طراحی سایت

طراحی صفحه اول سایت باید چگونه باشد؟

طراحی صفحه اول سایت درست مانند زیبایی ظاهری یک خانه لوکس، اهمیت دارد. تا زمانی که جلوه بیرونی خانه، حرفی برای گفتن نداشته باشد، احتمالاً هیچ‌کس تصمیم به ورود به خانه نمی‌گیرد.

در نتیجه، طراحی صفحه اصلی سایت بیشتر از سایر صفحات سایت، مانند صفحه درباره ی ما و … اهمیت دارد. در ادامه، به اهمیت و اصول طراحی صفحه اول با ذکر چند نمونه می‌پردازیم.

صفحه اصلی سایت، احتمالاً اولین صفحه ای است که کاربران هنگام ورود به سایت با آن رو به رو می‌شوند؛ و اگر این صفحه به اندازه کافی جذاب و البته کاربردی نباشد، احتمالاً نتواند کاربر را برای سر زدن به سایر قسمتهای سایت، توجیه کند؛

اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که هنگام ساخت سایت نباید تنها به زیبایی‌شناسی توجه کرد؛ چرا که هدف اصلی از طراحی سایت حرفه ای، افزایش فروش از طریق تبدیل کاربر به مشتری وفادار است.

طراحی صفحه اول سایت زیبا و کاربردی

طراحی صفحه اصلی سایت باید به کاربران بگوید که چه شما در حال انجام چه کاری هستید و در آینده قصد دارید، چه کاری کنید.

طراحی باید به گونه‌ای جذاب و کاربردی باشد که مخاطب را به بررسی بیشتر سایت تشویق کند؛

بنابراین، اگر طراحی صفحه اول سایت، به درستی انجام شده باشد، حداقل ۴ مزیتی که در ادامه بیان می‌کنیم را برای شما به همراه خواهد داشت:

  • کمک به کاربر برای درک کسب و کار شما: صفحه اول سایت شما، باید منحصربه‌فرد بوده و شامل اطلاعات کاملی در مورد ارزشها و هدف شما باشد.
  • بهبود تجربه کاربری: کاربران بنا به دلایل مختلف به سایت شما سر می‌زنند. گاهی برای مشاهده لاین خدمات و محصولات و گاهی هم برای مشاهده وبلاگ. سیستم ناوبری سایت باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که کاربر را به مسیری که در نظر دارد، هدایت کند.
  • افزایش نرخ تبدیل: هدف سایت ساز، راه اندازی سایت به منظور برقراری ارتباط مؤثر با افراد است. این ارتباط گاه از طریق فروش محصول و گاه از طریق ثبت ایمیل آدرس در سایت برقرار می‌شود.
  • افزایش آگاهی از برند: همان‌طور که گفته شد، طراحی صفحه اول سایت در ذهن بسیاری از کاربران باقی می‌ماند. از طریق صفحه خانه‌ی سایت با استفاده از عکس و شعار تبلیغاتی، می‌توانید پیام تجارت آنلاین خود را به کاربر رسانده و در ذهنش باقی بمانید.

نمونه طراحی صفحه اصلی سایت

برای آنکه با اصول طراحی صفحه اول سایت آشنا شوید، هیچ چیز بهتر از این نیست که قبل از شروع کار با سایت ساز آنلاین، به چند نمونه از بهترینهای طراحی سایت نگاهی داشته باشید.

dropbox

دراپ باکس (Dropbox)

دراپ باکس یکی از بهترین سایتهایی است که با طراحی ساده و مینیمالی که دارد، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده‌است.

گزینه‌های فراخوانی به عملی (Call-to-Action) که در همان ابتدای سایت مشاهده می‌شود، به نیاز کاربران سایت پاسخ داده و منجر به افزایش نرخ تعامل می‌گردد.

زیبایی در سادگی است و این مسئله به وضوح در این نمونه از طراحی سایت دیده می‌شود.

Slack

Slack

Slack یکی از نرم‌افزارهای موجود برای مدیریت پروژه و برقراری ارتباط بین اعضای یک تیم است.

در صفحه اصلی این سایت، یک گرافیک منحصر به فرد و یک سیستم ناوبری جامع و کامل مشاهده می‌شود. هم می‌توانید در سایت یک حساب کاربری ایجاد کنید و هم ایمیل آدرستان را ثبت کنید.

skype

اسکایپ

اسکایپ یکی از نرم‌افزارهای موجود برای برقراری تماس تصویری و صوتی است. طراحی صفحه اول سایت شامل دو بخش اصلی است.

بخش مربوط به شعار، که با استفاده از کلمه «میلیون» تلاش شده به محبوبیت این برنامه اشاره شود و بخش مربوط به طراحی گرافیکی که نشان دهنده سازگاری این برنامه با دستگاه‌های مختلف است.

چک لیست طراحی صفحه اصلی سایت

حال که با چند نمونه از بهترین موارد طراحی صفحه اصلی سایت آشنا شدید، نوبت به این می‌رسد که یک چک لیست برای طراحی صفحه اول سایت آماده کرده و طراحی سایت را آغاز کنید:

۱. یک شعار و هدلاین مشخص و جذاب بنویسید!

برای جلب نظر مخاطب، در لحظه اولی که با سایت شما رو به رو می‌شود، باید از یک شعار مناسب استفاده کنید. برای ایجاد این شعار، می‌توانید از یک کپی رایتر باتجربه در این زمینه بهره بگیرید.

از قدرت و تأثیر کلمات، برای افزایش آگاهی از برند و در خاطر کاربران ماندن، استفاده کنید.

۲. استفاده از CTA را فراموش نکنید!

همان‌طور که گفته شد، کاربران بنا به دلایل مختلف وارد سایت شما می‌شوند؛ شما با توجه به شناختی که از پرسونای مخاطبان خود دارید، می‌توانید CTAهای مختلفی در اختیارش قرار دهید.

تنها نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که از ایجاد پیچیدگی بیش از حد جلوگیری کرده و خیلی سریع مخاطب را به آنچه که نیاز دارد، هدایت کنید.

۳. از رنگهای جذاب و قابل توجه استفاده کنید!

رنگ سایت هم یکی دیگر از مواردی است که توجه کاربر را به خود جلب می‌کند. رنگ غالب سایت باید زنده و جذاب باشد. البته این مسئله به معنای استفاده از رنگهای جیغ نیست.

سعی کنید بین بخشهای مختلف سایت، هارمونی ایجاد کنید. به عنوان مثال، رنگی که برای گزینه‌های CTA انتخاب می‌کنید، باید رنگی برجسته و هماهنگ با رنگ غالب باشد.

اطلاعات بیشتر: روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت

۴. پیشنهاداتتان را در قسمت بالایی سایت مطرح کنید!

این احتمال وجود دارد که بازدیدکننده سایت، هیچ زمان اسکرول نکرده و قسمت پایینی سایت را مشاهده نکند. به همین علت، بهتر است که پیشنهادات اصلیتان را مانند تخفیف ویژه را در همان ابتدای سایت قرار دهید.

در این مطلب، به بررسی چند نمونه از طراحی صفحه اول سایت پرداختیم. علاوه بر این چک لیستی برای طراحی صفحه اصلی سایت در اختیارتان قرار دادیم.

گرچه برای ساخت سایت نیاز به رعایت موارد بسیاری است، اما با همین چند مورد ساده هم می‌توان تا حد زیادی از کاربردی بودن سایت اطمینان حاصل کرد.

استفاده از شعار، گزینه‌های فراخوانی و رنگ‌های جذاب، از جمله مواردی است که هنگام طراحی این صفحه باید درنظر گرفته شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 2 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!