امنیت سایتساخت وب

ارور ۴۰۴ چیست و چگونه رفع می‌شود؟

ارور ۴۰۴ خطای تقریباً آشنایی در دنیای اینترنت است. تقریباً می‌توان برخورد با این خطای اینترنتی را در تجربه هر کسی که به نوعی با فضای مجازی در ارتباط است، مشاهده کرد: درست وقتی که قصد باز کردن سایتی را دارید، اما مشاهده یک صفحه خالی با چند خط که در امتداد ارور ۴۰۴ ظاهر شده است، نصیب شما خواهد شد. در این لحظه شما به هر ترتیبی، اطلاعات سایت مذکور را می‌خواهید؛ اما گویا ارور ۴۰۴ مانند سدی در فضای اینترنت مانع از دسترسی شما شده است!

بسیاری در این مرحله از آنجا که نمی‌توانند به ترتیبی مراحل رفع خطای ۴۰۴ را انجام داده باشند، ناامید از ادامه فرآیند جستجوی اینترنتی خود کاملا قید صفحه مذکور را می‌زنند؛ اما آیا رها کردن یک صفحه آن هم به دلیل بروز ارور ۴۰۴ راه‌حل درستی است؟ آیا واقعاً نمی‌شود به ترتیبی اقدامی برای رفع خطای ۴۰۴ داشت؟

اگر سایتی که در تکاپوی اطلاعات آن هستید و مطمئنا در آن لحظه مطالبش برای شما اهمیت دارد را می‌خواهید داشته باشید، همراه ما باشید تا در این مقاله به اطلاعات جامعی درباره ارور 404 و چگونگی رفع خطای ۴۰۴ بپردازیم.

ارور ۴۰۴ چیست؟

ارور ۴۰۴ یک خطای اینترنتی است که در سمت کاربران اینترنتی رخ می‌دهد. در واقع، این خطا یک نوع اطلاع‌رسانی است. اطلاعی که می‌خواهد بگوید من سایت مورد نظر شما را پیدا نکردم. اگر در متن خطا اندکی دقیق شوید، با جمله 404 Not Found Error مواجه هستید. این جمله یعنی Not Found Error کاملاً گویای مطلب است. اینکه شما صفحه‌ای در دنیای اینترنت را جستجو می‌کنید که من در مقام جستجوگر گوگل نمی‌توانم آن را پیدا کنم.

ارور ۴۰۴ از دسته خطاهای رده 4XX در قالب یک کد وضعیت از پروتکل HTTP می‌باشد. خطایی که معرف عدم وجود سایت یا صفحه مورد نظر نیست؛ بلکه یک اطلاع‌رسانی از نبود سایت یا صفحه در فضای سرور می‌باشد.

البته ارور ۴۰۴ در نمایش اینترنتی خود با حالت‌های متنوعی دیده می‌شود. عبارت‌هایی مانند:

  • 404 Error
  • Error 404
  • 404 Not Found Error
  • HTTP 404
  • HTTP 404 Not Found
  • 404 Page Not Found

همگی معرف این خطای اینترنتی هستند.

ارور ۴۰۴ یک خطای عمومی است که در هر سیستم عامل و یا مرورگر اینترنتی تعریف شده است. لذا نمی‌توانید یک فضای مشخص را به عنوان تنها میزبان آن معرفی کنید.

چه مشکلاتی در پیدا شدن ارور ۴۰۴ نقش دارند؟

ارور ۴۰۴ از دسته خطای وب سایت محسوب شده که ممکن است در لحظه جستجوی شما از یک سایت خاص دیده شود.

ارور ۴۰۴ در دسته خطاهای وب سایت از نمونه‌های رخداد خطا در سمت کاربر می‌باشد. در واقع، این خطا معرف اشکال طراحی در ساخت سایت مذکور و یا سرور سایت مذکور نمی‌باشد؛ بلکه در اثر اشتباهی در سمت کاربر برای اطلاع‌رسانی کاربر مطرح شده است.

در یک توضیح خیلی ساده باید بگوییم که این خطا می‌خواهد بگوید که شما به عنوان کاربر که قصد استفاده از مطالب سایت خاصی را دارید، احتمالاً دچار اشتباهی شدید و یا صفحه‌ی اشتباهی را سرچ می‌کنید.

مثلاً شاید آدرس اینترنتی‌ای که وارد کرده‌اید، صحیح نیست و احتمالاً صفحه‌ای با نام آدرس اشتباه شما وجود نداشته باشد. همین اشتباه ساده دلیل کافی برای نمایش ارور ۴۰۴ در صفحه کامپیوتر شما خواهد شد.

اما اگر بخواهیم از کنار نگارش غلط نام وب سایت‌ها عبور کنیم، غالب دلایل برای بروز خطای ناشی از تحولاتی منطقی در سایت، اما خارج از اطلاع شما می‌باشد.

در واقع، شما قصد پیدا کردن محتوایی را در سایتی دارید که خود سایت به ترتیبی مسیر دسترسی به محتوای هدف شما را تغییر داده است. در این حالت شما در جستجوی چیزی هستید که شاید سابق بر این در فضای سایت موجود بوده، اما حالا دیگر ماهیت آن تغییر کرده است.

حذف صفحه در فضای سایت، جابجایی صفحات و منابع در سایت‌ها بدون در نظر داشتن آدرس‌های قدیمی، تغییر URL و … از دلایل رایج در بروز ارور ۴۰۴ می‌باشند.

آیا متن‌های همراه ارور ۴۰۴ مهم هستند؟

ارور ۴۰۴ یک خطای کلی ناشی از وجود مشکل در صفحات سایتی است که جستجو می‌کنید. دلایل متعددی می‌توانند در بروز صفحات ارور در وب سایت نقش داشته باشند.

در واقع، ماهیت تمام این خطاهای وب سایت در یک دسته‌بندی کلی با عنوان ارور ۴۰۴ مطرح می‌باشند. اما خود فضای اینترنت با درج متن‌هایی همراه ارور ۴۰۴ سعی در دسته‌بندی دلایل بروز خطا دارد.

این متن‌ها معرف دلیل ایجاد خطای وب سایت هستند. پس می‌توانند برای ما در رفع خطای ۴۰۴ کمک مناسبی باشند. لذا بهتر است با مواجه شدن با انواع خطای وب سایت در گام اول اطلاع کامل از محتوای متن ارسال شده داشته باشیم. برخی موارد رایج در متن‌های ارسالی همراه ارور ۴۰۴ به ترتیب زیر هستند.

  • -404-0-Not Found Error« پیدا نشد
  • -404-1-Site Not Found « سایت مورد نظر پیدا نشد
  • -404-3-MIME «دارای محدودیت می‌باشد MIME
  • -404-4-No Handler Constriction « پیکربندی برای صفحه مورد نظر صورت نگرفته است

قید کامل این توضیحات در دسته اطلاعات نوشتاری مانند Not Found Error بسیار فراتر از حوصله این مقاله می‌باشد. لکن در مقام یک سایت ساز حرفه‌ای و یا هر کاربر هوشمند اینترنتی منطقی است که با اندک تحقیقی اطلاع کافی از تمام این پیام‌ها و البته معانی آنها داشته باشید تا اصولی‌تر بتوانید مسیر رفع خطای ۴۰۴ را هموار سازید.

مقدمات لازم برای رفع خطای ۴۰۴ چیست؟

تا اینجای داستان ما با این خطای دردسرساز، نیم‌نگاهی بر ماهیت آن و دلایل پیدا شدنش داشته‌ایم. لکن به صرف دانستن اینکه ارور ۴۰۴ دقیقا چیست و حالا به چه دلیلی ایجاد شده، نمی‌توانیم آن را از مسیر فعالیت‌های جاری خود در فضای اینترنت برداریم. بلکه لازم است اصول حرفه‌ای در تقابل با این خطای رایج را بدانیم؛ اینکه چطور آن را مرتفع نموده و زمینه دستیابی به سایت محدودشده را فراهم کرد.

در تدوین مسیر کلی برای رفع خطای ۴۰۴ دو دسته‌بندی مطرح می‌باشد: اینکه خطا در سمت کاربر حادث شده است. پس چگونه بتوانیم با ارور ۴۰۴ از سمت کاربر مقابله کنیم؟ و یا با ارور ۴۰۴ از طرف مدیریت سایت مواجه هستیم و در چنین اتفاقی باید چه اقداماتی داشته باشیم؟

راه‌هایی برای رفع خطای ۴۰۴ در سمت کاربر

وقتی از سمت کاربر می‌خواهید با خطای ۴۰۴ مواجه شوید، در نظر داشته باشید که این خطا به احتمال زیاد همراه با یک اشتباه ساده ظاهر شده است. لکن بهتر است قبل از اقدام فنی در جهت رفع خطای وب سایت به ‌نوعی نحوه ورود اطلاعات از طریق کاربر را چک کنید. در صورتی که واقعا مطمئن هستید در ورود اطلاعات مانند نام صفحه هیچ اشتباهی وجود ندارد و احتمالا صفحات ارور در وب سایت دلایل دیگری دارند، می‌توانید اقدامات فنی‌تری را آغاز کنید.

  • رفرش کردن اطلاعات بدیهی‌ترین اقدام برای رفع خطاهای وب سایت می‌باشد. ماجرای عجیبی نیست، اگر شما با خطای Not Found Error مواجه باشید، مادامیکه ظاهراً همه چیز سر جایش است. گاها خود موتور جستجوی گوگل در مسیر فعالیت خود اشتباهاتی دارد. اشتباهاتی که در نمایش Not Found Error خودش را نشان خواهد داد. در این صورت Refresh کردن اطلاعات با فشردن دکمه ctrl+ F5همه چیز را حل خواهد کرد؛ اما اگر با فشردن این میانبرها، همچنان از صفحات ارور در سایت میزبانی می‌کنید، مادامیکه از عدم وجود خطاهای انسانی اطمینان دارید، احتمالاً دیگر باید بپذیرید که ارور ۴۰۴ حاصل‌شده، دلایل جدی‌تری دارد. پس باید دست به اقدامات حرفه‌ای‌تری بزنید.
  • گاهی دلیل بروز خطاهای وب سایت مانند Not Found Error بر اثر خرابی و یا نبود آدرس دقیق از یک صفحه خاص می‌باشد. در این حالت، مسیر جستجوی خود را به یک دایرکتوری بالاتر انتقال دهید. احتمالاً بتوانید به صفحه بالاتر از صفحه هدف خود دست پیدا کنید. آنگاه است که می‌توانید بررسی کنید که آیا صفحه مورد نظر شما اصولا وجود دارد یا نه؟ چرا که حالا شما در یک صفحه بالاتر از صفحه هدف در فضای سایت قرار گرفته‌اید.
  • گاهی اساس اطلاعات هویتی که از سایت مذکور در دست شما است، اشتباه می‌باشد. مثلاً ممکن است نام سایت را اشتباه وارد نکنید؛ بلکه نام سایت را به اشتباه در اختیار شما گذاشته‌اند. در چنین حالتی از آنجا که احتمالاً دلیل حضور خود را برای استفاده از سایت می‌دانید، می‌توانید از موتورهای جستجو گوگل برای یافتن سایت استفاده کنید. با سرچ موضوع در موتور جستجو احتمالاً با انواع سایت‌ها مواجه باشید. اندک جستجویی شما را به سایت هدف که ظاهراً با نامی اشتباه در اختیار شما قرار گرفته است، می‌رساند.
  • اگر با وجود بررسی تمام این راه‌حل‌ها هنوز هم درگیر صفحات ارور در وب سایت هستید، این احتمال را بدهید که صفحه مورد نظر شما در سایت مادر حذف شده و یا به آدرس جدیدی منتقل شده است. اگر خیلی اصرار به داشتن اطلاعات آن صفحه دارید، بهتر است با ادمین سایت هدف تماس گرفته و موضوع را با مدیران سایت در میان بگذارید. احتمالاً آنها بتوانند راه حلی برای شما داشته باشند.

روش رفع خطای ۴۰۴ در سمت وردپرس

ماهیت ارور ۴۰۴ اساسا متوجه کاربران اینترنتی است؛ اما گاهی نیز به دلیل بروز مشکلات در سمت سرور و حتی مدیریت سایت امکان رخداد چنین خطایی وجود دارد. لذا اگر در مقام مدیر سایت می‌خواهید به ترتیبی از کنار ارور ۴۰۴ عبور کنید. برخی ایده‌های مقدماتی می‌توانند راهگشای شما باشند مانند:

این خطا ممکن است در اثر جابجایی دامنه در جریان یک تصمیم مدیریتی برای وردپرس اتفاق بیفتد. در تمام مراحل انتقال دامنه لازم است تا مراتب به ‌روزرسانی آدرس‌ها را انجام داده باشیم.

در غیر این صورت، در دامنه جدید، تمام صفحات قبلی شما برای شما با نمایش ارور ۴۰۴ نشان داده خواهد شد.

page not found
page not found

در حین مدیریت سایت با وردپرس، بسیار پیش می‌آید که لازم است فضای وردپرس را با برخی افزونه‌ها همراه نمایید. این افزونه‌ها گاهی ممکن است که با برخی جریانات جاری در سایت تداخل ایجاد کنند. موضوعی که می‌تواند در نمایش صفحات ارور در وب سایت خودش را نشان دهد.

این اتفاق زمانی می‌افتد که شما تغییری در اساس کلی وردپرس نداشته‌اید، اما با خطاهای وب سایت مواجه هستید. بهتر است در چنین مواقعی با بررسی سوابق سایت، نگاهی عمیق بر تمام افزونه‌های اخیر وردپرس داشته باشید.

اگر به عمد و یا سهوا صفحه و یا شاید مطلبی را در فضای سایت پاک کنید، قطعاً در فضای وردپرس با ارور ۴۰۴ مواجه خواهید شد. رفع خطای ۴۰۴ در چنین مواقعی تنها با استفاده از افزونه‌هایی که توانایی انجام ری دایرکت دارند، صورت می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که برای رفع این مشکل نباید تمام صفحات درگیر با ارور ۴۰۴ را با کمک افزونه‌های تعریف‌شده در فضای صفحه اصلی سایت بازیابی کنید.

آنچه در این مقاله مطرح است، بیشتر متوجه درج نکاتی از کلیات ارور ۴۰۴ می‌باشد. برای آنکه توانسته باشیم نگاه شما را در مواجهه با چنین خطاهای وب سایت عینی‌تر و اقدامات شما را منطقی‌تر کرده باشیم.

به هر حال، گاها حل مشکل صفحات ارور در وب سایت نیاز به کار جدی همراه با مطالعه کاملتری از فضای اینترنت می‌باشد. اقدامی که یقیناً متوجه توانمندی‌های افراد متخصص در انواع فضاهای کاری با اینترنت از کار با سایت ساز آنلاین تا مدیریت سایت است، اما قرار نیست با هر رخداد ارور ۴۰۴، ناامید از کسب اطلاعات مورد نظر فضای سایت مذکور را ترک کنیم.

داشتن یک دیدگاه کلی با در نظر داشتن راه‌حل‌هایی دم دستی در بسیاری از موارد حتی جواب‌های مثبت و معقولی خواهد داشت. پس دانستن این راه‌حل‌های دم دستی را جدی بگیرید.

در این بین، قطعا خواندن مطالب مقاله سایت حرفه ای می‌تواند برای شما سودمند باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!