فروشگاه اینترنتی

مزایا و معایب فروش اینترنتی محصولات

تاریخچه ای از فروش اینترنتی محصولات

فروش اینترنتی و خرید اینترنتی تأثیر زیادی در تغییر رویه زندگی افراد ایجاد کرده است. از زمان حضور اینترنت در دنیای امروزی، با ارائه ایده های خلاقانه، کسب و کار اینترنتی و استارتاپ های زیادی به وجود آمده است.

با توجه به اهمیت ساخت سایت برای اکثر کسب و کارها و درخواست فروشگاه های معروف برای طراحی سایت فروشگاهی، فروشگاه های اینترنتی بسیاری به وجود آمدند که برخی از آنها از محبوبیت بیشتری در میان مردم برخوردارند.

از طرف دیگر، بانک ها به سمت بانکداری آنلاین و ارائه خدماتی جهت پرداخت های اینترنتی، حرکت کردند. همه این امکانات دست به دست هم دادند تا به مرور زمان مردم به پرداخت اینترنتی و خرید اینترنتی اعتماد بیشتری پیدا کنند.

جالب است بدانیم اولین فروش اینترنتی را پیتزا هات ارائه داده است. در همان زمان شرکتی به نام نت اسکیپ پروتکلی به نام SSL برای خرید اینترنتی را ابداع کرد.

پس از آن دو فروشگاه اینترنتی معروف Amazon و eBay آغاز به فعالیت کردند. بعد از استفاده مردم و لمسِ لذت خرید و فروش اینترنتی، فروشگاه های اینترنتی بومی زیادی در سرتاسر جهان به وجود آمدند.

در ایران، دیجی کالا و دیوار که جزء اولین استارتاپ های ایرانی به حساب می‌آیند، آغازگر خرید اینترنتی و فروش اینترنتی محصولات نو و دست دوم بوده‌اند؛ این استارتاپ ‌ها، به مرور زمان روش کسب و کار خود را گسترش دادند تا اینکه اکنون به جایگاه ویژه‌ای دست یافته‌اند.

عملکرد سایت فروشگاه های اینترنتی و اپلیکیشن های فروشگاهی

فرقی نمی‌کند که سایت فروشگاه اینترنتی، به طور انحصاری طراحی شده باشد یا ساخت سایت فروشگاهی با استفاده از سایت ساز آنلاین و فروشگاه سازهای آنلاین انجام شده باشد.

1- فرآیند به این صورت است که تمامی فروشگاه هایی که امکان فروش اینترنتی محصولات را دارند، لیست کامل محصولات خود را به همراه مشخصات کامل، در دسته بندی مختص به آن قرار دهند.

2- اگر در حال خواندن این مقاله هستید و تصمیم به تهیه یک فروشگاه اینترنتی گرفته اید، باید بگویم که عکس محصولات و کیفیت و زیبایی آنها، تأثیر بسزایی در جذب مشتری و بالا رفتن حجم فروش اینترنتی محصولات شما خواهد داشت. پس در تهیه عکس محصولات بیشتر وسواس به خرج دهید.

3- در مرحله بعد، مشتری پس از بررسی محصول و مشخصات آن، تصمیم به خرید اینترنتی از فروشگاه اینترنتی گرفته و محصولات مورد نظر را به سبد خرید خود اضافه می‌کند.

4- در مرحله بعد، نیاز است که مشتری خرید خود را نهایی کند و آدرس دقیق و مشخصات کامل خود را جهت تحویل کالا، وارد نماید.

5- در مرحله آخر مشتری می‌بایست، روش پرداخت هزینه کالا را مشخص کند.

روش های پرداخت عموما یکی از ۳ مدل زیر می‌باشد:

  • پرداخت اینترنتی
  • پرداخت نقدی
  • پرداخت از اعتباری که قبلا در سایت آن فروشگاه اینترنتی، توسط مشتری شارژ شده است.

6- در نهایت، پس از تکمیل این مراحل توسط مشتری، مسئولین، سفارشات را بررسی و تأیید کرده و اقدام به ارسال کالا به آدرس مشتری می‌نمایند.

مزایای فروش اینترنتی محصولات کدامند؟

فروش اینترنتی محصولات مزایای بسیاری دارد که می‌توانند به رشد و گسترش کسب‌وکارها کمک کنند. در اینجا چند مورد از مهم‌ترین مزایای آن را بیان می‌کنم:

1. دسترسی همیشگی و همه‌جایی: فروشگاه‌های اینترنتی بدون توجه به محدودیت‌های جغرافیایی و زمانی همیشه قابل دسترس هستند.

2. کاهش هزینه‌های عملیاتی: فروش اینترنتی می‌تواند هزینه‌های اجاره فضا، هزینه‌های نیروی انسانی و سایر هزینه‌های مرتبط با فروشگاه فیزیکی را کاهش دهد.

3. گسترش مخاطبان: با فروش اینترنتی، کسب‌وکارها قادرند محصولات خود را به مشتریان در سراسر دنیا عرضه کنند.

4. سفارشی‌سازی تجربه خرید: فروشندگان آنلاین می‌توانند با استفاده از داده‌های کاربری، تجربه خرید مشتری را شخصی‌سازی و بهبود بخشند.

5. تحلیل و داده‌کاوی: فروشندگان آنلاین قادرند به مقدار زیادی داده از رفتار مشتریان دست یابند و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها، تصمیمات بازاریابی آگاهانه‌تری اتخاذ کنند.

6. سهولت در مقایسه و انتخاب: مشتریان می‌توانند با چند کلیک محصولات مختلف را مقایسه کنند و بهترین انتخاب را با توجه به قیمت، کیفیت و سایر ویژگی‌ها انجام دهند.

7. پشتیبانی و خدمات مشتری: امکان ارائه پشتیبانی ۲۴ ساعته و به صورت آنلاین، رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد.

8. کاهش محدودیت‌های فیزیکی: محدودیت‌های مربوط به فضای نمایش محصول در فروشگاه‌های فیزیکی در فضای آنلاین وجود ندارد.

9. امکان بازاریابی موثرتر: استفاده از ابزارهای دیجیتال مانند SEO، بازاریابی ایمیلی، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات پرداخت به ازای کلیک به فروشندگان اینترنتی اجازه می‌دهد تا به صورت هدفمند و موثرتری بازاریابی کنند.

10. قابلیت پیگیری و انعطاف‌پذیری: فروشندگان آنلاین می‌توانند به راحتی تغییراتی در محصولات، قیمت‌ها و عرضه ویژه ایجاد کنند و به سرعت به تغییرات بازار پاسخ دهند.

معایب خرید از فروشگاه اینترنتی چیست؟

1- عدم دسترسی به بررسی کالا از نزدیک

حتما برای شما هم بسیار پیش آمده است که از محصولی در یکی از فروشگاه های اینترنتی بسیار خوشتان آمده باشد، اما به دلیل اینکه نمی‌توانید از نزدیک آن محصول را لمس کنید و بپوشید، از خرید آن منصرف شده‌اید؛ این اصل در خرید محصولاتی مانند عطر و لباس و کفش بسیار صدق می‌کند.

2- فاصله زمان خرید تا زمان استفاده از محصول

همانطور که می‌دانید کالایی که خریداری کرده‌اید، در همان لحظه به دست شما نخواهد رسید و حداقل چندین ساعت یا چندین روز زمان نیاز دارد و این قضیه بر روی رضایت مشتری قطعا تأثیر خواهد داشت.

3- مشکلات ثبت نام، رجیستری و استفاده از سایت ها و اپلیکیشن های فروشگاهی

شاید خرید از فروشگاه های اینترنتی برای قشر جوان جامعه بسیار آسان و لذت بخش باشد؛ اما این روش خرید به دلایل زیر برای افراد مسن و میانسال بسیار سخت است.

  • عدم توانایی کار کردن با لپ تاپ و اینترنت و سایت های فروشگاهی
  • سختی مراحل ثبت نام (Registration) در سایت های فروشگاهی و ورود اطلاعات کامل مشتری جهت نهایی کردن محصولات
  • عدم توانایی در جستجوی کالاها و بررسی آن ها
  • عدم اعتماد کامل به سایت های فروشگاه اینترنتی
  • عدم اعتماد به سیستم پرداخت های الکترونیکی و درگاه های بانکی
  • عدم تمایل به تماس با پشتیبانی سایت های فروش اینترنتی محصولات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + یازده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!