نرم افزار طراحی وب سایت

مشکلات ساخت سایت با وردپرس

مشکلات ساخت سایت با وردپرس کدامند؟ این روزها به دلیل گسترده شدن دسترسی به اینترنت و اهمیت استفاده از این فضا برای وسیع کردن دامنه‌های تجارت و زندگی، ابزارهای زیادی طراحی و ساخته شده‌اند که روند ساخت سایت را بسیار ساده‌تر، سریع‌تر و در عین حال، کارآمدتر کرده‌اند.

به عنوان مثال، ابزارهایی چون سایت ساز آنلاین باعث شده است که زمان، انرژی و هزینه‌های مربوط به طراحی سایت تا حد زیادی کاهش یابند. در این بین، ساخت سایت با وردپرس نیز به یکی از محبوب‌ترین روش‌های راه‌اندازی سایت تبدیل شده است. ساخت سایت با وردپرس به دلیل سرعت بالا، کیفیت کار و نیز سادگی استفاده از آن باعث شده است که طرفداران زیادی را به خود جذب نماید.

در این مقاله، به بررسی روند ساخت سایت با وردپرس، مشکلات ساخت سایت با وردپرس و چگونگی کار با آن خواهیم پرداخت.

پیش از هر چیز دیگر لازم است بدانیم که…

وردپرس چیست؟

وردپرس در واقع یک سیستم مدیریت محتوا یا CMS است. میزبانی سایت و ساخت سایت با وردپرس، امکانات اصلی‌ای هستند که با بهره‌مندی از این سیستم قابل دسترسی خواهند بود. سیستم‌های مدیریت محتوا یا CMS‌هایی چون وردپرس، نرم‌افزارهای تحت وب می‌باشند که امکان مدیریت کردن وب سایت و محتوای آن را برای افرادی که با زبان‌های طراحی وب‌سایت آشنایی ندارند، فراهم می‌کنند.

تفاوت WordPress.com و WordPress.org

لازم است بدانیم که دو پلتفرم با نام‌ وردپرس وجود دارد. یکی WordPress.com و دیگری WordPress.org. اما تفاوت این‌ها چیست؟ در این مورد باید بگوئیم که WordPress.com یک پلتفرم میزبانی وبلاگ است. به این معنا که شما با ثبت‌نام رایگان در این سرویس خواهید توانست تحت ساب‌دامین وردپرس، یک وبلاگ داشته باشید. در این خصوص می‌توانید از قالب‌های آماده‌ای که در این پلتفرم وجود دارد، استفاده کنید.

اما WordPress.org یک سرویس میزبانی وب‌سایت است. هرچند این سرویس نیز تقریباً رایگان ارائه می‌شود، اما برای ساخت سایت با وردپرس لازم است هزینه‌هایی را متقبل شوید. این هزینه‌ها صرف خریداری دامنه و هاست و نیز برخی از افزونه‌ها خواهد شد. اما دستتان برای ایجاد تغییرات در سایت و شخصی‌سازی آن نیز بازتر خواهد بود. در این خصوص شاید لازم باشید بدانید که تفاوت وب سایت و وبلاگ در چیست؟

نحوه ساخت سایت با وردپرس برای افراد مبتدی

ساخت سایت با وردپرس، بطور کلی شامل سه مرحله می‌باشد:

  • پلتفرم مناسب طراحی سایت خود را انتخاب کنید.
  • نام دامنه و میزبانی وب سایت خود را تعیین نمایید.
  • وب‌سایت‌تان را نصب، طراحی و ویرایش نمایید.

ساخت سایت با وردپس؛ یک پلتفرم مناسب و کارآمد

اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، به احتمال زیاد مرحله اول را پشت سر گذاشته‌اید. وردپرس یکی از پلتفرم‌های مناسب و پرطرفدار در دنیا و بسیار مورد علاقه وبلاگ‌نویس‌هاست. ساخت سایت با وردپرس به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، می‌تواند یک پلتفرم مناسب برای میزبانی سایت باشد. همچنین اینکه بیش از نیمی از وب‌سایت‌های دنیا بر پایه ساخت سایت با وردپرس بنا شده‌اند.

  • امکان پشتیبانی وردپرس از زبان فارسی
  • دارا بودن افزونه‌های رایگان فراوان
  • رابط کاربری آسان و مناسب برای تازه‌کاران و مبتدی‌ها
  • مناسب برای طراحی انواع سایت‌ها
  • واکنش‌گرا بودن بسیاری از قالب‌ها
  • پشتیبانی حرفه‌ای و همه جانبه برای رفع مشکلات وردپرس

امکانات فوق باعث شده است تا بسیاری از کسب و کارها نیز به استفاده از وردپرس روی بیاورند. طراحی وب سایت شرکتی با وردپرس، یکی از روندهای پرطرفدار برای شرکت‌ها شده است. ساخت سایت با وردپرس، همچنین می‌تواند هزینه‌های طراحی سایت را تا حد چشمگیری نیز کاهش دهد. حال که ساخت سایت با وردپرس را به عنوان پلتفرم مناسب خود انتخاب کرده‌اید، نوبت به مرحله دوم، یعنی خرید دامین و هاست می‌رسد.

خرید دامنه و هاست

برای ساخت سایت با وردپرس و در کل برای راه‌اندازی هر نوع سایتی لازم است که دو ابزار ضروری را تهیه نمایید: هاست و دامنه. خب حال ببینیم هر کدام از اینها چیستند؟

هاست چیست؟

تا اینجا فهمیدیم که پلتفرم وردپرس به صورت رایگان عرضه می‌شود. اما خریدن یک سرویس میزبانی وب مستلزم صرف کردن هزینه‌هایی است. هاست در واقع به فضای ذخیره‌سازی گفته می‌شود که اطلاعات وب‌سایت‌ها روی آن ثبت و ضبط می‌شوند؛ یک هارد دیسک که امکان دسترسی به آن از طریق اینترنت فراهم می‌شود.

شرکت‌های بسیاری هستند که خدمات ارائه سرور هاست را انجام می‌دهند. کافی است یک جستجو در گوگل داشته باشید تا به شمار زیادی از این شرکت‌ها دست یابید. البته دقت کنید که کیفیت ارائه هاست نیز بسیار مهم است. بنابراین، به دنبال یافتن یک شرکت معتبر و با سابقه در این زمینه باشید.

دامنه چیست؟

برای ساخت سایت با وردپرس لازم است که دامنه اختصاصی خود را نیز خریداری کنید. دامنه‌های بسیاری هستند که هر کدام با قیمت‌ خاصی عرضه می‌شود. در کشور ما، ارزان‌ترین و رایج‌ترین آن، دامنه ملی یا .ir است. برای ثبت دامنه .ir لازم است که شناسه کاربری معتبر در سایت ایرنیک نیز داشته باشید. همچنین دقت کنید که دامنه انتخابی شما با زمینه فعالیتی مورد نظرتان نیز تطابق داشته باشد. به عنوان مثال، دامنه .org بیشتر برای ارگان‌ها و شرکت‌های خصوصی مناسب است. بنابراین، اگر شما یک عکاس فریلنسر هستید، بهتر است از انتخاب این دامنه خودداری نمایید!

نصب سایت و را‌ه‌اندازی

خب بعد از خریدن هاست و دامنه، قرار است که ساخت سایت با وردپرس را شروع کنید. گفتیم که روش‌های زیادی برای طراحی سایت وجود دارد که وردپرس تنها یکی از آن‌هاست. سایت ساز رایو نیز می‌تواند ابزار خوب و مطمئن‌تری برای طراحی سایت باشد. در این زمینه، مشکلات وردپرس را نیز درنظر بگیرید! بعد از مطالعه راهنمای نصب، به رایج‌ترین مشکلات وردپرس نیز خواهیم پرداخت.

برای نصب و راه‌اندازی پلتفرم وردپرس روی سرورتان، دو راه کلی وجود دارد:

– نصب وردپرس به صورت اتوماتیک

تقریباً همه شرکت‌های میزبانی وب، بخشی برای نصب وردپرس به صورت اتوماتیک را دارند. این امکان باعث شده است تا ساخت سایت با وردپرس با حداقل انرژی لازم صورت گیرد. برای اینکه بتوانید به صورت اتوماتیک و تنها با یک کلیک، پلتفرم وردپرس را روی سایت خود نصب کنید، لازم است که اقدامات زیر را انجام دهید:

  • به CPanel هاست خود وارد شوید. وارد شدن به کنترل پنل هاست خود با شناسه کاربری و پسوردی که از شرکت هاستینگ گرفته‌اید، امکان‌پذیر می‌باشد. این آدرس معمولاً به این صورت است: youname.com/cpanel
  • به کنترل پنل وارد شوید.
  • آیکون وردپرس را بیابید.
  • روی نام دامنه‌تان که نشان داده شده است، کلیک کنید.
  • با کلیک روی «نصب»، اطلاعات دسترسی به وب‌سایت وردپرس را دریافت خواهید کرد.

– نصب وردپرس به صورت دستی

اگر از یک سرویس ارائه دهنده هاستینگ خارج از وردپرس استفاده می کنید، بایستی برای متصل کردن دامنه به وب سایت‌تان،CMS  را نصب کنید. در این مورد از GoDaddy به عنوان یک مثال استفاده می کنیم. ( البته لازم نیست نگران باشید. هر سرویس هاستینگ دیگری که استفاده کنید، یک مسیر مشابه را طی خواهد کرد). در ابتدا برای شروع، یک حساب کاربری در GoDaddy ساخته و لاگین کنید. ابتدا روی گزینه Web Hosting و سپس در مرحله بعدی، روی Manage کلیک کنید.

حال، در این صفحه اسکرول کرده تا در زیر Option $ Setting، برنامه‌های محبوب یا به عبارت دیگر، Popular Apps  را مشاهده کنید. در این بخش روی آیکون WordPress کلیک کنید.

بعد از نصب شدن WordPress، باید به چندین سوال در ارتباط با دامنه‌ای که می‌خواهید استفاده نمایید، دایرکتوری که می‌خواهید پلتفرم وردپرس را در آن نصب کنید و اطلاعات ادمین، پاسخ بدهید. پس از گذشت حدود 24 ساعت از این زمان، وب سایت شما به حساب هاست‌تان متصل خواهد شد و GoDaddy یک تائیدیه ایمیلی به شما ارسال خواهد کرد.

خب! حال دیگر تنظیمات دامنه انجام شده و سیستم وردپرس نیز نصب شده است. در ادامه باید Primary Domain  یا دامنه اصلی را هم در وردپرس مشخص کرده تا هنگامی که بازدیدکنندگان، آدرس وب سایت شما را جستجو می‌کنند، بتوانند وب سایت شما را مشاهده نمایند.

برای انجام شدن این کار در پنل وردپرس به My Site رفته و روی Domains کلیک کنید. دامنه سفارشی موردنظرتان که قرار است دامنه اصلی باشد را انتخاب کنید. شاید تعداد مراحل برای ساخت سایت با وردپرس در ابتدا پیچیده به نظر برسد! اما در صورتی که هر مرحله را به دقت طی کنید، خواهید دید که ساخت سایت با وردپرس در عمل کار سختی نیست.

مشکلات وردپرس!!!

وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) برای ایجاد و مدیریت وب‌سایت‌هاست، اما همچنان با برخی مشکلات و چالش‌ها مواجه است.

این سیستم راه‌اندازی سایت در کشور ما نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. هر چند منتقدان این سیستم نیز کم نیستند! عمده انتقادی که بر وردپرس و مشکلات وردپرس وارد می‌شود، نشات از این دارد که نباید از این سیستم برای راه‌اندازی هر گونه سایتی استفاده کرد. به طور کلی، عمده‌ترین مشکلات وردپرس را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

1. امنیت: وردپرس به دلیل محبوبیت بالا، هدف اصلی برخی حملات امنیتی می‌شود. نصب افزونه‌های نامعتبر و عدم به‌روزرسانی، موجب آسیب‌پذیری‌های امنیتی می‌شوند.

2. به‌روزرسانی‌ها: به‌روزرسانی‌های مکرر وردپرس و افزونه‌ها ممکن است باعث نقصان در عملکرد وب‌سایت و تداخل با افزونه‌ها شود.

3. کارآیی: وب‌سایت‌های بزرگ و پیچیده با وردپرس ممکن است کارآیی پایینی داشته و نیاز به بهینه‌سازی داشته باشند.

4. مشکلات تطابق: در برخی موارد، قالب‌ها و افزونه‌ها ممکن است با ورژن‌های مختلف وردپرس تطابق نداشته باشند و باعث مشکلات نمایشی شوند.

5. پشتیبانی: وردپرس از طریق جامعه کاربری پشتیبانی می‌شود و اگر یک افزونه یا قالب مشکلی داشته باشد، ممکن است زمان رفع مشکل طولانی شود.

توجه به این نکات و انجام به‌روزرسانی‌ها و افزونه‌های معتبر می‌تواند به بهبود امنیت و کارآیی وب‌سایت‌های وردپرسی کمک کند.

سایر مشکلات وردپرس که به دفعات ذکر شده‌اند:

  • امکان بروز آسیب‌ پذیری در پلتفرم وردپرس
  • احتمال کاهش سرعت لودینگ در سایت‌های مبتنی بر وردپرس
  • بستر نامناسب و ناکارآمد برای توسعه دادن اختصاصی سایت‌ها
  • احتیاج به دانش فنی برای توسعه و گسترش سایت‌های وردپرسی
  • فقدان پشتیبانی اختصاصی و کارآمد برای سایت‌های وردپرس

تشخیص اینکه آیا وردپرس برای سایت شما مناسب است یا نه، احتیاج به بررسی حوزه فعالیتی شما دارد. با در نظر گرفتن مشکلات وردپرس و مشورت با متخصصان این زمینه، می‌توانید تصمیم بهتری بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!