ساخت وب

صفر تا صد طراحی سایت دانشگاهی!

طراحی سایت دانشگاهی از پیچیده‌ترین انواع طراحی سایت است. سایت‌های دانشگاهی نیازها و مخاطبین مختلفی دارند و ارائه خدمات مناسب به همگی آن‌ها می‌تواند موضوع چالش برانگیزی باشد. مخاطبین این سایت‌ها دانشجوها، کارکنان، اساتید و کسانی که می‌خواهند این دانشگاه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنند، هستند. بنابراین، سایت دانشگاهی باید به گونه‌ای طراحی شود تا نیازهای همه این افراد، با سلیقه‌های مختلف را برآورده سازد. شرکت‌های سایت ساز با در نظر گرفتن موارد مختلف اقدام به ساخت پرتال دانشگاه می‌کنند. هر سایتی با توجه به کاربرد، از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و با استفاده از سایت ساز آنلاین می‌توان یک سایت دانشگاهی خوب و با کیفیت داشت.

انواع طراحی سایت

سایت‌های دانشگاهی به شیوه‌های مختلفی طراحی می‌گردند و هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای دانشگاه مورد نظر، مفید باشد. براساس رویکرد دانشگاه مورد نظر می‌توان از هر کدام از گروه‌های زیر برای طراحی سایت استفاده کرد:

  • طراحی سایت دانشگاهی براساس محتوا

در این نوع از طراحی سایت دانشگاهی قسمت‌های مختلف براساس استانداردهای محتوایی از جمله موارد آموزشی، خدمات و… طراحی می‌شود که هر کدام زیر مجموعه‌های خود را دارند و بخش‌های مختلف را در خود جای می‌دهند.

  • طراحی سایت دانشگاهی براساس مخاطبان

همان‌طور که گفته شد سایت‌های دانشگاهی مخاطبان مختلفی دارند که باید به نیازهای همگی آن‌ها پاسخ داده شود. طراحی نامناسب می‌تواند باعث سردرگمی مخاطبان و عدم رضایت آن‌ها در خدمات ارائه‌شده توسط وب سایت دانشگاه شود. بنابراین، یکی از راه‌حل‌های مفید این است که سایت بر اساس مخاطبان طراحی شود. در این روش درگاه‌های مختلفی برای ورود هر کدام از دسته‌بندی مخاطبان سایت دانشگاه از جمله اساتید، دانشجویان، کارکنان و… ایجاد می‌شود که به وسیله آن هر کدام به قسمت مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند.

  • طراحی سایت دانشگاهی براساس خدمات

گاهی اوقات خدمات ارائه‌شده توسط سایت‌های دانشگاهی به قدری محدود است که کاربران تنها برای انتخاب‌واحد به آن مراجعه می‌کنند. در طراحی سایت دانشگاهی از خدمات مختلف و جذاب برای مخاطبان استفاده می‌شود و اساتید و دانشجویان و کارکنان و… می‌توانند برخی از امور دانشگاهی خود را از این طریق پیگیری کنند.

اهمیت سایت دانشگاه در انتخاب دانشجویان آینده یک دانشگاه

بیشتر افراد هنگام انتخاب دانشگاه مورد نظر از سایت آن دانشگاه دیدن کرده و امکانات مختلف آن را ملاحظه می‌کنند. داشتن یک سایت شلخته و ناموزون خبر از یک دانشگاه فوق‌العاده ندارد. بنابراین، این را به خاطر داشته باشید که سایت دانشگاه ویترین شماست و باید به گونه‌ای طراحی گردد تا افراد را به سمت خود مشتاق کند.

بنابراین، اولین کاری که باید برای طراحی سایت دانشگاهی انجام داد، این است که مخاطبین آن را مشخص کنید. همان‌طور که گفته شد، مخاطبین می‌توانند شامل دانشجویان فعلی دانشگاه، دانشجویان آینده، والدین دانشجویان، کارمند و کارکنان، اساتید و… باشند. بعد از نوشتن کامل دسته‌بندی ها 3-4 دسته‌بندی را به ترتیب اولویت جدا کنید یا اگر می‌توانید مهم‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید و به دو پرسش زیر جواب دهید:

– نیازها و اهداف این افراد از مراجعه به سایت چیست؟

– اهداف شما برای برآورده ساختن نیاز آن‌ها چیست؟

اهداف هر کدام از این دسته‌بندی ها، محتوای خاصی است که باید در اختیار داشته باشند. به عنوان مثال ممکن است دانشجویان آینده دانشگاه، به دنبال تحقیق در مورد رشته‌های موجود در دانشگاه، دانشکده‌های مختلف، لیست برنامه‌ها، اطلاعات تماس و آدرس و… باشند.

ساخت سایت دانشگاه و توسعه محتوای آن

بعد از تعریف کردن گروه‌های کاربری مختلف، نوبت برنامه‌ریزی محتوای وب سایت است. هدف از تعیین گروه‌های مختلف ارائه محتوای مناسب به آن‌ها است، بنابراین، داشتن یک سایت پر زرق و برق و شیک، بدون داشتن محتوای مناسب فایده‌ای ندارد.

سازمان‌دهی واضح سایت دانشگاه

معمولا زمانی که از ساخت پرتال دانشگاه صحبت می‌شود، کلمه “ساختن” را استفاده می‌کنیم. طراحی سایت دانشگاهی مانند ساختن یک ساختمان است. باید نیازها و خواسته‌ها شناسایی شود، مواد و مصالح آماده گردد و در مرحله‌های بعد، ساختمان را از پی شروع به ساخت کرد و در آخر نمای زیبایی روی آن قرار داد. اصولی بودن ساخت سایت دانشگاهی باعث می‌شود که ساختمان سایت فرو نریزد.

عناصر تشکیل دهنده سایت دانشگاهی

مهم‌ترین عناصری می‌توان در ساخت پرتال دانشگاه قرار داد، موارد زیر هستند:

  • تاریخچه دانشگاه
  • وقایع تاریخی دانشگاه
  • مقاطع پذیرش دانشجو
  • رشته‌های دانشگاه
  • اهداف و برنامه‌های دانشگاه
  • افتخارات دانشگاه، تقدیرنامه، لوح‌ها و تندیس‌ها
  • انتقادها و پیشنهادها
  • پیام رئیس دانشگاه
  • ارتباط مستقیم با رئیس دانشگاه
  • معاونین دانشگاه
  • اساتید و اعضای هیات علمی
  • چارت سازمانی دانشگاه
  • معاونت پژوهش و فناوری
  • معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی
  • معاونت اداری و مالی
  • معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی
  • معرفی دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی
  • اداره امور خوابگاه‌ها
  • اداره امور نقل و انتقالات
  • اخبار دانشگاهی، مناسبت‌ها و رویدادها و انتصابات، همایش و کنفرانس
  • آیین‌نامه‌ها
  • تفاهم‌نامه‌ها
  • تابلوی اعلانات دانشگاه
  • گالری تصاویر و ویدیوها
  • پرسش و پاسخ، افکارسنجی یا نظرسنجی
  • فرم‌ها و فرایندها
  • تقویم آموزشی
  • اطلاعات تماس
  • لیست و سرفصل دروس رشته‌ها
  • سند چشم‌انداز
  • راهبردهاي كلان دانشگاه
  • قوانین و مقررات تخلفات اداری
  • وضعیت دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بين‌المللي
  • شاخص‌های آماری دانشگاه
  • معرفی هیات رئیسه
  • کارمندان دانشگاه
  • دانش آموختگان دانشگاه
  • معاونت عمرانی
  • معاونت توسعه مدیریت و منابع
  • معاونت فرهنگی و دانشجویی
  • معرفی پژوهشکده‌ها
  • معرفی پردیس‌های دانشگاهی
  • معرفی مراکز و ادارات دانشگاه
  • مرکز نشر آثار علمی دانشگاه
  • امور ترافیک دانشگاه
  • امور شهریه
  • شورای آموزشی دانشگاه
  • شورای دانشگاه
  • صندوق رفاه
  • اداره فناوری اطلاعات و ارتباط
  • اداره امور آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها
  • اداره تربیت بدنی
  • اداره روابط عمومی
  • اداره امور فرهنگی و فوق برنامه
  • اداره امور حقوقی و قراردادها
  • تشکل‌های دانشجویی
  • دبیرخانه هیات اجرایی اعضای هیات علمی
  • دبیرخانه هیات ممیزه
  • دفتر استعدادهای درخشان
  • دفتر برنامه‌ریزی درسی
  • دفتر ارتباط با صنعت
  • دفتر نظارت و ارزیابی
  • انجمن‌های علمی
  • مجلات و نشریات دانشگاه
  • نتایج رأی کمیسیون موارد خاص و شورای آموزشی دانشگاه
  • دایره مشمولین
  • کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی
  • آئین‌نامه‌ها و ضوابط آموزشی
  • مناقصه مزایده

اهمیت تعاملی یا ریسپانسیو بودن در طراحی سایت دانشگاهی

یکی از موضوعات مهم در طراحی سایت دانشگاهی این است که بدانیم مخاطبین ما با چه دستگاه‌هایی از وب سایت دیدن می‌کنند. برخی از آن‌ها ممکن است از رایانه‌های شخصی و برخی دیگر هم از لپ تاپ برای ورود به پرتال دانشگاه استفاده کنند؛ اما قطعا قسمت زیادی از مخاطبان دانشگاهی از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برای بازدید از سایت دانشگاه استفاده می‌کنند. بنابراین، ساخت پرتال دانشگاه باید به گونه‌ای صورت گرفته باشد که در همه این دستگاه‌ها بتوان از سایت به راحتی استفاده کرد (طراحی ریسپانسیو). موارد مختلف از جمله اندازه تصاویر، شکل قرارگیری متن و… باید متناسب با دستگاه‌های مختلف باشد. علاوه بر این، توجه به طراحی تعاملی باعث می‌شود که بر طبق الگوریتم‌های جدید گوگل، سایت شما رتبه‌بندی بهتری پیدا کند و در نتایج به دست آمده در موتورهای جستجوگر، جایگاه بالاتری داشته باشد.

قرار دادن فضای سفید در طراحی سایت دانشگاهی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به یک سایت مراجعه کرده باشید، اما هنگام استفاده از آن دچار مشکل شوید. برخی اوقات مشکلات به وجود آمده به خاطر سردرگمی گرافیکی است. برخی اوقات ساخت پرتال دانشگاه به صورتی انجام می‌شود که پر از رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و شلوغ است که کاربر را هنگام استفاده از سایت گیج کرده و چشم وی را خسته می‌کند. در این وب سایت‌ها حتی یک گوشه خالی هم وجود ندارد و همه جا با استفاده از عکس، طرح و متن‌های مختلف پر شده است. اجازه دهید که چشم مخاطبان در هنگام استفاده از سایت استراحت کند و فضای سفید و خالی در اختیار آن‌ها قرار دهید. به این صورت مخاطبان می‌توانند به راحتی به موارد مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

سازمان‌دهی بصری یک وب سایت دانشگاهی

هنگام ساخت پرتال دانشگاه باید این را در نظر بگیرید که قسمت‌های مختلف از نظر بصری هم سازمان‌دهی شده باشند. به این معنی که قسمت ورود به سایت یا ورود به پروفایل شخصی، به طور مشخص، با یک نوار ابزار معمولا در قسمت بالایی صفحه نخست سایت قرار دارد. صفحه‌های اصلی معمولا صفحات هدایتگری هستند که مخاطب را برای رسیدن به موضوع مورد نظر راهنمایی می‌کنند. در ساخت بخش‌های مختلف می‌توان از رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی استفاده کرد. اما همه این مجموعه باید در یک کلیت قرار گرفته باشند. یعنی برای استفاده از رنگ‌های مختلف یک پالت رنگی باید تعریف شده باشد و فقط از رنگ‌های موجود در آن برای سایت استفاده شود. معمولا طیف رنگ آبی برای یک سایت آموزشی به خصوص دانشگاهی می‌تواند مناسب باشد. لحن متن‌های قرار داده شده در سایت هم به همین صورت است، متن‌ها در جاهای مختلف سایت می‌توانند لحن‌های مختلفی داشته باشند ولی در کل باید مشخص شود که از زبان یک مجموعه گفته می‌شود.

داشتن ناوبری مناسب در سایت (Website Navigation)

همان‌طور که می‌دانید، ناوبری سایت شامل لینک‌هایی است که قسمت‌های مختلف سایت برای دسترسی کاربر را به یکدیگر متصل می‌کند. ناوبری مناسب آن است که مسیر دسترسی به محتوای مورد نظر، ساده باشد و به مقصد مورد نظر کاربر هم برسد، دقیقا مانند مسیرهایی که در جاده برای سفر انتخاب می‌کنیم. ما دوست داریم از بهترین مسیر به مقصد خود برسیم و ناوبری سایت دانشگاهی هم باید به همین صورت باشد. بهتر است ناوبری سایت دانشگاه تودرتو و براساس سلسله مراتب و محتوا صورت گیرد تا مسیر رسیدن به محتوای مورد نظر مشخص شود. وب سایت‌ها می‌توانند ناوبری را به روش‌های مختلفی مدیریت کنند. منوهای ناوبری را جدا کنید تا بازدید کنندگان بتوانند به راحتی آن‌ها را شناسایی کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 3 =

برای خرید رایو تماس بگیرید!
بستن