نکات آموزشی

چند راهکار ساده برای افزایش سرعت وب سایت

این روزها کار کردن با اینترنت با وجود کندی‌ها و اختلالات گاه به گاه، صبر و حوصله‌ی زیادی می‌خواهد. اگر در این میان، خود سایت هم به کندی بارگذاری شود، تقریبا هیچ شانسی برای دیده شدن توسط مخاطبان نخواهیم داشت.

افزایش سرعت وب سایت نکته‌ای است که هنگام ساخت سایت از دید حرفه‌ای ها دور نمی‌ماند و اگر به آن توجه نداشته باشیم، به آسانی از دایره رقابت حذف خواهیم شد.

ممکن است شما هم به تازگی برای ایجاد وب سایت (چه از طریق سفارش به طراحان و چه استفاده از سایت سازهایی مثل رایو) اقدام کرده باشید و به عوامل مختلفی که شانس ماندن کاربر در وب‌سایت را بالا می‌برد، توجه کرده باشید؛

عواملی مثل: ترندهای طراحی سایت، قالب‌های محبوب و پرکاربرد در دنیا و روانشناسی رنگ در طراحی وب. اما سرعت، یکی از مهمترین عوامل موثر بر ماندن کاربر در سایت و پایین نگه داشتن نرخ پرش یا Bounce rate است.

هنگامی که هزینه های ایجاد وب سایت را برآورد کردید، حتما بخشی را برای پیدا و برطرف کردن باگ‌هایی که باعث کندی سایت می‌شوند در نظر بگیرید.

شاید اعداد و ارقام بهتر به ما نشان دهد که افزایش سرعت وب سایت چه تاثیری در نگه داشتن مخاطبان روی سایت خواهد داشت.

طبق آمار هر یک ثانیه تاخیر در بارگذاری محتوای وب‌سایت این نتایج را در پی خواهد داشت:
• 11% بازدید صفحه کمتر
• 16% کاهش در سطح رضایت مخاطبان
• 7% کاهش میزان Conversion rate یا نرخ تبدیل مخاطب به مشتری

بنابراین، ما تنها چند ثانیه زمان داریم تا بتوانیم محتوای دلخواهمان را به مخاطب نشان دهیم و او را به ماندن در سایت ترغیب کنیم. رقابت بر سر هرچه کمتر کردن تعداد این ثانیه‌هاست!

سعی کرده‌ایم در این مطلب تعدادی از راه های افزایش سرعت وب سایت را باهم بررسی کنیم تا با استفاده از آن‌ها، در میان رقبا از نظر بهبود سرعت سایت رتبه بالاتری داشته باشیم.

سرعت سایت به چه معناست و بهبود سرعت سایت چه ارتباطی با سرعت صفحه (page speed) دارد؟

هردوی این عوامل به تجربه بهتر کاربر و نرخ تبدیل بالاتر منجر می‌شوند، اما با یکدیگر متفاوت‌اند. سرعت سایت، همان سرعت بارگذاری سایت از زمان ورود کاربر به آن است.

از زمانی که پیج نمایش داده می‌شود تا کاربر بتواند در آن کلیک کند تا درنهایت به صفحه فروش برود یا نشانه و سرنخی (مانند آدرس ایمیل) از خود به جا بگذارد.

در واقع، سرعت سایت، همان سرعت رندر، پیش رندر و هدایت افراد از طریق مسیرهای مهم و قیف‌های مختلفی است که در سایت خود برای عبور کاربر تعریف می‌کنید.

اما سرعت صفحه اشاره دارد به زمان بارگذاری یک صفحه‌ی خاص در وب‌سایت یا وبلاگ شما. این تعریف شباهت زیادی به سرعت سایت دارد، اما برای بهبود سرعت صفحه، راه های متفاوتی وجود دارد و شما باید بر روی ویژگی‌های خاص صفحه تمرکز کرده و بر روی بهینگی عملکرد آن‌ها کار کنید؛ چرا که این ویژگی هم در رتبه بندی نهایی سایت موثر است.

چند راهکار برای افزایش سرعت وب سایت

  • تاثیر بهینه کردن تصاویر بر بهبود سرعت سایت

استفاده از تصاویر جذاب، شانس ماندن کاربر در سایت را بالاتر می‌برد، اما نباید از این نکته غافل شد که تصاویر نباید باعث سنگینی وبسایت و نتیجتاً کاهش سرعت بارگذاری اطلاعات شوند.

باید از چند نکته اطمینان حاصل کنید. اول اینکه سایز تصاویر از آن‌چه که باید باشد، بزرگتر نیستند. سپس فرمت آن‌ها را چک کنید.

معمولا فرمت PNG برای طرح‌های گرافیکی با کمتر از 16 رنگ مناسب اند؛ اما برای عکس‌های یک سایت معمولا از فرمت JPEG استفاده می‌کنیم.

نکته‌ی بعدی هم اینکه مطمئن باشید عکس‌ها برای استفاده در وب فشرده (compact) شده‌اند. برای استفاده از تصاویری که به تناوب در سایت استفاده می‌کنید (مثل باتن‌های (دکمه) خرید یا آیکون‌ها) با استفاده از تکنیک CSS Sprite یک الگو ایجاد کنید.

استفاده از تکنیک  CSS Sprite تصاویر شما را با یک تصویر بزرگ ترکیب می‌کند که همه به طور همزمان بارگذاری می‌شود (که این به معنای درخواست کمتر HTTP است) و سپس تنها بخش‌هایی را که می‌خواهید نشان دهید، نمایش می‌دهد.

پس شما با این کار در زمان بارگذاری صرفه جویی می‌کنید و باعث نمی‌شوید که کاربران منتظر بارگذاری چندین تصویر باشند.

  •  زمان پاسخگویی سرور را بهبود ببخشید تا به میزان قابل توجهی شاهد افزایش سرعت وب سایت باشید!

زمان پاسخگویی سرور شما تحت تأثیر چند عامل است:

  • میزان ترافیکی که روی سایت دریافت می‌کنید،
  • منابعی که هر صفحه از آن استفاده می‌کند،
  • نرم افزاری که سرورتان از آن استفاده می‌کند،
  • و کیفیت خدمات هاستینگ یا میزبانی وب سایتی که دریافت می‌کنید.

برای بهبود سرعت پاسخگویی سرور که نهایتا به افزایش سرعت وب سایت می‌انجامد، به دنبال پیدا و برطرف کردن نارسایی‌هایی در اجرا مثل جستجوی کند داده‌ها، مسیریابی کند و یا کمبود فضای ذخیره سازی باشید. زمان پاسخگویی مطلوب سرور، زیر 200ms (میلی ثانیه یا هزارم ثانیه) است.

  • CSS ،JavaScript و HTML را به حداقل برسانید!

با بهینه سازی کدهایتان (از راه‌هایی مثل از بین بردن فاصله ها و کاراکترهای غیرضروری) می‌توانید سرعت صفحه‌تان را به میزان چشمگیری افزایش دهید. همچنین توضیحات کد، قالب بندی و کدهای استفاده‌نشده (کامنت ها) را حذف کنید. برای افزایش سرعت وب سایت در این زمینه، گوگل استفاده از CSSNano و UglifyJS را توصیه می‌کند.

  • فعال کردن قابلیت فشرده سازی

برای این کار می‌توانید از Gzip، نرم افزاری برای فشرده سازی پرونده‌ها استفاده کنید تا اندازه پرونده های CSS ،HTML و JavaScript که از 150 بایت بزرگتر است را کاهش دهید.

اما از Gzip در پرونده‌های تصویری استفاده نکنید. در عوض، برای بهبود سرعت سایت تصاویر را برای استفاده در وب، در برنامه‌ای مانند فتوشاپ، فشرده سازی کنید تا کیفیت تصویر حفظ شود.

  • برای بارگذاری فایلهای CSS و JavaScript از بارگذاری غیر همزمان استفاده کنید!

این نکته برای مخاطبانی که به طور تخصصی‌تر برنامه نویسی انجام می‌دهند، بهتر قابل درک است. وقتی شما فایل‌هایتان را با هدف بهبود سرعت سایت به حداقل برسانید و با یکدیگر ترکیب کنید، می‌توانید روش بارگذاری آن‌ها را نیز بهینه کنید.

اسکریپت هایی مانند CSS و JavaScript را می‌توان از دو راه مختلف بارگذاری کرد: همزمان یا غیر همزمان. اگر همزمان بارگذاری شوند، در یک زمان به ترتیبی که در صفحه به نمایش درمی‌آیند، لود می‌شوند. از سوی دیگر، اگر غیرهمزمان آن‌ها را بارگذاری کنید، بعضی از آن‌ها همزمان باهم لود می‌شوند.

بارگذاری غیرهمزمان می‌تواند سرعت صفحات شما را بالاتر ببرد و در نهایت، به بهبود سرعت سایت منجر شود؛ چرا که مرورگر زمان لود کردن پیج از بالا به پایین حرکت می‌کند.

اگر حین بارگذاری به یک فایلCSS  یا  JavaScriptبرسد که به طور غیرهمزمان بارگذاری نشده، تا زمانی که این فایل خاص به طور کامل بارگذاری شود، لود شدن آن به طول می‌انجامد.

اما اگر همان فایل به طور غیرهمزمان بارگذاری شده باشد، مرورگر می‌تواند لود شدن سایر عناصر در صفحه را در همان زمان انجام دهد.

  • تغییر مسیرها یا Redirect ها را کاهش دهید!

هر بار که یک صفحه به صفحه دیگری هدایت (Redirect) می‌شود، بازدیدکننده‌ی شما زمان بیشتری را در انتظار برای تکمیل چرخه درخواست پاسخ HTTP صرف می‌کند.

برخی راهکارهای افزایش سرعت وب سایت به همین سادگی است، اما گاهی همین باگ‌های ساده از چشم طراحان دور می‌ماند و باعث کاهش سطح رضایت کاربران و در نهایت افت تعداد آن‌ها می‌شود.

  •  از شبکه توزیع محتوا یا CDN استفاده کنید!

شما علاوه بر سروری که سایتتان را میزبانی می‌کند، می‌توانید از دیگر شبکه سرورها برای بهبود سرعت سایت بهره بگیرید. وقتی که سایت شما در یک سرور میزبانی می‌شود، هر کاربری که از آن بازدید می‌کند، درخواست‌هایی را به همان سرور ارسال می‌کند.

این به آن معنی است که وقتی سایت شما میزان بالایی از ترافیک را تجربه می‌کند، مدت زمان لازم برای پردازش هر درخواست افزایش می‌یابد و باعث کند شدن زمان بارگزاری برای همه آنها می‌شود.

این در حالی است که بیشتر شدن لحظات پرترافیک روی وب سایت، رشد چشمگیری را برای کسب وکار شما به همراه دارد؛ پس کند شدن وب سایتتان در زمان بالا رفتن ترافیک، ضربه‌ی غیرقابل جبرانی به رشد کسب و کارتان محسوب می‌شود.

به علاوه، برای کاربرانی که از نظر فیزیکی از سرور شما دورتر هستند، زمان بارگذاری بیشتر است؛ زیرا اطلاعات باید مسافت بیشتری را طی کنند، حتی وقتی ترافیک چندانی روی وب سایت نیست.

یک CDN یا شبکه توزیع محتوا می‌تواند در رفع این مشکلات به شما کمک کند. با استفاده از CDN سایت خود را در شبکه جهانی سرورها ذخیره می‌کنید.

شبکه توزیع محتوا در واقع محتوای سایت شما (از جمله کدها، تصاویر، قالب‌ها و…) را از فاصله‌ی جغرافیایی نزدیکتری به سیستم کاربر ارسال می‌کند؛ چرا که با وجود CDN، هنگامی که مرورگرِ کاربر فایل‌هایی را از سایت شما درخواست می‌کند، آن درخواست به نزدیکترین سرور هدایت می‌شود.

  • سرعت را طی زمان نیز کنترل کنید!

همزمان که از راه‌های افزایش سرعت وب سایت برای بهبود تجربه‌ی کاربر استفاده می‌کنید، این را نیز درنظر بگیرید که تنها سرعت بارگذاری اولیه ملاک نیست و باید تغییرات آن را طی زمان نیز چک کنید.

احتمالا تا اینجای مطلب دریافته‌اید که فاکتورهای بسیار متنوعی در بهبود سرعت سایت نقش دارند، پس این سرعت در هر لحظه می‌تواند نوسان داشته باشد.

چک کردن منظم سرعت بارگذاری اطلاعات، به شما این امکان را می‌دهد تا باگ‌ها را زودتر شناسایی کنید و برطرف کنید. اما این تست را چطور باید انجام دهیم؟

ابزارهای متنوعی برای تست سرعت وب سایت وجود دارند؛ از جمله:

  • ابزار PageSpeed Insights گوگل
  • وب‌سایت GTmetrix
  • وب‌‌سایت WebPageTest
  • وب‌سایت YSlow

و بسیاری دیگر از ابزارها که سرعت وب سایت شما را از جهات مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند.

در مجموع، هر کسب و کار یا وب سایتی داشته باشید که بخواهید از آن به هر نحوی درآمد کسب کنید، بازاری پررقابت در انتظارتان است.

در هنگام استفاده از سایت ساز آنلاین رایو یا هر سرویس سایت ساز دیگری، به این علت که نیازی به فشرده سازی کدها ندارید، بهتر است با استفاده از ابزارهای تست سرعت، صرفا تصاویر را بهینه سازی کنید. امیدواریم این مطلب نیز در جهت کمک به افزایش سرعت وب سایت برایتان مفید بوده باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × چهار =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!