طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

چرا باید وب سایتمان را برای نسخه موبایل بهینه کنیم؟

وب سایت‌هایی که امروزه با آن سر و کار داریم، منبع درآمد و پیشرفت بسیار قوی محسوب می‌شوند. در واقع، زمان استفاده از وب سایت‌هایی که تنها وظیفه آن‌ها نمایش اطلاعات ساده بدون درنظر گرفتن علایق مخاطب بود، به پایان رسیده است. امروزه استفاده از وب سایت‌ها در تمام طول روز به چشم می‌خورد. پس طبیعی است که بهینه سازی نسخه موبایل سایت تا این اندازه اهمیت داشته باشد؛ چرا که کاربران با استفاده از موبایل، به وب گردی می‌پردازند.

اگر شما نیز مایل هستید که اطلاعاتی به‌روز در خصوص بهینه سازی سایت برای موبایل کسب کنید  ضرورت انجام پروسه بهینه سازی نسخه موبایل سایت را بدانید، در ادامه همراه ما باشید!

بهینه سازی نسخه موبایل سایت چیست؟

ابتدا بهتر است بدانید که بهینه سازی نسخه موبایل سایت چیست و چه تغییراتی در سایت ایجاد می‌کند. بهینه سازی به معنای انجام مجموعه‌ای از کارها است که باز شدن سایت را آسان‌تر می‌کند.

زمانی که فایل‌های استفاده شده در سایت حجم بالایی داشته باشند، لود شدن سایت مدت زمان بیشتری احتیاج دارد. از سوی دیگر، زمانی که کد نویسی سایت بهینه انجام نشده باشد، زمان زیادی برای تبدیل کدها به سایت قابل مشاهده، صرف می‌شود، همین موضوع موجب کاهش سرعت لود سایت می‌شود.

اگر بخواهید بهینه سازی سایت را به شکلی مطلوب انجام دهید، باید ضمن انجام اقداماتی که سرعت لود سایت را افزایش می‌دهند، به تجربه کاربری نیز بپردازید. اطلاع از تفاوت طراحی تجربه کاربری با رابط کاربری موجب می‌شود تا برای پروسه بهینه سازی نسخه موبایل سایت، به بهترین شکل عمل کنید.

بهینه سازی سایت برای موبایل
بهینه سازی سایت برای موبایل

چرا باید برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت اقدام کنید؟

یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای کنید، درک اهمیت و ضرورت بهینه سازی سایت در نسخه موبایل است. اطلاع از این ضرورت، انگیزه‌ای قوی برای پیگیری و انجام تغییرات در سایت است. در ادامه به شرح علل ضروری بودن بهینه سازی سایت برای موبایل اشاره می‌کنیم.

  1. توجه موتورهای جستجو به بهینه سازی سایت برای موبایل، در الگوریتم‌های جدید بیشتر به چشم می‌خورد. در واقع، موتورهای جستجو اصلی‌ترین پارامتر برای افزایش رتبه سایت را، بهینه بودن آن در موتورهای جستجو می‌دانند؛ چرا که گسترش فعالیت کاربران در موبایل، برای این موتورهای جستجو، روشن است.
  2. افزایش کاربران موبایل و افرادی که موبایل در دست دارند، موجب شده است تا این وسیله کاربردی تبدیل به یکی از رایج‌ترین ابزارهای دسترسی به وب شناخته شود. بیشتر کاربران طی روز برای برطرف کردن مشکلات، کسب اطلاعات و آموزش‌های خاص، به وب گردی می‌پردازند. پس طبیعی است که موتورهای جستجو توجه ویژه‌ای به بهینه سازی سایت برای موبایل داشته باشند و این نکته را پارامتر مهمی برای رتبه بندی سایت‌ها قرار دهند.
  3. محدودیت فضا در گوشی‌ های تلفن همراه، موجب شده است تا بسیاری از افراد در تلاش باشند تا محدودیت موجود در موبایل را، به وسیله طراحی هوشمندانه برطرف کنند. در واقع، کاربر زمانی که یک سایت کامل را در مانیتور مشاهده می‌کند، دسترسی بهتری نسبت به موبایل دارد. اسکرول کردن در یک سایت معمولی که دارای نسخه موبایلی است نیز، بسیار مشکل است و کاربر اصلا زمانی برای مرور چنین سایتی نخواهد گذاشت. پس بدیهی است که بهینه سازی نسخه موبایل سایت، یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در این زمینه انجام دهید تا کاربران به راحتی امکان دسترسی به وب سایت‌تان را در گوشی تلفن همراه داشته باشند.

روش های بهینه سازی نسخه موبایل سایت را بشناسیم!

قطعا با توجه به توضیحاتی که ارائه شد، مایل هستید که اطلاعات دقیق و به‌روزی، در خصوص بهینه سازی نسخه موبایل سایت کشف کنید. دانستن این نکته به شما اجازه می‌دهد تا هوشمندانه‌تر در خصوص بهینه سازی سایت اقدام کنید.

1- کد نویسی را بهینه انجام دهید!

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت باید انجام دهید، استفاده از کدنویسی بهینه است. شما می‌توانید با کد نویسی هوشمندانه و دقیق، به موتورهای جستجو نشان دهید که تا چه اندازه در تلاش برای بهینه سازی سایت هستید.

برای مثال، زمانی که دستورات CSS نوشته می‌شود، باید ویژگی نسخه موبایل را درنظر بگیرید و طراحی سایت ریسپانسیو تدارک ببینید. با این اقدام، زمانی که کاربر در نسخه موبایل، سایت شما را باز کند، به شکلی هوشمندانه دستورات CSS تعیین می‌کند که شکل نمایش سایت به چه صورت باشد. کد نویسی بهینه می‌تواند ساختار سایت را کاربردی کند و المان‌های غیرضروری را، در نمایش موبایل حذف کند. استفاده از سایت ساز رایو به شما چنین امکاناتی ارائه می‌کند.

2- URL موبایل را فراموش کنید!

یکی از اشتباهات رایج که چندان توصیه نمی‌شود، ایجاد URL موبایل برای سایت‌هایی است که دارای قالب ریسپانسیو نیستند. در واقع، زمانی که شما به وسیله URL موبایل اقدام به باز کردن سایت خاصی می‌کنید، ابتدای آدرس سایت www.m.Example.com مشاهده می‌کنید. چنین آدرس‌هایی موجب می‌شوند تا برای دسترسی به نسخه موبایل، ریدایرکت انجام شود.

بروز مشکل در این پروسه قطعا رتبه سئو شما را کاهش می‌دهد. پس سعی کنید برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت، از کدنویسی بهینه استفاده کرده و URL موبایل را فراموش کنید.

3- سرعت لود سایت را افزایش دهید!

همان‌طور که اشاره شد، یکی از پارامترهای تعیین کننده کیفیت سایت در مقابل موتورهای جستجوگر، سرعت لود یا بارگذاری سایت است. زمانی که کاربر در تلاش است تا برای ورود به سایت اقدام کند، بارگذاری فایل‌های سنگین و کلافه کننده موجب می‌شود تا موتورهای جستجو متوجه بروز مشکل و اختلال در بهینه سازی نسخه موبایل سایت شوند. با چنین رویدادی، احتمالا باید شاهد کاهش رتبه سایت‌تان باشید. پس بهترین کار برای مقابله با چنین اتفاقی، بهینه سازی فایل‌هایی است که در سایت قرار داده‌اید. کاهش حجم فایل‌ها و فشرده کردن آن بهترین تاثیر را خواهند داشت. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از کش (Cash) مرورگر، سرعت لود سایت را کاهش دهید و در رتبه‌های بالاتری قرار بگیرید.

نسخه موبایلی وب سایت
نسخه موبایلی وب سایت

4- در طراحی گرافیکی به محدودیت‌ها توجه کنید!

شما باید به این نکته اشراف داشته باشید که طراحی گرافیکی در نسخه موبایل، باید متفاوت از چیزی باشد که در دسکتاپ شاهد آن هستید. تفاوتی ندارد که برای پیاده سازی سایت از سایت ساز آنلاین استفاده کنید یا صفر تا صد سایت کدنویسی شخصی شده باشد، در هر حال، باید بدانید که گرافیک موبایل دارای محدودیت‌های خاصی است.

برای مثال، دقت لمس نوک انگشت در محل درست بسیار محدود است. پس طبیعی است که در پروسه بهینه سازی نسخه موبایل سایت، باید به این نکات توجه کنید. سعی کنید محدوده لینک‌ها، دکمه‌ها و بخش‌هایی که نیاز به لمس کاربر برای انتقال به صفحه‌ای خاص یا عملکردی خاص وجود دارد، طراحی ویژه‌ای داشته باشد تا امکان لمس راحت در آن وجود داشته باشد.

5- ادوبی فلش را کنار بگذارید!

یکی از محبوب‌ترین امکاناتی که در سایت‌های قدیمی وجود داشت، تصاویر متحرک و منوهایی بود که با استفاده از ادوبی فلش ساخته و پیاده سازی شده بود. خوشبختانه، این روزها استفاده از ادوبی فلش به دلیل سرعت لود بسیار بالا و پیچیدگی زیاد در نمایش، منسوخ شده است. به همین دلیل، می‌توان از HTML5 استفاده کرد تا هیچ مشکلی برای نمایش آن در نسخه موبایل وجود نداشته باشد.

اصلاح و بهینه سازی نسخه موبایل سایت با توجه به این نکته می‌تواند نتیجه عالی داشته باشد. پس حتما برای دستیابی به بهینه سازی سایت برای موبایل، این نکته را در اولویت قرار دهید.

6- محتوای مهم را اولویت قرار دهید!

همان‌طور که می‌دانید، ساخت سایت به منظور نمایش اطلاعات ارزشمندی به کاربر انجام می‌شود. در نسخه موبایل همه چیز محدود است، پس باید تلاش کنید تا محتوای مهم را در اولویت قرار دهید.

به این منظور، باید در بهینه سازی سایت برای موبایل، محتوایی را نمایش دهید که کاربر به آن احتیاج دارد و ارتباط مطلوبی برقرار می‌کند. نمایش اطلاعات غیرضروری و بخش‌هایی که چندان کارایی ندارد، تنها موجب کاهش سرعت لود سایت، شلوغی صفحه و در نهایت خستگی کاربر می‌شود.

7- تعداد کاراکتر عنوان محتوا را کاهش دهید!

یادتان باشد که عنوان طولانی موجب می‌شود تا کاربر در نتایج جستجوها ادامه جمله شما را مطالعه نکند! طبیعی است که با چنین عملکردی نمی‌توانید کاربر را جذب کنید. کاربرها به سمت و سوی سایت و محتوایی جذب می‌شوند که بدانند دقیقا چه چیزی در انتظارشان است.

پس سعی کنید تایتل سایت را در یک محدوده کاراکتر خاص متوقف کنید و تمام آن‌چه در محتوا دارید را، به شکلی هوشمندانه به کاربر معرفی کنید.

8- کوچک‌ترین و مناسب‌ترین سایز را انتخاب کنید!

باز شدن پاپ آپ منوهای بزرگ که تمام صفحه کاربر را درگیر می‌کنند، موجب می‌شود تا عملکرد کاربر هیچ‌چیزی غیر از بازگشت به عقب و انتخاب سایت بعدی نباشد! پس سعی کنید با محدود کردن چنین المان‌هایی، بهینه سازی نسخه موبایل سایت را به شکلی کاربردی و واقعی انجام دهید و بهترین نتیجه را مشاهده کنید.

خلاصه مطلب

در دنیای وب، سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند؛ اما موفقیت تنها برای سایت‌هایی است که از قوانین و نکات به روز استفاده می‌کنند. بهینه سازی نسخه موبایل سایت رمز موفقیت بسیاری از سایت‌ها است. درواقع، برای گوگل تفاوتی ندارد که شما میلیاردها تومان هزینه بابت سایت کرده‌اید یا طراحی سایت ارزان انتخاب شما بوده است، گوگل به عنوان موتور جستجوی قوی، تنها به پارامترهای دارای اهمیت نگاه می‌کند و رتبه شما را تعیین می‌کند. پس سعی کنید با دقت زیاد نکاتی که در این مقاله ذکر شد را رعایت کنید تا بهترین نتیجه را از بهینه سازی سایت برای موبایل مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!