتضی ابتدایی لازم را به انجام برسانند.
  • پس از انجام ثبت نام اولیه در وب‌سایت مرکز فناوری اطلاعات، کلمه عبوری به شما داده می‌شود که با استفاده از آن خواهید توانست برای ارائه درخواست مجوز رسانه‌های دیجیتال اقدام نمائید.
  • بعد از اینکه درخواست‌تان را برای کسب مجوز ارسال نمودید، تیم حراست مربوطه آن را بررسی نموده و نتیجه نهایی را برای شما ارسال خواهد کرد.
  • اگر نتیجه درخواست مجوز مورد تایید قرار گرفته باشد، نوبت به اخذ آزمون آنلاین در زمینه قوانین و مقررات می‌رسد. سپس باید مصاحبه آنلاین را نیز انجام دهید. آزمون آنلاین شامل دوازده سوال است که زمانی در حدود پانزده دقیقه برای آن در نظر گرفته شده و زمان مصاحبه نیز در حدود ده دقیقه می‌باشد.
  • در پایان، علاوه بر کسب نمره قبولی در آزمون آنلاین و اعلام از مراجع ذی‌صلاح بایستی کمیته تخصصی هم اظهار نظر نموده و بعد از آن برای اظهار نظر پایانی، منطبق با آئین کارگروه فرهنگی دیجیتال مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید، به شما مجوز 5 ساله ارائه خواهد شد.

دریافت مجوز از نظام صنفی رایانه

تمامی کسب و کارهای اینترنتی، پس از ثبت شرکت و پیش از آغاز به کار در زمینه تولید، طراحی، توسعه، مشاوره، آموزش و … بایستی به نظام صنفی استان خود رفته و مجوزهای لازم در زمینه فعالیت‌های رایانه‌ای را دریافت نمایند. در مجموع، شرکت‌هایی که دارای سمت مدیر عامل با دست کم مقطع لیسانس بوده و نیز کسب و کارشان در زمینه فعالیت‌های رایانه‌ای ‌می‌باشد، می‌توانند جهت اخذ مجوزهای نظام صنفی رایانه اقدام نمایند.

دریافت مجوز سامان‌دهی

یکی از مجوزهای دیگر، مجوز ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. این مجوز نشان‌دهنده تائید شده بودن محتوای وب سایت شماست. برای اخذ این مجوز می‌توانید به سایت samandehi.ir مراجعه کنید.

حال سوالی که پیش می آید این است که آیا لازم است این مجوز را برای راه اندازی فروشگاه خود داشته باشیم یا نه؟ جهت راه اندازی فروشگاه می‌توانید این مجوز را کسب نکنید. مزیتی که این مجوز دارد این است که در صورتی که سایت شما فیلتر شود، ستاد سامان‌دهی، قبل از فیلترینگ، شما را با ارسال پیامک آگاه می‌کند. داشتن مجوز سامان‌دهی برای فروشگاه‌هایی مناسب است که محتوای صوتی و تصویری داشته و احتمال بروز فیلترینگ در آن‌ها بیشتر از سایر محتواها می‌باشد.

مجوز درگاه پرداخت آنلاین

  • درگاه پرداخت مستقیم

پیش از اقدام به افتتاح درگاه پرداخت مستقیم، باید حتما ای نماد را دریافت کرده باشید. بعد از آن، به بانک رفته و قراردادی برای راه‌اندازی درگاه آنلاین پرداخت مستقیم با بانک منعقد نمائید. در این زمینه باید همه اطلاعات حقیقی و حقوقی مکفی و لازم را در اختیار بانک مورد نظرتان قرار دهید. البته لازم است این را نیز بدانید که اخذ این درگاه، بیشتر برای فروشگاه‌هایی مناسب می‌باشد که دارای تراکنش‌های به مراتب بیشتر در مقایسه با فروشگاه‌های دیگر می‌باشند. لازم است متذکر شویم که مدت گرفتن این درگاه کمی زمان و حوصله می‌خواهد!

  • درگاه پرداخت واسط

در این نوع درگاه پرداخت، طرف قرارداد شما با شرکتی می‌باشد که خود، واسطی بین شما و بانک است. در این درگاه پرداخت، شرکت واسط هزینه‌ای را به عنوان کارمزد یا کاربها از شما ‌گرفته و مبالغ مشتری‌های شما ابتدا به حساب واسط واریز می‌گردد و بعد به حساب شما منتقل می‌گردد. در واقع، اگر کسب و کار کوچک و تعداد تراکنش‌های کم دارید، این درگاه پرداخت به شما توصیه می‌شود. سایت زرین پال نمونه‌ای از درگاه پرداخت واسط به شمار می‌آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!