ایجاد وب سایتنکات آموزشی

ثبت دامنه چه فرآیندی است و چگونه انجام می‌شود؟

خرید دامنه و هاست وب سایت از جمله اولین گام‌هایی است که قبل از استفاده از انواع سایت ساز باید برداشته شود! اما به عنوان صاحب یک کسب و کار که قصد ساخت سایت را دارد، با روند ثبت دامنه آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید خرید دامنه ir بهتر است یا com؟ اگر پاسخ این سوالات را نمی‌دانید و به دنبال جوابی برایشان هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

دامنه یا Domain چیست؟

نام دامنه که اغلب از آن به عنوان آدرس وب سایت یاد می‌شود، به آدرسی گفته می‌شود که افراد از آن برای دسترسی به وب سایت شما استفاده می‌کنند. این نام به همراه پسوندی که شما انتخاب کرده‌اید، در نوار آدرس مرورگر نمایش داده شده و کاربر را به‌طور مستقیم به وب سایت شما هدایت می‌کند.

ضرورت ثبت دامنه چیست؟

ثبت دامنه برای هر کسب و کاری که قصد دارد در فضای آنلاین با استفاده از سایت ساز آنلاین فعالیت داشته باشد، ضروری است؛ چرا که اگر روند ثبت دامنه به درستی طی شده باشد، آدرس منتخب شما تنها متعلق به شما بوده و هیچ‌کس قادر به استفاده از آن نخواهد بود؛ بنابراین، شما می‌توانید با استفاده از آدرس سایت یا همان دامنه که ترکیبی از حروف و اعداد است، یک هویت الکترونیکی منحصر به فرد برای خود یا کسب و کارتان ایجاد کنید.

با استفاده از این آدرس، شما توسط کاربران در فضای آنلاین شناخته می‌شوید و به وجه کاری خود، یک حالت رسمی می‌بخشید؛ بنابراین، اگر قصد دارید آگاهی از برند یا برندینگ شما در فضای مجازی به خوبی انجام شده و حق کپی رایت برای شما محفوظ بماند، ثبت دامنه برایتان امری ضروری است؛ درست مانند آدرسی که برای یک خانه وجود داشته و با استفاده از آن آدرس تنها به یک خانه می‌توان رسید!

آدرس rayo.ir یک آدرس اختصاصی است که با استفاده از آن می‌توانید به سایت حرفه ای ما برسید و حق و حقوق آن کاملاً متعلق به برند rayo است!

تفاوت دامنه و زیردامنه چیست؟

دامنه و زیردامنه دو مفهوم مرتبط در اینترنت هستند اما تفاوت‌های مهمی دارند:

دامنه (Domain):

  • دامنه یا نام دامنه یک آدرس اینترنتی است که از حروف و عدد، به صورت یک نام یا عبارت تشکیل شده است و به یک منبع یا وب‌سایت خاص اشاره می‌کند. مثلاً “example.com” یک نام دامنه است.
  • دامنه به عنوان نشانی منحصر به فردی برای مکان‌یابی یک سرور یا وب‌سایت در فضای اینترنت عمل می‌کند.

زیردامنه (Subdomain):

  • زیردامنه نیز یک نوع نام دامنه است، اما در ساختار سلسله‌مراتبی نام دامنه اصلی، قرار می‌گیرد.
  • به عبارت دیگر، زیردامنه به عنوان یک نشانی فرعی در دامنه اصلی عمل می‌کند. معمولاً برای دسته‌بندی و سازماندهی محتواها یا خدمات مختلف در یک وب‌سایت استفاده می‌شود.
  • به عنوان مثال، اگر “example.com” دامنه اصلی باشد، “blog.example.com” یک زیردامنه است که به بخش وبلاگ وب‌سایت اصلی اشاره می‌کند.

به طور خلاصه، دامنه نام اصلی وب‌سایت را مشخص می‌کند، در حالی که در زیردامنه از دامنه برای سازماندهی و طبقه‌بندی محتواها و خدمات داخل وب‌سایت استفاده می‌شود.

معرفی انواع دامنه یا دامین

برای آنکه بتوانیم به سؤال خرید دامنه ir یا com پاسخ دهیم، قبل از هرچیز باید به انواع دامنه و ویژگی هریک از آنها اشاره کنیم.

به‌طور کلی، آدرس وب سایت یا همان دامنه از ۲ بخش اصلی تشکیل شده‌است که اگر بخش زیر دامنه را هم به آن اضافه کنیم، شامل سه بخش خواهد شد.

بخش اصلی: نام دامنه؛ مانند rayo

بخش پسوند یا TDL: مانند ir , com , net , org و …

بخش پسوند دامنه را می‌توان در حالت کلی، در دو دسته قرار داد:

دامنه عمومی

دانه عمومی به دامنه‌ای گفته می‌شود که در سراسر جهان بدون هیچگونه محدودیتی برای انجام فعالیت‌های قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مانند دامنه‌های com , .org , .edu

دامنه کشوری

دامنه‌های کشوری، همان‌طور که از نامشان مشخص است، تنها برای یک منطقه خاص جغرافیایی مورد استفاده قرار گرفته و از دو حرف تشکیل شده‌اند. مانند ir , uk و …

دامنه خدماتی

دامنه خدماتی که اخیراً به وفور مورد استفاده سازمان‌ها قرار می‌گیرد، به دامنه‌ای گفته می‌شود که مستقیماً به نوع سرویس و خدمات ارائه‌شده توسط کمپانی، اشاره می‌کند. مانند .app .ninja و …

خرید دامنه ir یا com

پاسخ این سؤال به نیاز شما بستگی دارد! همان‌طور که گفته شد، از دامنه‌های کشوری معمولاً برای وب سایت‌هایی استفاده می‌شود که خدمات آنها محلی است. به این معنا که محصولات یا خدمات شما، قابلیت ارائه در سطح بین‌المللی را ندارند. به عنوان مثال، در صورتی که شما در زمینه آموزش آنلاین در حال فعالیت هستید، می‌توانید از ثبت دامنه جهانی استفاده کنید؛ چرا که خدمات و محصولات شما محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نیست و همگان می‌توانند از آن استفاده کنند. در صورتی که در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، می‌توانید از مقاله تفاوت دامنه دات آی آر و دات کام استفاده کنید.

نکاتی که قبل از ثبت دامنه باید بدانید!

  • احتمال اینکه نام مد نظر شما قبلاً توسط فرد دیگری خریداری شده باشد، وجود دارد. شما می‌توانید از طریق وب سایت‌های مختلف اطمینان حاصل کنید که نام دامنه مورد نظرتان به همراه پسوندی که انتخاب کرده‌اید، آزاد هست یا نه.
  • اسمی را به عنوان بخش اصلی دامنه انتخاب کنید که نه تنها نگارش ساده‌ای دارد؛ بلکه معنایی مرتبط با کسب و کار شما داشته و به سادگی در ذهن‌ها می‌ماند. در غیر این صورت، اگر اسم غیر مرتبط یا سختی انتخاب کنید، احتمال اینکه به اعتبار برندتان آسیب وارد کنید، وجود دارد.
  • حتی‌الامکان از عدد هنگام ثبت دامنه استفاده نکنید. این کار هم از خوانایی نام دامنه کم می‌کند و هم به خاطر سپردن آن را دشوار!
  • هرچه که نام دامنه کوتاه‌تر باشد، نه تنها راحتتر در ذهن مخاطب می‌ماند، بلکه احتمال غلط وارد کردنش را هم به حداقل می‌رساند.
  • از نام برندهای مطرح در نام دامنه خود استفاده نکنید. شاید این کار در نظر شما یک مزیت باشد، اما احتمال اینکه ناخواسته شما را وارد مشکلات قانونی کند، وجود دارد.
  • برای خرید دامنه و هاست سایت بهتر است که از یک سرویس‌دهنده استفاده کنید؛ چرا که شما برای راه اندازی یک وب سایت، هم به هاست نیاز دارید و هم دامنه. این دو مورد باید با یکدیگر همگام شده و تنظیم شوند؛ بنابراین، در صورتی که شما از یک سرویس‌دهنده استفاده کنید، مراحل تنظیم هاست و دامنه و انتقال بسیار کوتاه بوده و شما را معطل نمی‌کند.
  • ثبت دامنه معمولاً به صورت سالیانه انجام می‌شود. یعنی شما از همان ابتدای خرید دامنه، می‌توانید اعتبار آن را به صورت یک ساله، سه ساله، ۵ ساله و … تعیین کنید. در صورتی که شما بعد از پایان اعتبار دامنه، به موقع آن را تمدید نکنید؛ دیگر صاحب دامنه نخواهید بود و دیگران حق خرید آن را دارند! پس حواستان به ایمیل‌هایی که از سوی مرکز ثبت دامنه برایتان ارسال می‌شود، باشد.

برای ثبت دامنه باید قبل از هر چیز نام مورد نظرتان را به همراه پسوند، در وب سایت‌های مختلفی بررسی کرده و از آزاد بودنش اطمینان حاصل کنید. برای خرید دامنه و هاست وب سایت بهتر است که از یک ارائه دهنده خدمات هاست و دامنه استفاده کنید. خرید دامنه ir به افرادی توصیه می‌شود که خدمات و محصولاتشان تنها در ایران قابل استفاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!