فروشگاه اینترنتی

چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم؟

با وجود شرایط اقتصادی حال حاضر، امکان یافتن شغل و محل مناسب برای ایجاد شغل جدید، بسیار سخت شده و همچنین، این کار برای شروع، به سرمایه‌ی زیادی نیاز دارد که این شرایط برای بیشتر افراد مهیا نیست. به همین دلیل این روزها، به دلیل تغییر شرایط زندگی اکثر افراد جامعه و سبک زندگی آنها، کسب و کار اینترنتی و فروش کالا در اینترنت به صورت آنلاین بسیار رواج پیدا کرده است و افراد زیادی از این راه صاحب شغل و درآمد شده‌اند.

در فروش اینترنتی و فروش محصول از طریق سایت، راه برای تبلیغات و جذب مشتری بسیار هموار است و شخص با رعایت اصول این کار و دانستن نکاتی که برای فروش بیشتر باید رعایت شود، می‌تواند در این راه بسیار موفق باشد و پیشرفت زیادی داشته باشد.

قبل از اقدام برای فروش کالا در اینترنت، باید توجه داشت که برای فروش خوب و رسیدن به سود بیشتر، باید چه مواردی را رعایت کرد.

هر شخص باید ویژگی‌های محصولی که می‌خواهد بفروشد را کامل در نظر داشته باشد و متناسب با ویژگی‌های محصول، بستر مناسب را برای فروش کالا در اینترنت مهیا سازد تا بتواند به بهترین شیوه، محصول خود را به دیگران عرضه نماید.

برخی از افراد برای فروش محصول از طریق سایت، به دنبال سایت ‌سازهای آنلاین می‌روند تا با ساخت سایت خوب، فروش خود را توسعه بخشند. با مطالعه‌ی این مقاله از سایت ساز آنلاین رایو می‌توان اطلاعاتی در زمینه‌ی فروش کالا در اینترنت کسب کرد.

روش های فروش کالا در اینترنت کدامند؟

با توجه به گسترش کسب و کار آنلاین، امروزه چندین روش برای فروش کالا در اینترنت وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارند و فرد باید متناسب با فعالیت خود و در نظر گرفتن سایر شرایط، یکی از روش‌ها را برای عرضه‌ی محصول خود انتخاب کند. در ادامه مطلب، راه‌های فروش آنلاین به همراه معایب و فواید هر کدام مطرح شده است.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چگونه است؟

یکی از بهترین راه‌ها برای فروش کالا در اینترنت، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی است. با طراحی فروشگاه آنلاین، شما می‌توانید یک کانال ثابت برای محصولات خود در اختیار داشته باشید و در آن به فروش محصول از طریق سایت بپردازید؛

پس از ساخت سایت برای فروشگاه اینترنتی، شما باید با سیاست‌های مدیریتی، بخش‌های مختلف را اداره کنید؛ زیرا باید تسلط کافی بر بخش‌های فنی نیز داشته باشید و با خرید هاست و دامنه در اینترنت، وب سایت فروشگاه خود را راه‌اندازی کرده و اقدام به فروش محصول از طریق سایت کنید.

از مزایای ایجاد فروشگاه اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چگونه است؟
راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی چگونه است؟

– رسمی بودن و اعتبار داشتن کسب و کار

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ایجاد فروشگاه اینترنتی، رسمی بودن آن است. امروزه به دلیل ایجاد انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی و همچنین، ارائه نماد الکترونیک توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نوعی اعتبار به کسب و کارهای اینترنتی بخشیده شده و افراد می‌توانند در یک محیط کاملا رسمی فعالیت خود را آغاز کنند.

– داشتن درآمد مستقیم و استقلال در کسب و کار

از دیگر فواید ایجاد فروشگاه اینترنتی، می‌توان به مستقل بودن آن اشاره کرد. وقتی شخص، با مدیریت و تسط کافی، فروشگاه اینترنتی خود را اداره کند و به درآمد برساند، یعنی خود صاحب کسب و کار خود است. این فرد هر طرح و برنامه‌ای که در ذهن دارد و به سود‌دهی بیشتر او کمک می‌کند را می‌تواند اجرا کند.

همچنین، درآمد حاصل از فروش محصول از طریق سایت، مستقیم به حسابی که مشخص شده واریز می‌شود و فرد می‌تواند بدون دغدغه، برای این پول برنامه‌ریزی کند.

– امکان رشد و گسترش کار

داشتن یک فروشگاه برای فروش کالا در اینترنت به فرد کمک می‌کند که هر زمانی که شرایط برای او مهیا بود، کسب و کارش را گسترش دهد و درآمد حاصل از کار خود را افزایش دهد. به عنوان مثال هر زمان که از نظر خود شخص مناسب است، می‌تواند محصول جدیدی را به فروشگاه اضافه کند و یا با استفاده از تکنیک‌های جدید، میزان فروش را افزایش دهد.

از معایب ایجاد فروشگاه اینترنتی می‌توان به این نکته اشاره داشت که به نتیجه رسیدن این کار، زمانبر است. وقتی فردی اقدام به ایجاد فروشگاه اینترنتی و فروش کالا در اینترنت می‌کند، نباید این انتظار را داشته باشد که در یک مدت زمان کوتاه به درآمد برسد.

این کار نیازمند صرف زمان و مدیریت است و مراحل آن باید قدم به قدم طی شود تا با استفاده از تکنیک‌های مناسب در قسمتهای فنی، طراحی، محتواسازی در وب سایت و دیجیتال مارکتینگ به نتیجه‌ی مناسب و قابل قبول برسد.

– همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ

اگر به هر دلیلی شرایط ایجاد فروشگاه اینترنتی را ندارید، می‌توانید توسط همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ که امروزه فعالیت می‌کنند و در بین افراد جامعه شناخته شده هستند، محصول خود را به فروش برسانید.

هر شخص ابتدا باید درخواست خود را در فروشگاه مورد نظر ثبت کند و پس از آن یک حساب فروشنده دریافت کند. پس از دریافت حساب فروشنده، شخص می‌تواند محصولاتش را ثبت کند. این محصولات توسط فروشگاه مورد نظر مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که محصول توسط فروشگاه مورد تایید قرار گیرد، همکاری با فروشگاه آغاز می‌گردد.

همکاری در فروش با فروشگاه های اینترنتی بزرگ
همکاری در فروش با فروشگاه های اینترنتی بزرگ

ضمن اینکه باید این نکته را در نظر داشت که در صورت همکاری با یک فروشگاه بزرگ، درآمد حاصل از فروش محصول به صورت مستقیم متعلق به شخص نیست و درصدی از این درآمد به فروشگاه تعلق دارد.

مزیت استفاده از روش همکاری با فروشگاه های آنلاین بزرگ:

تسریع در فروش محصول

فروشگاه‌های بزرگ، پربازدید و پرمخاطب هستند و در بین بیشتر افراد جامعه شناخته شده‌اند. وقتی محصولی در این فروشگاه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، امکان فروش محصول افزایش می‌یابد و طبیعتا سبب می‌شود که محصول مورد نظر با سرعت بیشتری به فروش برود.

عیب بزرگ استفاده از روش همکاری با فروشگاه های اینترنتی بزرگ:

احتمال ایجاد مشکل در تسویه حساب

یکی از عیوبی که در همکاری با فروشگاه‌های اینترنتی ممکن است ایجاد شود این است که شخص درآمد مستقیم ندارد و همین امر سبب می‌شود شخص نتواند برای درآمد حاصل از فروش کالا در اینترنت برنامه‌ریزی داشته باشد.

علاوه بر این، درصدی از فروش باید به فروشگاهی که با آن همکاری می‌کنید، پرداخت شود. ممکن است تسویه حساب شما نیز در زمان مشخص انجام نشود و به تاخیر بیافتد و این باعث اختلال در روند کار می‌شود؛ زیرا بسیاری از فروشندگان برای تامین کالا و اجناس جدید نیازمند درآمد از فروش خود هستند.

استفاده از فروشگاه سازهای آنلاین

کسانی که وقت و حوصله‌ی کافی برای فروش اینترنتی ندارند، می‌توانند برای فروش کالا در اینترنت، از فروشگاه‌سازهای آنلاین استفاده کنند. همانند سرویس دهنده‌های وبلاگ، برای پوشش خدمات فروشگاهی سایت‌هایی تأسیس شده‌اند که در آنها می‌توان صفحه‌ای ایجاد کرد که در آن امکان سفارش‌گیری وجود داشته باشد.

مزایا

  • عدم نیاز به دانش خاص برای فروش محصول از طریق سایت
  • امکان راه‌اندازی سریع یک فروشگاه برای فروش محصول از طریق سایت
  • امکان فعالسازی نماد اعتماد و درگاه پرداخت

یکی از نکات مثبت در فروش کالا در اینترنت توسط فروشگاه‌سازهای آنلاین این است که با سرعت زیادی می‌توان فروشگاه را ساخت و فروش محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین انجام داد.

معایب

  • عدم امکان گسترش فروشگاه

در فروشگاه‌سازهای آنلاین، فرم کلی قالب‌ها به یک شکل هستند و امکانات آن‌ها محدود است به همین دلیل امکان تغییر و یا گسترش در روند فروش کالا در اینترنت وجود ندارد. همچنین، به دلیل عدم شخصی‌سازی، نمی‌توان قابلیت و امکانات جدید به آن اضافه کرد و باید با یک الگوی ثابت فعالیت خود را ادامه داد.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای فروش محصولات و خدمات

هر روزه تعداد کاربران در رسانه‌های اجتماعی در حال افزایش است. به همین دلیل، کسب و کار آنلاین بسیار در این رسانه‌ها رواج پیدا کرده است و بیشتر افراد در رسانه‌های اجتماعی، اقدام به فروش کالا و محصولات خود می‌کنند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی در اصل فروش آنلاین محسوب نمی‌شود؛ زیرا در فروش آنلاین، سفارش به صورت اتوماتیک ثبت شده و مبلغ آن به صورت آنلاین پرداخت می‌گردد؛ اما در فروش از طریق رسانه‌های اجتماعی شما به شخص پیام داده و مبلغ را به حساب شخص واریز می‌کنید؛ زیرا فضای فروش کالا در اینترنت از طریق رسانه‌های اجتماعی، فضای آنلاین است می‌توان آن را نیز یکی از روش‌های فروش کالا در اینترنت به شمار آورد.

مزایا

  • راحتی در استفاده و سرعت بالا

استفاده و کار با رسانه‌های اجتماعی بسیار کار راحتی است و به تخصص خاصی نیاز ندارد و به همین دلیل بیشتر افراد علاقه‌ی زیادی برای استفاده از آن نشان می‌دهند. امروزه، بیشتر افراد از تلگرام و اینستاگرام برای فروش محصول خود استفاده می‌کنند. برای این کار ابتدا یک صفحه برای فروش کالا در اینترنت راه اندازی می‌کنند. سپس، یک عکس از محصول مورد نظر گرفته و آن را در صفحه‌ی خود به اشتراک می‌گذارند و به راحتی کالای خود را می‌فروشند.

  • امکان جذب مشتری و شخصی‌سازی

در رسانه‌های اجتماعی نیازی به یادگیری اصول پیچیده برای فروش کالا نیست و فرد به آسانی می‌تواند با استفاده‌ی درست و مناسب از هشتگ‌ها و الگوریتم های اینستاگرام، صفحه‌ خود را به مخاطبین معرفی کند. همچنین، می‌تواند طبق اصول و سلیقه‌ی خود، عکس محصولات را گذاشته و تبلیغات انجام دهد.

معایب

  • عدم اعتماد زودهنگام

در فروش کالا از طریق رسانه‌های اجتماعی، باید اعتماد به شخص انجام شده و پول به حساب او واریز شود تا فروش کالا صورت گیرد؛

چرا یک شخص به آسانی باید به فردی اعتماد کرده و به حساب او پول واریز کند؟ چگونه باید اطمینان حاصل کند که آن سایت یا شخص، بعد از واریز پول، کالا را برای او ارسال می‌کند؟

این مسائل سبب می‌شود که اعتماد به یک فروشگاه از طریق رسانه‌های اجتماعی به سختی صورت گیرد. با قرار دادن عکس‌های کالاهای ارسالی و رضایت افراد از خرید محصول، می‌توان تا حدی اعتماد کاربران را به دست آورد.

  • فراهم نبودن سفارش و عدم انجام پرداخت آنلاین

در فروش آنلاین، فرد اقدام به ثبت سفارش خود کرده و سپس به صورت آنلاین وجه خود را می‌پردازد اما در فروش کالا از طریق رسانه‌های اجتماعی، فردی باید پاسخگوی سوالات افراد باشد و وظیفه ثبت سفارش را بر عهده دارد. این فرد باید مدام فعال و در حال پاسخگویی باشد و همچنین، برای پرداخت وجه، شماره کارت داده و منتظر واریز شدن مبلغ از سوی مشتری باشد. این مراحل کمی سرعت فروش کالا در اینترنت را کند می‌کند.

مراحل فروش یک کالا به صورت اینترنتی
مراحل فروش یک کالا به صورت اینترنتی

مراحل فروش یک کالا به صورت اینترنتی باید به چه صورت باشد؟

پیدا کردن یک راه برای معرفی کالا و محصول خود: در ابتدای کار، شما باید با انتخاب روش مناسب، محصول خود را معرفی نمایید.

برای معرفی محصول می‌توان از طریق ایجاد فروشگاه آنلاین، همکاری با فروشگاه‌های بزرگ و سایت‌هایی مانند دیجی‌کالا، بامیلو و … و یا استفاده از رسانه‌های اجتماعی کالای خود را برای فروش به نمایش بگذارید.

بازاریابی برای بالا بردن میزان فروش: بازاریابی یکی از اصول مهم در فروش کالا در اینترنت محسوب می‌شود. با رعایت اصول بازاریابی و توجه به نکات مورد نظر، می‌توان در مدت زمان کوتاهی، میزان فروش محصول را افزایش داد.

نحوه‌ی پرداخت پول توسط مشتری: زمانی که اقدام به فروش محصول از طریق سایت می‌کنید، دریافت پول از خریدار راحت‌تر و از طریق درگاه بانکی انجام می‌شود، اما زمانی که می‌خواهید کالای خود از طریق رسانه‌های اجتماعی به فروش برسد، برای واریز وجه باید به خریدار، شماره حساب داده شود تا وجه واریز شود و سپس، کالای مورد نظر برای فرد ارسال شود. در این مرحله باید این نکته را در نظر داشت که روند ثبت سفارش و پرداخت نباید زمان‌بر شود؛ زیرا ممکن است فرد از خرید خود منصرف شود.

چگونگی ارسال کالا: مرحله‌ی پایانی در فروش کالا در اینترنت ارسال کالا است. شیوه‌ی ارسال و رساندن کالا به خریدار باید کاملا درست و برنامه‌ریزی شده باشد.

در این مرحله باید توجه کنید که سفارش، مطابق با وعده‌ای که به خریدار داده‌اید، اجرا شود و هیچ گونه بدقولی صورت نگیرد.

در ابتدای کار تعداد سفارشات کم‌تر است و مدیریت این کار آسان‌تر صورت می‌گیرد؛ اما به مرور زمان، با افزایش تعداد سفارش‌ها باید تلاش کنید که غفلتی در زمینه‌ی ارسال محصول صورت نگیرد.

چگونه می‌توانیم فروش اینترنتی موفق‌تری داشته باشیم؟

  • از کالا و محصول مورد نظر خود عکس‌های باکیفیت و خلاقانه تهیه کنید. (عکاسی حرفه‌ای توصیه می‌‌شود)
  • توضیحات کافی درباره‌ی کالا ارائه دهید.
  • به کیفیت محصولات اهمیت دهید.
  • صداقت را یکی از اصول مهم در فروش کالا در اینترنت قرار دهید.
  • محصولات را به صورت جذاب و زیبا بسته‌بندی کنید.
  • برای سایت فروشگاهی و یا صفحه‌ی فروش آنلاین خود محتوای مناسب و باکیفیت تهیه کنید تا به سئوی سایت شما کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − یک =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!