امنیت سایترتبه بندی و موتورهای جستجو

گواهینامه اس اس ال چیست و چه تاثیری بر روی سایت دارد؟

گواهینامه اس اس ال چیست؟ حتماً این سوال برای شما نیز پیش آمده است که منظور از گواهینامه اس اس ال یا گواهینامه اعتبارسنجی دامنه به چه معناست و چه فایده‌ای دارد؟ چرا در ابتدای برخی از دامنه‌ها HTTP و در برخی دیگر HTTPS دیده می‌شود؟ یا چرا در کنار آدرس برخی از سایت‌ها در مرورگر، نماد یک قفل به چشم می‌خورد؟ همه این سوالات در گرو پاسخ به این هستند که هدف و مقصود از گواهینامه اس اس ال را بدانیم. با این مقاله از سایت ساز آنلاین رایو همراه باشید.

مقاله پیشنهادی: دامنه چیست و چگونه ثبت می‌شود؟

گواهینامه اس اس ال چیست؟

SSL به معنای Secure Socket Layer است و دارای مفهوم لایه امنیتی محافظت شده می‌باشد. این ابزار باعث می‌شود که تبادل اطلاعات بین کاربر و سرور، به صورت کدگذاری شده یا Encrypt شده صورت گیرد.

بنابراین، از سرقت اطلاعات در حین ارتباط بین سرور و کاربر جلوگیری می‌کند. یکی از مشخصه‌های فعال بودن گواهینامه اس اس ال در یک دامنه، مشاهده HTTPS در ابتدای آدرس آن است.

در HTTPS، حرف S که برگرفته از Secure است، به معنای امنیت و محافظت ارتباط کاربران در بستر اینترنت می‌باشد.

گواهینامه اس اس ال از طریق این پروتکل، مسیر انتقال داده‌ها را امن کرده و از فاش شدن اطلاعات محرمانه کاربران جلوگیری می‌کند.

به این صورت، اطلاعات به صورت کدهای نامفهوم و بی‌معنی در دسترس دیگران قرار خواهد گرفت و باعث تامین امنیت کاربران خواهد شد.

اهمیت گواهینامه اعتبارسنجی دامنه چیست؟

در دنیای اینترنت که هر روز شاهد تبادل اطلاعات زیاد بین کاربران و سرورها هستیم، برای همه ما مهم است که اطلاعات شخصی و محرمانه ما در دسترس هکرها قرار نگیرد؛

این نکته به خصوص در زمان‌هایی که قصد انجام خرید، ثبت‌نام، ارائه اطلاعات کارت بانکی و کلمه عبور داریم، حائز اهمیت بیشتری خواهد شد.

به خصوص در دوران حاضر که شیوع کرونا ویروس در جهان باعث شده است که استفاده از اینترنت به شکلی فراگیرتر صورت گیرد، اهمیت این موضوع بیشتر نیز شده است.

بنابراین، برخورداری از تمهیدات ضروری برای جلوگیری از وقوع هر گونه جرم سایبری و هک شدن اطلاعات کاربران، امری ضروری است.

در این حال، می‌توان دریافت که اهمیت گواهینامه اس اس ال چیست و چرا باید در ارائه خدمات به مشتریان به عنوان یک کسب‌ و کار یا در دریافت خدمات به عنوان مشتری، به این مساله توجه داشته باشیم.

در صورتی که یک دامنه دارای گواهینامه اس اس ال نباشد، آدرس آن را با HTTP مشاهده خواهیم کرد. در این صورت، ارتباط کاربران با سرورهای پاسخگو، به صورت متن بدون رمزنگاری یا اصطلاحاً Plain Text خواهد بود. در چنین حالتی، احتمال شنود و سرقت اطلاعات توسط شخص سوم یا هکرها وجود خواهد داشت. به همین دلیل، حفاظت اطلاعات کاربران و تامین امنیت سایبری آنان، مساله‌ای است که باید به آن توجه‌ای ویژه داشت.

پس، گواهینامه اس اس ال یا گواهینامه اعتبارسنجی دامنه، حول محور تامین امنیت اطلاعات کاربران چرخ می‌زند و در واقع، با رمزنگاری کردن داده‌های انتقالی، باعث ایجاد امنیت خاطر در کاربر می‌گردد.

پس در صورتی که قصد ساخت سایت دارید و هدفتان، ارائه خدمات امن و مطمئن به کاربران است، این مساله را مد نظر قرار دهید.

مزایای داشتن گواهینامه اس اس ال چیست؟

گواهینامه اس اس ال علاوه بر موردی که درباره امنیت گفتیم، مزایای بیشماری دیگر نیز دارد. به عبارت بهتر، امنیتی که ناشی از داشتن گواهینامه اس اس ال می‌باشد، در کنار خود مزایایی را به ارمغان می‌آورد که باعث ایجاد حاشیه سود زیادی برای سایت‌ها خواهد شد.

به عنوان مثال، می‌توان موارد زیر را به عنوان مزایایی که این گواهینامه دارد، در نظر گرفت:

  • افزایش اعتماد بازدیدکنندگان به بازدید کردن از سایت شما
  • تمایل بیشتر آنان به توقف در سایت‌های امن شده با پروتکل‌های HTTPS
  • جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات خود سایت و تامین امنیت آن
  • افزایش اعتبار وب‌سایت و ارائه هویت به آن
  • افزایش مخاطبان، بالا رفتن میزان فروش و نیز سود سایت
  • دریافت امتیاز مثبت سئو و کسب نتایج بهتر در جستجوهای گوگل
  • امکان تهیه نماد اعتماد الکترونیکی یا ای‌نماد برای فروشگاه‌های آنلاین

مشخصاً بهره‌مند شدن از این ویژگی‌ها، مستلزم پرداخت هزینه خواهد بود. البته با توجه به اینکه امنیت و اعتبار سایت به شکلی قابل ملاحظه بالا می‌رود، تمام هزینه‌ها توجیه‌پذیر می‌باشند.

لازم به ذکر است که برخی گواهینامه‌های اس اس ال به صورت رایگان و مدت زمان محدود نیز ارائه می‌شوند. مثلاً گواهینامه Let’s Encrypt یکی از محبوب‌ترین SSLهای رایگان است.

این گواهینامه را می‌توان به صورت سه ماهه بر روی سایت راه‌اندازی کرد؛ اما باید در نظر داشت که بعد از تمام شدن مدت اعتبار محدود آن، نسبت به تمدید و پرداخت در ازای آن اقدام کنید.

علاوه بر این، در صورتی که گواهینامه‌های رایگان را روی وب‌سایت فعال کرده باشید، امکان تهیه ای‌نماد دو ستاره برای آن مقدور نخواهد بود.

آیا داشتن گواهینامه SSL روی رتبه سایت تاثیر دارد؟

از سال ۲۰۱۴ به بعد، گوگل اعلام کرد که همه وب‌سایت‌ها ملزم به استفاده از پروتکل امنیتی HTTPS هستند. اعمال این تغییر قوانین باعث شد که تشخیص سایت‌های امن و مورد اعتماد، بسیار ساده‌تر گردد.

در واقع، گوگل با اعمال این تغییر، یک امنیت اجباری را در سطح وب ایجاد کرد. به این شکل که با ارائه رتبه بهتر به سایت‌هایی که از این پروتکل امنیتی استفاده می‌کنند، امنیت کاربران را در فضای مجازی به شدت بالا برد؛ اما گوگل برای این موضوع، ۳ دلیل اصلی داشت؛

  • تائید هویت سایت

همواره افرادی هستند که قصد سوءاستفاده کردن از اطلاعات سایت‌ها را دارند. شنود و سرقت اطلاعات، یکی از کارهایی است که سایت‌های بسیاری انجام می‌دهند.

در این دوره، گوگل با اعمال فشار بر سایت‌ها، باعث شد که تائید هویت سایت به عنوان یک فضای امن، به شکلی موثرتر صورت گیرد.

بنابراین، در صورتی که کاربران قصد ارائه اطلاعات شخصی و محرمانه به سایت‌ها را داشته باشند، لازم است به داشتن گواهینامه اس اس ال در آن‌ها دقت نمایند.

  • یکپارچه‌سازی داده‌ها

فعال بودن گواهینامه اس اس ال روی یک وب‌سایت نشان می‌دهد که داده‌های مورد نظر در مسیر منتقل شدن دستکاری می‌شوند یا خیر.

بنابراین، اگر افراد سودجو بدانند که وب‌سایت شما مجهز به این ابزار امنیتی نیست، نسبت به اعمال تغییرات در مسیر داده‌ها اقدام خواهند کرد.

فعال‌سازی گواهینامه اعتبارسنجی دامنه باعث می‌شود که احتمال اعمال تغییرات در مسیر انتقال داده‌ها را به شکلی قابل توجه کاهش دهید.

  • رمزنگاری

در واقع، استفاده از پروتکل امنیتی اس اس ال، مسیر ارتباط بین کاربر و سرور را ایمن کرده و به ما این اطمینان را می‌دهد که شخصی دیگر قادر به خواندن و دسترسی پیدا کردن به اطلاعات ما نیست.

این موضوع، مسأله‌ بسیار مهمی می‌باشد که اطلاعات موجود در فرم‌ها و نیز اطلاعات کارت اعتباری افراد برای وب‌سایت‌های فروشگاهی و تجاری رمزگذاری شود.

جالب توجه است که گوگل، به وب‌سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند، بهای بیشتری می‌دهد. به این شکل که در صفحه نتایج جستجو، اولویت بیشتری به شما خواهد داد.

همچنین، گوگل از طریق مرورگر محبوب خود، یعنی گوگل کروم (Google Chrome) هشدارهایی را در خصوص وب‌سایت‌هایی که دارای اس اس ال نیستند، می‌دهد.

این مساله به این معناست که گوگل، با این شیوه قصد دارد کاربر را از بازدید کردن چنین وب‌سایت‌هایی بازدارد. در نتیجه، می‌توان دریافت که این مساله، تاثیر زیادی بر ترافیک وب‌سایت‌ها نیز خواهد داشت. بنابراین، در صورتی که دارای اس اس ال نباشید، دیگر مهم نیست که چه اقداماتی را برای سئوی سایت انجام داده‌اید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − هفده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!