رتبه بندی و موتورهای جستجو

حذف لینک های اسپم و تاثیر آن بر روی سئو

دنیای وب، هر روز در حال تغییر است و اصول سئو نیز، به طور مداوم در حال به‌روز رسانی است. زمانی که دغدغه سازماندهی یک وب سایت را برعهده می‌گیرید، باید اطلاعات کافی در زمینه سئو و حواشی آن داشته باشید. بک لینک‌ها یکی از تکنیک‌های مثبت برای بهبود سئو و افزایش بازدید سایت محسوب می‌شوند. اما در این میان بک لینک‌های مخرب و اسپمی وجود دارند که تنها اثر آن، منفی و مخرب بودنشان است. حذف لینک های اسپم به شما کمک می‌کند تا رتبه خوبی به دست آورید و از گزند بک لینک های مخرب در امان باشید.

اگر تصمیم دارید برای بهبود رتبه سئو تلاش کنید و حذف لینک های اسپم را آغاز کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید!

لینک اسپم چیست؟

واژه اسپم در پیامک‌ها و ایمیل‌هایی که دریافت می‌کنید، به شدت قابل لمس است. اسپم‌ها همیشه غیر قابل استفاده و غیرکاربردی هستند. در واقع، زمانی که یک لینک به وب سایت داده می‌شود، کیفیت وب سایت مبدا، موضوع مهمی است که توسط گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در گذشته، گوگل توانایی چندانی برای تشخیص کیفیت سایتی که بک لینک در آن ساخته شده است، نداشت؛ اما امروزه، به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان می‌دهد. در واقع، تکنیک‌های کلاه سیاه اصلا مطابق با قوانین و الگوریتم‌های گوگل نیست. به همین دلیل، باید نسبت به تشخیص و حذف لینک های اسپم اقدام کنید تا رتبه سئو بهتری را تجربه کنید.

تاثیر لینک اسپم در رتبه گوگل چیست؟

بهتر است بدانید که لینک اسپم برخلاف بک لینک مفید و موثر، می‌تواند رتبه سایت‌تان را، به خطر اندازد. شما باید بدانید که تاثیر لینک اسپم در رتبه گوگل تا چه اندازه جدی است!

شاید تصور کنید که معمولا رتبه گوگل زمانی دچار افت می‌شود که کیفیت تولید محتوا در سایت چندان مطلوب نباشد؛ اما واقعیت ماجرا چنین نیست! رصد کردن بک لینک‌های سایت، موضوع مهمی است که باید نسبت به آن هوشیارانه عمل کنید.

تشخیص و حذف لینک های اسپم یکی از بهترین تصمیماتی است که باید بگیرید؛ چرا که وجود چنین بک لینک‌هایی هیچ تاثیری غیر از آسیب زدن به سایت‌تان نخواهند داشت. گوگل به مشاهده لینک‌های اسپم، اعتبار سایت‌تان را کاهش می‌دهد و شانس افزایش Impression را از شما می‌گیرد. پس طبیعی است که برای بهبود سئو، نسبت به لینک‌های اسپم با وسواس بیشتری عمل کنید.

تاثیر لینک اسپم در رتبه گوگل چیست؟
تاثیر لینک اسپم در رتبه گوگل چیست؟

یادتان باشد که درک این موضوع می‌تواند به اندازه تشخیص کپی بودن متن در گوگل، بر روی رتبه سئو شما تاثیر بگذارد.

انواع بک لینک اسپم را بشناسید!

معمولا سوالی که در ذهن افراد ایجاد می‌شود، نوع بک لینک‌هایی است که به عنوان اسپم شناخته می‌شوند. چطور می‌توان بک لینک های مخرب را شناسایی کرد؟ هرچه دامین آتوریتی (Domain Authority) یک سایت پایین باشد، ریسک اسپم بودن آن بیشتر است. در واقع، گوگل توانایی شناسایی سایت‌های بی‌کیفیت، بی‌محتوا و بی‌هدف را دارا است. به همین دلیل، می‌تواند بک لینک‌های ساخته شده در آن‌ها را تشخیص دهد.

معمولا سایت‌هایی که پر از لینک‌ها و محتواهای پراکنده هستند، به عنوان لینک فارم یا مزرعه لینک شناسایی و اسپم درنظر گرفته می‌شوند. سایت‌هایی که بخشی از فریوم‌ها هستند و بک لینک‌های اسپم در آن‌ها ساخته می‌شوند نیز فاقد اعتبار هستند. شناسایی این سبک از ساختن بک لینک، به شما اجازه می‌دهد تا مرتکب اشتباه نشوید.

چگونه لینک‌های اسپم را تشخیص دهید؟

تا اینجا متوجه مخرب بودن بک لینک های اسپم شده‌اید؛ اما سوال اصلی اینجاست که چطور می‌توان بک لینک های مخرب را تشخیص داد؟ آیا امکان دارد تمام فضای وب را مرور کنید تا بک لینک های مخرب به سایت‌‌تان را تشخیص دهید؟

پاسخ منفی است!

چنین کاری اصلا امکان‌پذیر نیست. پس چاره چیست؟ خوشبختانه، تکنولوژی در این روزها پیشرفت زیادی داشته است. شما می‌توانید به راحتی از طریق ابزارهای تشخیصی، نسبت به شناسایی بک لینک های مخرب اقدام کنید. شناسایی لینک‌های مخرب اولین کاری است که باید انجام دهید. گام بعدی حذف لینک های اسپم است.

در ادامه به راهکارهای مفید برای شناسایی بک لینک های مخرب اشاره می‌کنیم:

1- کاهش رتبه و بازدید سایت

یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که می‌توانید نسبت به شناسایی بک لینک‌های بد از آن‌ها استفاده کنید، رصد کردن رتبه سایت و میزان بازدید آن است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از مانیتورینگ دقیق عملکرد سایت‌تان، متوجه بروز این مشکل شوید.

زمانی که گوگل، بک لینک های اسپم را شناسایی می‌کند، خیلی فوری نسبت به کاهش رتبه سایت و جریمه سایت‌تان اقدام می‌کند. تفاوتی ندارد که برای اجرای سایت از سایت ساز آنلاین استفاده کرده باشید یا خط به خط آن را برنامه نویسی کرده باشید، به هر حال، نتیجه این واکنش هیچ چیزی غیر از کاهش میزان بازدید سایت و نزول رتبه آن نیست.

شما بلافاصله پس از مشاهده چنین رویدادهای غیرعادی و غیرطبیعی، باید نسبت به بررسی‌های دقیق‌تر بک لینک‌ها اقدام کنید و حذف لینک های اسپم را آغاز کنید.

2- سرچ کنسول گوگل

استفاده از سرچ کنسول گوگل یکی از بهترین کارهایی است که به عنوان وب مستر می‌توانید انجام دهید. برای این کار، باید وارد سرچ کنسول گوگل شوید و در قسمت داشبورد، گزینه Search Traffic را انتخاب کنید.

با باز شدن این بخش Link to your site را پیدا کنید و عبارت Who links the most را پیدا کنید. در این بخش باید بر روی More کلیک کنید تا تمامی اطلاعات نمایش داده شود. سپس، می‌توانید اطلاعات موردنیازتان را دانلود و بررسی را آغاز کنید. لینک‌های مشکوک را هایلایت کرده و چک کردن را شروع کنید. به همین ترتیب، می‌توانید بک لینک های مخرب را شناسایی نمایید.

3- ابزارهای سئو و بک لینک

خوشبختانه، تکنولوژی مطابق با نیاز کاربران پیشرفت می‌کند. شما می‌توانید به راحتی از طریق ابزارهای سئو نسبت به شناسایی بک لینک های مخرب اقدام کنید.

Ahrefs، Moz، SEMRush و Monitor Backlinks از جمله رایج‌ترین ابزارهایی است که از طریق آن‌ها می‌توانید بک لینک های اسپم را شناسایی کنید.

گزارش ابزارهای سئو و بک لینک
گزارش ابزارهای سئو و بک لینک

یادتان باشد که این ابزارها، به وسیله الگوریتم‌های خاص خود، می‌توانند در کم‌ترین زمان بک لینک‌های مشکوک را شناسایی و کار شما را آسان‌تر کنند. سعی کنید طرز کار این ابزارها را بیاموزید و برای بهبود رتبه سئو تلاش کنید.

4- اخطار گوگل

یکی از نشانه‌هایی که موجب شناسایی بک لینک های مخرب می‌شود، دریافت اخطار گوگل است. زمانی که Manual Penalty دریافت کنید، بلافاصله نشانه‌های آن در میزان بازدید سایت‌تان مشخص است. از سوی دیگر، پیام هشدار این وقایع، در پنل گوگل کنسول نمایش داده می‌شود.

لینک های اسپم را چگونه حذف کنیم؟

یکی از راهکارهای بهبود سئو سایت، از بین بردن بک لینک‌های مخرب سایت است. زمانی که لینک‌های اسپم را تشخیص دادید، نوبت به حذف لینک های اسپم می‌رسد. در این بخش، بهترین و به‌روزترین راه‌کارهای حذف لینک های اسپم را می‌آموزید.

1- تماس با ما سایت‌های مبدا

برای حذف لینک های اسپم، آسان‌ترین راه، استفاده از اطلاعات موجود در تماس با ما سایت‌هایی است که بک لینک‌های مخرب از طریق آن‌ها ساخته شده است. کافی است با مسئولین سایت تماس بگیرید و با ارائه لینک‌های مخربی که تصمیم به حذف آن‌ها دارید، درخواست‌تان را واضح بیان کنید. اگر این اقدام ترتیب اثر داده نشد، ناچار هستید برای حذف لینک های اسپم به روش‌های دیگری عمل کنید.

2- ابزار Disavow

یکی از کاربردی‌ترین ابزارهایی که در سال 2012 معرفی شد، ابزار Disavow است. این ابزار برای حذف لینک های اسپم مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که موفق نشدید از طریق تماس با ما و درخواست مستقیم، بک لینک‌های اسپم را از سایت مدنظر حذف کنید، باید خودتان دست به کار شوید و از طریق گوگل، این درخواست را پیش ببرید. از طریق این ابزار می‌توانید به گوگل اعلام کنید که لینک‌هایی که اعلام می‌کنید اصلا مورد قبول شما نیست و باید حتما از الگوریتم ارزیابی گوگل حذف شوند. برای این کار لازم است تا دستورالعمل خاصی را انجام دهید:

  • برای ارتباط با Disavow باید حتما یک فایل TXT ارائه کنید. به این منظور یک فایل Notepad باز کنید و در زمان ذخیره، آن را encoding UTF-8 ذخیره سازی کنید.
  • عبارت Page Disavow# در ابتدای فایل بنویسید. شما می‌توانید تعداد آدرس‌های اسپم را در این قسمت بنویسید تا بهتر همه چیز را مدیریت کنید. برای مثال اگر سه آدرس برای اعلام اسپم دارید، Three pages to disavow#  بنویسید. یادتان باشد که خطوط دارای # در ابتدای خط، اصلا توسط گوگل خوانده نمی‌شوند و صرفا توضیحاتی برای درک خودتان است.

نمونه فایل Disavow:

# Two pages to disavow

http://spam.example.com/stuff/comments.html

http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

# One domain to disavow

domain: shadyseo.com

  • در هر خط آدرس یکی از URL های بک لینک اسپم را وارد کنید و سپس، برای نوشتن آدرس بعدی Enter بزنید.
  • فایل را ذخیره کنید و وارد لینک Disavow شوید. در این زمان می‌توانید فایل‌تان را ضمیمه کنید و اجازه بررسی به گوگل دهید.

https://search.google.com/search-console/disavow-links

نکته مهم در خصوص Disavow

ابزار Disavow از سوی گوگل معرفی شد تا امکان حذف لینک های اسپم فراهم شود؛ اما طبق اطلاعاتی که توسط گوگل ارائه شده است، استفاده از این ابزار باید با دانش کافی و علم به اسپم بودن لینک‌ها انجام شود. زمانی که بی‌دلیل یا اشتباه از این ابزار استفاده کنید، بک لینک‌های باکیفیتی را ازدست می‌دهید که تاثیر منفی بر روی سئو سایت‌تان خواهد داشت. به همین دلیل، گوگل توصیه می‌کند استفاده از این ابزار را به افراد متخصص بسپارید و علم به کاری که انجام می‌دهید، داشته باشید. در واقع، این ابزار یک تیغ دو لبه محسوب می‌شود.

خلاصه مطلب

شناسایی بک لینک های مخرب یکی از مهم‌ترین کارهایی است که به طور مداوم در جهت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو، باید انجام دهید. حذف لینک های اسپم به شما کمک می‌کند تا تاثیر عالی در سئو مشاهده کرده و از کاهش رتبه سایت و Impression جلوگیری کنید. ابزارهای آنالیز بک لینک به شما اجازه می‌دهند تا مدیریت فوق العاده‌ای بر عملکرد سایت داشته باشید و همه چیز را تحت کنترل بگیرید.

سوالات متداول

آیا حذف بک لینک، آسیبی به سئو وارد نمی‌کند؟

جالب است بدانید که گوگل به عنوان طراحی کننده الگوریتم‌های سئو و رنکینگ، اعلام کرده است که حذف بک لینک را با دقت انجام دهید و از افراد متخصص در این حوزه استفاده کنید. گاهی انتخاب اشتباه لینک اسپم موجب کاهش و افت شدید سئو سایت می‌شود.

آیا کاهش عجیب رتبه سایت خبر از اسپم بودن لینک‌ها می‌دهد؟

کاهش بازدید سایت و نزول رتبه آن، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کندی سرور هاست، سرعت لود بالای سایت، محتوای بی‌کیفیت و موارد اینچنینی همگی از جمله پارامترهای کاهش رتبه سایت محسوب می‌شود. به همین دلیل، باید کلیه پارامترها را بررسی کنید و در صورت وجود مشکل در بک لینک‌های اسپم، نسبت به حذف آن‌ها اقدام کنید.

آیا رقبا می‌توانند برای آسیب به سایت از بک لینک اسپم استفاده کنند؟

متاسفانه، در برخی موارد، رقبا می‌توانند با صرف هزینه نسبت به ساخت بک لینک‌های نامعتبر و اسپم اقدام کنند که تاثیر آن متوجه سایت خواهد بود. به همین دلیل، توصیه می‌شود تا روزانه و هفتگی نسبت به مانیتورینگ فعالیت‌های سایت، بک لینک‌ها و آنالیز سئو اقدام کنید تا خیلی زود متوجه چنین ترفندهای غیرحرفه‌ای شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!