طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

طراح رابط کاربری کیست و چه وظایفی دارد؟

طراح رابط کاربری به عنوان “UI Designer” یا “User Interface Designer” شناخته می‌شود. طراح رابط کاربری یکی از افرادی است که در پروسه درست کردن سایت بسیار تاثیرگذار است و باید به تمامی اصول طراحی سایت حرفه ای مسلط باشد.

طراح رابط کاربری کیست؟

فردی که به عنوان طراح رابط کاربری در یک پروژه همکاری می‌کند، علاوه بر مهارت در طراحی سایت حرفه ای باید ویژگی‌های دیگری را نیز برای درست کردن سایت داشته باشد.

این ویژگی ها به طراح رابط کاربری کمک می‌کند تا علاوه بر انجام موفقیت‌آمیز پروسه ساخت وبسایت، در نهایت تجربه کاربری مثبتی را برای بازدیدکنندگان بر جای بگذارد.

وظایف اصلی یک طراح رابط کاربری چیست؟

1. طراحی رابط کاربری (UI Design)وب یا اپلیکیشن: طراحی و ایجاد ویژگی‌ها، اجزا و ظاهر رابط کاربری وب‌سایت یا اپلیکیشن به منظور ایجاد تجربه کاربری مثال‌زدنی و جذاب.

2. سازماندهی و ارتقاء ظاهر ویژگی‌ها: بهبود قابلیت دسترسی به اجزا و ویژگی‌ها به نحوی که کاربران به راحتی بتوانند از آنها استفاده کنند.

3. ساخت و تنظیم دقیق الگوهای رابط کاربری (UI Patterns): استفاده از الگوهای مرسوم در طراحی رابط کاربری برای افزایش تمایل کاربران به تعامل و یادگیری سریع.

4. بهینه‌سازی برای انواع دستگاه‌ها و اندازه‌ها: تضمین کارایی رابط کاربری در انواع دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف از تلفن‌های هوشمند تا رایانه‌های شخصی.

5. تجزیه و تحلیل تجربه کاربری (UX Analysis): مشارکت در تحلیل تجربه کاربری به منظور بهبود تجربه کاربری از طریق فهم بهتر نیازها و مشکلات کاربران.

6. همکاری با توسعه‌دهندگان: ارتباط مستمر با توسعه‌دهندگان به منظور اجرای صحیح ویژگی‌های طراحی شده و رفع مشکلات فنی.

7. تست و ارزیابی کاربری (Usability Testing): برگزاری تست‌های کاربری برای ارزیابی تعامل کاربران با رابط کاربری و جمع‌آوری بازخورد‌های آنها.

8. به‌روزرسانی مداوم: پیگیری و به‌روزرسانی رابط کاربری بر اساس تغییرات فناوری و نیازهای کاربران.

9. مسئولیت‌پذیری در قبال طراحی نهایی: مسئولیت نهایی برای اطمینان از تناسب و توافق بین طراحی نهایی و اهداف کسب‌وکار.

طراح رابط کاربری با توجه به توانمندی‌ها و نیازهای کاربران، باید یک تجربه کاربری مطلوب و دلنشین ایجاد کند و در تلاش باشد تا رابط کاربری کارآمدی را ارائه دهد که به کاربران امکان مشارکت و تعامل موثر با وب‌سایت یا اپلیکیشن را خواهد داد.

شغل طراح رابط کاربری زیرمجموعه‌ای قابل توجه از UX یا طراحی تجربه کاربری است. آنها هر دو هدفی یکسان دارند: ارائه یک تجربه مثبت برای کاربر با رعایت اصول طراحی سایت حرفه ای!

در یک تعریف ساده تر، UI یا رابط کاربری چیزی است که شما برای برقراری ارتباط با یک محصول استفاده می‌کنید، در حالی که UX یا تجربه کاربری در مورد چگونگی این تعامل بحث می‌کند.

شاید استفاده از یک سایت ساز مانند رایو با توجه به تنوع زیاد در زمینه پوسته یا قالب سایت به طراحان UI برای ساخت سایت کمک بسیار زیادی کند.

ویژگی های یک طراح رابط کاربری موفق

– رعایت اصول تجربه بصری کاربر

اصولا طراحی رابط کاربری یک وبسایت یا اپ، بر تجربه بصری کاربر تمرکز دارد. این تعریف دربرگیرنده آن است چگونه یک کاربر با یک رابط کاربری ارتباط برقرار می‌کند؛ یعنی یک برنامه، یک بازی ویدیویی یا یک وب سایت با چه ظاهری با مخاطبین خود در ارتباط خواهد بود.

همه چیز در مورد چگونگی حرکت کاربر از نقطه A به نقطه B و پارامترهای بصری مورد نیاز در این راه است. کار طراح رابط کاربری این است که تمام صفحات را بی‌نقص و طبق طراحی سایت حرفه ای ایجاد کند.

طراح رابط کاربری باید در هنگام درست کردن سایت در مورد عناصر بصری و خواص تعاملی آنها که حرکت کاربر را تسهیل می‌کند، تصمیم بگیرد. لذا آشنایی این فرد با این عناصر، استفاده صحیح و به جا از آنها، چگونگی ترکیب رنگ ها و هارمونی مناسب آنها، بسیار مهم است.

– خلاقیت در بکارگیری الگوهای بصری

طراحان این حوزه باید در مورد کاربر انسانی و چگونگی فعالیت ذهن آنها فکر کنند؛ چرا که با استفاده از الگوهای بصری مانند رنگ آمیزی در نهایت کاربر را به سمت هدف خود هدایت خواهند کرد.

“خودآموز” در این مورد کلمه کلیدی است. طراح رابط کاربری باید یک موجود خلاق باشد؛ خود را در قالب مخاطب قرار دهد، خواسته ها و حرکات مخاطب را پیش‌بینی کند و سپس، از آنها برای طراحی عناصر بصری و تعاملی استفاده کند.

مثلا شما از یک برنامه برای جستجوی آپارتمان استفاده می‌کنید. یک لیست ویژه شما را جذب می‌کند؛ بنابراین، برای دیدن آن کلیک می‌کنید. یک لیست کامل در طول صفحه به شما نمایش داده می‌شود که طول آن از صفحه نمایش شما بیشتر است؛ شما می‌دانید تصاویر بیشتری وجود دارد، بنابراین، انگشت خود را روی صفحه می‌کشید تا ادامه گالری را مشاهده کنید. دستورالعملی برای انجام این کار وجود نداشت! به نوعی، شما فقط می‌دانستید.

این کار طراح رابط کاربری است. آنها در مورد آنچه کاربر انتظار دارد، فکر می‌کنند و رابط کاربری برنامه را بر این اساس طراحی می‌کند.

– داشتن روحیه همکاری

به عنوان یک طراح، باید برای درست کردن یک سایت یا اپ، آماده همکاری با سایرین باشد. از مشتری و طراح تجربه کاربری گرفته تا توسعه‌دهندگان.

در آغاز فرآیند درست کردن سایت، می‌تواند انتظار داشته باشد که با مشتری و طراح UX همکاری کند. در نهایت، باید طراحی خود را به توسعه دهندگان تحویل دهد. در نتیجه، توانایی ایجاد روابط موثر، در بین تیم‌های مختلف، برای موفقیت پروژه‌ها بسیار مهم است.

قوانین طلایی برای متخصص UI چیست؟

سادگی در رابط کاربری

در حین درست کردن سایت و نرم افزار خود به ساده بودن رابط کاربری توجه نمایید. یک ظاهر شلوغ با محتوای وب سایت سنگین میتواند کاربران شما را گیج و آشفته کند. ظاهر و مدیریت محتوای سایت و نرم افزار خود را براساس میزان توانایی مخاطبین مورد نظر طراحی کنید.

ایجاد یکپارچگی و سادگی در پوسته ظاهری می‌تواند برای کاربران خوشایند باشد و سبب شود تا فعالیت های خود را بسیار ساده تر و سریع تر انجام دهند. عناصر مهم را در دید قرار دهید و از فضاهای خالی در جاهای مناسب استفاده کنید.

استفاده از رنگ آمیزی مناسب

خدمات طراحی سایت خود را به گونه‌ای انجام دهید که رنگ آمیزی مختص به خود را داشته باشد و بازی با رنگ ها و کنتراست را به گونه ای انجام دهید که توجه کاربر را به قسمت مورد نظر شما جلب کند.

استفاده از تایپوگرافی

اندازه قلم های استفاده شده در ساخت سایت حرفه ای، رنگ آنها و نوع فونت بسیار اهمیت دارد؛ ترتیب متون و محتوای وب سایت و توجه به خوانایی و قابلیت اسکن شدن را در نظر بگیرید.

اطلاع رسانی بموقع

متخصص UI باید همواره از کارکرد درست تمامی ماژول‌ها اطمینان حاصل کند و در صورت وجود اختلال، مورد را به کاربران اطلاع رسانی نماید.

برای مثال، در فروشگاه های اینترنتی در صورت عدم کارکرد صحیح سفارش گیری و عدم اطلاع مشتری از این مورد سبب ناامیدی و انصراف از خرید خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 + 1 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!