امنیت سایتنکات آموزشی

تفاوت هاست لینوکس با ویندوزی چیست؟

زمانی که تصمیم می‌گیرید یک وب سایت شخصی یا بیزینسی برای کسب و کارتان داشته باشید، مهم‌ترین کار انتخاب یک طراح حرفه‌ای برای راه اندازی وب سایت است. پس از این مرحله مهم، نوبت به انتخاب هاست می‌رسد! برای هاست باید بدانید که مناسب‌ترین نوع هاست چیست و چرا باید برای برخی سایت‌ها هاست لینوکس تهیه کرد و برای برخی دیگر هاست ویندوز مناسب است؟ درک پاسخ این پرسش به شما کمک می‌کند تا تفاوت هاست لینوکس با ویندوز را بدانید.

اگر در ذهنتان سوال است که تفاوت هاست لینوکس با ویندوز چیست و بهترین انتخاب برای هر سایت کدام است، تا پایان همراه ما باشید.

هاست ویندوزی چیست؟

هاست ویندوزی توسط شرکت مایکروسافت ارائه شده است. در واقع، ورژنی از Windows Server که باتوجه به سال‌های انتشار آن، معرفی می‌شود. برای درک بهتر تفاوت هاست لینوکس با ویندوزی، باید پارامترهایی که در هاست، وجه تمایز ایجاد می‌کنند را بدانید. در ادامه، به معرفی این پارامترها و تفاوت هاست لینوکس با ویندوزی پرداخته‌ایم.

هاست ویندوزی
هاست ویندوزی

1- وب سرور (Webserver) ویندوزی

وب سرور ویندوز معمولا IIS است. ورژن‌های مختلف IIS می‌تواند در هاست‌های مختلف استفاده شود. مثلا نسخه IIS10 در ویندوز سرور 2016 استفاده می‌شود، در حالی‌که نسخه IIS8 در ویندوز سرور 2012 پشتیبانی می‌گردد.

تفاوت وب سرورها در پشتیبانی از زبان‌های برنامه نویسی تحت وب است. زمانی که وب سایت شما با زبان برنامه نویسی ASP و ASP.Net طراحی و پیاده سازی شده باشد، باید حتما از هاست ویندوز استفاده کنید؛ چرا که این زبان‌ها تحت هیچ شرایطی بر روی هاست لینوکس قابل اجرا نیست.

2- دیتابیس ویندوزی

استفاده از دیتابیس یا پایگاه داده در هاست یکی از ضروریات مورد نیاز در وب سایت‌ها است. اطلاعات وارد شده در سایت، محتوای صفحات مختلف و فرم‌های آن، باید در پایگاه داده ذخیره شوند. دیتابیس Microsoft SQL Server به عنوان اصلی‌ترین پایگاه داده در هاست لینوکس شناخته می‌شود. MS Server تحت هیچ شرایطی بر روی هاست لینوکس قابل پیاده سازی نیست و باید حتما هاست ویندوزی برای استفاده از آن فراهم شود.

3- میل سرور (Mail Server) ویندوزی

در میل سرور ویندوزی، فعالیت سرویس‌هایSMTP ،IMAP ، POP3 همگی بر عهده یک اپلیکیشن مشخص است. در واقع، برخلاف میل سرور لینوکس، همه کارها توسط یک اپلیکیشن انجام می‌شود. SmarterMail، MailEnable و Kerio Connect از جمله سرویس‌های میل سرور ویندوزی است. معمولا مدیریت خدمات و سرویس‌ها در ویندوزی بهینه‌تر از لینوکس است. تنوع سرویس‌های قابل ارائه در Mail Server ویندوز بسیار مطلوب‌تر از میل سرور لینوکس است. این را می‌توان به عنوان وجه تمایز سرویس‌ها درنظر گرفت.

4- کنترل پنل هاست ویندوز

پنل مدیریتی در هاست‌های ویندوزی شامل  Plesk، SolidCP و WebsitePanel است. همان‌طور که مشاهده کردید، پلسک (Plesk) وجه اشتراکی است که در کنترل پنل‌های ویندوزی و لینوکس دیده می‌شود. اگر بخواهیم کنترل پنل هاست ویندوزی و لینوکس را مقایسه کنیم، عملا کاری بیهوده انجام داده‌ایم؛ چرا که خدمات هر کدام از هاست‌ها، در جهت فراهم کردن نیاز مشتری و برآورده کردن آن برنامه ریزی شده است. عملا یک فعالیت نسبتا یکسان در کنترل پنل‌های ویندوزی و لینوکسی انجام می‌شود.

5- سرعت هاست ویندوز

اگر با مفاهیم هاست وب سایت آشنایی کافی داشته باشید، قطعا مطلع هستید که سرعت، چه تاثیر زیادی در کیفیت سایت، بهبود ویژگی های طراحی تجربه کاربری و سئو آن دارد. به همین دلایل، جهت انتخاب هاست باید پارامتر سرعت را مدنظر قرار دهید؛ اما برخلاف تصور عموم، سرعت هاست ارتباطی به سیستم عامل آن ندارد. بنابراین، باید در این زمینه سخت افزار و پردازنده‌های هاست را بررسی و اطمینان حاصل کنید.

6- امنیت هاست ویندوزی

یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین موضوعاتی که در زمان انتخاب هاست باید به آن توجه کنید، امنیت آن است. امنیت فاکتوری است که تعیین می‌کند تا چه اندازه می‌توانید نسبت به مقابله با هکرها مطمئن باشید؟ چقدر احتمال دارد تا اطلاعات کاربران‌تان به بیرون درز کند و دچار مشکل شوید؟ تمامی این موضوعات براساس امنیت هاست تضمین می‌شود.

کنترل پنل پلسک برای هاست ویندوز
کنترل پنل پلسک برای هاست ویندوز

به همین جهت، باید حتما در خصوص امنیت هاست دقت و توجه لازم به خرج دهید. امنیت هاست‌های ویندوزی به خوبی تامین می‌شود. Open Source نبودن ویندوز می‌تواند امنیت مطلوبی برای آن ایجاد کند؛ چرا که گروه بزرگی از متخصصین مایکروسافت برای تامین امنیت آن تلاش می‌کنند و نفوذ به آن کمی مشکل به نظر می‌رسد. هرچند این موضوع نمی‌تواند مزیتی رقابتی بین هاست ویندوزی و لینوکس باشد.

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس به هاستی گفته می‌شود که سیستم عامل آن لینوکس است. این سیستم عامل از سوی شرکت‌های مختلفی مثل اوبونتو، رد هت، دبیان و فدورا ارائه می‌شود. Open source بودن سیستم عامل لینوکس یکی از ویژگی‌های مهم آن است. در واقع، وجه تمایز لینوکس و ویندوز در همین ویژگی است. برنامه نویسان به راحتی می‌توانند کدنویسی سیستم عامل را تغییر دهند و کارایی خاص مدنظرشان را اعمال کنند. توسعه سیستم عامل لینوکس بسیار آسان انجام می‌شود. اگر بخواهید تفاوت هاست لینوکس با ویندوز را بدانید، باید پارامترهای اصلی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم را بررسی کنید.

1- وب سرور (Webserver)  لینوکسی

وب سرور لینوکس معمولا Apache یا  NginX یا LiteSpeed است. هر کدام از این وب سرورها کاربرد خاص خودشان را دارند و معمولا براساس نیاز پیکربندی می‌شوند. زمانی که سایت‌تان با PHP، Python، Perl برنامه نویسی شده باشد، می‌توانید به کمک هاست لینوکس و ویندوزی آن را پیاده سازی کنید. هرچند بهتر است بدانید که این زبان‌ها بر روی وب سرور لینوکسی بهتر پیاده سازی می‌شود. برخی سایت سازهای آنلاین، عملکرد بسیار بهتری بر روی سرور لینوکسی دارند. مثلا ووردپرس بازخورد فوق‌العاده عالی بر روی هاست لینوکس دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود با مشورت متخصصین و درک تفاوت هاست لینوکس با ویندوز، نسبت به انتخاب نوع هاست اقدام کنید.

2- دیتابیس لینوکسی

پایگاه داده MySQL به عنوان یکی از مشهورترین انواع پایگاه داده شناخته می‌شود. دیتابیس My SQL منحصر به هاست لینوکسی نیست. در واقع، شما می‌توانید با درنظر گرفتن تفاوت هاست لینوکس با ویندوزی، دیتابیس لینوکسی را بر روی هاست ویندوزی پیاده سازی کنید؛ اما در واقع، پیاده سازی MySQL بر روی لینوکس عملکرد بسیار بهتری دارد. عملکرد بالاتر دیتابیس لینوکس به شما کمک می‌کند تا بازخورد مطلوب‌تری از سایت و پایگاه داده آن مشاهده کنید. به همین دلیل، اگر از زبان PHP برای برنامه نویسی استفاده کنید، بهتر است تا سرور لینوکسی تهیه نمایید.

هاست لینوکسی
هاست لینوکسی

3- میل سرور (Mail Server) لینوکس

اگر بخواهید در خصوص میل سرور لینوکس بیشتر بدانید، این سرویس‌ها که شامل SMTP ،IMAP ، POP3 است، هر کدام توسط یک اپلیکیشن مجزا ارائه می‌شود. همین موضوع می‌تواند مدیریت میل سرور لینوکسی را مشکل‌تر کند. اپلیکیشن‌های متفاوت جهت ارائه خدمات، به عنوان وجه تمایز میل سرور لینوکس در مقابل ویندوزی شناخته می‌شود.

4- کنترل پنل هاست لینوکس

کنترل پنل دقیقا مکان اصلی برای مدیریت خدمات یک هاست محسوب می‌شود. کنترل پنل‌های لینوکسی مختلفی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها هاست‌تان را مدیریت کنید. از جمله این کنترل پنل‌ها می‌توان به cPanel، Plesk، DirectAdmin اشاره کرد.

جالب است بدانید که پلسک هم برای هاست لینوکسی، کنترل پنل ارائه کرده است، هم برای کنترل پنل ویندوزی. در خصوص کنترل پنل نمی‌توان وجه تمایز خاصی را مدنظر قرار داد،؛ چرا که هر کدام از کنترل پنل‌ها، کاربردهای خاص خودشان را دارند تا نیاز کاربر را برطرف می‌کنند.

5- سرعت هاست لینوکس

به نظرتان سرعت هاست لینوکس وابسته به سخت افزار است یا نرم افزار؟ برای پاسخ به این سوال باید اطلاعات بیشتری در خصوص هاست داشته باشید؛ چرا که هاست می‌تواند با دارا بودن سخت افزار قوی، خدمات پرسرعتی ارائه کند. این سرعت، ارتباطی به نوع سیستم عامل لینوکس و ویندوز ندارد.

6- امنیت هاست لینوکس

همان‌طور که می‌دانید، در بررسی و ارزیابی امنیت سایت، نوع هاست اهمیت زیادی دارد. شما باید بدانید هاست لینوکسی تا چه اندازه می‌تواند اطمینان شما را جلب کند و همه چیز را تحت کنترل داشته باشد؟ به طور کلی، باید گفت که هاست لینوکس، به دلیل تفکر خاصی که پشت آن وجود دارد و Open Source بودن، قابلیت پیکربندی و ایجاد امنیت بیشتر را دارا است. هرچند در این زمینه اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد، اما امنیت مطلوب و اعتماد به هاست لینوکس بسیار رضایت‌بخش است.

خلاصه مطلب

اگر شما نیز کنجکاو هستید تا اطلاعاتی به‌روز در زمینه تفاوت هاست لینوکس با ویندوزی به دست آورید، باید باتوجه به تفاوت‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، اقدام کنید. پس سعی کنید با درک تفاوت‌ها و مزایای هر کدام از هاست‌ها و متناسب با وب سایت‌تان، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

سوالات متداول برای تفاوت هاست لینوکس با هاست ویندوزی

آیا هاست برای سایت ساز آنلاین مخصوص است؟

معمولا شرکت تخصصی طراحی سایت ساز آنلاین براساس نوع برنامه نویسی و طراحی، مناسب‌ترین هاست را پیشنهاد می‌کند. به همین دلیل، باید برای استفاده از هر کدام از سایت سازها، هاست مناسب آن را کشف کنید.

چطور بهترین نوع هاست را انتخاب کنید؟

با درک تفاوت هاست لینوکس با ویندوزی می‌توانید به راحتی، متناسب با پارامترهای طراحی و پیاده سازی وب سایت‌تان، مناسب‌ترین هاست را انتخاب کنید. درک اطلاعاتی که بالاتر در خصوص تفاوت هاست لینوکس با ویندوزی اشاره شد، موجب می‌شود تا انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشید.

بهترین متخصص برای انتخاب نوع هاست چه کسی است؟

فرد متخصصی که تفاوت هاست لینوکس با ویندوزی را مطلع باشد و زبان‌های برنامه نویسی بکار رفته در سایت را بشناسد، می‌تواند به خوبی در این زمینه مشاوره دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!