طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

چرا فضای سفید برای طراحی تجربه کاربری ضرورت دارد؟

شاید برای شما نیز جالب باشد که معجزه فضای سفید در طراحی را بدانید. فضای سفید، در واقع، فضای بی استفاده و خنثی در تصور عموم است که برای طراحان، یک معجزه محسوب می‌شود که می‌تواند طراحی را، به بهترین شکل ممکن مدیریت کند. اهمیت فضای سفید در طراحی سایت تاحدی است که بیشتر افراد فعال در این حوزه تلاش می‌کنند تا ضرورت طراحی تجربه کاربری متناسب با این ویژگی را برای کارفرما و مشتریان توضیح دهند. اهمیت فضای سفید در طراحی سایت نشان می‌دهد که همین قانون کلیدی در طراحی تا چه اندازه می‌تواند اثرگذار باشد.

در این مقاله قصد داریم با بررسی اهمیت فضای سفید در طراحی سایت، اثر آن در طراحی تجربه کاربری را بررسی کنیم. همراه ما باشید!

فضای منفی یا فضای سفید چیست؟

اگر عاشق طراحی تجربه کاربری باشید و حرفه‌ای بودن را اولویت بدانید، باید در خصوص فضای منفی یا Negative Space اطلاعات کسب کنید.

طراحی تجربه کاربری نیازمند تخصص و درک عمیقی از تجربه استفاده کاربران از سایت یا اپلیکیشن است. فضای منفی یا فضای سفید در تجربه کاربری، فضایی است که جای تنفس به کاربر می‌دهد. در این فضا، کاربر حس خالی بودن را تجربه می‌کند و می‌تواند در تجربه کاربری به بهترین شکل خودش را نشان دهد.

فضای سفید، فضایی است که کاربر می‌تواند در آن احساس راحتی، تجزیه تحلیل و تفکیک را داشته باشد. همین موضوع نشان می‌دهد که اهمیت فضای سفید در طراحی سایت تا چه اندازه است. فضای سفید در سایت به گونه‌ای است که می‌توانید به بهترین شکل ممکن انواع آیکون و تصاویر را استفاده کنید و تمرکز کاربر را، به سمت و سوی دلخواه بکشانید.

اهمیت فضای سفید در طراحی سایت چیست؟

اکثر طراحان گرافیک و فعالین طراحی تجربه کاربری، تلاش می‌کنند تا از فضای سفید به بهترین شکل استفاده کنند. فضای سفید ساختاری ایجاد می‌کند که توجه کاربران را جلب نمی‌کند. در واقع، این فضا می‌تواند در ذهن کاربران طبقه بندی مناسبی را انجام دهد. تعامل پویا با کاربران در کنار ارائه بهترین سطح کیفیت از مفاهیم و محتوا می‌تواند شرایطی را فراهم کند که سایت یا اپلیکیشن به بهترین شکل ممکن با کاربر ارتباط برقرار کند.

فضای سفید در طراحی تجربه کاربری موجب می‌شود تا محتوا به شکلی متفاوت، جذاب و قابل درک در چشم مخاطب نشان داده شود. استراحت چشمی کاربران نیز، موضوع مهم دیگری است که اهمیت فضای سفید در طراحی سایت را نشان می‌دهد.

ساخت سایت با رایو به شما اجازه می‌دهد تا از همین ویژگی‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. حتی اگر عکس‌های سایت یا اپلیکیشن‌تان را سایت دانلود عکس با کیفیت انتخاب کرده‌اید، اما فضای سفید را به خوبی رعایت نکرده باشید، جذابیت عکس‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

کاربرد رنگ سفید در وبسایت های مینیمال
کاربرد رنگ سفید در وب سایت های مینیمال

آیا فضای منفی با فضای سفید متفاوت است؟

یکی از رایج‌ترین سوالات در خصوص فضای منفی و فضای سفید همین است که آیا فضای سفید با منفی متفاوت است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر!

فضای منفی در واقع همان فضای سفید است.

مفهوم فضای سفید از عکاسی وارد بخش طراحی تجربه کاربری شده است. ضرورت درنظر گرفتن فضای منفی در عکاسی و همچنین طراحی، موضوع مهمی است که باید به آن بپردازید. اینفوگرافیک در طراحی سایت نیز، نیازمند درنظر داشتن فضای منفی است. اهمیت فضای سفید در طراحی سایت تاحدی است که عدم توجه به آن، موجب پدید آمدن سایتی بدون کارایی و جذابیت است.

اصول رعایت فضای سفید در طراحی سایت و ویژگی‌های آن

معمولا استفاده از یک اصول خاص موجب می‌شود تا طراحی سایت به خوبی و مطابق با طراحی تجربه کاربری مناسب انجام شود. این اصول به شما کمک می‌کند تا در کنار درنظر گرفتن اهمیت فضای سفید در طراحی سایت، آن را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

سایت ساز رایو این فرآیند را به بهترین شکل درنظر گرفته است و سایتی مطابق با همین ویژگی‌ها ارائه می‌کند. در ادامه به اصول این موضوع اشاره می‌کنیم.

  1. یکی از ویژگی‌های مهم سایت، طراحی مطابق با نیاز کاربر است. شما باید این موضوع را درنظر داشته باشید که کاربران سایت‌ها را، با چشم اسکن می‌کنند و به شکلی خاص، آن را مطالعه و بررسی می‌کنند. در واقع، اهمیت فضای سفید در طراحی سایت نیز به همین بخش ختم می‌شود که دید کاربر برای درک محتوا درنظر گرفته شود.
  2. تفکیک فضا را جدی بگیرید. اهمیت فضای سفید در طراحی سایت زمانی ملموس است که به شما اجازه می‌دهد، کلیه امکانات موردنیازتان را با استفاده از تفکیک فضاها، المان‌ها و محتواهای مختلف انجام دهید.
  3. نظم در چشم کاربران اهمیت دارد. شما باید با درک اهمیت فضای سفید در طراحی سایت، نظم را ایجاد کنید. مرتب به نظر رسیدن، همه چیز را در ذهن‌تان دسته بندی می‌کند و ارائه محتوا را به شکلی حرفه‌ای و مطلوب در ذهن مخاطب جای می‌دهد.
  4. تمرکز و کنترل کاربر را به دست بگیرید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، هدایت تمرکز کاربر به سمت و سوی دلخواه است. شما باید کاربر را، به کمک فضای خالی به سوی مطالعه یا مشاهده محتوای موردنظرتان بکشانید. ایجاد تمرکز بر نقطه‌ای خاص موجب می‌شود تا محتوا به شکلی حرفه‌ای هدف اصلی سایت یا اپلیکیشن را دنبال کند.
  5. طراحی ظاهری سایت را درنظر داشته باشید. اگر طراحی ظاهری سایت به گونه‌ای باشد که استایل مناسب و مخاطب پسندی را ایجاد کند، می‌تواند در جذب مخاطب به بهترین شکل ممکن عمل کند.
  6. خوانایی سایت و ایجاد درک بالا در یک نگاه یکی از ویژگی‌های فضای سفید در سایت است. شما با کمک فضای سفید می‌توانید خوانایی نوشتاری و تصویری سایت را افزایش دهید. خوانش مطلوب محتوای سایت از سوی کاربر موجب می‌‌شود تا کاربر به شکل مطلوبی از محتوا بهره ببرد. همین موضوع موجب افزایش بازدید سایت و همچنین پیشرفت رتبه سایت در موتورهای جستجو می‌شود.
  7. ایجاد ظاهر حرفه‌ای با درنظر گرفتن فضای سفید سایت موجب می‌شود تا برند و کسب و کارتان به شکلی متفاوت و حرفه‌ای خودنمایی کند. رعایت این اصول سبب می‌شود تا سایت یا اپلیکیشن‌ شما، جایگاه حرفه‌ای و قابل توجه در میان مخاطبان کسب کند.
  8. سلسله مراتب را تعیین کنید. با استفاده از فضای سفید می‌توانید سلسله مراتب را در المان‌ها و بخش‌های سایت اعمال کنید. سلسله مراتب با کمک فضا سازی‌های حرفه‌ای یکی از بهترین کارایی‌هایی است که می‌توانید به کمک Negative Space انجام دهید. چنین اقدامی موجب می‌شود سایت به حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن مخاطب را به قسمت‌های مختلف هدایت کند.

تاثیر فضای سفید بر درک مخاطب

همان‌طور که از ابتدا اشاره شد، مخاطب معمولا متوجه تاثیر فوق‌العاده فضای سفید نمی‌شود. اما اثرگذاری این فضا بر درک مخاطب کم نیست. اکثر طراحان با توجه به همین ویژگی سعی بر کنترل تمرکز و ذهنیت کاربران دارند. برخلاف طراحان، کارفرما یا صاحب کسب و کار و سایت تلاش می‌کند تا فضاهای منفی را پر کند. عدم تمایل طراحان به این کار به جهت اهمیت فضای سفید در طراحی سایت است.

یک طراح حرفه‌ای با درنظر گرفتن اثرگذاری عالی فضای منفی بر طراحی، تلاش می‌کند تا حد امکان این ویژگی را حفظ کند. در ادامه به اثرگذاری فضای سفید بر درک مخاطب می‌پردازیم.

  • اثرگذاری عمیق
  • خوانش آسان و راحت کاربر
  • جلب نظر کاربر به سمت و سوی درخواست‌ها یا Call To Actions
  • ایجاد تعادل در طراحی و چشم نوازی
  • ایجاد نظم و جذابیت بصری کاربر
  • تفکیک مطلوب و جداسازی حرفه‌ای
  • برندینگ قوی در طراحی و اجرا
  • طراحی مدرن و بی حاشیه

کلیه این ویژگی‌ها اهمیت فضای سفید در طراحی سایت را نشان می‌دهند که عموما توسط سایت ساز آنلاین رایو رعایت می‌شود و همین ویژگی موجب می‌شود تا سایت، با طراحی حرفه‌ای و فوق‌العاده‌ای اجرا شود.

استفاده از فضای سفید در قالبهای سایت ساز رایو
استفاده از فضای سفید در قالبهای سایت ساز رایو

مشاهده قالبهای مینیمال رایو با فضای سفید

تاثیر فضای سفید بر سبک و ماهیت برندها

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید فضای سفید می‌تواند ماهیت برند شما را مشخص کند. در واقع، این فضاسازی مناسب می‌تواند سبک و استایل خاصی را به نمایش بگذارد. برای مثال، سبک فضای سفید در یک سایت خبری، سایت مد و فشن یا سایت گردشگری متفاوت است. با این فضاسازی کاربر می‌تواند در یک نگاه حس و حال سایت شما را درک کند و درک عمیقی از برند و حوزه فعالیت سایت‌تان داشته باشد.

ماندگاری در ذهن مخاطب می‌تواند به کمک همین فضای سفید انجام شود. استفاده از امکانات مختلف و المان‌های حرفه‌ای برای اثرگذاری در ذهن مخاطب بهترین راه‌کاری است که یک تیم هوشمند و حرفه‌ای انجام می‌دهد. پس، برای چنین اقدامات حرفه‌ای، از فضای سفید استفاده کنید و از نتیجه آن لذت ببرید.

سخن آخر

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید، فضای سفید اثر مستقیمی بر کاربر می‌گذارد. تحریک ناخودآگاه کاربر به تفکیک و تمرکز در محتوا موجب می‌شود تا همه چیز به شکلی حرفه‌ای جلو برود. عملکرد مطلوب کاربر برای برقراری ارتباط با سایت، زمانی میسر می‌شود که همه چیز طبق اصول و تجزیه و تحلیل مخاطب انجام شده باشد.

اهمیت فضای سفید در طراحی سایت نیز، موضوع مهمی است که باید توسط طراحان درنظر گرفته شود. اگر شما نیز علاقه‌مند به طراحی سایت یا اپلیکیشن حرفه‌ای هستید، حتما به این اصول توجه داشته باشید. رعایت چنین مواردی در طراحی سایت می‌تواند بهترین روند رشد را برای‌تان رقم بزند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 + نوزده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!