امنیت سایت

حملات فارمینگ چیست و راه های مقابله آن کدامند؟

آیا شما نیز عبارت حملات فارمینگ به گوش‌تان خورده است؟ آیا اطلاعاتی در خصوص فیشینگ و فارمینگ دارید؟ آیا نگران حمله هکری فارمینگ و آسیب‌های آن هستید؟

اگر پاسخ‌تان به سوالات بالا، مثبت باشد، این مطلب مختص به شما تدارک دیده شده است. متاسفانه، این روزها حملات فارمینگ بیش از پیش شایع شده است و افراد زیادی درگیر آن هستند. فارمینگ روشی است که موجب می‌شود کاربر بدون اطلاع و بدون ایجاد تاییدیه، اجازه دسترسی به اطلاعات شخصی و مهم خود را صادر کنند. این روش زیرکانه‌تر همانند فیشینگ عمل می‌کند و به طور مستقیم، کدهای دسترسی را تغییر می‌دهد.

برای درک بهتر حملات فارمینگ و راه‌های پیشگیری از حمله هکری فارمینگ تا پایان همراه ما باشید!

حملات فارمینگ چیست؟

در ابتدا بهتر است بدانید که حملات فارمینگ چیست و چگونه رخ می‌دهد؟ به طور کلی، می‌توان گفت که حملات فارمینگ روشی برای هک کردن محسوب می‌شود. هدف هک کردن معمولا دستیابی به اطلاعات شخصی و حساب‌های بانکی است.

تصور کنید که می‌خواهید وارد یک سایت همیشگی شوید، اما توسط حملات فارمینگ به سایت دیگری که هدف سواستفاده است، هدایت می‌شوید؛ حمله هکری برای هدایت کردن کاربر از یک سایت واقعی به سایتی تقلبی، حملات فارمینگ محسوب می‌شود.

در این روش، کاربر حتی نیاز به تائید ایمیل یا اجازه دسترسی های این‌چنینی ندارد! حملات فارمینگ معمولا توسط تروجان‌ها و برنامه‌های هدایت‌ کننده اتفاق می‌افتد. برای انجام این حملات روش‌های مختلفی وجود دارد که تغییر DNS رایج‌ترین آن است.

با روش‌های مختلف حمله هکری فارمینگ آشنا شوید!

معمولا برای گول زدن کاربران و نرم افزارهای مورد استفاده، باید روش‌های مختلفی استفاده شود. هر کدام از این روش‌ها با هدف‌های مشخصی ایجاد می‌شوند و تا زمان ایجاد موقعیت مشابه و تقلبی، کاربر را دچار اشتباه می‌کنند.

حمله هکری فارمینگ
حمله هکری فارمینگ

در ادامه به بررسی روش‌های رایج در حملات هکری فارمینگ اشاره می‌کنیم:

1- تغییر در DNS سرور خدمات دهنده

یکی از روش‌هایی که در حملات فارمینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، تغییر در DNS سرور خدمات دهنده است. در این روش، یک DNS تقلبی و غیرواقعی بر روی سرور DNS اصلی ذخیره می‌شود و در زمان درخواست کاربر برای دسترسی به یک آدرس سایت مشخص، کاربر به سایت هکر هدایت می‌شود.

این مشکل با ایجاد تغییرات در IP و هدایت فرد به سمت سایت هکر انجام می‌شود. در این روش، سایت هکر با شباهت بی‌مانندی طراحی و پیاده سازی می‌شود. به طوری که کاربر هیچ تفاوتی میان سایت هدایت شده و سایت مشابه که معمولا سایت بانک است، احساس نمی‌کند. حتی آدرس سایت هکر نیز، با دارا بودن یک حرف کم‌تر یا بیشتر پیاده سازی می‌شود تا کاربر در یک نگاه، متوجه مقصد اشتباه نشود. این فرآیندی است که در حمله هکری فارمینگ انجام می‌شود.

2- تغییر در کش DNS کاربر (DNS Cashe)

در برخی موارد، حملات فارمینگ از طریق تغییرات در کش DNS کاربر انجام می‌شود. در این روش، معمولا یک ویروس یا تروجام ماموریت این تغییرات را برعهده دارد. کافی است فایل موردنظر به سیستم کاربر وارد شود.

مابقی مراحل طبق برنامه ریزی دنبال می‌شود. بعد از هک شدن DNS توسط ویروس یا تروجان، آدرس IP  مربوط به یک سایت مشخص که معمولا سایت بانکی است، تغییر می‌کند.

به این ترتیب، کاربر در زمان نیاز و مراجعه به سایت بانک یا حساب کاربری مهم، به اشتباه وارد سایت مشابهی می‌شود که توسط هکر طراحی و پیاده سازی شده است.

شما به راحتی بعد از ورود به سایت هکر، به دلیل تشابه در طراحی، متوجه چیزی نخواهید شد. ورود اطلاعات و تلاش برای دسترسی به حساب کاربری یا حساب بانکی، بی‌فایده است؛ چرا که پشت ویترین سایتی که مشابه با سایت مدنظر شما است، هیچ‌کس غیر از هکر وجود ندارد. با ورود اطلاعات، هکر به هدف خود رسیده و کار به اتمام می‌رسد.

حملات فارمینگ چطور اتفاق می‌افتد؟

حتما باتوجه به اتفاقات ناگواری که بعد از حمله هکری رخ می‌دهد، کنجکاو هستید که در خصوص نحوه فراهم کردن مقدمات حمله هکری بیشتر بدانید.

این حملات معمولا با استفاده از تغییر اطلاعات دسترسی در کامپیوتر یک قربانی و یا DNS سرور یک سایت رخ می‌دهد. هکر با استفاده از ترفندهای خاص خود، سعی می‌کند تا به سیستم قربانی نفوذ کند.

این نفوذ به دو صورت اتفاق می‌افتد. در یک مدل آن، تغییر IP از طریق DNS کاربر رخ می‌دهد. در مدل دیگر، تغییر اطلاعات از سوی سرور DNS سایت انجام می‌شود. در هر دو حالت، کاربر به سمت یک سایت غیرواقعی و تقلبی هدایت می‌شود که از سوی هکر طراحی و پیاده سازی شده است.

حمله فیشینگ چگونه اتفاق می‌افتد؟
حمله فیشینگ چگونه اتفاق می‌افتد؟

چطور از حملات فارمینگ پیشگیری کنید؟

قطعا برای شما نیز اهمیت دارد که بدانید راه مراقبت از خودتان و اطلاعاتتان در برابر حملات فارمینگ چیست؟ چطور باید جلوی اتفاقات اینچنینی را بگیرید؟ در ادامه به مهم‌ترین راه‌کارها جهت کاهش ریسک حملات فارمینگ اشاره می‌کنیم.

1- آنتی ویروس و فایروال

در واقع، زمانی که شما در فضای وب جستجو و فعالیت می‌کنید، باید از آنتی ویروس و فایروال قوی استفاده کنید. به‌روز بودن این نرم افزارها می‌تواند تاحد زیادی از حملات هکری پیشگیری کند. از سوی دیگر، مراقبت‌هایی که خودتان می‌توانید به آسانی اعمال کنید نیز، موضوع مهم دیگری است که باید درنظر داشته باشید. یادتان باشد که حمله هکری فارمینگ، زمانی اتفاق می‌افتد که یک خطا از شما سر زده باشد. عامل اکثر حملات فارمینگ، اجازه ورود فایل غیرمجاز به سیستم یا کلیک بر روی آدرس ناشناس است.

2- ایمیل ناشناس و غیر واقعی

دغدغه‌های روزانه ما تاحدی زیاد است و معمولا میزان دقت ما به امور روزانه و روتین، بسیار کم است. شما باید نسبت به باز کردن ایمیل‌های ناشناس، دقت کافی داشته باشید.

عدم توجه به این موضوع موجب ورود فایل ویروس یا تروجان به سیستم شده و در نتیجه، زمینه سازی برای حملات فارمینگ را فراهم می‌کند. مشاهده ایمیل از سوی اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر می‌تواند روش‌های رایج فارمرها باشد.

3- گواهینامه SSL

از سوی دیگر، می‌توانید برای پیشگیری از هک سایت‌تان، به نکات مهم به‌روزرسانی سیستم‌های امنیتی توجه ویژه‌ای داشته باشید. یادتان باشد که استفاده از گواهینامه اس اس ال برای تبادل اطلاعات رمزنگاری شده بین سایت و سرور مجازی، بهترین کاری است که موجب کاهش ریسک بروز حملات هکری می‌شود. استفاده از سرویس‌های باکیفیتی مثل سایت ساز آنلاین می‌تواند بهترین اثر را در این زمینه داشته باشد.

4- مرورگر مطمئن

استفاده از برخی مرورگرها نیز، به شما کمک می‌کند تا از وقوع حملات فارمینگ پیشگیری کنید. این مرورگرها توانایی شناسایی بیشتر وب سایت‌های کپی شده را دارا هستند. به این ترتیب، می‌توانند نسبت به تشخیص و هشدار یک سایت بازنویسی شده و شبیه سازی شده، اقدام کنند.

با مشاهده هشدار مرورگر، ریسک ورود اطلاعات واقعی در یک سایت تقلبی کاهش پیدا می‌کند و این موضوع گام مهمی برای محافظت در مقابل حملات هکری محسوب می‌شود.

5- به‌روز رسانی نرم افزارها و مرورگرها

یادتان باشد، زمانی که در فضای وب گشت و گذار می‌کنید، باید به سپرهای دفاعی به‌روز و جدیدی مجهز باشید. به‌روز رسانی مرورگرها و کلیه نرم افزارهای امنیتی می‌تواند گام مهمی در پیشگیری از هک و آسیب‌های بعدی آن باشد.

6- لینک های خطرناک

بهتر است بدانید که بسیاری از حملات هکرها، از طریق کلیک بر روی لینک‌های غیرواقعی و هدایت کننده به سمت هکر اتفاق می‌افتد. پس نکته مهم در این زمینه، عدم کلیک بر روی لینک‌هایی است که آن‌ها را نمی‌شناسید.

معمولا تایپ کردن آدرس مدنظر در کادر مرورگر، ایمن‌ترین راه دسترسی به سایت مدنظرتان است. به یاد داشته باشید که تبلیغات وسوسه برانگیز و کنجکاوکننده، اصلی‌ترین عامل کشیدن شما به سمت کلیک بر روی لینک‌های غیرواقعی است.

7- دقت و توجه بالاتر

ماشینی شدن زندگی روزمره‌ ما، موجب کاهش تمرکز و دقت در اکثر افراد شده است. بسیاری از ما، روزانه به صفحه بانک‌مان مراجعه می‌کنیم و مبالغی را کارت به کارت می‌کنیم. جابجایی‌های مالی روزانه تاحدی عادی است که هیچ دقتی به آدرس سایت یا محتوای آن نمی‌کنیم. در این شرایط، ریسک بروز تغییرات و مشاهده یک سایت تقلبی به جای سایت اصلی زیاد است. حمله هکری فارمینگ در موارد بسیاری، با سواستفاده از همین کم دقتی انجام می‌شود.

سعی کنید برای انجام کارهای بانکی یا ورود اطلاعات مهم مثل حساب کاربری، به فضای سایت و آدرس آن توجه کنید. استفاده از اپلیکیشن‌های اصلی و نرم افزارهای دسترسی اصلی، در این شرایط بهترین گزینه خواهد بود.

آیا فیشینگ و حملات فارمینگ عملکرد یکسانی دارند؟

بهتر است بدانید که فیشینگ زمانی رخ می‌دهد که کاربر به اشتباه یک ایمیل، یک پیامک یا هشدار از سایت‌های معروف، شبکه‌های اجتماعی و شرکت‌های سرشناس دریافت می‌کند.

ماهیت این ایمیل‌ها طوری است که کاربر در نگاه اول، فورا به دلیل شباهت زیاد سر صفحه و پانوشت، دچار اشتباه می‌شود. ایمیل، در واقع، از یک منبع تقلبی ارسال شده است، اما ظاهر ایمیل و اطلاعات آن نشان‌دهنده ارسال ایمیل از یک منبع معتبر است.

افزایش امنیت نرم افزار و مرورگر
افزایش امنیت نرم افزار و مرورگر

با اعتماد سازی اولیه، کاربر اقدامات موردنظر هکر را دنبال می‌کند. این اقدامات معمولا چیزی شبیه به درخواست باز کردن یک لینک، دانلود یک فایل کیبوردخوان و سایتی تقلبی برای دریافت اطلاعات دسترسی کاربر است. در حالی که حملات فارمینگ معمولا در قسمت DNS سرور رخ می‌دهد. فضایی که میلیون‌ها کاربر درخواست ورود به یک URL را ارسال کرده‌اند و منتظر پاسخ هستند.

در حملات فارمینگ با تغییر در پاسخ DNS می‌توان کاربران زیادی را به سمت و سوی دلخواه هدایت کرد و هک گسترده‌ای انجام داد.

آیا نرم افزارهای حذف کننده Spyware توانایی تشخیص حملات فارمینگ دارند؟

بهتر است بدانید که در اکثر مواقع، این نرم افزارها توانایی برخورد با این حمله را ندارند؛ چرا که در کدنویسی آن‌ها از لحاظ فنی هیچ خطری وجود ندارد و سیستم هیچ آسیبی را تشخیص نمی‌دهد. در چنین شرایطی قطعا حمله به طور کامل انجام شده و کاربر به سمت مقصد مدنظر هکر هدایت می‌شود. در این شرایط حمله هکری فارمینگ به طور کامل انجام شده است.

چطور سایت مقاوم در برابر هک داشته باشید؟

حملات فارمینگ تاحدی شایع شده است که بسیاری از افراد در تلاش هستند تا هزینه‌های زیادی برای افزایش امنیت سایت انجام دهند. این اقدام کمک می‌کند تا بهترین و ایمن‌ترین تجربه را برای کاربران خود بسازید.

استفاده از جدیدترین ابزارهای امنیتی، استفاده از سرورهای مطمئن و گواهینامه SSL می‌تواند تاحد زیادی امنیت موردنیازتان را تامین کند. انجام مکرر ارزیابی امنیت سایت تاحد زیادی می‌تواند در کاهش ریسک حملات فارمینگ کمک‌کننده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

19 − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!