نکات آموزشی

با هاست یا میزبانی وب بیشتر آشنا شوید!

اگر در حوزه طراحی سایت قدم گذاشته باشید، احتمالا بارها کلمه هاست به گوش‌تان خورده‌است. هاست، فضایی است که برای قرارگیری سایت شما درنظر گرفته می‌شود. در واقع، یک سرور، دارای فضاهای مختلفی است، که به‌صورت مجازی از هم تفکیک شده‌اند.

این فضاها، با ظرفیت‌ها و امکانات مختلفی به کاربران ارائه می‌شوند. با در اختیار داشتن هاست می‌توانید وب سایت‌تان را پس از طراحی، روی آن پیاده ‌سازی کنید. در واقع، هاست یا فضای میزبانی وب، مانند بخشی از هارد سیستم خودتان است که دسترسی همگانی دارد. برای دسترسی به سایت، لازم است حتما جهت تهیه هاست سایت، اقدام کنید.

برای این‌که بدانید هاست وب سایت چیست و برای خرید هاست سایت باید چه ویژگی‌هایی را درنظر بگیرید، در ادامه بررسی‌های بیشتری خواهیم کرد.

هاست چیست؟

هاست در لغت، به معنی میزبان است. در واقع، فضایی که بر روی سرور، جهت میزبانی وب سایت شما درنظر گرفته می‌شود را هاست می‌گویند.

این فضا، معمولا توسط شرکت‌های مختلفی ارائه می‌شود. زمانی که توسط سایت ساز، سایتی را خلق می‌کنید، تمامی کدها، فایل‌ها و محتوای آن، بر روی هاست، آپلود می‌شود. با تنظیماتی که بر روی سایت ساز آنلاین اعمال کردیده‌است، شما می‌توانید وب سایت‌تان را، بر روی شبکه اینترنت جهانی، مشاهده کنید. البته قابل ذکر است که در نسخه‌های سایت ساز آنلاین، نیازی به خرید هاست به صورت مجزا وجود ندارد.

هرچه هاست، کیفیت بالاتری داشته باشد، سایت با سرعت و کیفیت مطلوب‌تری، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. هاست‌ وب سایت، انواع مختلفی دارد. در ادامه توضیحاتی در خصوص انواع هاست، ویژگی‌ها، مزایا و معایت آن‌ها، ارائه می‌دهیم.

webhosting
webhosting

انواع هاست وب سایت چیست؟

میزبانی وب یا هاست، یکی از مهم‌ترین بخش‌های جانبی ساخت سایت محسوب می‌شود. اگر کیفیت کد نویسی، طراحی و پیاده سازی سایت شما بسیار بالا باشد، اما هاست وب سایت را بدون تحقیق و بررسی تهیه کنید، قطعا دچار مشکل خواهید شد.

انتخاب هاست سایت، نیازمند دانش و اطلاعات کلی، در خصوص مدل‌های مختلف آن است. در ادامه، انواع هاست وب سایت را بررسی می‌کنیم.

– هاست اشتراکی یا Shared Web Hosting

هاست اشتراکی، یکی از انواع هاست وب سایت است که می‌توانید آن را تهیه کنید. تهیه هاست به‌صورت اشتراکی، مزایا و معایب بسیاری دارد. برای خرید هاست، باتوجه به نوع سایت، حجم بازدید سایت، محتوای آن و ترافیک مورد نیاز برای بارگذاری مطلوب سایت، می‌توانید بهترین میزبانی وب را انتخاب کنید.

هاست اشتراکی، یکی از اقتصادی‌ترین هاست‌هایی است که برای آپلود وب سایت‌تان می‌توانید تهیه کنید. به زبان ساده می‌توان گفت، زمانی که تعدادی سایت، بر روی یک سرور قرار دارند، هاست به‌صورت مجازی، بین این سایت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. در واقع، تمامی سایت‌ها، به‌صورت مشترک، از یک سرور استفاده می‌کنند.

این مدل هاست وب سایت، از نظر اقتصادی به‌صرفه است؛ اما گاهی به‌دلیل حجم زیاد درخواست بر روی سرور، سرعت پردازش و لود سایت، دچار مشکل می‌شود. هر چه کاربران، برای دسترسی به وب سایت، دچار مشکل و اختلال در بارگذاری شوند، رتبه سئو سایت در گوگل نیز، دچار افت می‌شود.

– هاست اختصاصی یا Dedicated Web Hosting

یکی دیگر از انواع هاست وب سایت، هاست اختصاصی است. تمامی معایبی که در سرویس هاست اشتراکی وجود داشت، در این نوع از میزبانی وب، وجود ندارد. در واقع، هاست اختصاصی، فضایی اختصاصی بر روی سروری اختصاصی است که شما تنها استفاده‌کننده از آن هستید.

هاست وب سایت شما، به‌صورت کاملا اختصاصی، از تمام توان سرور استفاده می‌کند. امنیت در هاست اختصاصی، بسیار قوی است و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد. اما، تنها عیب این نوع میزبانی وب، هزینه بالای آن است.

هاست اختصاصی، مناسب وب سایت‌های بزرگ و پربازدید است. فقط در چنین شرایطی هزینه بالای هاست اختصاصی قابل توجیه است. طراحی و پیاده سازی سایت، هزینه‌های مختلفی به‌غیر از هزینه طراحی دارد، آیا از هزینه های ایجاد وب سایت اطلاع دارید؟

– هاست نیمه اختصاصی یا مجازی VPS Hosting

هاست نیمه اختصاصی، یکی دیگر از انواع هاست وب سایت است. در این نوع هاست، فضای سرور به‌وسیله نرم‌افزارهایی مثل VmWare به چندین سرور مجزا تقسیم بندی می‌شود.

هر یک از بخش‌های مجزایی که به‌صورت مجازی ایجاد شده‌است، به یک وب سایت اختصاص داده می‌شود. خرید این نوع از هاست سایت، مزایای بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد. در واقع، قدرت ارائه خدمات، سرعت پردازش و منابع دسترسی در هاست نیمه اختصاصی، بسیار بیشتر از هاست اشتراکی است. هزینه خرید هاست سایت از این نوع، بیشتر از هاست اشتراکی و کم‌تر از هاست اختصاصی است.

– هاست ابری Cloud Hosting

هاست ابری یا Cloud Hosting، یکی از انواع میزبانی وب محسوب می‌شود. در این روش، از تکنولوژی سرورهای مجازی استفاده می‌شود. هاست ابری، مجموعه‌ای از سرورها را در اختیار دارد که به‌صورت شبکه‌ای، باهم در ارتباط هستند.

اگر انتخاب شما خرید هاست سایت به‌صورت ابری است، مطلع باشید که تمام منابع سایت، بر روی فضای ابری قرار می‌گیرد. در صورت افزایش ترافیک و حجم سایت، می‌توانید به‌صورت اشتراکی، از تمام منایع موجود بر روی سرور استفاده کنید.

تنها عیب این روش، پراکنده بودن اطلاعات بر روی سرورها است. این موضوع، بک آپ گیری دیتای سایت را، مشکل می‌کند. اما سرعت لود سایت‌هایی که بر روی هاست ابری هستند، بسیار بالا است.

فضای هاستینگ
فضای هاستینگ

کنترل پنل هاست چیست؟

معمولا، پنلی جهت مدیریت امکانات هاست، به کاربران ارائه می‌شود. این پنل، تمامی نیازهای کاربر جهت ارتباط با هاست را فراهم می کند و پنجره دسترسی کاربر، به امکانات هاست است.

دسترسی به اطلاعات هاست، مدیریت محتوا، فایل‌ها، ایمیل‌ها، دامنه‌ها، گزارش‌های سیستم، پایگاه داده سایت و فضای Ftp، همه از طریق کنترل پنل امکان‌پذیر است. برای سهولت دسترسی به اطلاعات هاست، کنترل پنل‌های مختلفی طراحی شده‌است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

کنترل پنل‌های مختلفی بر روی هاست لینوکس و ویندوز قرار دارند که بر اساس نوع سایت و زبان برنامه نویسی آن، می‌توانید مناسب‌ترین سیستم عامل هاست را انتخاب کنید.

هاست لینوکسی

یکی از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای میزبانی وب سایت به زبان PHP، استفاده از هاست لینوکس است. معمولا، سیستم‌های مدیریت محتوا، مثل جوملا و ووردپرس، با زبان PHP نوشته شده‌اند و از هاست لینوکس استفاده می‌کنند.

پایگاه داده‌هایی که در این سایت‌ها استفاده می‌شود، MySQL است. یکی از مزایای استفاده از هاست لینوکس، لایسنس رایگان آن است. سیستم عامل لینوکس، به‌دلیل مزیت Open Source بودن، دامنه وسیعی از امکانات را در اختیارتان قرار می‌دهد.

آپدیت‌های مداوم، یکی از بهترین ویژگی‌های هاست لینوکس و سیستم عامل آن است. امنیت هاست وب سایت در این نوع هاست، بسیار بالا است. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص، می‌توانید مقاله استانداردهای برنامه نویسی وب را بخوانید.

هاست ویندوزی

جهت خرید هاست سایت، برای وب سایت‌هایی که با زبان برنامه نویسی ASP و .Net نوشته شده‌اند، از هاست‌های ویندوزی انجام می‌شود. با خرید هاست ویندوز، می‌توانید از پایگاه داده SQL Server استفاده کنید. اگر هاست وب سایت را، هاست ویندوزی انتخاب کنید، لازم است برای تهیه لایسنس آن، هزینه نسبتا زیادی پرداخت کنید. استفاده از خدمات مختلف در این نوع هاست، کمی محدود است و لازم است، باتوجه به سازگاری برنامه‌ها با هاست ویندوز، آن‌ها را انتخاب کنید.

آیا خرید هاست سایت ضروری است؟

اگر بخواهید سایت شما، بر روی شبکه اینترنت جهانی نمایش داده شود و کاربران، به‌راحتی از آن استفاده کنند، لازم است برای خرید هاست سایت اقدام کنید.

در واقع، هیچ روش جایگزینی برای میزبانی وب وجود ندارد و می‌توان گفت، خرید هاست وب سایت، یکی از ضروریات است. البته، هاست‌های اشتراکی ضعیفی به‌صورت رایگان ارائه می‌شود، اما این مدل هاست‌ها، انتخاب مطمئنی برای بارگذاری وب سایت نیست و شاید فقط برای پروژه‌های دانشگاهی ساده مناسب باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + دوازده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!