نکات آموزشی

هر آنچه درباره دریافت نماد اعتماد الکترونیک باید بدانید!

مدت طولانی نیست که سایت‌های اینترنتی به یکی از اصلی‌ترین نیازهای کسب‌وکار تبدیل شده‌اند و هر روز تعداد آن‌ها رو به رشد است. این روزها غالب کسب‌وکارها برای موفقیت خود نیاز دارند تا در فضای مجازی حضور داشته و خدمات و محصولات خود را از طریق وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و … به مخاطبان خود عرضه کرده و سعی ‌می‌کنند تا سهمی در بازار برای خود ایجاد نمایند. در این بین، تعدد سایت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی باعث شده است تا کاربران در انتخاب سردرگم بمانند. علاوه بر این، برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از شرایط مناسب پیش آمده برای کسب‌وکارهای اینترنتی، با کلاه‌برداری اینترنتی و فروش محصولات بی‌کیفیت و یا دریافت وجه از مشتری و عدم تحویل کالا، از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند! با پیش آمدن موضوع کلاهبرداری اینترنتی، لزوم تدوین روندی برای راستی‌آزمایی و یا استانداردی برای کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از پیش حس می‌شد.

اینماد (E-namad) و یا همان نماد اعتماد الکترونیکی، راه حلی بود که برای این موضوع بکار گرفته شد. در واقع، اینماد مجوز و تاییدیه است که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای کسب‌وکار اینترنتی صادر می‌شود تا علاوه بر ایجاد اعتماد برای کاربران و خریداران سایت، امکان نظارت و راستی‌آزمایی نیز فراهم باشد. برای آشنایی بیشتر با نماد اعتماد الکترونیک و ضرروت داشتن ای نماد برای سایت با ما همراه باشید!

اینماد چیست؟

نماد اعتماد الکترونیک مجوزی است که از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود. دریافت نماد اعتماد الکترونیک توسط یک سایت، نشان‌‌دهنده این موضوع است که آن شرکت و یا کسب‌وکار توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت راستی‌آزمایی شده و در صورت بروز مشکل، می‌توان از این مرجع، اقدامات لازم را انجام داد. از آن‌جایی که از شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که موفق به دریافت نماد اعتماد الکترونیک شده‌اند، مدارک شناسایی اخذ می‌شود، کاربر می‌تواند با اطمینان بیشتری از این شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی خرید کند.

آیا دریافت نماد اعتماد الکترونیک بر فروش سایت تاثیر دارد؟

قدری پاسخ دادن به این سوال دشوار است. عوامل متعددی بر میزان فروش یک سایت و یا فروشگاه اینترنتی تاثیر دارند. شاید بتوان مهم‌ترین عامل در افزایش درآمد از طریق فروش اینترنتی را رضایت و اعتماد مشتریان دانست. تمامی اقداماتی که سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی انجام می‌دهند، برای دستیابی به این دو عامل اساسی یعنی «رضایت» و «اعتماد» است. شاید بتوان مهم‌ترین ضرورت داشتن ای نماد برای سایت را ایجاد اعتماد برای مشتریان دانست.

با توجه به اینکه در فضای مجازی، شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری وجود دارد، بهتر است برای جذب مشتری و کاربر بیشتر، اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیک کنید. این نماد باعث افزایش اعتماد به سایت شما می‌شود. همچنین، خوب است بدانید با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی که انجام شده است، عمده خریداران و کاربران به دنبال سایت‌هایی هستند که نماد اعتماد الکترونیک دارند. به بیان دیگر، در صورت داشتن نماد اعتماد الکترونیک، امکان دریافت سفارش و مشتری بیشتر و به دنبال آن درآمد بیشتر، برای شما فراهم خواهد شد.

دریافت نماد اعتماد الکترونیک، اجباری است یا اختیاری؟

دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای سایت‌ها، اجباری نیست و هر کسب‌وکاری می‌تواند بدون داشتن این نماد هم به حیات خود ادامه دهد؛ مهم این است که این حیات با درآمد همراه خواهد بود یا خیر! شما می‌توانید به راحتی وب‌سایت خود را راه‌اندازی کرده و همچنین، درگاه خدمات بانکی برای آن‌ ایجاد کنید. نماد اعتماد الکترونیک، صرفا یک اعتماد برای کاربران و مشتریان است تا به آن‌ها این اطمینان را بدهد که در صورت بروز مشکل، امکان پیگیری و رصد سایت متخلف وجود دارد.

آیا همه سایت‌ها به اینماد احتیاج دارند؟

ضرورت داشتن ای نماد برای سایت فروشگاهی بنا‌به دلایلی که گفته شد، کاملا مشخص است. به طور خلاصه می‌توان گفت، هر سایتی که می‌خواهد خدمات الکترونیکی ارائه بدهد و یا محصولی را بفروشد، خواه محصول فیزیکی باشد و یا الکترونیکی (همچون رمز کاربری آنتی‌ویروس!)، نیاز است تا برای اعتمادسازی و جلب مشتری بیشتر نسبت به دریافت اینماد اقدام کند.

همانطور که گفته شد، عمدتا پس از راه اندازی فروشگاه آنلاین محصولات نیاز است تا نسبت به دریافت نماد اعتماد الکترونیک اقدام شود. به بیان دیگر، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در دسته B2C (Business-to-Consumer) نیاز است تا اینماد را کسب کنند. معمولا به این شکل است که شرکت‌هایی که خدمات علمی، پژوهشی، سرگرمی و هر نوع خدماتی غیر از خدمات فروش را ارائه می‌دهند، نیازی به دریافت نماد اعتماد الکترونیک ندارند.

انواع ای نماد را بشناسیم!

اگر جزو آن دسته از کسب‌وکارها هستید که پس از ساخت سایت، ضرورت داشتن ای نماد برای سایت را حس کرده‌اید، نیاز است تا با انواع اینمادها آشنا باشید. بسته به نوع کسب‌وکار و نیز مدت زمان فعالیت سایت، ممکن است اینماد متفاوتی برای شما صادر شود. به صورت کلی، اینمادها را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:

  • اینماد بی‌ستاره: این نوع اینماد بیشتر برای کسب‌وکارها و سایت‌های نوپا استفاده می‌شود. اعتبار اینماد بی‌ستاره نسبت به دیگر نشان‌ها پایین‌تر است.
  • اینماد تک‌‌ستاره: این نوع نماد اعتماد، رایج‌ترین و محبوب‌ترین نوه اینماد بین مالکان سایت‌هایی است که ضرورت داشتن اینماد برای سایت را درک کرده‌اند. عمده وب‌سایت‌ها از این نوع نماد اعتماد برای سایت خود استفاده می‌کنند.
  • اینماد دوستاره: این نوع اینماد معتبرترین نوع نماد است. برای دریافت اینماد دوستاره نیاز است تا پیش‌شرط‌هایی را رعایت کنید. برای نمونه، پیش از دریافت این نوع اینماد، نیاز است تا برای سایت خود، گواهینامه معتبر SSL غیر رایگان دریافت کنید.

بسته به روند ساخت سایت همچنین، میزان هزینه‌ای که می‌خواهید انجام بدهید، می‌توانید یکی از سه نوع اینماد فوق را انتخاب کرده و برای سایت خود استفاده کنید.

داشتن نماد اعتماد الکترونیک چه مزیت‌هایی دارد؟

ضرورت داشتن ای نماد برای سایت بر کسی پوشیده نیست؛ اما در کنار تمام این ضرورت‌ها، مزایایی نیز نهفته است. شاید بتوان اصلی‌ترین مزایای دریافت نماد اعتماد الکترونیک را، افزایش اعتماد کاربران و مراجعه‌کنندگان به سایت دانست. بدون شک، کاربران ترجیح می‌دهند از سایتی خدمات و کالا دریافت کنند که امکان رهگیری و پیگیری مشکل پس از خرید وجود داشته باشد. همچنین، دریافت نماد اعتماد الکترونیک نشان از قانونی بودن فعالیت سایت است که این موضوع باعث افزایش اطمینان کاربران می‌شود. از دیگر مزایای داشتن نماد اعتماد الکترونیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش فروش و سرویس‌دهی به مشتریان از طریق افزایش اعتماد کاربران
  • امکان دریافت درگاه بانکی معتبر از بانک‌های اصلی کشور
  • اعتباربخشی به وب‌سایت و افزایش تعداد بازدیدکنندگان
  • افزایش میزان امنیت خرید برای کاربران و در نتیجه‌ی آن، افزایش رضایت مشتری از خدمات شما
  • امکان بستن قرارداد با شرکت‌های معتبر برای گسترش بازارکار و همکاری‌های بیشتر
  • امکان حفظ حریم شخصی کاربران

برای دریافت نماد اعتماد الکتروینک به چه اطلاعاتی نیاز است؟

برای دریافت نماد اعتماد الکترونیک به دو شکل می‌توان درخواست داد. در نوع اول، متقاضی به عنوان شخص حقیقی درخواست دریافت اینماد می‌کند. در این روش، تنها نیاز است تا اطلاعات اولیه خود شامل نام و نام‌خانوادگی دیگر اطلاعات سجلی خود را وارد کند.

اما نوع دیگر درخواست برای دریافت این نماد به صورت شخص حقوقی است. برای دریافت اینماد به عنوان شخص حقوقی نیاز است تا در مراحل ثبت نام اولیه اطلاعات زیر را وارد کنید:

  • اطلاعات اولیه شرکت شامل هدف از تاسیس، نوع خدمات و کالا و …
  • اساسنامه مورد تایید و تصویب هیئت مدیره
  • معرفی اعضای هیئت مدیره

پس از انجام ثبت‌نام اولیه، نیاز است تا اطلاعات دقیق‌تری را برای دریافت اینماد وارد کنید. این اطلاعات شامل موارد زیر هستند:

  • اطلاعات مربوط به وب‌سایت
  • نام دامنه
  • نام کسب‌وکار اینترنتی
  • وضعیت ملکی
  • آدرس پست الکترونیکی شرکت و یا سایت

در کنار تمامی این‌ها، سایت نماد اعتماد الکترونیک از شما مدارکی را برای ثبت درخواستتان می‌خواهد. نیاز است تا متقاضی به فرمت خاصی که سایت اینماد تعریف کرده است، اطلاعات لازم را وارد کند. برای اطلاع بیشتر از این مدارک، می‌توانید به سایت اینماد مراجعه کنید.

آیا برای دریافت اینماد حتما باید شرکت داشت؟

این نشان برای کسب‌وکارهایی است که در دسته خدماتی و فروشگاهی قرار داشته و خدمات الکترونیک ارائه می‌دهند. بنابراین، برای دریافت اینماد نیاز است تا شرکت ثبت شده باشد.

چگونه می‌توان اینماد را دریافت کرد؟

تنها منبع رسمی که می‌توانید از طریق آن برای دریافت اینماد درخواست بدهید، سایت enamad.ir است. در طول روند دریافت اینماد نیازی به مراجعه حضوری به سازمان صنعت، معدن و تجارت نیست. بلکه تمامی مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود. همچنین، شماره تماس‌هایی در سایت اینماد قرار گرفته است تا در صورت نیاز با کارشناسان تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنید. اگر به صورت کلی بخواهیم به روند ثبت‌نام در سایت اینماد اشاره کنیم، این مراحل عبارتند از:

  • با استفاده از نام فروشگاه و ایمیل آن، در سایت ثبت‌نام کنید؛
  • گزینه درخواست اینماد را کلیک کنید؛
  • اطلاعات لازم را تکمیل کنید؛
  • مدارک مورد نیاز را برای سازمان ارسال کنید؛
  • در صورت تایید و یا رد مدارک شما، طی پیامی این موضوع به اطلاع شما خواهد رسید؛
  • اینماد در اختیار شماست تا آن را در سایت قرار دهید!

اعتماد حرف اول را می‌زند!

تفاوت نمی‌کند که برای طراحی سایت خود از سایت ساز آنلاین استفاده کرده‌اید و یا سایت را از ابتدا کدنویسی کرده‌اید، جلب اعتماد مشتری امری بسیار مهم و ضروری است! داشتن اینماد می‌تواند کمک بزرگی به شما در زمینه اعتمادسازی بین شما و مشتریان کند. بنابراین، پیشنهاد می‌دهیم، اگر مالک کسب‌وکار اینترنتی هستید، همین الان برای دریافت اینماد اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده − ده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!