ساخت وبنرم افزار طراحی وب سایت

برای داشتن وب سایت از کجا شروع کنم؟

راه اندازی و ساخت سایت یکی از ضروریات کسب‌وکارها و حتی زندگی‌های شخصی شده است. راه اندازی و ساخت سایت شاید در سالیانی نه چندان دور، کاری پر زحمت و سخت به نظر می‌رسید که البته همینطور هم بود!

اما در حال حاضر و به لطف پیشرفت‌های آی‌تی و نرم‌افزار، مراحل ساخت و طراحی وب سایت بسیار آسان‌تر شده است. در این مقاله، قصد داریم به چگونگی راه اندازی و ساخت سایت به ۳ روش مختلف پی ببریم.

راه اندازی و ساخت سایت به ۳ روش مختلف!

اولین مرحله از مراحل ساخت و طراحی وب سایت، تعیین روشی است که برای این کار در نظر دارید. تعیین اینکه کدام روش برای راه اندازی و ساخت سایت مناسب‌تر است، موضوعی است که به انتظارات، توقع و بودجه شما بستگی دارد.

در حالت کلی، ۳ شیوه متفاوت برای این کار وجود دارد:

  • طراحی با استفاده از سایت ساز آنلاین
  • طراحی با استفاده از سیستم مدیریت محتوا یا CMS
  • طراحی اختصاصی سایت

در ادامه به بررسی اجمالی هر یک از این ۳ روش می‌پردازیم.

استفاده از سایت سازهای آنلاین

سایت ساز، یکی از ابزارهایی است که می‌تواند روند راه اندازی و ساخت سایت را به سریع‌ترین شکل ممکن به انجام برساند. انجام این کار، بدون مهارت‌های کدنویسی و تنها با سیستم‌های دراگ اند دراپ امکان‌پذیر خواهد بود.

همچنین که انجام این کار، ساده، سریع و با حداقل هزینه خواهد بود. به عنوان مثال، اگر قصد طراحی سایت طلا و جواهر دارید، می‌توانید تمام المان‌ها و بخش‌های مورد نیاز اعم از صفحه فرود، وبلاگ، فروشگاه و دیگر صفحات را به سادگی طراحی نموده و اقدام به فروش محصولات خود نمائید.

روند کار اکثر سایت سازها به این شکل است که با ثبت نام، عضویت و انتخاب قالب‌های پیش‌فرض، اقدام به شروع ساخت سایت می‌کنید. عموماً مراحل ساخت و طراحی وب سایت با استفاده از سایت سازها، در منوهای آموزشی مربوط به هریک از آن‌ها مشخص شده است.

با این حال، روندی که در زیر مشاهده می‌کنید، مراحل کلی و عمومی راه اندازی و ساخت سایت با استفاده از سایت ساز رایو را نشان داده است:

  • ثبت دامنه، انتخاب قالب وب سایت و انجام تنظیمات عمومی
  • خرید و ثبت دامنه اختصاصی و حذف زیردامنه از انتهای آدرس سایت
  • ورود داده‌ها و اطلاعات، ویرایش صفحات اصلی و مدیریت وب سایت
  • درج، حذف و ویرایش منوها و صفحات وب سایت
  • ویرایش قالب یا Theme انتخابی وب سایت (شخصی‌سازی سایت)
  • یادگیری نحوه کار با تنظیمات اختصاصی سایت
  • بهینه سازی سایت برای موتوهای جستجو و درج محتوا

نقطه تمایز استفاده از سایت ساز برای طراحی سایت، آزاد بودن دست کاربر و انتخاب او برای ایجاد هر گونه تغییر در تمام بخش‌های سایت است. بنابراین، تنها دغدغه‌ای که در طراحی سایت با استفاده از سایت سازها خواهید داشت، فعالیت در بخش محتوا و بروزرسانی‌ها خواهد بود. همچنین که اغلب سایت‌سازها با پشتیبانی تخصصی که به مشتریان ارائه می‌دهند، تمامی مشکلات احتمالی را برطرف خواهند کرد.

طراحی سایت با استفاده از CMSها

معروف‌ترین نمونه‌هایی که برای CMSها یا سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد، وردپرس است. با استفاده از این سیستم‌ها می‌توانید تمام تمرکز خود را روی بهینه‌سازی سایت و انجام تغییرات جزئی در آن اختصاص دهید. البته که برای طراحی سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا همچون وردپرس یا جوملا، نیاز به داشتن دانش تخصصی در این زمینه خواهید داشت. بنابراین، برای استفاده از این ابزارها لازم است از برنامه‌نویسی که آشنا به پلتفرم‌های مربوطه است، استفاده کنید.

مراحل کلی که برای راه اندازی سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد، به ترتیب زیر هستند:

  • خرید هاست و دامنه: اولین قدم برای استفاده از CMSها این است که هاست و دامین جداگانه برای سایت خود خریداری کنید. بر اساس حجم اطلاعاتی که قرار است وارد سایت شما شود، لازم است فضای هاست بیشتر یا کمتری یا بخرید.
  • نصب CMS روی هاست: در این مرحله باید یکی از نسخه‌های وردپرس، جوملا یا… را خریداری کرده و آن را روی هاست خود نصب کنید. اگر هاست را از یک شرکت معتبر و مطمئن خریداری کرده باشید، بدون هیچ گونه مشکل و تنها با چند کلیک قادر به نصب نرم‌افزار روی هاست خود خواهید بود.
  • انتخاب و نصب قالب و افزونه: پس از نصب CMS مورد نظر روی هاست خود لازم است که پوسته یا قالب آن را انتخاب کنید. غالباً این ابزارها، خود دارای قالب‌های متنوعی هستند که می‌توانید بنا به حوزه کاری و سلیقه خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • مدیریت سایت و محتوا: پس از آماده شدن سایت، نوبت به تولید و انتشار محتوا و حضور در عرصه رقابتی برای بالا آمدن در رتبه موتورهای جستجو خواهد رسید. معمولاً مدیریت CMSها به گونه‌ای است که می‌توان در کمترین زمان، به بخش‌های مختلف آن آگاه شده و کارکرد آن‌ها را فرا گرفت.

طراحی اختصاصی سایت

در صورتی که دو روش بالا نتوانند نیاز شما در طراحی سایت را برطرف کنند، ناچاراً باید از یک طراح حرفه‌ای سایت کمک بگیرید. از آن‌جا که این کار نیاز به دانش تخصصی و فنی خاص خود دارد، به هیچ وجه قادر به انجام آن نخواهید بود.

بنابراین، لازم است این کار را به شرکت‌ها و افراد متخصص این حوزه بسپارید. انجام طراحی اختصاصی سایت نیازمند دانش برنامه‌نویسی سایت از صفر تا صد خواهد بود.

طبیعتاً هزینه‌ای که برای انجام طراحی اختصاصی سایت باید متقبل شوید، در مقایسه با دو روش دیگر بسیار بالاتر خواهد بود. با این حال، گاهی اوقات ممکن است نتیجه‌ای که به دنبالش بوده‌اید را نیز دریافت نکنید. برای جلوگیری از صرف هزینه‌های بیهوده، لازم است در مورد تخصص و تجربه شرکت یا شخص مورد نظر تحقیق زیادی انجام دهید.

مراحل راه اندازی و ساخت سایت تخصصی به طور کلی شامل موارد زیر خواهند بود:

  • نیازسنجی کاربر و انجام گفتگوهای اولیه
  • طراحی نسخه اولیه از گرافیک UX سایت روی کاغذ
  • طراحی ظاهر سایت توسط گرافیست
  • کدنویسی قالب سایت یا Front-end
  • کدنویسی سایت یا Back-end و CMS
  • تست و باگ گیری سایت
  • آموزش مدیریت و تنظیمات سایت

مهم‌ترین گامی که برای طراحی، راه‌ اندازی و ساخت سایت پیش روی شماست، تشخیص دقیق نیازهای خودتان است تا بتوانید با توجه به خواسته خود، کمترین هزینه و بهترین محصول را دریافت نمائید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!