فروشگاه اینترنتی

راهنمای ساخت فروشگاه آنلاین کتاب با رایو

ساخت فروشگاه آنلاین کتاب و بازاریابی تحت وب برای کتاب، بستری مناسب برای کتابفروشی‌های سنتی، علاقمندان به فعالیت در زمینه کتاب و کتابخوانی، نشریات و موسسات مرتبط با چاپ و تکثیر است.

با طراحی سایت کتابفروشی و ایجاد یک بستر مناسب برای خرید غیر حضوری کتاب و مجلات، محدودیت‌های مکانی و زمانی افراد علاقمند تا حد زیادی برداشته شده که این امر به رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک بسیاری می‌کند. همچنین، ساخت فروشگاه آنلاین کتاب با کاهش هزینه‌های خرید برای مشتریان، در اقتصاد خانواده‌های علاقمند به مطالعه نیز نقش موثری خواهد داشت.

امروزه با مشغله‌های فراوانی که افراد درگیر آن هستند، یافتن کتاب‌های مورد نیاز یا یک کتاب خاص در شهرهای شلوغ و پر ترافیک چندان ساده نیست.

همچنین، در شهرستان‌های کوچکتر با محدودیتی که در کتابفروش‌ها وجود دارد، امکان دسترسی به برخی کتاب‌ها مهیا نمی‌باشد.

با گسترش اینترنت و تعامل بیشتر جامعه با کامپیوتر و همچنین، تلفن‌های همراه هوشمند، این امکان برای بسیاری از افراد از جمله عاشقان کتاب فراهم شده است که در اینترنت به دنبال کتاب مورد نظر خود بگردند و به راحتی از فروشگاه‌های آنلاین کتاب، خرید خود را انجام دهند.

به دلایلی که در بالا ذکر شد و اهمیت سایت برای کسب و کار، کتابفروشی‌های سنتی به منظور ماندن در بازار کتاب و جذب مشتری، باید به فکر طراحی سایت کتابفروشی باشند تا در وهله اول بتوانند شغل خود را حفظ کنند و سپس، به فکر گسترش آن باشند.

همچنین، جذابیت این بازار اینترنتی باعث شده برخی از افراد به طراحی و ساخت فروشگاه آنلاین کتاب روی بیاورند و به رقبایی جدی برای کتابفروشی‌های سنتی تبدیل شوند.

استفاده فراگیر از تبلت و تلفن‌های همراه هوشمند و امکان مطالعه نسخه‌های دیجیتال انواع کتاب را برای طیف وسیع‌تری از کاربران مهیا کرده است.

جای دادن امکان فروش فایل‌های دیجیتال کتاب در طراحی سایت کتابفروشی، با توجه به قیمت پایین‌تر این نسخه‌ها، باعث جذب مشتریان بیشتری برای کتابفروشی آنلاین خواهد شد. گرچه همچنان کتاب‌های کاغذی طرفداران بیشتری دارند.

 

آیا فروش آنلاین کتاب به صرفه است؟

مسلما در ابتدای شروع هیچ کاری نباید انتظار درآمد بالا و سودآوری داشت. با ساخت فروشگاه آنلاین کتاب و شروع به کار آن، کاربران، اندکی به سایت شما مراجعه خواهند کرد.

مراجعه کم کاربران به معنای مشتریان کمتری خواهد بود؛ اما با گذشت زمان، فعالیت مداوم سایت و تولید محتوای جذاب و اصولی، کم کم مشتریانی بیشتری به کتابفروشی آنلاین شما جذب خواهند شد.

اگر سرانه مطالعه پایین ایرانی‌ها یکی از دغدغه‌های شما برای طراحی سایت کتابفروشی است، باید بدانید که با همان تعداد افرادی که به کتاب و مطالعه علاقمند هستند، نیز می‌توانید درآمد خوبی کسب کنید.

درست است که سرانه مطالعه کتاب‌های غیر درسی در ایران پایین است، اما اگر به میزان مطالعه کتاب‌های درسی و کمک درسی کنکور و دانشگاه توجه کنید، می‌بینید که پتانسیل زیادی برای کسب سود در فروش آنلاین این کتاب‌ها خواهد بود.

بعد از اینکه ساخت فروشگاه آنلاین کتاب خود را به اتمام رساندید و آن را راه‌اندازی کردید، میزان فعالیت و تلاش شما، رعایت اصول سئو در تولید محتوای سایت و تبلیغات، بر زمان رسیدن به سودآوری و میزان سود شما تاثیر مستقیم دارد.

روش های فروش آنلاین کتاب کدامند؟

کتاب به دلیل ماهیتی که دارد، به عنوان کالایی با سادگی ارائه و فروش اینترنتی، شناخته می‌شود. کتاب کالایی است که نیازی به مهلت تست پس از فروش ندارد و همچنین، از نظر اندازه و شکل کاملا مشخص است.

این ویژگی‌ها انتخاب و خرید را برای مشتریان آسان می‌کند. به هر حال، فروشگاه‌های اینترنتی کتاب مشتریان خودشان را دارند.

روش های فروش آنلاین کتاب
روش های فروش آنلاین کتاب

در ادامه، به روش‌هایی که می‌توانید اقدام به فروش اینترنتی کتاب کنید، اشاره شده است:

1.    طراحی سایت کتابفروشی آنلاین:

تیم رایو پیش از طراحی فروشگاه آنلاین کتاب با ارائه برخی آمارها و استفاده از داده‌های آن‌ها، شما را با بازار هدفتان و سلیقه آن‌ها بیشتر آشنا می‌کند. یکی از این داده‌ها، میزان جستجوی کالای شما توسط کاربران در فضای اینترنت است. این آمارها به شما در جذب بیشتر مشتریان بازار هدف کمک می‌کند.

شما برای ساخت فروشگاه آنلاین کتاب، در ابتدا نیاز به ساخت سایت دارید. این کار به روش‌هایی از جمله موارد زیر ممکن است:

  1. کدنویسی اختصاصی سایت توسط برنامه نویس حرفه‌ای.
  2. استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس.
  3. طراحی فروشگاه آنلاین توسط سایت ساز آنلاین رایو.

هزینه، سختی کار و زمان در هر کدام از روش‌های فوق متفاوت است؛ اما اگر برای طراحی سایت کتابفروشی خود عجله دارید و به دنبال راهی ساده برای آن باشید، سایت ساز و فروشگاه ساز آنلاین رایو بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

در این روش، شما نیازی به کدنویسی ندارید و پس از ساخت فروشگاه آنلاین کتاب خود، به سرعت می‌توانید آن را راه‌اندازی و آماده خدمات‌رسانی کنید.

2.    فروش اینترنتی در اینستاگرام:

فروش کتاب توسط نرم‌افزار اجتماعی اینستاگرام با توجه به نفوذی که در جامعه دارد، گزینه جذابی برای ارائه محصولات و فروش آن‌هاست.

اما وب سایت برای مشتریان اعتبار بیشتری داشته و قطعا گزینه بهتری برای آن‌هاست. جستجوی کتاب با موضوعی خاص در اینستاگرام مشکل خواهد بود؛ در صورتی که در فضای وب به راحتی یک جستجوی ساده در گوگل می‌باشد.

با این حال، حتی اگر به فکر ساخت فروشگاه آنلاین کتاب هستید، از ظرفیت‌های اینستاگرام برای جذب مشتری به عنوان یک خدمت مکمل در کنار وبسایت، غافل نشوید و صفحه کتابفروشی را در آن فعال نگه دارید.

3.    استفاده از خدمات سایر فروشگاه‌های آنلاین (Market place)

در این روش، شما با عضویت به عنوان فروشنده در فروشگاه‌های آنلاین بزرگ و معتبری مانند دیجی کالا، می‌توانید از خدمات آن‌ها برای فروش کتاب یا سایر کالاها استفاده کنید.

در این روش، علاوه بر هزینه کمتر و راحتی کار، مشتریان بیشتری کالاهای شما را خواهند دید؛ اما به دلیل درصدی که به مارکت پلیس پرداخت می‌کنید، سود کمتری نصیبتان خواهد شد. پس بهتر است با صرف کمی هزینه و گذاشتن وقت به فکر طراحی سایت کتابفروشی خودتان باشید تا مجبور نشوید سودتان را با کسی تقسیم کنید.

البته این نکته را درنظر داشته باشید، که در حالتی که با یک مارکت پلیس، مشارکت می‌کنید، زحمتی برای سئو و بهینه‌سازی سایت نخواهید کشید!

ساخت فروشگاه آنلاین کتاب با رایو

همانطور که گفتیم، استفاده از فروشگاه ساز آنلاین رایو بهترین روش برای طراحی سایت کتابفروشی است. در این روش، حتی نیاز به یک خط کدنویسی ندارید و همه چیز برای این کار از پیش آماده شده است. شما به راحتی می‌توانید مدیریت کتابفروشی آنلاین خود را برعهده بگیرید.

با مراجعه به سایت ساز رایو  بر روی گزینه عضویت کلیک کنید و با تکمیل مشخصات خواسته‌شده، ثبت‌ نام در رایو را انجام دهید. پس از تائید کد هویت‌سنجی، با نام کاربری و رمزی که معرفی کرده‌اید، وارد پیشخوان مدیریتی حساب خود شوید.

در منوی پیشخوان، بر روی گزینه ساخت سایت کلیک کنید و در کادر بازشده، نام دلخواهی برای سایت خود انتخاب کنید.

سعی کنید از نامی مرتبط با کارتان و یا یک نام ساده و جذاب استفاده نمایید. در مرحله بعد، یک عنوان برای وب سایت بنویسید.

از بین قالب‌های فروشگاهی، قالب مربوط به کتاب فروشی را انتخاب کنید. به همین سادگی فضای میزبانی شما ایجاد می‌گردد.

برای ثبت دامنه و ادامه‌ی ساخت وب‌ سایت خود بر روی دکمه‌ی ثبت دامنه کلیک‌ نموده و مراحل بعد را طبق راهنمایی‌های موجود تکمیل کنید.

با استفاده از سایت ساز رایو می‌توانید از زیرآدرس رایو استفاده کنید و یا آدرس مختص به سایت خود با دامنه اختصاصی تهیه نمایید.

در هر مرحله از طراحی سایت کتابفروشی با توجه به توضیحات ارائه‌شده، مرحله به مرحله، پیش بروید تا مراحل ساخت فروشگاه آنلاین کتاب به پایان برسد.

در صورت بروز مشکل یا داشتن هر گونه سوال با پشتیبان 24 ساعته رایو از طریق شماره 02124814 یا ارسال تیکت، ارتباط حاصل نمایید.

ویژگی های یک کتابفروشی آنلاین

پس از ایجاد و ساخت سایت کتابفروشی خود شما باید مدیریت مناسبی بر روی ظاهر و محتوای سایت خود داشته باشید. ظاهر سایت مانند ویترینی است که باعث جذب مشتری و کسب اعتماد او برای خرید از سایت شما می‌شود.

برای اینکه سایتی جذاب برای مشتریان داشته باشید، به نکات زیر توجه کنید و آن‌ها را در سایت پیش‌بینی کنید.

  • قرار دادن تصاویر باکیفیت و واضح از کتاب‌ها در سایت.
  • فراهم کردن امکان خواندن خلاصه یا یک صفحه از کتاب (مثلا فهرست کتاب) برای مشتری در سایت.
  • دسته بندی مناسب کتاب‌ها برای جستجوی ساده‌تر.
  • قرار دادن اطلاعات کامل و دقیق از کتاب.
  • توجه به طراحی زیبا و رابط کاربری ساده و جذاب.
  • فراهم کردن امکان پرداخت اینترنتی و حضوری.
  • دریافت نماد اعتماد الکترونیک برای کتابفروشی آنلاین.
  • رعایت اصول سئو در تولید محتوا برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو.
  • قرار دادن تخفیف‌های موردی یا مناسبتی برای ترغیب مشتری به خرید.

تهیه و سفارش کتاب برای ساخت فروشگاه آنلاین کتاب

برای تامین کتاب‌های فروشگاه آنلاین خود می‌توانید با ناشران و توزیع کنندگان مختلف در ارتباط باشید. بازار را زیر نظر داشته باشید تا بدانید بهترین وقت خرید، تعداد جلدهای سفارش داده شده، موضوعات کتاب و همکاری با کدام توزیع‌کننده برای شما سودآوری بیشتری خواهد داشت.

در برخی موارد، با تامین یک کتاب خاص گرچه با سود کم، جذب مشتری برای شما و کسب سود از آن‌ها در آینده به شما کمک می‌کند.

همیشه شاخص‌هایی مانند حاشیه سود، هزینه، موعد تحویل سفارشات، در دسترس بودن کتب و … را در نظر داشته باشید.

سعی کنید برنامه‌ریزی مناسبی در مدیریت موجودی و مدیریت سفارش کتاب‌ها داشته باشید تا بهره‌وری بالاتری در سرمایه نصیبتان شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده + بیست =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!