ساخت وب

آشنایی کامل با گوگل پنالتی

دنیای وب، هر روز در حال تغییر و تحول است. الگوریتم‌های گوگل به‌روزرسانی می‌شوند تا بهترین نتایج و نزدیک‌ترین نتایج به اهداف کاربران نمایش داده شود. در این میان، جایگاه سایت شما در گوگل، موضوع مهمی است که با رعایت قوانین سئو و تولید محتوای باکیفیت، تاحدی دست یافتنی است. استفاده از تکنیک بک لینک و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، همگی موجب رشد سئو و بهبود رتبه سایت می‌شوند. مشکل جایی شروع می‌شود که انواع جریمه های گوگل برای سایت اتفاق می‌افتد! این رویداد ناخوشایند موجب کاهش شدید بازدید سایت و نزول رتبه آن می‌شود. گوگل پنالتی یا جریمه گوگل، بدترین خبری است که صاحبان سایت و وب مسترها می‌شنوند.

در این مقاله به دلیل اهمیت گوگل پنالتی، قصد داریم انواع جریمه های گوگل را بررسی کنیم و راهکارهای پیشگیری از این رویداد بد را مرور کنیم.

با مطالعه این مطلب دچار خطاهای عملکردی که موجب گوگل پنالتی می‌شود، نخواهید شد.

گوگل پنالتی چیست؟

حتما شما نیز کنجکاو هستید که بدانید گوگل پنالتی چیست؟ مگر پنالتی تنها منحصر به خطاهای اساسی در زمین فوتبال نیست؟ پاسخ به این سوال منفی است!

این روزها پنالتی در دنیای وب نیز جای خود را باز کرده است. این پنالتی نیز، به اندازه همان پنالتی فوتبال خطرناک، حساس و منفی است. گوگل پیوسته در حال به‌روز رسانی الگوریتم‌هایی است که برای دسته بندی سایت‌ها و موضوعات فعالیت می‌کنند. در واقع، گوگل تمام تلاشش را می‌کند، تا نتایجی که نمایش می‌دهد مطابق با نیاز کاربر باشد و مرتبط‌ترین موضوعات را نمایش دهد.

زمانی که یک وب سایت، از تکنیک‌های کلاه سیاه یا کلاه خاکستری مایل به سیاه استفاده می‌کند، گوگل هوشمندانه این ترفندها را تشخیص می‌کند. پیامدهای این تشخیص، گوگل پنالتی ها را دربردارد. این تخلفات، معمولا با الگوریتم پاندا و پنگوئن شناسایی می‌شوند.

انواع جریمه های گوگل کدامند؟

گوگل، یک غول موتور جستجو در جهان است. به همین دلیل، وسعت فعالیت گوگل بسیار زیاد است. معمولا برای بررسی سایت‌ها و رتبه بندی از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود، برای گوگل پنالتی سایت‌ها نیز دو روش وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم:

  1. در روش اول که یکی از رایج‌ترین انواع جریمه های گوگل محسوب می‌شود، سایت از طریق الگوریتم‌های گوگل ثبت تخلف می‌شود. الگوریتم‌ها پیوسته به‌روز می‌شوند تا تکنیک‌های کلاه سیاه و خاکستری مایل به سیاه را تشخیص دهند. بنابراین، هر گونه فعالیت خارج از قوانین گوگل شامل جریمه یا گوگل پنالتی می‌شود. به همین شکل، الگوریتم‌ها لیستی از سایت‌های متخلف تهیه می‌کنند تا اعمال قانون صورت پذیرد.
  2. روش دوم، معمولا توسط اپراتور انسانی بررسی می‌شود و خبری از الگوریتم ماشینی نیست. در این روش از انواع جریمه گوگل، گزارشات و شکایات ثبت شده از سایت‌های متخلف توسط اپراتور گوگل بررسی می‌شود. این روش، معمولا توانایی تشخیص بالایی دارد و می‌تواند تمامی تکنیک‌هایی که فرد از طریق آن گوگل را دور زده است، کشف کند. طبیعی است که با چنین اقدامی محدودیت‌ها به طور ویژه اعمال می‌گردد و سایت دچار گوگل پنالتی می‌شود.

چرا سایت دچار گوگل پنالتی می‌شود؟

اطلاع از دلایل گوگل پنالتی، به شما کمک می‌کند تا هوشمندانه‌تر عمل کنید و اشتباهات رایج در این زمینه را کنار بگذارید. گوگل پنالتی با عملکرد اشتباه و تکنیک‌های نامناسب ایجاد می‌گردد. در ادامه، دلایل مختلف گوگل پنالتی را بررسی می‌کنیم.

چرا سایت دچار گوگل پنالتی می‌شود؟
چرا سایت دچار گوگل پنالتی می‌شود؟

1- لینک های خروجی با تعداد بالا

بهتر است بدانید، زمانی که لینک‌های خروجی سایت شما به سایت‌های دیگر زیاد باشد، ریسک بروز گوگل پنالتی ایجاد می‌شود. به مرور زمان، گوگل متوجه ازدیاد لینک‌های خارجی شده و انواع جریمه های گوگل را اعمال می‌کند.

توجه داشته باشید که قسمت‌هایی مانند پرسیدن سوال و نظرات کاربران، خطرناک‌ترین فضا برای افزایش لینک‌های غیرمرتبط و خروجی در سایت است.

یادتان باشد که No Follow کردن لینک‌هایی که در این قسمت‌ها درج می‌شود، مهم‌ترین اقدامی است که باید انجام دهید.

سعی کنید زمان استفاده از سایت ساز آنلاین، حتما این تنظیمات را اعمال کنید تا دچار مشکل گوگل پنالتی نشوید.

2- بک لینک های ورودی اسپم

بک لینک سازی یکی از روش‌های بهبود سئو سایت است. اگر با قوانین سئو آشنا باشید، حتما می‌دانید که ساخت بک لینک یکی از روش‌هایی است که موجب رشد سایت و بهبود رتبه می‌شود.

اگر بک لینک به شکل اسپم ایجاد شود، اثر مثبتی بر روی سایت نخواهد داشت و بالعکس، موجب کاهش محبوبیت سایت می‌شود و گوگل پنالتی را اعمال می‌کند. گوگل با بررسی این پارامتر تصمیم می‌گیرد که گوگل پنالتی را اعمال کند. برای ازبین بردن اثر نامطلوب بک لینک‌های مخرب، باید به کمک ابزارهای آنالیز بک لینک، لینک‌های اسپم را تشخیص دهید و اقدام به ازبین بردن آن کنید.

3- محتوای بی‌کیفیت یا کپی

تولید محتوا، روشی کارآمد و مطلوب برای بهبود سئو سایت است. زمانی که محتوای مطابق با سئو تولید کنید، می‌توانید به راحتی کاربران زیادی را جذب کنید؛ اما در صورتی که محتوای بی‌کیفیتی تولید کنید یا اصل یونیک بودن محتوا را رعایت نکرده باشید، گوگل به سرعت شما را در لیست محدود قرار می‌دهد. گوگل پنالتی در این شرایط اعمال می‌شود و رتبه سایت را کاهش می‌دهد.

با این رویداد، اعمال انواع پنالتی گوگل موجب کاهش میزان بازدید سایت می‌شود. افت سایت و ازبین رفتن رتبه مطلوب آن، یکی از پیامدهای ناگوار گوگل پنالتی محسوب می‌شود.

4- خرید بک لینک

اگر با افراد متخصص در حوزه سئو مشاوره کنید، خرید بک لینک در قسمت‌های هدر، فوتر و سایدبار از آخرین راه‌کارهای افزایش سئو محسوب می‌شود. در حالیکه خرید بک لینک یکی از ترفندهای پیش پا افتاده برای افراد غیرمتخصص است.

گوگل زمانی که یک انکرتکست ثابت، توسط صفحات مختلف یک سایت ایجاد می‌گردد، فورا اقدام به محدودسازی می‌کند. با این اقدام، بررسی‌های دقیق‌تری اعمال می‌شود. گوگل با درک اقدام جهت خرید بک لینک، فورا سایت را در محدودیت قرار می‌دهد. هدف گوگل، شناسایی سایت‌هایی است که ترافیک واقعی دارند و از هیچ ترفند ساختگی برای بهبود سئو استفاده نمی‌کنند.

5- لینک به صفحات دارای خطای 404

اگر سابقه جستجو و وب گردی داشته باشید، حتما می‌دانید که ارور  404 یا همان Error 404 یکی از رایج‌ترین خطاهایی است که مشاهده می‌شود. این خطا نشان دهنده عدم وجود یک صفحه در سایت است.

زمانی که یک صفحه به هر دلیلی دچار تغییر آدرس شده باشد و یا بعد از مدتی حذف شود، گوگل به صفحه‌ای که قبلا ایندکس شده است، مراجعه می‌کند و خطای 404 رخ می‌دهد. اگر لینک دهی داخلی سایت به این صفحات باشد، گوگل فورا با تشخیص این مشکل، گوگل پنالتی را اعمال می‌کند؛ چرا که از نظر گوگل، وجود چنین صفحاتی موجب پدید آوردن خطا در نتایج جستجو می‌شود و در نتیجه، باید انواع جریمه های گوگل اعمال گردد تا جلوی چنین رویدادی گرفته شود.

ارور 404 شامل پنالتی گوگل می شود
ارور 404 شامل پنالتی گوگل می شود

6- تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی در محتوا

جالب است بدانید، برخلاف تصور افراد غیرمتخصص، تکرار بیش از اندازه کلمات کلیدی و بالا بودن چگالی کلمات کلیدی، سبب اعمال جریمه گوگل می‌شود. افراد متخصص تلاش می‌کنند تا کلمات مرتبط با کلمه کلیدی را در متن تکرار کنند. این اقدام موجب می‌شود تا ریسک انواع جریمه در گوگل افزایش پیدا کند. پس سعی کنید همیشه با توجه به تکرار محدود کلمات کلیدی، از عبارات کلیدی متنوع و کلمات مرتبط استفاده کنید تا چنین ریسکی در سایت‌تان ایجاد نشود.

7- سابقه بد دامنه

دامنه‌ها برای مدت محدود و مشخصی توسط افراد خریداری می‌شوند. اگر تمدید دامنه انجام شود، فرد همچنان صاحب دامنه مذکور خواهد بود؛ در غیر اینصورت، دامنه از مالکیت فرد خارج شده و برای خریداری فرد دیگر عرضه می‌شود.

در این شرایط، اگر دامنه خریداری شده، دارای سابقه نامطلوبی بوده باشد، احتمالا تا مدتی فعالیت فرد بدون تاثیر در رتبه گوگل خواهد بود؛ چرا که سوابق نامطلوب قبلی، موجب اعمال گوگل پنالتی شده است. در این شرایط ارائه گزارش به گوگل و درخواست بررسی مجدد، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید.

8- نقش کپی رایت

شاید حدود 20 سال قبل، گوگل اصلا توانایی شناسایی و تشخیص تا این حد را نداشت؛ اما امروزه، با الگوریتم‌های هوشمندانه و ایجاد هوش مصنوعی، توانایی تشخیص فوق العاده بالایی برای گوگل فراهم شده است. زمانی که در یک سایت حق کپی رایت رعایت نمی‌گردد، گوگل فورا نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. تفاوتی ندارد که کپی رایت در چه حوزه‌ای باشد، به هر حال، گوگل فورا نسبت به محدودسازی سایت اقدامات لازم را اعمال می‌کند.

آیا گوگل پنالتی دائمی و همیشگی است؟

یکی از نگرانی‌هایی که در ذهن وب مسترها ایجاد می‌شود، همیشگی بودن گوگل پنالتی است. وجود برخی اطلاعات اشتباه، خبر از لیست سیاه دامین‌هایی می‌دهد که هرگز وجود نداشته است.

گوگل بر حسب عملکرد شما در یک وب سایت، انواع جریمه‌ها را اعمال می‌کند؛ اما زمانی که متوجه شرایط مطلوب، بهبود عملکرد، رفع مشکلاتی مثل لینک‌های شکسته و بک لینک‌های اسپم شود، به مرور محدودیت‌ها را رفع می‌کند.

یادتان باشد گوگل هیچ پدرکشتگی با ما ندارد و تمام تلاشش را می‌کند، تا بهترین خدمات به کاربران ارائه شود. پس اگر سایت‌تان دچار افت شدید شده است و می‌دانید که این افت ناشی از انواع جریمه های گوگل است، با آرامش نسبت به بررسی و رفع مشکلات اقدام کنید.

آیا افت رتبه سایت همیشه نشانه گوگل پنالتی است؟

بسیاری از افراد غیرمتخصص با مشاهده کاهش رتبه سایت و افت میزان بازدید سایت تصور می‌کنند که انواع جریمه های گوگل برای‌شان اعمال شده است، اما واقعیت ماجرا چنین نیست. عوامل متعددی در کاهش میزان بازدید سایت دخیل هستند که تخلفات سئو یکی از آن‌ها است.

محتوای ضعیف، عدم توانایی رقابت با سایت‌های دیگر، ایرادات سئو داخلی و هاست، همگی از عوامل رایجی است که منجر به کاهش رتبه سایت و Impression می‌شود.

پس سعی کنید با درک این موضوع، پیوسته شرایط سایت را مورد ارزیابی قرار دهید.

خلاصه مطلب

درک عملکرد گوگل و حساسیت‌های آن، به شما کمک می‌کند تا بهترین شرایط را برای بهبود رتبه سایت فراهم کنید. یادتان باشد که گوگل پنالتی یکی از اتفاقات ناگواری است که برای سایت‌ها رخ می‌دهد. در این شرایط انواع جریمه های گوگل اعمال شده و سایت دچار افت شدیدی می‌شود. برای پیشگیری از چنین رویدادهایی، باید نکات ذکر شده را به طور کامل رعایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!