گرافیک

نکات روانشناسی رنگ در طراحی وب

قدرت بی‌اندازه‌ی رنگ‌ها بر کسی پوشیده نیست. دنیای بدون رنگ برای هیچ انسانی قابل تصور نخواهد بود؛ حتی اگر درنظر بگیریم که دنیا سیاه یا سفید باشد، باز هم در مورد دو رنگ سیاه و سفید صحبت کرده‌ایم!

رنگ‌ها، نه تنها، نشان‌دهنده‌ی احساسات انسان هستند، بلکه افکار و کردار ما را نیز نمایان می‌کنند. قدرت و نفوذ رنگ‌ها سبب شده است که به صورت کاملا مجزا و گسترده، تحت عنوان روانشناسی رنگ در طراحی وب به آن بپردازیم.

روانشناسی رنگ‌ها، شاخه‌ای از علم است که به تاثیرگذاری هر رنگ بر روان انسان می‌پردازد. بنابراین، اگر بخواهیم به رنگ‌ها، نگاهی تجاری بیندازیم، باید بگوییم که روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت می‌تواند باعث تقویت نام تجاری شما، تشویق فروش و حتی هدایت بازدیدکنندگان به صفحات وب سایت شما شود.

مطالعات نشان می‌دهد که عموم مردم، تنها ظرف مدت 90 ثانیه یا کمتر تصمیم می‌گیرند که آیا یک محصول را دوست دارند یا خیر و 90 درصد از این تصمیمات صرفا براساس رنگ است.

روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت

شاید دقت کرده باشید که اکثر وب سایت های مشهوری که در زمینه شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، از رنگ آبی استفاده می‌کنند و این موضوع اصلا تصادفی نیست! شرکت های معتبر و معروفی مانند فیسبوک، توئیتر، لینکدین از این دسته هستند.

همچنین، شرکت‌های بزرگی که در زمینه تکنولوژی فعالیت دارند، نیز از رنگ آبی در عناصر گرافیکی خود استفاده کرده‌اند؛ مانند IBM، Intel، HP.

بنابراین، اگر به درستی بدانید که رنگ‌ها چگونه بر افراد تاثیر می‌گذارد، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که رنگ شناسی در طراحی سایت شما به نفعتان خواهد بود نه به ضررتان!

همواره، اولین برداشت‌ها از یک وب سایت، مهمند؛ اولین تصوری که کاربر از وب سایت شما خواهد داشت، می‌تواند به عواملی مانند ساختار کلی سایت، فاصله‌ی عناصر بصری در طراحی وب سایت، نوع فونت ها و البته رنگ ها و ترکیبات رنگی که استفاده کرده‌اید، بستگی داشته باشد. این عوامل، تعیین‌کننده‌ی ماندن یا ترک وب سایت شما توسط کاربر هستند.

حتی اگر از یک سایت ساز به خصوص سایت ساز آنلاین، برای ساخت سایت خود استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که در انتخاب قالب و عناصر گرافیکی باید از رنگ شناسی در طراحی سایت باخبر باشید. ترندهای طراحی سایت در سال 2019 به جهت داشتن ویترین اینترنتی زیباتر و کاربرپسندتر ارائه شده است.

در ادامه، مبحث روانشناسی در طراحی سایت نقش چندین رنگ پایه را در طراحی سایت بررسی خواهیم کرد.

روانشناسی رنگ قرمز در طراحی سایت

رنگ قرمز، در روانشناسی رنگ‌ در طراحی وب سایت سبب افزایش ضربان قلب و بالا بردن سرعت تنفس انسان می‌شود. رنگ قرمز، نمایانگر هیجان، عشق، شهوت، انرژی و جنبش است. همچنین، این رنگ، دارای ترکیباتی است که بالقوه منفی هستند شامل جنگ، خشونت، آتش، خشم، و خطر.

از رنگ قرمز، برای جلب توجه به چیزی یا ایجاد هیجان در وب سایت استفاده کنید. رنگ قرمز می‌تواند برای موضوعاتی همچون غذا، مد، سرگرمی، ورزش، بازاریابی، تبلیغات، خدمات اورژانسی و مراقبت‌های بهداشتی مناسب باشد.

در سایتتان، بیش از حد از رنگ قرمز استفاده نکنید! استفاده بیش از حد از این رنگ، سبب ایجاد هیجان بسیار زیاد شده و می‌تواند تاثیری منفی به‌جای بگذارد.

در حالت کلی، رنگ شناسی در طراحی سایت معتقد است که رنگ قرمز برای کالاهای لوکس، خدمات یا محصولات مرتبط با طبیعت و محیط زیست و خدمات یا وب سایت‌های حرفه‌ای مناسب نخواهد بود.

رواشناسی رنگ زرد در طراحی وب سایت

رنگ زرد، رنگ درخشانی است و با مفاهیمی همچون شایستگی، خوشبختی، تشویق، خوش‌بینی و جوانی در ارتباط است. همچنین، رنگ زرد دارای ترکیباتی است که حس منفی به انسان منتقل می‌کنند؛ مانند ارزان بودن، بزدلی و فریب.

از رنگ زرد روشن و درخشان برای انرژی دادن به دیگران و ایجاد حس شادی در بنرهای سایت استفاده کنید. از رنگ زرد ملایم برای ایجاد حس آرامش توام با شادمانی بهره ببرید. رنگ زرد می‌تواند بهترین انتخاب برای دکمه تماس (Call-to-Action) باشد.

از جنبه‌ای دیگر، رنگ زرد می‌تواند کسل‌کننده شود و به سرعت چشم را خسته کند؛ پس در استفاده از آن به شدت احتیاط کنید! استفاده بیش از حد از رنگ زرد می‌تواند مفهوم ارزان بودن یا اسپم را به همراه داشته باشد.

روانشناسی رنگ نارنجی در طراحی وب سایت

نارنجی، رنگ پرانرژی و پرجنب و جوشی است که اغلب با مفاهیمی همچون سرگرمی، شادی، انرژی، گرما، جاه‌طلبی، هیجان و شور و شوق همراه است. همچنین، در مواردی که می‌بایست عملی را با احتیاط انجام داد، از رنگ نارنجی استفاده می‌شود.

در قسمت‌هایی از وب سایت که می‌خواهید توجه کاربر را به نوع خاصی از ارتباط با شما (ثبت‌نام، خرید یا ایجاد اشتراک) جلب کنید، استفاده از رنگ نارنجی توصیه می‌شود. رنگ نارنجی، برای کسب و کارهایی که در حوزه‌ی انواع تجارت الکترونیک، خودرو، فناوری، سرگرمی، غذا و مراقبت از کودکان فعالیت دارند، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

شدت رنگ نارنجی نسبت به رنگ قرمز کمتر است اما همچنان خطر آن وجود دارد که چشم را خسته کند؛ پس بیش از حد از این رنگ در سایتتان استفاده نکنید.

روانشناسی رنگ سبز در طراحی یک سایت

رنگ سبز بر روان انسان، اثری متعادل‌کننده دارد و القاکننده‌ی مفاهیمی همچون رشد، سلامت، طبیعت، ثروت، پول، آرامش، مردانگی، سخاوت، باروری، موفقیت، صلح، هماهنگی، حمایت، انرژی و البته حسادت است.

رنگ سبز، ساده‌ترین رنگی است که برای چشم انسان قابل پردازش می‌باشد. از رنگ سبز می‌توان در مواردی همچون ایجاد یک اثر آرامش‌بخش، نشان دادن ابتکارات جدید، الهام از طبیعت و یا ثروت استفاده کرد. این رنگ، مناسب‌ترین گزینه برای وب سایت هایی است که در زمینه های علمی، گردشگری، پزشکی، منابع انسانی، محیط زیست فعالیت دارند.

رنگ سبز برای استفاده در وب سایت هایی که ارائه‌دهنده‌ی کالاهای لوکس یا تکنولوژی هستند، اصلا مناسب نیست. همچنین، اگر وب سایتی دارید که مخاطبان آن، دختران به ویژه نوجوانان هستند، به هیچ وجه، این رنگ پیشنهاد نمی‌شود.

روانشناسی رنگ آبی در طراحی سایت

رنگ آبی با مفاهیمی مانند مردانگی، شایستگی، کیفیت، آرامش، اعتماد، استقامت، حکمت، وفاداری، قدرت، بهره‌وری، اعتماد و امنیت ارتباط دارد. رنگ آبی روشن نیز می‌تواند القاکننده‌ی حس طراوت و انرژی بخش باشد.

اغلب شرکت های بزرگ و بانک ها از رنگ آبی استفاده می‌کنند؛ زیرا رنگی صلح‌طلب و غیر تهاجمی است و حس اطمینان را القا می‌کند. این رنگ، مناسب‌ترین گزینه برای وب سایت با موضوعات مراقبت‌های بهداشتی، دندانپزشکی، فناوری‌های نوین پیشرفته، پزشکی، علمی، دولتی یا آب و برق است.

استفاده از طیف‌های تیره‌ی رنگ آبی، یا به‌کار بردن بیش از حد این رنگ در وب سایت می‌تواند حس سردی و کرختی را به کاربر منتقل کند. همچنین، رنگ آبی، کاهنده‌ی اشتهاست؛ بنابراین، در استفاده از این رنگ در وب سایت هایی که به غذا و خوراکی مربوطند، محتاط باشید!

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی سایت

رنگ بنفش، رنگی سلطنتی است. این رنگ جهت القای مفاهیمی مانند خلاقیت، تخیل، اقتدار، پیچیدگی، قدرت، ثروت، رفاه، رمز و راز، حکمت و احترام استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ در طراحی وب به شما پیشنهاد می‌کند که از طیف بنفشه‌ تیره برای ایجاد حس لوکس بودن و ثروت استفاده کنید. همچنین، به‌کار بردن طیف بنفش روشن (یاسی) برای حس بهاری و عاشقانه صحیح است. رنگ بنفش برای وب سایت هایی که با موضوعات محصولات زیبایی (مخصوصا ضد پیری)، طالع بینی، ماساژ، یوگا، درمانی، معنویات و محتوای مربوط به دختران نوجوان و برندهای زنانه فعالیت دارند، گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

انتخاب رنگ بنفش برای یک وب سایت یا بخشی از یک وب سایت که نیازمند جلب توجه کاربر است، یک انتخاب اشتباه خواهد بود؛ به ویژه اینکه استفاده از طیف‌های بسیار تیره‌ی رنگ بنفش، ابدا حس خوبی را به کاربر منتقل نخواهد کرد.

روانشناسی رنگ صورتی در طراحی وب سایت

با وجود اینکه رنگ صورتی، یکی از طیف‌های رنگ قرمز است اما رنگ شناسی در طراحی سایت معتقد است که میزان تاثیرگذاری آن، نسبت به قرمز بسیار بیشتر است.

ترکیبات صورتی، خشونتی که در ترکیبات قرمز هست را ندارند و در مواقعی می‌توانند حس آرامش را منتقل کنند. رنگ صورتی، از منظر روانشناسی رنگ در طراحی وب مناسب‌ترین گزینه برای وب سایت هایی است که به ارائه‌ی محصولات بانوان می‌پردازند.

استفاده از طیف‌های صورتی روشن در یک وب سایت می‌تواند محتوای وب سایت را قدری لوس یا نمایشی جلوه دهد و صورتی های ملایم برای برخی از سایت ها ممکن است بیش از حد احساساتی به نظر برسند.

روانشناسی رنگ قهوه‌ای در طراحی وب سایت

رنگ قهوه‌ای، از دیدگاه رنگ شناسی در طراحی سایت رنگی گرم است که با مفاهیمی همچون کره زمین، استحکام، قابل اطمینان بودن، ثبات، دوستی و طبیعت در ارتباط است.

رنگ قهوه‌ای می‌تواند گزینه مناسبی برای تحریک اشتها باشد؛ احتمالا این حس در مغز انسان، از فکر کردن به شکلات یا قهوه الهام گرفته می‌شود. رنگ قهوه‌ای، مناسب‌ترین گزینه برای وب سایت‌هایی است که با موضوعات املاک و مستغلات، حیوانات، دامپزشکی و مالی راه‌اندازی شده‌اند. همچنین، از رنگ قهوه‌ای می‌توان به عنوان پس‌زمینه یک وب سایت استفاده کرد.

رنگ قهوه‌ای می‌تواند تا حدودی کسل‌کننده و بیش از حد محافظه‌کارانه باشد. در حالت کلی، از رنگ قهوه‌ای برای جلب توجه کاربر در وب سایت و یا دکمه‌ی تماس (call-to-Action) استفاده نکنید!

روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی وب سایت

رنگ خاکستری، با مفاهیمی همچون رسمی بودن، حرفه‌ای بودن، پیچیدگی، عملی، بی‌نظمی و شخصیت قوی همراه است.

روانشناسی رنگ در طراحی وب سایت اذعان می‌دارد که این رنگ برای وب سایت کالاهای لوکس و همچنین، خدمات یا محصولات حرفه‌ای یا برای ایجاد حس تعادل و آرامش در یک وب سایت یا بخشی از آن، بسیار مناسب است.

بعضی از طیف‌های رنگ خاکستری ممکن است در کاربر احساس خجالت و تهی بودن و یا حتی سردی را ایجاد کند. درنظر داشته باشید که رنگ خاکستری، برای جذب توجه مشتری یا کاربر به یک وب سایت رنگ ایده آلی نیست!

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی وب سایت

رنگ مشکی، رنگی بسیار قوی است و القاکننده‌ی مفاهیم مثبتی همچون پیچیدگی، ظرافت، قدرت، شفافیت، ثبات و هوش است.

رنگ سیاه، همچنین، نمادی برای مرگ، شیاطین، رمز و راز و شورش که مفاهیمی منفی هستند، به‌شمار می‌رود. بسته به رنگ هایی که در کنار رنگ سیاه در یک وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند، این رنگ می‌تواند ظریف و سنتی یا مدرن و پیچیده باشد.

رنگ سیاه گزینه‌ی مناسبی برای وب سایت‌های کالای لوکس، مد، بازاریابی و لوازم آرایشی است. دقت کنید که استفاده بیش از حد از رنگ سیاه در یک وب سایت، می‌تواند حس معذب بودن، تهدید یا ترس را منتقل کند.

روانشناسی رنگ سفید در طراحی وب سایت

رنگ سفید نمایانگر مفاهیمی همچون خلوص، پاکیزگی، فضیلت، شادی، صداقت و ایمنی است. رنگ سفید، تقریبا برای همه‌ی ما، یادآور پزشک و پرستار است و دقیقا به همین جهت است که رنگ بسیار مناسبی برای وب سایت هایی است که در حوزه پزشکی فعالند.

همچنین، این رنگ، می‌تواند گزینه مناسبی برای وب سایت های علمی یا تکنولوژی‌های نوین باشد. ترکیب رنگ سفید با رنگ‌هایی مانند طلایی، نقره‌ای، سیاه یا خاکستری برای وب سایت ارائه‌ی کالاهای لوکس مناسب است.

از آنجاییکه اثرات استفاده از رنگ سفید تقریبا بر رنگ های دیگری در طراحی بستگی دارد که به همراه آن بکار می‌بریم، پس می‌توان اظهار داشت که این رنگ، به لحاظ تئوری برای هر نوع وب سایتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

13 + 10 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!