رتبه بندی و موتورهای جستجونکات آموزشی

نرخ کلیک یا CTR چیست و روش های افزایش آن کدامند؟

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که برای ارزیابی سئو سایت و میزان محبوبیت آن می‌توانید استفاده کنید، نرخ کلیک یا CTR است. اکثر وب مسترها در تلاش هستند تا نرخ کلیک یا CTR را افزایش دهند. اثرگذاری این افزایش نرخ کلیک، بر نتایج جستجوها و سئو سایت اثبات شده است؛ اما چگونگی افزایش نرخ کلیک نیازمند تخصص و تجربه در این زمینه است. بسیاری از افراد تلاش می‌کنند تا محتوای باکیفیتی ارائه کنند، اما نرخ کلیک یا CTR در سایت‌شان پایین است.

در این مقاله قصد داریم، به بررسی ماهیت نرخ کلیک یا CTR بپردازیم و راهکارهای مفید و به‌روز جهت افزایش نرخ کلیک را بررسی کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید!

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

برای بررسی هر موضوع، بهتر است ابتدا به چیستی آن بپردازیم. نرخ کلیک یا CTR یک عدد مشخص برای عملکرد سایت است. زمانی که کاربر عبارتی را در گوگل جستجو می‌کند، نتایجی بر حسب رتبه سئو و ارتباط با عبارت جستجوشده، نمایش داده می‌شود.

افزایش نرخ کلیک
افزایش نرخ کلیک

کاربر با مشاهده تیترها و توضیحات متای سایت، تصمیم می‌گیرد تا بهترین و مرتبطترین لینک نمایش داده شده را برای کلیک کردن انتخاب کند. در این میان، هرچه توانایی جلب اعتماد و نظر کاربر در محتوای شما بیشتر باشد، تعداد کاربرانی که بر روی لینک محتوای سایت‌تان کلیک می‌کنند، بیشتر می‌شود.

به شاخص نمایش یک لینک در نتایج جستجوی گوگل Impression گفته می‌شود. به میزان کلیک نهایی بر روی هر لینک CTR می‌گوییم؛ این عبارت مخفف شده Click Through Rate است.

برای محاسبه نرخ کلیک باید تعداد کلیک‌هایی که بر روی لینک مدنظرتان اعمال شده است را به همراه Impression همان لینک در واحد کسر قرار دهید تا عدد نهایی نرخ کلیک یا CTR به دست آید.

چرا باید برای افزایش نرخ کلیک یا CTR تلاش کنیم؟

یکی از سوالات رایج در خصوص افزایش نرخ کلیک، دلیل ضرورت انجام آن است. بهتر است بدانید که حتی اگر از سایت ساز آنلاین برای طراحی و پیاده سازی سایت استفاده کرده باشید، باز هم پرداختن به راهکارهای افزایش نرخ کلیک یا CTR از ضروریاتی است که باید در خصوص آن برنامه‌ریزی کنید.

هرچه نرخ کلیک یک سایت بیشتر باشد، نشانه بهبود سئو سایت است. در واقع، این عدد نشان می‌دهد، تا چه اندازه در جلب نظر کاربر موفق شده‌اید و چطور می‌توانید به راحتی مطالب‌تان را به کاربر عرضه کنید.

این نرخ نمایانگر تولید محتوای حرفه‌ای و انتشار باکیفیت و اصولی محتوا است. به همین دلیل، در بسیاری از راهکارهای بهبود سئو سایت، افزایش نرخ CTR توصیه شده است.

از چه طریقی نرخ CTR سایت را مشاهده کنیم؟

احتمالا شما نیز با مشاهده فرمول محاسبه CTR کمی سردرگم شده‌اید که چگونه باید نرخ CTR سایت یا محتوای مدنظرتان را کشف کنید.

نگران نباشید، اصلا نیازی به حساب و کتاب ندارید! کافی است سری به سرچ کنسول گوگل بزنید.

www.search.google.com

بعد از این کار می‌توانید وارد تب performance شوید.

در این بخش، نموداری از عملکرد سایت و میزان بازدید کاربران در کنار سبک رفتار آن‌ها با محتوای سایت‌تان مشاهده می‌کنید. کمی با دقت مشاهده کنید، Average Ctr را مشاهده می‌کنید.

نرخ کلیک در وبمستر
نرخ کلیک در وبمستر

نرخ کلیک یا CTR مناسب، چه عددی است؟

نرخ CTR عددی است که می‌توان به طور تقریبی در خصوص آن اظهارنظر کرد؛ اما به طور تقریبی می‌توان گفت که میانگین CTR باید بیش از 31% باشد. هرچند این عدد بر اساس حوزه کاری هر سایت، تخصصی بودن سایت و همچنین، میزان فعالیت سایت متفاوت است. CTR برخی سایت‌ها به 80% می‌رسد و برخی سایت‌ها در CTR 15% نیز عملکرد مطلوبی دارند. پس نمی‌توان عدد دقیقی در این خصوص ذکر کرد.

جدیدترین راهکارهای افزایش نرخ کلیک را بیاموزیم!

معمولا برای بهبود سئو و افزایش نرخ کلیک سایت راهکارهایی وجود دارد که باید در خصوص آن بدانید. افزایش نرخ کلیک سایت تنها زمانی ممکن است که اشراف کاملی به این راهکارها داشته باشید. در این بخش، جدیدترین و کاربردی‌ترین راهکارهای بهبود نرخ کلیک یا CTR سایت را بررسی می‌کنیم تا عملکرد حرفه‌ای و تخصصی در این زمینه داشته باشید.

1- عناوین جذاب و روانشناسانه بنویسید!

جالب است بدانید که بخش مهمی از جلب نظر کاربر، باید زمانی صورت گیرد که مانند او فکر می‌کنید. تحلیل روانشناسانه ذهن مخاطب در کنار نیازسنجی او، می‌تواند بهترین عملکرد جهت تعیین عنوان مطلب باشد.

اولین پارامتر تعیین کننده میزان CTR سایت، عنوان جذاب آن است. زمانی که یک عنوان مناسب برای متن‌تان انتخاب می‌کنید، شانس بیشتری برای انتخاب شدن دارید. پس سعی کنید با کلمات ترغیب کننده وارد عمل شوید و ماهیت محتوای خودتان را در یک جمله به کاربر ارائه کنید.

2- توضیحات متای خوب بنویسید!

اگر کمی به نتایج جستجو در گوگل توجه کنید، متوجه جملات کوتاه دو خطی در پایین عنوان و لینک نتایج جستجو می‌شوید. این جملات همان توضیحات متا در سایت است. این بخش در زمان ورود اطلاعات محتوای هر صفحه قابل درج است.

اگر با قوانین سئو آشنا باشید، می‌دانید که توضیحات متا یکی از اثرگذارترین پارامترهایی است که می‌تواند در بهبود سئو سایت مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که توضیحات متا می‌نویسید، فرصت کافی برای مجاب کردن کاربر در اختیار شما است. در همین دو خط، باید تمام جزییات مهم محتوا را توضیح دهید تا کاربر برای کلیک بر روی لینک، انگیزه کافی به دست آورد.

3- مطالب‌تان را ستاره دار کنید!

جالب است بدانید که کاربر در نگاه اول تلاش می‌کند تا مرتبطترین مطلب به موضوع جستجوی خودش را پیدا کند. برای این هدف، سعی می‌کند تا بر روی موضوعاتی کلیک کند که باکیفیت‌تر و مرتبط‌تر از سایر مطالب هستند. به همین دلیلT مطالب ستاره دار به شدت جلب توجه می‌کنند.

کاربر زمانی که میزان ستاره‌هایی که نشان از امتیاز به مطلبی خاص است را مشاهده می‌کند، به شدت برای کلیک بر روی مطلب وسوسه می‌شود. همین وسوسه نشان‌دهنده این است که شما به هدفتان دست پیدا کرده‌اید.

به همین دلیل، توصیه می‌شود تا برای بهبود سئو سایت و افزایش نرخ کلیک، از این تکنیک استفاده کنید. افزونه‌های تخصصی در این زمینه وجود دارند که می‌توانید به راحتی از آن‌ها استفاده کنید و این امکان را برای مطالبتان فراهم کنید.

4- محتوای مدنظرتان را شرح دهید!

بسیاری از متخصصین در حوزه تولید محتوا، یک محتوای باکیفیت تولید می‌کنند که دارای متن، عکس، ویدئو و فایل صوتی است؛ اما هیچ اطلاعی به کاربر نمی‌دهند. در واقع، کاربر با مشاهده تیتر محتوا متوجه وجود این امکانات مطلوب در محتوا نمی‌شود. به همین دلیل، شاید برتری خاصی در میان این محتوا با یک محتوای ساده و متنی ایجاد نگردد.

اگر بخواهید نرخ کلیک یا CTR بر روی مطلب مورد نظرتان افزایش پیدا کند، باید کاربر را از امکانات درون محتوا آگاه کنید. شما باید در تیتر مطلب‌تان ذکر کنید که فیلم، عکس، PDF یا امکانات اضافه دیگری در محتوا انتظارشان را می‌کشد. همین اقدام کوچک می‌تواند میزان نرخ کلیک یا CTR سایتتان را افزایش دهد.

فرمول محاسبه CTR یا نرخ کلیک
فرمول محاسبه CTR یا نرخ کلیک

5- ترغیب کننده بنویسید!

شاید ندانید که تیتر نویسی یک تخصص محسوب می‌شود. زمانی که تایتل یک محتوا، حرفه‌ای نوشته می‌شود، کاربر انگیزه چند برابری برای کلیک روی لینک محتوا پیدا می‌کند. این دقیقا هدفی است که اکثر وب مسترها دنبال می‌کنند.

پس سعی کنید با اشراف به این موضوع، تیترهای دقیق و ترغیب کننده بنویسید. مثلا به جای نوشتن “روش های افزایش فالوور در اینستاگرام” بنویسید: “جدیدترین/بهترین روش های افزایش فالوور واقعی در اینستاگرام+ فیلم“.

دقت کنید، این دو عبارت را مجدد بخوانید! شما برای کلیک کدام تیتر را انتخاب می‌کنید؟ قطعا تیتر کامل‌تر و ترغیب کننده‌تر، دومی است. پس طبیعی است که انگیزه بیشتری برای کلیک بر روی آن داشته باشید.

6- عدد و رقم در عنوان اضافه کنید!

کاربران تمایل دارند تا بر روی مطلبی کلیک کنند که دید مشخصی از محتوا ارائه می‌کند. زمانی که عدد و رقم در یک عنوان مطرح می‌شود، تکلیف کاربر روشن است که محتوای در انتظارش چیست. نرخ کلیک یا  CTR سایت برای موضوعاتی که در آن‌ها عدد و رقم بکار رفته است، بسیار بیشتر از محتواهایی است که باکیفیت‌تر تولید شده‌اند، اما عدد و رقمی در عنوان آن‌ها وجود ندارد.

پس سعی کنید با بخش بندی صحیح مطلب‌تان، عدد و رقم مشخصی در عنوان آن استفاده کنید. برای مثال استفاده از عنوان‌هایی مثل: 10 راهکار عالی برای بهبود سئو سایت، 5 روش کاربردی برای افزایش فالوور در اینستاگرام، 8 دلیل علاقه‌مندی افراد به جراحی زیبایی؛ این مثال‌ها، همگی تکلیف کاربر را روشن می‌کنند که با مطلبی بخش بندی شده و منظم دارای چند راهکار مواجه است.

پس سعی کنید برای بهبود نرخ کلیک یا CTR از این تکنیک استفاده کنید.

7- از اسکیما کمک بگیرید!

داده‌های ساختار یافته یا اسکیما یکی از بهترین تکنیک‌هایی است که می‌توانید از طریق آن نظر کاربر را جلب کنید. معمولا استفاده از امکانات اینچنینی و قرار دادن FAQ، Podcast، Product موجب می‌شود تا کاربر بیش از پیش برای استفاده از خدمات یک سایت آن را انتخاب کند.

مشاهده مشخصات محصولات یا سوالات متداول در ذهن کاربر، اعتماد سازی بسیار قوی ایجاد می‌کند. چنین اطلاعاتی موجب می‌شود تا بهترین عملکرد از کاربر را مشاهده کنید و نظر کاربر را، به سایت خودتان جلب کنید.

خلاصه مطلب

این روزها دنیای رقابت در فضای مجازی بسیار گرم است و جایگاه تکنیک‌های مختلف در بهبود رتبه سئو به شدت احساس می‌شود. شما می‌توانید برای بهبود سئو تلاش کنید، برنامه ریزی کنید و مطابق برنامه پیشروی کنید؛ اما به یاد داشته باشید که اطلاع از تکنولوژی روز و تکنیک‌هایی که رقبای شما در حال استفاده از آن هستند، رمز موفقیت‌تان در این دنیای پیچیده است. به همین منظور، باید از جدیدترین روش‌های افزایش نرخ CTR استفاده کنید و کاربران بیشتری را به سمت خودتان جذب کنید. هرچه تعداد کاربران بیشتری وارد سایت شما شوند و ساعات بیشتری را در صفحات سایت‌تان بگذرانند، شانس پیروزی‌تان در بین سایر رقبا افزایش پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 − 12 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!