گرافیک

اصول استفاده از قالب ‌های مینیمال در طراحی وب سایت

قالب ‌های مینیمال در طراحی وب سایت یکی از بادوام‌ترین و بهترین پوسته‌ها (قالب) با توجه به شفافیت در محتواسازی و ظرافت‌ در طراحی سایت شناخته شده‌اند. استفاده از قالب ‌های مینیمال در طراحی وب سایت از سال 1900 توسط Lucian Bernhard آغاز شده است و پس از آن نیز ایجاد وب سایت و به طور کلی طراحی مینیمال به یک علم تبدیل شد.

امروزه گرایش به مینیمالیسم در سبک طراحی سایت، تغییرات گسترده‌ای را ایجاد نموده است. در راستای این مقاله، اصول و نکات مورد نیاز برای استفاده از قالب های مینیمال در طراحی وب سایت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

چطور از قالب های مینیمال در طراحی سایتمان استفاده کنیم؟

سادگی در طراحی سایت

ایجاد وب سایت با اصول مینیمالیسم به صورت کاملا ساده و به دور از زرق و برق، در عین حال بسیار چشم‌گیر و گیرا از لحاظ بصری انجام می‌گردد. استفاده از عکس‌ها با کیفیت بالا و یا عکس‌های متحرک و زنده در میان صفحات ساده و مینیمال (Minimal) بسیار جذاب و گیرا خواهد بود.

توجه به فضای منفی/سفید در طراحی وب

فضای منفی و یا فضای سفید به قسمت‌های طراحی نشده در سایت گفته می‌شود. قالب ‌های مینیمال در طراحی وب سایت معمولا فضای منفی را با رنگ‌های سیاه، خاکستری و سفید پر می‌نمایند؛

در نتیجه، توجه به فضای باقی مانده و یا فضای خالی پس از طراحی سایت در این سبک طراحی اهمیت بسیار بالایی خواهد داشت.

به صورت کلی پس از طراحی سایت به شکل مینیمال در صورتی که نکات و اصول این سبک را به درستی رعایت نمایید، دیگر نیازی به اضافه و کم نمودن هیچ کدام از مطالب خود را نخواهید داشت.

در واقع، طراحی مینیمال شیوه ای از ساخت حرفه ای سایت به شمار می‌رود که بدون اضافه و کم نمودن مطالب و حتی بدون نیاز به ایجاد تغییرات در گرافیک ایجاد شده کامل و بدون نقص می‌باشد.

طراحی و خلاقیت در تایپوگرافی سایت

برای ایجاد وب سایت مینیمال از رنگ‌ های جسورانه، فونت ‌های خاص و بدون دندانه استفاده نمایید. همان‌طور که اشاره شد، ایجاد وب سایت مینیمال بر پایه جلب توجه مخاطب از لحاظ بصری می‌باشد؛ لذا توجه به نوع فونت و نحوه طراحی آن برای تاثیرگذاری در ذهن بیننده اهمیت بالایی خواهد داشت.

تضاد در طراحی سایت

برای ایجاد تضاد بصری سایز فونت را کوچک و بزرگ نمایید و یا رنگ ‌های تیره و روشن را در کنار هم استفاده نمایید. برای مثال می‌توانید پس ‌زمینه عکس خود را زرد انتخاب نمایید (رنگ زرد در طراحی مینیمال پر کاربرد می‌باشد) و با فونت درشت با رنگ سیاه روی آن مطالب خود را درج نمایید.

تقارن در طراحی سایت

در حال حاضر، برای ایجاد وب سایت مینیمال از قالب ‌ها و طراحی ‌های متقارن استفاده می‌شود. کارشناسان و طراحان وب پیش ‌بینی می‌نمایند که در آینده نزدیک عدم توجه به تقارن در این سبک از طراحی وب سایت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتخاب قالب ‌های مینیمال در طراحی وب سایت چه تاثیری دارند؟

قالب‌های مینیمال (Minimal) در طراحی وب سایت می‌توانند تأثیرات متعددی داشته باشند، از جمله:

  1. تمرکز بیشتر بر محتوا: استفاده از طراحی مینیمال کمک می‌کند تا توجه کاربر به محتوای اصلی وب‌سایت جلب شود، بدون آنکه توسط عناصر زائد یا اضافی منحرف شود.
  2. بارگذاری سریعتر: قالب‌های مینیمال معمولاً از عناصر گرافیکی کمتری استفاده می‌کنند که به افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت کمک می‌کند.
  3. قابلیت استفاده آسان: طراحی‌های مینیمال معمولاً از ناوبری ساده و واضحی برخوردار هستند که کاربران را در استفاده از وب‌سایت یاری می‌دهد.
  4. تجربه کاربری بهتر (UX): سادگی و شفافیت در طراحی می‌تواند به کاربران اجازه دهد تا به راحتی هدف‌های خود را دنبال کنند، چه این هدف خرید یک محصول، یافتن اطلاعات یا انجام یک فعالیت خاص باشد.
  5. تکیه بر رنگ و تایپوگرافی: به دلیل کمبود عناصر گرافیکی، در طراحی مینیمال معمولاً از رنگ‌ها و فونت‌های بسیار موثر استفاده می‌شود تا هویت برند و پیام‌ها را منتقل کند.
  6. اصول طراحی: استفاده از قالب‌های مینیمال معمولاً به اصول اساسی طراحی مانند تعادل، هماهنگی و فضا پرداخته و آنها را به خوبی اجرا می‌کند.
  7. سئو بهتر: بارگذاری سریعتر و بهینه‌سازی بهتر محتوا می‌تواند در بهبود رتبه‌بندی موتورهای جستجو نقش مثبتی داشته باشد.
  8. پاسخگویی: قالب‌های مینیمال معمولاً به راحتی به صفحات نمایش مختلف از جمله تلفن‌های همراه پاسخگو (ریسپانسیو) هستند.
  9. مدیریت آسانتر: با توجه به سادگی عناصر، مدیریت و به‌روزرسانی وب‌سایت‌هایی که طراحی مینیمال دارند، معمولاً آسان‌تر است.
  10. هزینه‌های کمتر: عدم نیاز به عناصر گرافیکی پیچیده یا افکت‌های زیاد می‌تواند هزینه‌های طراحی و توسعه را کاهش دهد.

به طور کلی، قالب‌های مینیمال در طراحی وب‌سایت می‌توانند به ارتقاء تجربه کاربری، افزایش سرعت بارگذاری و بهبود قابلیت‌های سئو کمک کنند.

ساخت سایت مینیمال با استفاده از سایت ساز آنلاین رایو

شرکت دانش بنیان فراداده با طراحی سایت ساز آنلاین رایو برای ساخت سایت با حوزه‌ های کاری متفاوت، راه حلی نوین ارائه نموده است. این مجموعه با طراحی قالب ‌های متنوع نیازهای اکثر کاربران خود را مورد توجه قرار داده است. قالب ‌های مینیمال در طراحی وب سایت نیز از جمله چشم ‌اندازهای این استارتاپ موفق به‌شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 4 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!