نکات آموزشی

10 مورد از بهترین روش های تست سرعت سایت

این روزها عمده شرکت‌ها و کسب‌وکارها برای موفقیت در تجارت خود، به سمت فضای مجازی کشیده می‌شوند. چرا که می‌دانند اکثر مشتریان و خریداران خود را می‌توانند از طریق فضای مجازی جذب کنند. در کنار عواملی همچون استفاده از سایت ساز آنلاین حرفه‌ای، توجه به ترندهای طراحی سایت در سال 2019 که باعث موفقیت یک سایت می‌شود، می‌توان گفت که عوامل بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که شاید کمتر کسی به آن‌ها توجه داشته باشد.

این عوامل بیشتر بر ضمیر ناخودآگاه کاربر سایت شما تاثیر می‌گذارند. برای نمونه هر آن‌چه که شما برای بهبود سئو سایت خود انجام دهید، توسط کاربر دیده نخواهد شد ولی نتیجه عملکرد وب‌سایت شما نشان‌دهنده این مهم خواهد بود.

در کنار تمام عوامل تاثیرگذار بر موفقیت یک وب‌سایت، شاید بتوان یک عامل را بسیار مهم تلقی کرد؛ در حالی که کمتر توسط طراحان و‌ب‌سایت جدی گرفته می‌شود؛ سرعت! همه ما خاطرات تلخی از اینترنت Dial-up داریم ولی گویا برخی سایت‌ها تصمیم دارند خاطرات عصر اینترنت لاکپشتی را برای ما زنده کنند!

سرعت لود یک سایت می‌تواند یکی از تاثیرگذارترین دلایل برای مراجعه به یک سایت باشد. سرعت خوب در کنار طراحی زیبا و کارآمد وب‌سایت می‌تواند آمار بازدیدکنندگان را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد. در ادامه این مقاله، نحوه اندازه گیری سرعت لود سایت و نیز روش های تست سرعت سایت را با هم مرور خواهیم کرد.

روش های تست سرعت سایت

شاید با قانون یک ثانیه تاخیر آشنایی داشته باشید؛ براساس این قانون، 1 ثانیه تاخیر می‌تواند 7% از فروش شما، 11% از بازدید و 16% از رضایت مشتری های شما را کم کند. شاید این قانون به تنهایی بتواند اهمیت اندازه گیری سرعت لود سایت را برای شما مشخص کند! باید بدانید که سایت‌ها و ابزارهای آنلاین متعددی وجود دارند که اقدام به بررسی سرعت سایت می‌کنند.

فاکتورهای تاثیرگذار بر سرعت سایت

ابزارهای آنلاین، المان‌های متعددی را برای روش های تست سرعت سایت بررسی می‌کنند. برای نمونه:

  • آنالیز هدر سایت به عنوان یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های تاثیرگذار در لود صفحات؛
  • بررسی  CDNهایی که سایت از آن‌ها استفاده می‌کند؛
  • سرعت بارگزاری سایت در کشورهای مختلف؛
  • بررسی کدهای جاوا اسکریپت و CSS و در صورت مشخص شدن ایراد، ارائه راه حل رفع مشکل؛
  • بررسی امکان فشرده سازی اسکریپ ها؛
  • بررسی عواملی که کمتر مورد توجه است و می‎‎‌‌تواند سرعت سایت را افزایش دهد؛
  • بررسی تصاویر موجود در سایت در صورتی که بهینه نیستند؛
  • آنالیز کردن تعداد درخواست‌های لازم برای لود سایت؛
  • بررسی میزان حجم کلی صفحه اصلی سایت به عنوان مهم‌ترین لندینگ پیج؛
  • بررسی سرعت سایت در مرورگر و دستگاه‌های مختلف و… .

ابزارهای اندازه گیری سرعت لود سایت کدامند؟

ابزارهای آنلاین با پیاده‌سازی روش هایی برای اندازه گیری سرعت لود سایت و آنالیز داده‌های خروجی، راه حل‌هایی را برای افزایش سرعت سایت شما ارائه خواهند کرد. در بین ابزارهای متعددی که هم‌اکنون فعال هستند، در زیر لیستی از محبوب‌ترین و برترین روش های تست سرعت سایت را فراهم کرده‌ایم. به این نکته توجه داشته باشید که بعضی از این وب سایت ها، برخی از خدمات خود را به صورت رایگان ارائه می‌کنند و برخی دیگر بخشی از خدمات خود را در ازای پرداخت هزینه اشتراک در اختیار شما قرار خواهند داد.

1- Gtmetrics

یکی از محبوب‌ترین روش های تست سرعت سایت بدون شک وب سایت Gtmetrics است. این ابزار، با بررسی المان‌های متعدد، راه حل‌های مناسبی نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین، Gtmetrics با دارا بودن قابلیت مقایسه دو وب سایت، به یک ابزار آنالیز محبوب بدل شده است؛ چرا که کاربران می‌توانند وب سایت خود را با رقبا مقایسه کرده و ایرادات خود را بیابند.

برخی از خدمات Gtmetrics را با پردات هزینه می‌توانید در اختیار داشته باشید که چندان این موضوع دور از انتظار نیست. به هرحال، مهندسان کامپیوتر باید هزینه زندگی خود را تامین کنند!

2- Google PageSpeed Insights

اگر از تحریم‌های وقت و بی‌وقتی که گوگل برای ایران درنظر می‌گیرد، بگذریم، باید گفت که Google PageSpeed Insights  یکی از برترین روش های تست سرعت سایت است. این ابزار با در نظر گرفتن المان‌های متعدد، وب سایت شما را کاملا بررسی می‌کند و نمره‌ای از 1 تا 100 برای سایت در نظر می‌گیرد. لازم به ذکر است اگر نمره دریافتی شما از Google PageSpeed Insights بیش از 80 بود، جای امیدواری است که سایت خوبی دارید!

همچنین، Google PageSpeed Insight  تحلیل و بررسی‌های به خصوصی را برای کاربران گوشی‌های موبایل انجام می‌دهد. این روزها تعداد کاربرانی که با استفاده از گوشی‌های تلفن همراه به جستجو در اینترنت می‌پردازند، بسیار رو به فزونی است؛ بنابراین، توجه به این نکات برای مالکان وب‌سایت‌ها بدون شک خالی از لطف نیست. هر چند، برای استفاده از Google PageSpeed Insights باید فیلترشکن خود را فعال کنید!

 3- Pingdom Tools

بگذارید خیالتان را از همین‌جا راحت کنیم، برای استفاده از این ابزار هم باید فیلترشکن خود را روشن کنید! این ابزار و آنالیزی که انجام می‌دهد، شباهت بسیار زیادی به Gtmetrics دارد. آنالیزی جامع و کامل که علاوه بر اندازه گیری سرعت لود سایت ، با ارائه راه‌حل‌هایی کاربردی که به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل، سرعت لود سایت خود را بهبود ببخشید.

4- Yellow Lab Tools

هنوز فیلترشکن خود را که خاموش نکرده‌اید!؟ خب می‌توانید خاموش کنید، Yellow Lab Tools با ایرانی‌ها صمیمی است! وب سایت Yellow Lab Tools عملکرد سایت شما را نشان می‎‌دهد، اولویت‌بندی می‌کند و اطلاعات متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد. به طور کلی، همه‌ی آن چیزی که از طریق Yellow Lab Tools عایدتان خواهد شد شامل موارد زیر است:

  • اخذ نمره A تا F براساس عملکرد سایت؛
  • مشکلات اساسی که فایل‌های سی اس اس و جاوا اسکریپت دارند و بر کندی سایت تاثیر گذاشته‌اند؛
  • حجم کلی صفحه اصلی وب سایت؛
  • اعطای رتبه به هر یک از المان‌های بررسی‌شده؛
  • تعداد کوئری‌های ثبت‌شده برای لود یک سایت.

Yellow Lab Tools ظاهر زیبا و کاربرپسندی دارد و بدون پیچیدگی، مشکلات سرعت سایت شما را بیان می‌کند. اگر به دنبال گزینه‌ای فیلتر نشده و جامع می‌گردید، Yellow Lab Tools می‌تواند گزینه خوبی باشد.

5- WebPageTest

یکی دیگر از گزینه‌های مشابه Gtmetrics بدون شک سایت WebPageTest است. همانند ابزار پیشین، WebPageTest نیز نمره‌ای از A تا F برای المان‌های متعدد سایت شما درنظر خواهد گرفت. مواردی که توسط این ابزار مورد بررسی قرار می‌گیرندT عبارتند از:

  • تست‌های TTFBA (Time To First Byte)
  • بررسی بهینه و فشرده بودن کدها
  • نحوه عملکرد سایت شما در گوشی‌های تلفن همراه
  • بررسی ویدئوهای سایت شما و سرعت لود آن‌ها
  • تست بارگذاری سایت شما در کشورهای مختلف برای مقایسه سرعت لود سایت

همچنین، این ابزار امکان مقایسه بین دو سایت را برای شما فراهم می‌کند. “امکان مقایسه” یکی از مهم‌ترین مواردی است که وب‌سایت‌هایی که در دور رقابت با دیگران قرار دارند نیازمندند تا از این قابلیت استفاده کرده و نتایج آن را جهت بهبود عملکرد سایت خود به کار گیرند.

6- dotcom-monitor

این ابزار قابلیت ویژه‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از ابزارdotcom-monitor، سایت شما از نقاط مختلف جغرافیایی لود شده و از لحاظ سرعت لود و دیگر المان‌های مهم در ساخت سایت بررسی می‌شود.

به این موضوع توجه داشته باشید که سایت‌هایی که می‌خواهند در گستره جهانی فعالیت کنند، نیاز است تا سرعت لود سایت خود را در نقاط مختلف دنیا بدانند و نیز در صورت بروز مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنند. از این رو، ابزار آنلاین dotcom-monitor می‌تواند گزینه مناسبی برای این دسته از سایت‌ها باشد.

7- DevTools

DevTools یکی از ابزارهای آنلاین بررسی سرعت لود سایت است که توسط مرورگر گوگل کروم برای بررسی سایت‌ها استفاده می‌شود. با این تعریف نیاز نیست بگوییم که پدر بزرگوار DevTools همان گوگل معروف خودمان است!

این ابزار به ظاهر ساده، دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای است که می‌تواند آنالیز دقیقی از یک وب‌سایت در اختیار شما قرار دهد. با استفاده از DevTools می‌توانید اطلاعات قسمت‌های مختلف وب‌سایت خود را در اختیار داشته باشید. هر چند فراموش نکنید که باید فیلترشکن خود را روشن کنید!

8- ‏Yslow

این ابزار آنالیز سرعت آنلاین، متعلق به شرکت یاهو می‌باشد. برای استفاده از این ابزار که به صورت پروژه متن باز ارائه شده است، نیاز است تا افزونه‌های خاصی را نصب کنید. ابزار Yslow در سه مرحله آنالیز سایت را انجام می‌دهد و اطلاعات مفیدی درباره سرعت لود تصاویر، اسکریپت‌ها، بهینه بودن کدها و… در اختیار شما قرار می‌دهد.

9- Perftool

از روش های تست سرعت سایت می‌توان به ابزار Perftool اشاره کرد که استفاده از آن نیازمند دانش خاصی است که بیشتر برای کاربران حرفه‌ای و دولوپرها کاربرد دارد. این ابزار به صورت پروژه متن باز در گیت‌هاب موجود است. با استفاده از این ابزار، بیش از 200 آیتم مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین، نیازی نیست تا صفحات را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید؛ چرا که این ابزار گزارش جامع و کاملی را از نحوه عملکرد کامل وب‌سایت در اختیار شما قرار می‌دهد.

10- Google Chrome

تعجب نکنید، اجازه دهید توضیح دهیم! هنگامی را تصور کنید که زمان بسیار تنگ است(!) و یا نام دیگر ابزارها را در ذهن ندارید و بر فرض حوصله جستجو در گوگل را هم ندارید و یا هزاران اما و اگر دیگر و از بد ماجرا به یک سرعت سنج آنلاین هم نیاز پیدا می‌کنید! اینجاست که گوگل سخاوتمند و فیلترکن (!) برای اندازه گیری سرعت لود سایت مورد نظر، به یاریتان خواهد آمد!

افزونه‌های زیر به راحتی در مرورگر Google Chrome نصب خواهند شد و عمل تست و ارزیابی سرعت را به راحتی انجام می‌دهند:

  •  Performance-Analyser
  •  LoadFocus Load Testing
  • app.telemetry Page Speed Monitor
  • Page Load Time

سریع و چالاک، محبوب و مقبول!

روش های تست سرعت سایت متعددی در این مقاله معرفی شد. حال، گوی و میدان در دستان شماست تا با اندازه‌ گیری سرعت لود سایت خود، ایرادات را برطرف کرده و علاوه بر پیروزی در میدان رقابت با رقبا، طعم شیرین موفقیت را هم بچشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!