نکات آموزشی

10 مورد از ویژگی های یک سایت موفق

ویژگی ‌های یک سایت موفق چیست، سؤالی است که قبل از ساخت سایت باید از خود بپرسید و در مورد آن تحقیق کنید. آشنایی با استانداردهای یک وب سایت خوب به شما این فرصت را می‌دهد تا یک سایت ساز آنلاین خوب انتخاب کرده و در نهایت، یک سایت حرفه ای داشته باشید. اما آیا شما با این ویژگی‌ها آشنایی دارید؟

ویژگی‌ های یک سایت موفق تقریباً در تمامی انواع سایت‌ها، مانند سایت پزشکی، سایت فروشگاهی و … یکسان است؛ چرا که صرف نظر از طراحی بصری و امکاناتی که هر سایتی باید منحصر به نوع کاربریش داشته باشد؛ باید یک سری اصول اولیه نیز در آن رعایت شده باشد.

به همین خاطر، در ادامه به معرفی ۱۰ مورد از استانداردهای یک وب سایت خوب می‌پردازیم که با در نظر داشتن هر یک از آنها، انتخاب سایت ساز برای شما راحتتر خواهد بود.

ویژگی‌ های یک سایت موفق چیست؟

۱. نشان دهنده نوع فعالیت شما باشد!

اولین چیزی که مخاطب هنگام مشاهده سایت باید متوجه شود، این است که شما دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید. برای انتقال این پیام، تنها چیزی که در نگاه اول به شما کمک می‌کند، نوع و شیوه طراحی سایت شماست. به عبارت دیگر، طراحی سایت شما باید دقیقاً منطبق با نیاز کاربر و نوع خدمات شما انجام شود؛ بنابراین، هنگام ثبت سفارش طراحی سایت، علایق شخصی تنها مواردی نیست که باید به آنها توجه کنید. بلکه باید بررسی کنید که رقبای شما از چه شیوه‌ای استفاده کرده و کاربر هدف شما به چه سبکی علاقه دارد.

بر اساس آمار، در صورتی که طراحی بصری وب سایت شما به خوبی انجام شده باشد؛ نرخ تبدیل کاربر به مشتری حداقل دو برابر افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که با استفاده از طراحی منحصر به فرد، کاربرپسند و کاربری آسانی که شما برای سایت در نظر گرفته‌اید؛ احتمال اینکه بتوانید کاربر را قانع کنید که به مشتری وفادار شما تبدیل شود، افزایش پیدا می‌کند.

۲. اجرای اصول سئو، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو

سئو یکی از مهمترین ویژگی ‌های یک سایت موفق است؛ چرا که نقش کلیدی و مهمی در زمینه افزایش ترافیک سایت ایفا می‌کند.

روش‌های مختلفی برای ورودی گرفتن سایت و افزایش ترافیک آن وجود دارد؛ مانند: فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و … اما هیچ‌یک از این روش‌ها به اندازه ترافیک ارگانیک، ارزشمند نیستند.

سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization)، موضوعی است که خود دربردارنده چندین فاکتور مهم است. هر چند که اصول سئو به بیش از ۲۰۰ مورد می‌رسد؛ اما، رعایت چند مورد اصلی از زمان شروع طراحی سایت تا تولید محتوا به رشد سایت شما به صورت ارگانیک کمک شایانی می‌کند.

۳. کاربری آسان، یکی از عوامل نگهدارنده کاربر در سایت

شما شناخت زیادی از توانایی کاربر هدفتان در خصوص کار با اینترنت و سایت ندارید. به همین خاطر، باید هنگام طراحی سایت، دقت زیادی به مراحل و شیوه انجام امور مختلف داشته باشید. به عنوان مثال، در صورتی که برای خرید، کاربر باید ۵ مرحله را پشت سر بگذارد، بررسی کنید که آیا این امکان وجود دارد تا این مراحل را کوتاه‌تر کرد؟!

۴. قابلیت به‌روزرسانی و تطبیق‌پذیری در گذر زمان

سیستم مدیریت محتوایی که برای طراحی سایت خود انتخاب می‌کنید، باید این قابلیت را داشته باشد که در گذر زمان با توجه به نیاز شما و کاربر، تغییرات مجموعه‌تان و … تغییر کرده و به‌روز شود.

به‌روزرسانی یکی از استانداردهای یک وب سایت خوب است که از طریق آن می‌توانید باگ و مشکلات امنیتی سایت را برطرف کرده و راه را برای ورود هکرها ببندید.

۵. قابلیت توسعه و کار با دیگر ابزارها

برای آنکه از طریق وب سایتتان به اهداف مد نظرتان برسید، احتمالاً باید سایت خود را با دیگر پلتفرم‌های موجود همگام کرده و آن را توسعه دهید. به عنوان مثال، در صورتی که قصد ایمیل مارکتینگ دارید، باید از ابزارهای به‌خصوصی که به سیستم مدیریت محتوای شما متصل می‌شوند؛ استفاده کنید.

مسلماً هر چه که سایت ساز مدنظر شما، قابلیت کار با دیگر ابزارها را دارا باشد، دست شما هم برای انجام امور بازاریابی آنلاین، بیشتر باز خواهد بود. پس به عنوان یکی از ویژگی ‌های یک سایت موفق به خاطر داشته باشید که باید بتوانید از ابزار و افزونه‌های مختلف به راحتی در کنار سایت خود استفاده کنید.

۶. دارا بودن تمام امکانات مور نیاز بر اساس نوع فعالیت

این ویژگی نیز تا حدی شبیه به همان مورد اول است. طراحی سایت شما باید دقیقاً منطبق با همان چیزی باشد که در فضای واقعی انجام می‌دهید. به عبارت دیگر، شما نمی‌توانید از طرح یک وب سایتی که در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد، برای یک وب سایتی که در زمینه فروش روغن کار می‌کند، استفاده کنید؛ بنابراین، اگر یک رسانه خبری یا فروشگاه اینترنتی هستید ، ابتدا باید بررسی کنید که هدف مخاطب شما از ورود به سایتتان چیست!

در این صورت می‌توانید تمام المان‌های مورد نیاز برای طراحی سایت کاربرپسند را انتخاب کرده و آنها را در سایت بگنجانید.

۷. ریسپانسیو بودن سایت، مشاهده و کار راحت با سایت در هر دستگاه

ریسپانسیو بودن یکی دیگر از ویژگی ‌های یک سایت موفق است. این روزها افراد تنها از کامپیوتر برای دریافت پاسخ سؤال یا خرید آنلاین استفاده نمی‌کنند. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، نرخ ورود به سایت از طریق تلفن‌های همراه هوشمند، در طی سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته‌ است. پس احتمال اینکه مخاطب شما از هر دستگاه الکترونیکی به ویژه موبایل برای مشاهده سایت شما استفاده کند، وجود دارد.

طراحی سایت شما باید به گونه‌ای باشد که به راحتی در هر دستگاهی بدون آن که ظاهرش به هم ریخته یا کاربر را خسته کند، نمایش داده شده و قابل استفاده باشد. به این ویژگی، ریسپانسیو بودن گفته می‌شود.

از آنجاییکه نرخ ورود به وب سایت‌ها با استفاده از گوشی موبایل و تبلت در حال رشد می‌باشد، اخیرا تمرکز گوگل و ابزار وبمستر نیز به این مورد جلب گردیده است.

۸. سرعت بهینه برای بارگذاری صفحات

بهینه بودن سرعت سایت یکی دیگر از استانداردهای یک وب سایت خوب و ویژگی ‌های یک سایت موفق است. فراموش نکنید که این روزها مخاطب شما در بی‌حوصله‌ترین حالت ممکن خود به سر می‌برد؛ بنابراین، اگر سرعت سایت شما بهینه نشده باشد و زمان زیادی برای بارگذاری محتوای هر صفحه باشد، بدون شک کاربر سایت شما را ترک می‌کند. پس فراموش نکنید که سرعت بارگذاری یا پیمایش سایت شما باید در تمامی نسخه‌ها، چه دسکتاپ و چه تلفن همراه بهینه و مطلوب باشد.

۹. تولید محتوا سئوشده

همان‌طور که گفته شد، سئو شامل چند بخش مختلف است که یکی از آنها مربوط به محتواسازی در وب سایت است. محتوا خود ۴ نوع مختلف، متنی، گرافیکی، ویدئویی و پادکست دارد که یکی از عوامل و ویژگی ‌های یک سایت موفق است. اینکه کدام یک از این انواع محتوا برای شما مناسب است، به سبک کار و نوع مخاطب شما بستگی دارد. اما چیزی که در تمامی این موارد مهم است، رعایت نیاز مخاطب به همراه فاکتورهای سئو محتوا است.

به خاطر داشته باشید که هدف اصلی گوگل، ارائه بهترین پاسخ به نیاز مخاطب است. پس تصور نکنید که برای کسب رتبه اول در گوگل تنها باید به فاکتورهای سئو توجه داشته باشید.

۱۰. مدیریت محتوا

اگر محتوای خوبی داشته باشید، اما آن را به شکل درستی ارائه نکنید، انتظار نتیجه مثبت از تولید آن را هم نداشته باشید. شما به عنوان صاحب و مدیر سایت، باید به بهترین شکل محتواهای گوناگون را در فضای مناسب قرار دهید. به‌طور کلی، ارائه بیش از اندازه محتوای متنی از حوصله کاربر خارج است. پس سعی کنید چند نوع محتوا را با هم ترکیب کرده و در اختیار مخاطب قرار دهید.

 

در این مقاله به ۱۰ مورد از ویژگی ‌های یک سایت موفق اشاره کردیم. گرچه رعایت این موارد بسیار اساسی و مهم است اما کافی نیست. آشنایی با این ۱۰ مورد این امکان را به شما می‌دهد که متوجه شوید همه چیز در رابطه با طراحی سایت شما به خوبی پیش می‌رود یا نه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه + 10 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!