ایجاد وب سایتساخت وبطراحی سایتنرم افزار طراحی وب سایت

آشنایی با مفاهیم پایه در ساخت سایت

با گسترش دسترسی مردم به اینترنت و توسعه کسب‌وکارها بر این بستر، بازار طراحی سایت نیز بسیار داغ شده است. امروزه اکثر مخاطبان فضای مجازی، به خریدهای اینترنتی، سفارش خدمات بر بستر اینترنت و… روی آورده‌اند.

همین استقبال بی‌نظیر از کسب‌وکارهای بر بستر اینترنت باعث شده است اهمیت داشتن سایت بیش از پیش بر همگان روشن شود. این یک واقعیت است، اگر در دنیای مجازی شناخته شده نباشید، در دنیای واقعی نیز کسی به شما توجه نخواهد کرد.

نیاز به دیده شدن در دنیای مجازی، همان نیاز به یک سایت خوب است. برخی برای ساخت سایت خود، به دنبال سایت سازهای آنلاین می‌روند. برخی دیگر به دنبال طراحی و برنامه‌نویسی سایت از پایه هستند.

هر کدام از این شیوه‌ها معایب و مزایایی دارد. آن‌چه که ما در این مقاله بررسی کرده‌ایم، اصطلاحات طراحی سایت و مفاهیم پایه در ساخت سایت است. مواردی که چه استفاده از سایت ساز آنلاین را انتخاب کنید و چه برنامه نویسی از پایه، نیاز است تا با آن‌ها آشنا باشید.

اصطلاحات طراحی سایت را بشناسیم!

مهم نیست چقدر کتاب‌های مکانیک خودرو را مطالعه کرده باشید و یا چند وقت اسامی آچارها و دیگر ابزار حفظ کرد‌ه‌اید، تا زمانی که با اصطلاحات شاتون زدن، موتور دست درآوردن، واشر زدن و … آشنا نباشید، مکانیک نخواهید شد! درباره طراحی سایت هم همینگونه است!

اصطلاحات طراحی سایت در واقع، اساسی‌ترین کلمات و عباراتی است که شما برای راه‌اندازی یک وب‌سایت باید با آن‌ها آشنا باشید. در واقع، بدون آشنایی اولیه با این مفاهیم پایه در ساخت سایت، در زمان راه‌اندازی، به مشکلات زیادی برمی‌خورید.

وب هاست (Web Host)

وب هاست و یا میزبان وب، یکی از مهم‌ترین اصطلاحات طراحی سایت است. در تعریف، وب ‌هاست به کامپیوتری گفته می‌شود که اطلاعات سایت شما بر روی آن قرار دارد.

به زبان عامیانه، اطلاعات سایت شما شامل تصاویر، متون، ویدئوها و… نیاز است تا بر روی یک سامانه کامپیوتری واسط قرار گیرد. در این حالت، اگر کاربری، بر روی آدرس سایت شما کلیک کند، اطلاعات سایت شما از روی آن سیستم واسط برای کاربر مهمان ارسال خواهد شد.

شرکت‌های متعددی هستند که بنابر تجهیزات و امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهند، سالیانه مبلغی را به عنوان اجاره هاست وب سایت از شما دریافت خواهند کرد.

صفحه ثابت (Static Page)

به صفحاتی در سایت گفته می‌شود که برای تمام کاربران به شکل ثابت نمایش داده می‌شوند. صفحاتی مانند متون، درباره ما و… همگی از صفحات ثابت هستند.

صفحه پویا (Dynamic Page)

برخلاف صفحه ثابت، صفحات پویا به نحوی طراحی شده‌اند که قابلیت تعامل با کاربران را دارند. همانند صفحاتی که کاربران باید داده‌هایی را وارد کنند؛ محتویات این صفحات نیز قابل تغییر دادن است.

صفحه اصلی (Home Page)

صفحه اصلی سایت حاوی اصلی‌ترین محتوای سایت، لینک به دیگر بخش‌ها، چکیده فعالیت، خدمت و یا محصولات است. در برخی از صفحات اصلی سایت‌های مطرح، تبلیغات نیز به صورت بنر وجود دارد.

اینترو (Intro)

در برخی از سایت‌ها، برای جذاب شدن لحظات اولیه ورود به سایت (لود شدن صفحه سایت)، از انیمیشن کوتاهی استفاده می‌کنند. این انیمیشن می‌تواند لوگوموشن سایت و یا هر چیز مرتبط دیگری باشد.

سئو (Search Engine Optimization)

به طور کلی، به فرآیند بهینه‌سازی سایت برای کسب رتبه‌های بهتر در رتبه‌بندی موتورهای جستجو سئو گفته می‌شود.

سئو بسیار مفهوم گسترده‌ای دارد. از تولید محتوا تا نحوه بارگزاری تصاویر و ویدئوها در سایت همگی جزو حیطه فعالیت متخصصان سئو است.

برای بهبود سئو ابزارهای آنلاینی همچون Alexa و گوگل آنالتیکس وجود دارد.

اگر از سایت‌سازها برای ایجاد سایت استفاده نمی‌کنید، بهتر است پیش از کدنویسی حتما با یک متخصص سئو مشورت کنید؛ چرا که سئو ارتباط مستقیمی با کدهای سایت نیز دارد.

ربات (Robot)

معنای این لغت بسیار گسترده است؛ اما به عنوان مفاهیم پایه در ساخت سایت، ربات‌ها همان اسپایدرهای موتورهای جستجو هستند! موتورهای جستجو برای بررسی میزان کیفیت یک سایت، آن را بررسی و در اصطلاح crawl می‌کنند. این وظیفه به عهده ربات‌ها می‌باشد!

صفحه فرود (Landing Page)

صفحه فرود یا لندینگ پیج یکی از اصلی‌ترین مفاهیم پایه در ساخت سایت است. به طور کلی، لندینگ پیج اصلی‌ترین استراتژی شما برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریانی است که به سایت شما مراجعه می‌کنند.

برای مثال، تصور کنید که وارد سایتی شده‌اید که صرفا قصد دارید، اطلاعاتی درباره انواع کاغذ دیواری کسب کنید. لینک‌هایی درون آن صفحه وجود دارد که شما را به قسمت فروشگاهی سایت هدایت می‌کند تا بازدید شما به خرید منجر شود. به صفحاتی که شما هدایت می‌شوید، لندینگ پیج می‌گویند.

الگوریتم‌های گوگل (Google Algorithm)

موتورهای جستجو و در صدر آن‌ها گوگل، برای بهبود کیفیت محتواهای نشان داده شده در نتایج جستجوی خود، به دنبال راه‌حل‌هایی بودند تا کیفیت سایتو محتوا را بسنجند. این تلاش منجر به طراحی و تولید الگوریتم‌های گوگل شد.

این الگوریتم‌ها که با عناوینی همچون الگوریتم پاندا، الگوریتم مرغ مگس‌خوار و… شناخته می‌شوند، وظیفه دارند تا سایت‌ها را بررسی کرده و براساس امتیاز اخذشده، رتبه‌بندی کنند.

کلمات کلیدی (Keywords)

یکی از ارکان اصطلاحات طراحی سایت، کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی، کلمات و عباراتی هستند که مخاطب برای جستجوی موضوعی خاص، از آن‌ها استفاده می‌کند.

برای مثال، اگر فردی به دنبال یادگیری زبان فرانسه است، عبارت ” آموزش زبان فرانسه رایگان ” را جستجو می‌کند.

در این حالت، اگر شما محتوایی با این کلمه کلیدی در سایت خود داشته باشید، همچنین، محتوا، کیفیت لازم را براساس الگوریتم‌های گوگل داشته باشد، به احتمال زیاد کاربر به سایت شما هدایت خواهد شد.

حدس زدن کلمات کلیدی و تولید محتوای مناسب براساس آن‌ها، عملی تخصصی و حرفه‌ای است.

چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density)

شاید خاطرات چند سال پیش از وضعیت اسفبار اینترنت هنوز در ذهن شما باشد. زمانیکه کلمه “کیف چرمی” را سرچ می‌کردیم و به سایتی هدایت می‌شدیم که فقط چند ده بار این کلمه در آن تکرار شده است و هیچ فایده دیگری ندارد.

خب خوشبختانه آن دوران به پایان رسیده است!

امروزه الگوریتم‌های گوگل به بررسی کیفیت محتوا هم می‌پردازند. محتوای خوب، محتوایی است که به میزان مناسب از کلمات کلیدی استفاده کرده باشد.

طبق یک فرمول ریاضی، میزان استفاده از کلمات کلیدی نسبت به تعداد کل کلمات متن محاسبه می‌شود. در دایره اصطلاحات طراحی سایت، چگالی کلمات کلیدی، از مهم‌ترین ارکان سئو به حساب می‌آید.

طراحی واکنش‌گرا (Responsive)

یکی از اصطلاحات طراحی سایت مهم، رسپانسیو بودن یا نبودن سایت است. به طور کلی، رسپانسیو بودن به حالتی گفته می‌شود که با تغییر اندازه نمایشگر، ابعاد سایت و نحوه نمایش آن‌ نیز تغییر کند.

برای نمونه زمانی که سایتی را در گوشی تلفن همراه و یا تبلت باز می‌کنید، سایت برای نمایش درست اطلاعات اندازه خود را تغییر می‌دهد تا بیشترین کیفیت را به شما ارائه دهد.

سایر مفاهیم تخصصی و برنامه‌نویسی وب

  1. HTML (HyperText Markup Language): زبان علامت‌گذاری استفاده‌شده برای ساختاردهی محتوا در وب.
  2. CSS (Cascading Style Sheets): استایل‌دهندهٔ محتوای HTML، مرتبط با طراحی و ظاهر.
  3. JavaScript: زبان برنامه‌نویسی کلاینت‌ساید مرتبط با تعاملات کاربر.
  4. Front-End: بخشی از وب‌سایت که کاربر می‌بیند و با آن تعامل دارد.
  5. Back-End: بخش سرور، پایگاه داده و اپلیکیشن‌های که داده‌ها را پردازش می‌کنند.
  6. UX (User Experience): تجربه کلی کاربر از وب‌سایت یا اپلیکیشن.
  7. UI (User Interface): طراحی رابط کاربری وب‌سایت یا اپلیکیشن.
  8. SEO (Search Engine Optimization): بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو.
  9. CMS (Content Management System): سیستم‌هایی مثل وردپرس که امکان مدیریت محتوا را آسان‌تر می‌کنند.

  10. API (Application Programming Interface): مجموعه‌ای از توابع و دستورات برای ارتباط با سرویس‌ها و برنامه‌های دیگر.

  11. Web Server: سروری که صفحات وب را به کاربران ارسال می‌کند.
  12. Database: پایگاه داده برای ذخیره و بازیابی اطلاعات.
  13. Domain: نام دامنه یا آدرس وب‌سایت.
  14. Hosting: سرویسی که فایل‌های وب‌سایت را بر روی سرورها نگهداری می‌کند.
  15. Bootstrap, Tailwind, etc.: چارچوب‌ها و کتابخانه‌هایی برای تسریع در طراحی وب.
  16. Version Control/Git: نگهداری نسخه‌های مختلف از کد.
  17. Full Stack Development: توانمندی در کار با همه جوانب توسعه وب، از فرانت‌اند تا بک‌اند.
  18. Web Application: نرم‌افزار اجرا شده در یک وب‌سایت.
  19. Progressive Web App (PWA): وب‌اپلیکیشن‌هایی که می‌توانند بدون نیاز به نصب، همانند یک اپلیکیشن موبایل کار کنند.

اصطلاحات طراحی سایت، الفبای دنیای دیجیتال!

ورود به فضای دیجیتال، عمدتا با هدف رونق کسب‌وکار یا برند صورت می‌گیرد. تفاوت آن‌جاست که یک مغازه و یا شرکت در روز ممکن است چند ده نفر بازدیدکننده داشته باشد؛ اما در فضای مجازی، صحبت از میلیون‌ها کاربر است.

در این فضا، نیاز است تا به بهترین نحو ویترین کسب‌وکار خود را در معرض دید میلیون‌ها بازدیدکننده قرار دهید.

آشنایی با اصطلاحات طراحی سایت و مفاهیم پایه در ساخت سایت، به مثابه آشنایی با الفبا، برای شما ضروری است؛ چرا که اگر می‌خواهید فضای کسب‌وکار شما در دنیای مجازی هم موفق باشد، نیاز است تا این اطلاعات را به خوبی کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

15 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!