ساخت وب

تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام چیست؟

تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام یکی از مسائلی است که ذهن آشنایان دنیای وب را درگیر کرده است. نه تنها تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام بلکه تفاوت این همه دامنه دیگر، بطور کلی در چیست؟ چه چیزی آنها را از هم متمایز می‌کند؟ در انتخاب نام دامنه فروشگاه خود از دات کام یا دات آی آر استفاده کنیم؟ آیا دات کام یا دات آی آر تاثیری در سئو وب سایت و برتری اعتبار نزد جستجوگرهای گوگل را دارد؟

پیش آمدن چنین سوالاتی برای هر کسی طبیعی است. افراد بسیاری که اقدام به ثبت دامنه و ساخت سایت خود می‌کنند، ممکن است به دلایل مختلفی به انتخاب دات کام یا دات آی آر یا هر دامین دیگری اقدام کنند. بعضی افراد صرفاً با توجه به زیبایی آوای دامنه یا به دلیل پر بودن بقیه دامنه‌ها، یکی را انتخاب می‌کنند.

تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام در معنای لغوی آنها

برای همه ما روشن است که آدرس یک سایت چگونه نوشته می‌شود. ابتدا نام سایت، سپس یک نقطه و بعد از آن چند حرف متوالی که هر کدام معنای خاصی می‌دهند. دات کام یا دات آی آر یا دات اینفو! این حروف متوالی را اصطلاحاً دامنه یا دامین (Domain) می‌نامند. عموم این دامنه‌ها، هر کدام مخفف یک اصطلاح یا عبارت هستند.

تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام در معنا

  • دامنه com استعاره‌ای از واژه Commercial در زبان انگلیسی را دارد. کامرشال در انگلیسی به معنای تجاری می‌باشد. در ابتدای ظهور وب نیز تنها سایت‌های تجاری از دامنه دات کام استفاده می‌کردند. اما با گذر زمان، استفاده از این دامنه برای عموم آزاد اعلام شد. از آن پس، سیل هجوم افراد به دامنه دات کام سرازیر شد. امروزه دیگر به این دامنه، دامنه تجاری گفته نمی‌شود. بلکه به نوعی یک دامنه بین‌المللی به حساب می‌آید.
  • دامنه ir که مختص کشور ماست، مخفف واژه Iran بوده که به آن دامنه ملی نیز گفته می‌شود. تقریباً تمامی کشورهای دنیا، دامنه ملی خود را دارند. به عنوان مثال، دامنه کشور آمریکا، us و دامنه کشور روسیه، rus می‌باشد. دامنه ملی به این معنا نیست که صرفاً برای همان کشور به نمایش درمی‌آید. بلکه تنها به این معناست که این دامنه در کشور ایران ثبت شده است. در هر حال همه افراد دنیا در صورت نبودن فیلترهای ملی، قادر به مشاهده وب‌سایت خواهند بود.

تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام در سایر موارد

از همین ابتدای کار خیال شما را راحت کنیم! تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام جزء در زیبایی کلام و آشنا بودن برای ذهن مردم، تفاوت چندان دیگری با هم ندارند. به عبارت ساده‌تر، تفاوت آنها دقیقاً در چیزیست که با چشم غیر مسلح به دانش دیده می‌شود. حرف‌هایی از این قرار که تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام در نهایت منجر به ایجاد اختلاف جدی در روند بهبود سئوی سایت خواهد شد، اراجیفی بیش نیستند.

به زبان ساده می‌توان گفت که تنها تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام در نوع نوشتن آنهاست. اما بد نیست به تفاوت‌هایی که در بین این دو وجود دارد نیز مروری داشته باشیم. پیش از هر چیز لازم است تکرار کنیم که دامنه دات کام، یک دامین بین‌المللی‌ست و بیش از ۷۵٪ از وب‌سایت‌های جهان با این دامنه ساخته شده‌اند. این خود، تفاوت فاحشی است.

دامنه ملی ارزان‌تر است!

برای راه‌اندازی سایت خود، به شرکت‌های طراحی حرفه ای سایت بزرگ مراجعه می‌کنید یا از سایت ساز آنلاین استفاده می‌کنید؟ پاسخ به این سوال در گروه درنظر گرفتن المان‌های متعددی است. اولین مورد، بودجه و هزینه‌هاست. اولین تفاوت این دو دامنه در قیمت آنهاست. پس شاید اولین عامل انتخاب دات کام یا دات آی آر این باشد که مجبور شوید خرج خود را کنترل کنید.

دلیل اختلاف قیمتی که وجود دارد این است که برای ثبت و نگهداری از دامنه‌ها و دیتای آنها، لازم است از سیستم‌های کامپیوتری قوی استفاده شود. چون دامنه دات آی آر در داخل کشور ساخت و پرداخت می‌شود، هزینه‌های نگهداری و خدمات پائین‌تری نیز دارد. هرچند دامنه دات کام قیمت بسیار بالاتری در مقایسه با دات آی آر دارد، اما این قیمت نیز رقم چندان بالایی نیست.

دامنه ملی، گزینه‌های بیشتری دارد!

تمام دامنه‌هایی که ثبت می‌شوند، همگی در نهایت به یک سیستم مرکزی متصل می‌شوند. این بدان معناست که احتمال ثبت دو دامنه با یک نام وجود ندارد. تنها در این صورت امکان دارد که یک اسم مشترک، با دو دامنه متفاوت ثبت شوند. به عنوان مثال؛ yourname.ir و yourname.com.

حال تصور کنید که شما می‌خواهید نام سایت خود را با دامنه دات کام انتخاب کنید. رقابت شما با ۸ میلیارد نفر دیگر آغاز خواهد شد. قطعاً بسیاری از نام‌هایی که در ذهنتان هستند را پیش از شما افراد بسیاری جستجو کرده‌اند. از این رو، انتخاب نام مورد نظر برای چنین دامنه‌ای کمی سخت است. اما رقابت شما برای انتخاب دامنه دات آی آر، تنها در کشور خودمان و در جمعیتی معادل یک درصد از طرفداران دات کام صورت می‌پذیرد.

اعتماد به دامنه ملی بیشتر است!

جرایم اینترنتی به گوش همه ما آشناست و ممکن است خودمان نیز تجربه‌ای در قربانی شدن توسط آن داشته باشیم. همیشه این شک در دلمان وجود دارد که نکند اطلاعات شخصی و محرمانه‌مان مورد سوء استفاده قرار گیرند؟

این یک پدیده کاملاً طبیعی است. اما این تردید برای دامنه‌های ملی کمتر ایجاد می‌شود. دلیل اعتماد بیشتر مردم به دامنه‌های ملی، پایگاه اطلاعاتی ایرنیک می‌باشد. این پایگاه اطلاعاتی در واقع نقش سازمان ثبت احوال در دنیای وب را به عهده گرفته است. برای ثبت دامنه ملی، لازم است که اطلاعات هویتی افراد به این سازمان اعلام شوند و پس از تائید هویت آنان، دامنه قابل ثبت و استفاده خواهد شد. از این رو، در صورت بروز جرم، صاحب دامنه به راحتی قابل شناسایی خواهد بود.

اندکی ناچیز در عملکرد بهتر سئو!

پیشتر این سوال مطرح شد که تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام در سئوی سایت چیست؟ تمامی کاربران متصل به اینترنت، با آی‌پی مشخص خود شناخته می‌شوند. وقتی کاربری با آی‌پی کشور ایران به اینترنت متصل است، گوگل تشخیص می‌دهد که با یک کاربر ایرانی روبروست.

حال وقتی این شخص اقدام به جستجوی عبارت مورد نظر خود در گوگل می‌کند، برای ربات‌های گوگل راحت‌تر است که درخواست او را با سایت‌هایی که آی‌پی ایران دارند جستجو کنند. این امر می‌تواند تنها اندکی در میزان بهبود سئوی سایت تاثیر داشته باشد.

باز هم اطمینان می‌دهیم که این تفاوت، آنطور که به چشم بیاید نیست. توجه به فاکتورهای دیگری چون بهبود سئو و محتواسازی در وب سایت از اهمیت بیشتری برخوردارند.

دات کام برای تبلیغات در گوگل!

به دلیل تحریم‌هایی که در سال‌های اخیر متوجه کشور ما بوده است، متاسفانه گوگل نیز امکان انجام تبلیغات توسط دامنه‌های دات آی آر را ممنوع کرده است. این واقعیت می‌تواند حجم زیادی از مشتریان و مخاطبان را از دست خارج نماید. روزانه بیش از ۳ میلیارد جستجو در گوگل انجام می‌شود و احتمال اینکه شما جزئی از هدف مخاطبان باشید زیاد است. پس اگر قصد تبلیغات در گوگل و ارتقای سایت خود دارید، بهتر است کار خود را با دامنه دات کام آغاز کنید.

خلاصه …

تفاوت‌ دامنه دات آی آر و دات کام آنطور که پیش از گمان می‌کردیم نیست. این تفاوت، به مشابه طراحی سایت توسط یک برنامه‌نویس حرفه‌ای یا استفاده از سایت ساز آنلاین می‌ماند. بطور کلی و خلاصه می‌توان دو دامنه ir و com را به صورت زیر شرح داد:

دامین دات کام:

  • تعداد بیشتر دامنه ثبت شده در دنیا
  • آشنا بودن در سطح بین‌المللی
  • مناسب جهت انجام تبلیغات در گوگل (AdWords)
  • هزینه پائین جهت دریافت گواهی SSL

دامین دات آی آر:

  • دامین ملی کشور ایران
  • عدم امکان تبلیغات در گوگل
  • اعتماد بیشتر به دلیل ثبت مالکیت
  • الزام جهت تبلیغات در صدا و سیمای کشور
  • هزینه ثبت ارزان
  • هزینه بالاتر جهت دریافت گواهی SSL

چگونه دامنه مورد علاقه‌ام را پیدا کنم؟

اکنون که به تفاوت‌ دامنه دات آی آر و دات کام پی بردیم، چگونه باید بدانیم که دامنه مورد نظر ما موجود است؟ اگر بخواهیم متوجه شویم که اسمی که دوست داریم روی دامنه خود بگذاریم، توسط کس دیگری انتخاب نشده است، می‌توان به راحتی با جستجو در وب‌سایت‌های ارائه‌کننده دامنه، از این امر آگاه شد.

نتیجه مورد نظر در عرض چند ثانیه به شما اعلام خواهد شد. باز این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است نام شما با دامنه دات کام در دسترس نبوده اما با دامنه دات آی آر در دسترس باشد. پس برای انتخاب نام دامنه خود صبور باشید، اما سریع‌تر دست به کار شوید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!