امنیت سایت

12 نکته کاربردی برای بالا بردن امنیت یک وب سایت

امنیت چیزی است که تمام مردم جهان بدان اهمیت می‌دهند و نمی‌توانند آن را نادیده بگیرند. همانطور که در دنیای واقعی به امنیت نیاز داریم، در دنیای مجازی نیز این مورد یکی از احتیاجات ماست. فرض کنید یک وب‌سایت دارید و این یکی از مهم‌ترین دارایی‌های کسب و کار آنلاین شماست. به نظرتان اگر درباره نکات امنیتی آن دارای اطلاعات اندکی باشید، چه اتفاقی برای شما رخ خواهد داد؟

از آنجایی که هکرها می‌توانند فوق‌العاده قدرتمند و خطرناک باشند، بسیار مهم است که اقدامات امنیتی مناسب را برای محافظت از آن در برابر تهدیدات آنلاین مختلف انجام دهید. بدین‌ترتیب است که از یک سایت محافظت شده، به خوبی نگهداری می‌شود، محیطی امن برای بازدیدکنندگان شما را فراهم می‌کند و اعتماد به برند شما را افزایش می‌دهد.

ما در این مطلب به 12 نکته مهم و تخصصی در مورد چگونگی ایمن‌سازی وب‌سایت اشاره خواهیم کرد تا شما را در مسیر کارهایی که باید از انجام آن‌ها در این زمینه اجتناب کنید، یاری دهیم؛ چرا که این نکات امنیتی می‌توانند تفاوت بزرگی را در بالا بردن امنیت سایت شما ایجاد و به شما کمک ‌کنند تا احتمال هک شدن را به حداقل برسانید.

اگر در زمینه ساخت سایت نیز به اطلاعات نیاز داشتید، خالی از لطف نیست که سری به صفحه سایت ساز و فروشگاه ساز آنلاین رایو بزنید.

بهترین روش ها برای افزایش امنیت سایت

قطعا برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چگونه امنیت سایت خود را افزایش دهیم؟ در ادامه به 12 مورد از بهترین روش‌های امنیتی اشاره خواهیم کرد که می‌توانید آن‌ها را برای بالا بردن امنیت سایت و محافظت از آن‌ بکار بگیرید، حتی همین الان نیز با مطالعه این مطلب، قادر به پیاده‌سازی آن‌ها هستید.

1.     اعمال رمز عبور قوی برای سایت

یکی از رایج‌ترین تهدیدات امنیتی وب سایت، استفاده از رمز عبور ضعیف است. این یعنی باید از گذرواژه‌های که به راحتی قابل حدس زدن هستند، اجتناب کنید. بنابراین، زمانی که گذرواژه‌ها با روش‌های صحیح تنظیم نشوند، می‌توانند به راحتی توسط عوامل خارجی، هک گردند که این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به وب سایت نفوذ کنند.

اعمال رمز عبور قوی برای سایت
اعمال رمز عبور قوی برای سایت

البته خبر خوب این است که امروزه به ابزارهای آنلاین مفیدی دسترسی داریم و خطر گذرواژه‌های کوتاه و ضعیف را می‌توانیم به راحتی با آموزش کارکنان یک کسب و کار و افزایش اطلاعات آنان در این زمینه برطرف کنیم. این ابزارها می‌توانند در هنگام ایجاد یک رمز عبور جدید، قدرت آن را بسنجد و باعث شوند ما در مسیر اهمیت رمز عبورهای قوی، بهتر عمل کنیم.

ضمنا با پیاد‌ه‌سازی ابزارهای مدیریت رمز عبور نیز می‌توان یک لایه امنیتی اضافی در برابر حملات احتمالی وب سایت ارائه کرد. بنابراین، اطمینان از داشتن یک رمز عبور بسیار قوی را می‌توان اولین نکته در این لیست و بهترین و ساده‌ترین روش برای محافظت از وب سایت دانست.

البته در انجام این امر نباید بهره‌‌مندی از حروف و نمادهای مختلف و همچنین تغییر مرتب آن‌ها را فراموش کرد. نکته‌ دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که از رمز عبورهای تکراری در سایت‌ها استفاده نکنید، زیرا این کار دسترسی هکرها به سایر حساب‌ها و پروفایل‌های شما را آسان‌تر می‌کند.

2.     پیاده‌سازی روش‌های احراز هویت قوی و مدیریت کاربر در سایت

روش‌های احراز هویت قوی را پیاده‌سازی و دسترسی را محدود کنید، البته باید از این موضوع مطمئن شوید که روش احراز هویتی که انتخاب کرده‌اید، برای سازمان شما بهترین کارایی را دارد و ورود به وب‌سایت شما را سخت می‌کند. برای تحقق این امر مکانیسم‌های احراز هویت دو عاملی و چند عاملی (two-factor and multi factor) و همچنین، استفاده از امضای دیجیتال در دسترس هستند. در واقع، احراز هویت چند مرحله‌ای به این معنی است که برای ورود به حساب‌های خود به یک لایه دیگر از احراز هویت، غیر از نام کاربری و رمز عبور نیاز دارید.

روش‌های احراز هویت قوی
روش‌های احراز هویت قوی

مدیریت کاربر بدین صورت است که باید در نظر بگیرید چه تعداد کاربر برای وب‌سایت خود نیاز دارید. سطوح مختلف دسترسی را برای کاربران خود اعمال کنید تا تعداد حساب‌هایی که برای ورود یک هکر می‌تواند مفید باشد را محدود کنید و مطمئن شوید که از نام‌های کاربری واضحی مانند ادمین (admin) استفاده نشود؛ زیرا حدس زدن آن اصلا سخت نیست!

3.     ایجاد محدودیت برای مراتب ورود به کنترل پنل سایت

تلاش برای ورود را محدود کنید. اگر بیش از سه تلاش از یک آدرس IP برای ورود به وب‌سایت شما صورت بگیرد، با این کار می‌توانید دسترسی را برای مدتی محدود کنید. هکرها ممکن است از آدرس‌های IP مختلف استفاده کنند، اما این محدودیت، زمان آن‌ها را هدر می‌دهد و نفوذ را دشوارتر می‌کند؛ بنابراین، امنیت وب‌سایت شما را بهبود می‌بخشد.

4.     بروزرسانی نرم افزار، وردپرس، تم‌ها و افزونه‌ها

به محض اینکه وب‌سایت شما کمی قدیمی شود، آسیب‌پذیر می‌شود، به همین دلیل بروزرسانی‌های مداوم ضروری است و باید تمام نرم‌افزارهای نصب شده بروز شوند.‌ فایل‌های قدیمی وردپرس یکی از رایج‌ترین دلایل هک شدن سایت‌های وردپرسی است. خوشبختانه، وردپرس همیشه قابل به‌روزرسانی است. پس با اعمال بروزرسانی‌های وردپرس که شامل هسته وردپرس، تم‌ها و تمام افزونه‌های سایت شماست، از این اتفاق جلوگیری می‌کنید.

در عین حال، از حذف تم‌ها و افزونه‌های استفاده نشده مطمئن می‌شوید؛ زیرا عدم انجام این کار خطر امنیتی دیگری را به همراه دارد، به‌طوری که وجود آن‌ها می‌توانند برای تزریق کد و اسکریپت‌های مخرب به سایت شما مورد استفاده قرار بگیرند.

5.     انتخاب سرورهای امن

اگرچه هاست ارزان ایده‌آل به نظر می‌رسد، اما باید تمام جوانب را در این زمینه در نظر گرفت. سرورهای ارزان قیمت اغلب به معنای میزبانی مشترک با میلیون‌ها وب‌سایت دیگر است، بنابراین، به محض اینکه یک وب‌سایت هک شود، این اجتناب ناپذیر است که وب‌سایت شما نیز هک می‌گردد. شما باید یک سرور بسیار امن و به‌روز را انتخاب کنید که هم برای دسترسی شما و هم امنیت وب سایتتان مناسب باشد.

6.     ایمن‌سازی با اتصال HTTPS

از HTTPS برای رمزگذاری داده‌ها استفاده کنید و با این کار، حفظ امنیت اطلاعات بازدیدکنندگان و مشتریان سایت خود را در اولویت قرار دهید. یکی از اولین نکات امنیتی وب‌سایتی که باید در دنیای امروز بدان توجه کنید، ایمن‌سازی آن با اتصال HTTPS است. با استفاده از گواهی SSL/TLS ارائه شده توسط یک مرجع معتبر، می‌توان به آن دست یافت.

ایمن سازی با اتصال HTTPS
ایمن سازی با اتصال HTTPS

در واقع SSL، اتصال بین یک وب سرور و یک مرورگر را رمزگذاری می‌کند که این امر با بالا بردن امنیت سایت، هک شدن آن را بسیار سخت‌تر می‌سازد. سرمایه‌گذاری برای گواهی SSL قطعا ارزشمند است؛ زیرا از جزئیات ورود و داده‌های حساس شما در برابر هکرها و ویروس‌ها محافظت می‌کند.

7.     استفاده از FTPS یا SFTP

بسیاری از سازمان‌ها بر روی استقرار روش‌های توصیه شده امنیتی وب‌سایت تمرکز می‌کنند و فراموش می‌کنند که دستگاه‌های شخصی آن‌ها می‌تواند امنیت سایت‌هایشان را تهدید کند. هکرها اغلب رایانه‌های شخصی را هدف قرار می‌دهند تا جای پای خود را در یک وب‌سایت امن به دست آورند. بنابراین، ایمن‌سازی رایانه‌های شخصی باید از اولویت‌های امنیتی وب سایت باشد.

راه‌های مختلفی وجود دارد که از طریق آن می‌توانند هر رایانه شخصی را ایمن کنند. از آنجایی که HTTPS برای بالا بردن امنیت سایت مورد نیاز است، باید از FTP امن برای آپلود یا ویرایش فایل‌های وب‌سایت نیز استفاده شود. این در دو نسخه مختلفی چون SFTP و FTPS موجود است. این روش باعث می‌شود که در حین ویرایش یا آپلود هر فایلی در وب سایت، علاوه‌بر درنظر گرفته شدن هر دو رمز عبور، تمام داده‌های شما نیز رمزگذاری شوند.

8.     فایروال برنامه وب

در حال حاضر، برنامه‌های هوشمند زیادی وجود دارند که می‌توانند برای محافظت از سرور و امنیت وب سایت شما نصب شوند. یکی از این برنامه‌ها، فایروال‌های کاربردی وب هستند که Web Application Firewall (WAF) نامیده می‌شوند. استقرار فایروال‌ در وب بر انتقال داده‌ها نظارت دارد و ایمن بودن یا نبودن آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند.

اگر در وب، ترافیک خطرناکی وجود داشته باشد، فایروال می‌تواند آن را غربالگری و یا حذف کند تا به سایت شما آسیب نرساند. بنابراین، با نصب برنامه کاربردی چون فایروال، می‌توانید خط دفاعی در اطراف سایت خود ایجاد کنید و با این کار علاوه‌بر متوقف کردن هکرها و ایمن نگه‌داشتن افزونه‌ها از آسیب‌پذیری، به‌طور کلی، موجب بالا بردن امنیت سایت خود شوید.

9.     تهیه نسخه پشتیبان از سایت خود

داشتن یک نسخه پشتیبان از سایت حتی در صورت رخداد بدترین اتفاق هم بسیار مهم تلقی می‌شود. مهم نیست که وب سایت شما چقدر امن باشد، همیشه جایی برای بهبود وجود دارد. پس تحت هر شرایطی بهتر است از وب‌سایت خود به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید. این کار باید به عنوان بخش مهمی از استراتژی محافظت از وب سایت تلقی ‌شود، چراکه مطمئن باشید دیر یا زود مشکلی پیش خواهد آمد.

در صورت بروز مشکلاتی چون هک شدن، بروزرسانی اشتباه وب سایت و یا هر حادثه دیگری، یک نسخه پشتیبان به شما این امکان را می‌دهد که سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن، راه‌اندازی و آن را با یک کلیک بازیابی کنید.

10.  راه‌اندازی اسکنر بدافزار

ممکن است به این فکر کنید که آیا واقعا داشتن یک اسکنر بدافزار (Malware Scanner) ضروری است؟ آیا واقعا فهمیدن اینکه آیا وب‌سایت آلوده یا هک شده، سخت است؟ ممکن است عجیب به نظر برسد، اما در بسیاری از اوقات نمی‌توان متوجه سایت‌های آلوده به بدافزار شد. مطمئن باشید پس از درک این رخداد هم آسیب زیادی به وب سایت شما وارد شده است. پس فقط به این دلیل که نمی‌توانید آن را ببینید، به این معنی نیست که وجود ندارد.

بنابراین، از آنجایی که اسکنر بدافزار توانایی تشخیص بدافزار تزریق شده به پایگاه داده را دارد، راه‌اندازی آن برای امنیت وب‌سایت شما بسیار حیاتی بوده و در عین ساده بودن می‌تواند به شدت مؤثر باشد، ضمن اینکه می‌تواند مانع از دست رفتن انواع فایل‌ها یا اطلاعات شما شود، پس هرچه اسکن‌ها منظم‌تر باشند، سریع‌تر می‌توان مشکلات را رفع کرد.

11.  استفاده از یک VPN

هر زمانی که از یک شبکه Wi-Fi که مالک آن نیستید، استفاده کردید و به اینترنت متصل شدید، باید از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) بهره بگیرید. فرض کنید به یک کافی شاپ می‌روید و به یک شبکه Wi-Fi رایگان وصل می‌شوید. شما چیزی در مورد امنیت آن اتصال نمی‌دانید. این امکان وجود دارد که شخص دیگری در آن شبکه، بدون اینکه شما بدانید، شروع به جستجو یا سرقت فایل‌ها و داده‌های ارسال شده از لپ تاپ یا دستگاه تلفن همراه شما کند.

استفاده از یک VPN برای امنیت وبسایت
استفاده از یک VPN برای امنیت وبسایت

حتی ممکن است صاحب آن مکان که در آن به اینترنت وصل شده‌اید، یک کلاهبردار باشد و اسرار همه اتصالات Wi-Fi را کشف کند. شبکه خصوصی مجازی، ترافیک اینترنت شما را رمزگذاری کرده و آن را از طریق سرور متعلق به شرکت مربوط به VPN مسیریابی می‌کند. این بدان معناست که هیچ کس، حتی مالک شبکه Wi-Fi رایگان هم نمی‌تواند اطلاعات شما را زیر نظر بگیرد. همچنین، ردیاب‌هایی که به دنبال شناسایی یا مکان‌یابی شما از طریق آن آدرس IP هستند، در عوض، آدرس شرکت VPN را می‌یابند.

12.   استفاده از ایمیل‌های مختلف برای انواع مختلف حساب‌ها

بدیهی است که برای دستیابی به موفقیت در دنیای امروز، حفظ امنیت در کنار حفظ حضور آنلاین ضروری است. از این‌رو، افرادی که در مورد امنیت خود بسیار سازماندهی‌شده عمل می‌کنند، اغلب از ایمیل‌های مختلف برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند تا هویت آنلاین مرتبط با آن‌ها نیز سازماندهی‌شده نگه داشته شود.

کلام آخر

تغییر تنظیمات امنیتی پیش‌فرض، یک عمل کاملا صحیح و منطقی است که بسیاری از شرکت‌ها آن را نادیده می‌گیرند. تنظیمات پیش‌فرض ممکن است امکانات لازم را برای رفع مشکلات یک وب‌سایت و فراهم کردن نیازهای یک محیط امن را نداشته باشد. در نتیجه، بسترهایی که از تنظیمات پیش‌فرض استفاده می‌کنند، در برابر حملات هکرها، سوء‌استفاده ویروس‌ها یا بدافزارها و سایر مشکلات نفوذی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

ما در این مطلب به برخی از نکات کاربردی برای افزایش امنیت سایت اشاره کردیم تا شما را در این مسیر یاری دهیم. امیدواریم اگر تا به حال به این موضوع بی‌اهمیت بوده‌اید، از این پس، بیشتر بدان توجه کرده و برخی از تنظیماتی که باید تغییر دهید را در راستای بالا بردن امنیت سایت خود اعمال کنید.

درست است بسیاری از برنامه‌ها و تنظیمات به محافظت از دستگاه‌ها و هویت شما کمک می‌کنند، اما تنها زمانی ارزشمند هستند که بدانید چگونه از آن‌ها به درستی استفاده کنید، پس برای به دست آوردن حداکثر قدرت محافظتی از این ابزارها، باید با ویژگی‌ها و تنظیمات آن‌ها نیز آشنا باشید.

سوالات متداول

  1. استفاده از هاست ایمن چه مزیتی دارد؟

با استفاده از هاست ایمن تهیه شده از یک شرکت میزبان امن، سایت خود را ایمن‌تر کنید. از آنجایی که این مورد اولین خط دفاعی شما در برابر حملات هکرهاست، مطمئن شوید که شرکت میزبان شما اقدامات امنیتی مانند فایروال، گواهینامه های SSL، حفاظت DDoS و نظارت بر شبکه را ارائه می‌دهد.

  1. حذف فایل های قدیمی چه فایده‌ای دارد؟

فایل‌ها و برنامه‌های قدیمی که دیگر از آن‌ها استفاده نمی‌کنید را حذف کنید، این کار نه تنها برای صرفه‌جویی در فضا و سازماندهی ساختار، بلکه برای اطمینان از اینکه نرم‌افزار قدیمی توسط هکرها هدف قرار نگیرد، مفید است.

  1. آیا اعمال سیاست رمز عبور برای کاربران نیاز است؟

بله، پس از بهبود رمزهای عبور خود، باید به فکر انجام همین کار برای کاربران خود نیز باشید. اگر در مورد امنیت جدی هستید و به کاربرانتان اجازه ثبت‌نام در سایت را می‌دهید، از آن‌ها بخواهید یک رمز عبور قوی و پیچیده با موارد مختلف و کاراکترهای خاص انتخاب کنند و رمزهای عبور خود را در وب سایت شما، هر شش ماه یکبار تغییر دهند.

  1. پاک کردن حافظه کش مرورگر چه ارتباطی با امنیت دارد؟

هرگز میزان اطلاعات کش مرورگرتان را دست کم نگیرید. کوکی‌ها و جستجوهای ذخیره‌شده و به طور کلی، سابقه وب می‌توانند اطلاعات و داده های شخصی را در اختیار عوامل خارجی قرار دهند و امنیت شما را به خطر بیندازند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!