گرافیک

نمادک سایت یا فاوآیکون چیست و چه کاربردی دارد؟

نمادک سایت یا فاوآیکون به عنوان یکی از عناصری که در موفقیت وب سایت نقش زیادی به عهده دارد، شناخته می‌شود. فعالیت در عرصه تجارت الکترونیک، میدان رقابتی سنگین و نفس‌گیر است. این رقابت، اصول و قواعد خاص خود را دارد که از طریق آشنایی با آنها، می‌توان به راحتی برنده این بازی شد. اکثر این قواعد نیز، ساختار ساده و بی‌آلایشی دارند. شرکت‌ها و افراد می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، در این ماراتون، سهمی از توجهات را از آن خود کنند.

اگر از سابقه‌داران فعالیت در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی هستید، میزان تجربه‌ای که در این مسیر کسب کرده‌اید، قطعاً به دردتان خواهد خورد. اما باید بدانیم که نکات مربوط به ارتقای سایت، شامل موارد بسیار می‌باشد. یکی از این موارد، نمادک سایت یا فاوآیکون می‌باشد. آیا با فاوآیکون سایت آشنایی دارید؟ هیچ می‌دانستید استفاده از این قابلیت در وب‌ سایت شما می‌تواند تا چه اندازه ثمرآفرین باشد؟

فاوآیکون سایت چیست؟

فاوآیکون سایت یا Favicon در واقع مخفف کلمه Favorite Icon می‌باشد. فاوآیکون سایت به آیکون بسیار کوچکی گفته می‌شود که هنگام یافته شدن آدرس اینترنتی مورد نظر، در ابتدای آدرس سایت و در آدرس بار مرورگر ظاهر می‌گردد.

این آیکون‌ها معمولاً لوگوی شرکت‌های مربوطه هستند که توسط نرم‌افزارهای تولید فاوآیکون سایت تولید شده‌اند. نمونه‌های مشهور فاوآیکون سایت به چشم همه ما آشنا هستند. یوتیوب، گوگل، فیسبوک، آمازون، ویکی‌پدیا و بسیاری از لوگوهای معروف که در گوشه مرورگرهای ما ظاهر می‌شوند.

نمادک سایت یا فاوآیکون ممکن است با توجه به نوع مرورگرهای مختلف، در مکان متفاوتی قرار گیرد. این مکان معمولاً در سمت چپ آدرس بار، در لیست کشویی آدرس بار مرورگرهایی که مجهز به سرویس پیش بینی باشند یا در تب های باز مرورگر. اما تاثیرات فاوآیکون سایت چیست و چرا باید به آن توجه شود؟ چرا در هنگام استفاده از سایت ساز باید به امکان ایجاد فاوآیکون توجه شود؟

تاثیرات نمادک سایت یا فاوآیکون روی وب‌ سایت

شاید هنوز به اهمیت و تاثیرات نمادک سایت یا فاوآیکون پی نبرده باشید. طبیعی نیز به نظر می‌رسد؛ چرا صرف داشتن محلی برای چسباندن آیکون، باید تاثیرات قابل توجهی بر روی کسب‌وکارهای آنلاین داشته باشد؟ شاید در نگاهی اجمالی، تاثیرات نمادک سایت یا فاوآیکون به خوبی به چشم نیایند. اما باید بدانیم که فاوآیکون سایت چیزیست که کاربران، استفاده‌های بسیاری از آن می‌برند و همه ما در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم. احتمالاً تعجب کرده باشید که چرا استفاده از نمادک سایت یا فاوآیکون بسیار مهم است. چرا که:

  • سرعت و نظم با استفاده از فاوآیکون سایت

در عصر حاضر، بیشتر کسانی که با اینترنت سروکار دارند، هر روز بارها و بارها، نمادک سایت یا فاوآیکون ها را می‌بینند. بیشتر ما کاربران که با فاوآیکون‌ها برخورد می‌کنیم، اطلاعات دقیقی در مورد آنها نداریم. ما هر روز با آنها سر‌وکله می‌زنیم اما به ندرت متوجه حضور آنها می‌شویم.

می‌دانیم که مغز انسان به گونه‌ای طراحی شده است که تصویر را سریع‌تر از متن تشخیص می‌دهد. این عملکرد به هنگام جستجو در گوگل، خود را نشان می‌دهد. بدین صورت که شما با مشاهده نمادک سایت، به سرعت آن را تشخیص می‌دهید. همچنین، در زمان‌هایی که تب‌های زیادی را در مرورگر خود باز کرده‌اید، تنها چیزی که در آن شلوغی به داد شما خواهد رسید، نمادک سایت یا فاوآیکون ها خواهند بود.

در اینجا به نظر می‌رسد که وجود فاوآیکون سبب بازدیدهای بیشتر توسط مخاطبین خواهد شد. وب‌سایت‌های فاقد فاوآیکون، بیشتر محتمل به بسته شدن توسط کاربران خواهند بود.

  • افزایش اعتبار سایت توسط فاوآیکون

طراحی گرافیک، هنری ظریف است که می‌تواند هم مضر و هم مفید باشد. رعایت اصول گرافیک عناصر بصری در طراحی وب سایت از جمله فاکتورهای مهم در روند ساخت سایت می‌باشد. یک طرح گرافیکی خوب قادر است مخاطب را به ورود به سایت و تشویق او به ماندن بیشتر در آن ترغیب کند.

نمادک سایت یا فاوآیکون نیز به عنوان یک عنصر گرافیکی، در جایگاه اولین برخورد کاربر با وب‌سایت قرار دارد؛ چرا که اگر وب‌سایت شما برای اولین بار در نتایج جستجوی یک کاربر ظاهر شود، داشتن یک فاوآیکون حرفه‌ای، احتمال کلیک کردن روی سایت شما را افزایش خواهد داد. این اتفاق باعث افزایش اعتبار سایت در نزد مخاطب می‌گردد. بنابراین، بها دادن به اهمیت فاوآیکون، منجر به بالا رفتن بهای شما در برابر کاربر می‌شود. هر چند در بسیاری از موارد و بخصوص در سایت‌ های وردپرس، از فاوآیکون‌ های پیش‌فرض استفاده می‌کنند، اما وجود یک فاوآیکون تکراری بهتر از نبودش است.

  • برندسازی و ایجاد نام تجاری توسط فاوآیکون ها

اهمیت حضور گرافیست‌ها در دنیای امروز بر همه ما آشکار است. از لحظه‌ای که چشممان را در ابتدای صبح باز می‌کنیم تا آلارم گوشی را خاموش کنیم، تا لحظه خواب، با رد پاهایی از حضور گرافیست‌ها روبروئیم. همگی ما بر سر این واقعیت که لوگوها و نمادهای بصری، اهمیت بسیار بالایی در زندگی ما دارند، واقفیم. لوگوی یک شرکت، برقرارکننده ارتباطات بصری مخاطب با شرکت است.

همه ما فیسبوک را با پس زمینه آبی و F سفید رنگ آن می‌شناسیم. پرنده توئیتر را به خاطر داریم و روباه آتشین فایرفاکس را می‌شناسیم. این لوگوها، همگی در برندسازی شرکت‌ها، نقش پررنگی داشته و دارند؛ چرا که بخش اعظمی از هویت آنان، وابسته به این نمادها هستند. اهمیت فاوآیکون نیز در اینجا مشخص است؛ چرا که فاوآیکون در نقش یک لوگو و در ابعاد کوچکتر عمل می‌کند.

مشخصات ظاهری فاوآیکون و اهمیت تجهیز وب سایت به آن

نمادک سایت یا فاوآیکون (Favicon) آیکونی است با ابعاد ۱۶ در ۱۶ پیکسل، ۳۲ در ۳۲، و یا ۶۴ در ۶۴. فاوآیکون در واقع یک عنصر گرافیکی منحصربه‌فرد است که اختصاصاً برای وبگاه‌های اینترنتی بوجود آمده است. هم‌اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید، فاوآیکون سایت رایو را در کنار tab همین صفحه مشاهده خواهید کرد.

فاوآیکون باید علاوه بر داشتن ظاهر ساده و گیرا، منتقل کننده پیامی از طرف وب‌سایت نیز باشد. این وظیفه بر دوش یک طراح گرافیک حرفه‌ای می‌باشد. جالب است بدانیم که اولین طراحی وب سایت شرکتی که به استفاده از فاوآیکون روی آورد، مربوط به شرکت Microsoft است.

فاوآیکون را می‌توان به نام‌های دیگری نیز صدا کرد. از جمله: آیکون تب، آیکون وب سایت یا آیکون Url. همین لحظه، سایت مایکروسافت یا Gmail را در مرورگر خود باز کنید. فاوآیکون آنها در اولین نگاه، معرف تمام هویت سایت‌های مذکور خواهند بود.

فاوآیکون ها ارتباط مستقیمی با روند موفقیت وب سایت در افزایش مخاطبین و مشتریان دارند. وجود یک فاوآیکون قوی و حرفه‌ای باعث می‌شود که مخاطبان بطور سریع و ناخودآگاه، وب سایت شما را در میان انبوهی از وب سایت ها و اپلیکیشن های دیگر تشخیص دهند.

آشنایی مخاطب با نمادک سایت یا فاوآیکون باعث می‌شود که مخاطبان شما را بسیار سریع‌تر بیابند. همچنین، فاوآیکون می‌تواند این پیام را نیز به مشتریان منتقل کند که در وضعیت خوبی از نظر رشد هستیم! همانطور که تا کنون فهمیده‌ایم، وجود فاوآیکون اهمیت بسیاری دارد. اما ببینیم چگونه می‌توانیم یک فاوآیکون برای وب سایت خود طراحی کنیم؟ حتی اگر لوگو، فونت اختصاصی، رنگ بندی سایت یا هیچ چیز دیگری ندارید، خیالتان از طراحی فاوآیکون راحت باشد!

ساخت فاوآیکون در چند دقیقه

پیشرفت تکنولوژیک انسان در بخش برنامه‌ نویسی و گسترش دانش نرم‌افزاری، سبب شده است که روز به روز ابزارهایی جدید در اختیار کاربران قرار گیرند. ابزارهای طراحی آنلاین مختلف، زندگی ما در دنیای مجازی را راحت‌تر کرده‌اند. از سایت ساز آنلاین گرفته تا نرم‌افزارهای آنلاین ویرایش تصویر.

همگی حاصل تلاش و کوشش توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری می‌باشند. استفاده از فاوآیکون خاص و سفارشی، جزء در مورد پروژه‌های تجاری بزرگ، امری ضروری نیست. هرچند داشتن یک فاوآیکون انحصاری، در نوع خود مزیتی عالی‌ست، اما همواره می‌توان از فاوآیکون های پیش‌فرض نیز استفاده کرد. سایت‌ های طراحی فاوآیکون قادرند در عرض چند دقیقه، فاوآیکون اختصاصی شما را بصورت رایگان تولید نمایند. با انجام جست‌وجویی در اینترنت، به راحتی هزاران مورد از آنان را خواهید یافت.

فراموش کردن این نکته که نمادک سایت یا فاوآیکون تصویری بسیار کوچک است، می‌تواند خطرناک باشد. همواره باید به یاد داشت که افزودن جزئیات بسیار به فاوآیکون، امری کشنده است. در صورتیکه فاوآیکون شما دارای جزئیات زیاد، شکل درهم و برهم، اجزای غیرقابل تفکیک و رنگ نامناسب باشد، هیچ برتری را بوجود نخواهد آورد. ولو این که در موارد بسیاری نیز ممکن است تاثیر معکوس داشته باشد و مخاطبان را از کلیک روی آن فراری دهد.

در صورتیکه ایده‌ای برای فاوآیکون خود ندارید، در ابتدا کمال‌گرایی را کنار بگذارید. می‌توانید برای شروع کار، حرف اول شرکت یا برند خود را با یک فونت زیبا و ساده، به عنوان فاوآیکون خود انتخاب کنید. بعدها خواهید توانست با ایجاد تغییرات و به روز رسانی‌ها در آن، شکل حرفه‌ای‌تر را طراحی کنید. هرچند که اگر طراحی لوگوی خوبی نیز داشته باشید، خواهید توانست به راحتی از لوگوی خود به عنوان فاوآیکون نیز استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!