ساخت وب

توسعه دهنده وب کیست؟

دنیای وب پر از چالش‌هایی است که برای مقابله با آن احتیاج به یک توسعه دهنده وب حرفه‌ای وجود دارد. اکثر وب سایت‌هایی که به صورت گسترده و متخصص در این فضا فعالیت می‌کنند و رتبه بالایی کسب کرده‌اند، زیر نظر یک یا چند توسعه دهنده وب اداره می‌شود. اطلاع از اهمیت فعالیت توسعه دهنده وب، یکی از ضروریاتی است که بسیار نادیده گرفته می‌شود. وب دولوپر نقشی اساسی در پیشبرد اهداف سازمانی در دنیای وب دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود تا در این زمینه اطلاعات کافی کسب شود.

در ادامه به جزییات مهمی در خصوص تعریف توسعه دهنده وب و نحوه فعالیت او اشاره می‌کنیم؛

پس تا پایان همراه ما باشید!

توسعه دهنده وب کیست؟

وب دولوپر یا توسعه دهنده وب فردی است که طرح اولیه یک پروژه را تبدیل به یک وب سایت می‌کند و برای نگهداری از آن تلاش می‌کند. توسعه دهندگان وب تلاش می‌کنند تا زبان مخاطب یا مشتری را درک کنند. فهم این زبان با تحلیل و آنالیز دقیق نیازها، انتظارات و جزییات، موجب می‌شود تا فرد توسعه دهنده Web، مقدمات طراحی و پیاده سازی وب سایت‌تان را فراهم کند.

فعالیت توسعه دهندگان، طوری است که می‌توان آن‌ها را تقسیم به سه دسته مختلف کرد. در ادامه به بررسی جزییات و نحوه فعالیت وب دولوپر می‌پردازیم.

1- توسعه دهنده بک اند Back-End

یکی از شاخه‌هایی که توسعه دهندگان وب در آن فعالیت می‌کنند، بخش سرور وب سایت است. این افراد تلاش می‌کنند تا فنی‌ترین و مهم‌ترین بخش یک وب سایت را مدیریت کنند.

توسعه دهنده بک اند Back-End
توسعه دهنده بک اند Back-End

ارتباط با پایگاه داده‌های یک وب سایت، هسته مدیریت آن و پردازنده‌ها موجب می‌شود تا همه چیز به بهترین شکل ممکن مدیریت شود. وب دولوپر بک اند زبان‌های مرتبط با سرور را آموزش دیده است و می‌تواند برای برقراری ارتباط با سرور و فراهم کردن مقدمات لازم، از زبان‌هایی مثل PHP ،Python، Ruby استفاده کند.

مهارت و تخصص یک توسعه دهنده بک اند، اهمیت زیادی در کیفیت سایت و ارائه خدمات آن دارد. وب سایت‌های بسیار بزرگ و باکیفیت، به بهترین شکل ممکن می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و متخصصین بک اند را بکار گیرند.

2- توسعه دهنده فرانت اند Front-End

فرانت اند به شکل جذابی می‌تواند ارتباط کاربر با وب سایت را مدیریت کند. توسعه دهندگانی که در بخش فرانت اند فعالیت می‌کنند، به شکل حرفه‌ای می‌توانند تجربه کاربری موفقی بسازند. طراحی و پیاده سازی بخش بصری سایت بر عهده همین افراد است. وب دولوپر فرانت اند، تلاش می‌کند تا بهترین محل برای قرارگیری منو، دسترسی به فرم‌ها و سایر المان‌های سایت را مشخص کند.

توسعه دهنده فرانت اند Front end
توسعه دهنده فرانت اند Front end

تجربه کاربری تعیین کننده میزان موفقیت سایت در ارتباط با مخاطب است. وب دولوپرهای فرانت اند، با آموزش زبان‌های برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت (Java Script)، اچ تی ام ال (HTML) و سی اس اس (CSS) می‌توانند به بهترین شکل همه چیز را برای داشتن یک سایت حرفه‌ای فراهم کنند.

معمولا CSS، Java Script و HTML تجربه کاربری موفقی ایجاد می‌کنند. تسلط به همین ویژگی‌ها می‌تواند افراد متخصص در فرانت اند را تعیین کند.

توسعه دهندگان فرانت اند باید به شکلی حرفه‌ای توانایی نوشتن کدهای Clean را داشته باشند. با این اقدام، شانس وب سایت برای دیده شدن توسط گوگل افزایش پیدا می‌کند و سئو فنی سایت قوی‌تر می‌شود؛ چرا که گوگل تلاش می‌کند تا وب سایت‌هایی با سرعت لود بالا را در اولویت قرار دهد. استفاده از زبان‌های برنامه نویسی سرور ساید (سمت سرور) کمک می‌کند تا همه چیز در سمت سرور برنامه‌ ریزی شده و اصولی پیش‌ رود.

3- توسعه دهنده فول استک Full stack developer

توسعه دهنده‌‌هایی که به شکل فول استک فعالیت می‌کنند، بسیار حرفه‌ای و کارآمد در شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف فعالیت می‌کنند. وب دولوپرهای فول استک، به هر دو مهارت توسعه دهنده وب فرانت اند و بک اند تسلط دارند. افرادی که می‌توانند در هر دو بخش محیط کاربری و مدیریت داخلی و سرور سایت فعالیت کنند، به شکلی حرفه‌ای می‌توانند استخدام شوند و درآمد بسیار زیادی کسب نمایند.

مهارت های توسعه دهنده فول استک
مهارت های توسعه دهنده فول استک

آیا تبدیل شدن به یک توسعه دهنده وب آسان است؟

بسیاری از افراد که عاشق تخصص‌های مختلف در حوزه وب هستند، همیشه به دنبال کسب امتیازاتی هستند تا به‌وسیله آن بتوانند تخصصی‌تر در این حوزه فعالیت نمایند. اگر شما نیز علاقه‌مند به این حوزه باشید، باید حتما مطابق با سه دسته بندی بالا، شاخه مدنظرتان را انتخاب کنید. بعد از این مرحله لازم است تا مفاهیم مرتبط با هر بخش را آموزش ببینید و برای ورود به این حوزه آماده شوید. یادتان باشد که آشنایی و تسلط به زبان‌های برنامه نویسی که برای هر کدام از موارد بالا مشخص شده است، موجب می‌شود تا خیلی حرفه‌ای و مطلوب در این زمینه فعالیت کنید. یک وب دولوپر حرفه‌ای می‌تواند همه چیز را طبق یک برنامه مشخص گسترش دهد و عملکرد سایت را به شدت با رشد مواجه کند.

مبانی مهم که هر توسعه دهنده‌ای باید بداند:

درک این مبانی موجب می‌شود تا خیلی حرفه‌ای‌تر در حوزه توسعه وب یا وب دولوپینگ فعالیت کنید. شما به عنوان فردی متخصص یا علاقه‌مند به این موضوع، باید بدانید که هر عنوان، چه چیزی از دریای بی‌کران در حوزه وب را بیان می‌کند. در ادامه به این مبانی اشاره می‌کنیم:

1- سرور Server

هر برنامه برای نصب و استفاده شدن، نیاز به یک کامپیوتر و پردازنده دارد. این موضوع در دنیای وب نیز وجود دارد. سرور به کامپیوتری عظیم، قدرتمند و حرفه‌ای گفته می‌شود که همیشه برای سرویس دهی آماده و روشن است. وب سایت شما، بر روی یک سرور قرار می‌گیرد تا هر ساعت از شبانه‌روز که کاربر به آن مراجعه کرد، امکان سرویس دهی فراهم باشد. به همین دلیل، مشخصات سرور، قدرت آن و از دسترسی خارج نشدن آن اهمیت بالایی دارد.

در بخش توسعه وب، فرد متخصص باید بداند که

  • اصول ارتباط با سرور چیست؟
  • چطور باید با سرور کار کرد؟
  • چگونه می‌توان کد نویسی بهینه‌ای برای استفاده از امکانات سرور انجام داد؟
  • نحوه ارتباط وب سایت با سرور را چگونه می‌توان مدیریت کرد؟

و سوالات مشابه، از جمله مواردی است که باید یک Web Developer حرفه‌ای به آن مسلط باشد.

2- رابط برنامه نویسی اپلیکیشن یا API

رابط برنامه نویسی اپلیکیشن که اختصار آن از کلمات Application Programming Interface گرفته می‌شود، معمولا خدمات خاصی به کاربر ارائه می‌کنند. هر شرکت و کسب و کار، مطابق با نیاز وب سایت خود و کاربران، تلاش می‌کند تا برای ساده سازی پروسه انجام کارها تلاش کند. در برخی مواقع نیز، وب سایت‌های فرانت اند با زیر ساخت بک اند طراحی و پیاده سازی می‌شوند که باید با مفهوم API آشنایی کامل داشت.

3- امنیت سایبری Cybersecurity

یکی از مفاهیم مهم در شبکه‌ها و وب سایت‌ها، مفهوم امنیت سایبری است. هرچه وب سایت تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد، ضرورت قوی‌تر بودن بخش امنیتی آن نیز، به شدت احساس می‌شود. کاربران در وب سایت‌ها اطلاعاتی وارد می‌کنند که بسیار شخصی است و حفظ حریم شخصی برایشان اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل، در صورتی که امنیت سایبری نادیده گرفته شود، ریسک بروز مشکلات جدی ایجاد می‌شود. پس بدیهی است که توجه به امنیت سایبری و داشتن تخصص در همین حوزه، برای فردی که خودش را توسعه دهنده وب می‌داند، ضروری است.

خلاصه مطلب

درک مفاهیم مختلف در حوزه وب موجب می‌شود تا اطلاعات کافی در خصوص هر کدام کسب کنید. شما باید بدانید که توسعه دهنده وب چه کسی است و برای توسعه دهنده وب چه تخصصی نیاز است. بخش زیادی از هزینه های طراحی سایت مرتبط با همین فعالیت‌ها است.

توسعه دهندگان تلاش می‌کنند تا وب سایتها، به‌روز، با کیفیت، دارای امنیت و سریع باشد. افزایش امنیت سایت باید توسط توسعه دهندگان جدی گرفته شود؛ چرا که کاربر در شرایطی که خود و اطلاعات خود را در خطر احساس کند، اصلا تمایلی به ادامه تعامل با وب سایت ندارد.

سوالات متداول برای مطلب توسعه دهنده وب

  • آیا توسعه دهنده وب طراح گرافیکی محسوب می‌شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت خیر! یک وب دولوپر یا توسعه دهنده وب باید از لحاظ کدنویسی و برنامه نویسی وب سایت را مدیریت کند و طراحی و اجرا آن را برعهده بگیرد. به همین دلیل، احتیاجی نیست تا برای توسعه گرافیکی آن برنامه ریزی کند و آموزش خاصی ببیند. یک توسعه دهنده می‌تواند تخصص گرافیکی نداشته باشد و صرفا بخش کدنویسی و اجرای نیازها به زبان ماشین را برعهده داشته باشد.

  • آیا طراح وب و توسعه دهنده وب یک نفر است؟

در برخی شرکت‌های کوچک می‌توان مشاهده کرد که طراح وب با وب دولوپر یک نفر است! اما در واقع، به صورت حرفه‌ای باید این دو متمایز از یکدیگر باشند. یک طراح وب، می‌تواند شکل و ظاهر پیاده سازی وب براساس نیاز مشتری را مشخص کند، اما کد نویسی و تبدیل تمام این جزییات به زبان ماشین، برعهده توسعه دهنده وب خواهد بود.

  • آیا در سایت سازها نیز توسعه دهنده وب دخیل است؟

بهتر است بدانید که پیاده سازی سایت ساز آنلاین نیز مانند هر وب سایت پیچیده دیگری، نیازمند دخالت افراد متخصصی مثل توسعه دهندگان وب است. افراد متخصص در این حوزه تلاش کرده‌اند تا پلت فرمی دقیق و بی‌عیب و نقص برای طراحی انعطاف‌پذیر وب سایت‌های مختلف بسازند. شما به راحتی می‌توانید از طریق این پلتفرم‌ها، یک یا چند سایت حرفه ای داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!