نکات آموزشی

انواع تجارت الکترونیک را بشناسیم!

انواع تجارت الکترونیک و وجود تنوع در مدلهای کسب و کار اینترنتی برای تجارتی که در آن فعالیت می‌کنند، آزادی عمل را به همراه خواهد داشت. این تنوع سبب همه گیر شدن کسب و کار اینترنتی در دنیای امروز شده تا جایی که انتظار می‌رود فروش اینترنتی از طریق فروشگاه آنلاین تا سال 2020 در حدود 78٪ افزایش یابد.

لازمه‌ی موفقیت در انواع تجارت الکترونیک داشتن دانش بازار، طرح جامع کسب و کاراینترنتی، تحقیق دقیق در خصوص محصولات و خدمات، برنامه بازاریابی کامل و ارائه خدمات پس از فروش مناسب است؛ اما یکی از بزرگترین موانع راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی عدم آشنایی با انواع آن است.

بسیاری از صاحبان کسب و کار ممکن است انواع تجارت الکترونیک را نشناسند و ندانند که چه گزینه هایی متناسب با مدل محصول یا خدمات برای آنها در دسترس است.

انواع تجارت الکترونیک

اگر می‌خواهید از میان انواع تجارت الکترونیک مدل مناسب با کسب و کار خود را انتخاب کنید، پیشنهاد می‌کنیم در مورد تمامی انواع آن، اطلاعات کسب کنید. در تجارت الکترونیک سه دسته اصلی دارید که باید قبل از شروع کسب و کار اینترنتی با آنها خود آشنا شوید.

طبقه بندی تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک شامل تمام بازارهای آنلاین و انواع فروشگاه اینترنتی است که خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می‌کنند. اینترنت برای پردازش تمام معاملات الکترونیکی موجود در یک فروشگاه آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از بهترین سایت سازهای فروشگاهی برای افزایش فروش و پیروزی بر رقبا، بسیار مهم است.

سایت ساز رایو با امکان راه اندازی فروشگاه اینترنتی و با استفاده از قالب های متنوع برای ساخت سایت یک سایت ساز آنلاین بسیار مناسب است.

اولین چیزی که باید در مورد آن فکر کنید، نوع معامله تجاری است که می‌خواهید انجام دهید؛ آیا کسب و کار شما B2B، B2C، C2C، یا C2B است؟

  • مدل B2C یا فروش کسب و کار به مصرف کننده که در آن تولید کننده محصول یا ارائه دهنده خدمات، مستقیما از طریق فروشگاه آنلاین خود با مصرف کننده نهایی در تماس است
  • B2B یا کسب و کار به کسب و کار که در این مدل دو شرکت برای فروش کالا با یکدیگر در تماس هستند.
  • C2B یا مصرف کننده به کسب و کار
  • C2C یا مصرف کننده به مصرف کننده

مدلهای کسب و کار تجارت الکترونیک

مهمترین نکته بعدی که در مورد آن باید فکر شود، این است که چگونه می‌خواهید محصولات و موجودی آنها را مدیریت کنید؟

دراپ شیپینگ= در این مدل در واقع فروشگاه آنلاین شما نقش یک واسط میان خریدار و فروشنده را خواهد داشت؛ این روش را از مدیریت موجودی، انبار و یا بسته بندی معاف می‌کند.

عمده فروشی و انبارداری= این روش در ابتدا نیاز به سرمایه گذاری فراوانی دارد؛ شما واسط بین تولید کننده و خردو فروش هستین و در این میان نیاز به مدیریت موجودی، پیگیری سفارشات مشتری، اطلاعات حمل و نقل و سرمایه گذاری در فضای انبار خود دارید.

برچسب سفید= در این روش شما محصولی پر طرفدار را که در بازار به فروش می‌رسد انتخاب می‌کنید و آن را با بسته بندی و ویژگی های مخصوص به خود برای فروش در فروشگاه آنلاین قرار می‌دهید.

مبتنی بر شراکت= در این مدل شما و شریک تجاری خود در یک جعبه مشترک به ارائه محصولات متفاوت می‌پردازید؛ این موضوع سبب افزایش فروش دو طرف شده اما نیاز به مطالعه ی دقیق برای انتخای ششریک مناسب خواهید داشت. مثلا ارائه یک جعبه متشکل از محصولات آرایشی مراقبت از مو و لوازم الکترونیکی مانند سشوار میتواند شراکت موفقی باشد.

مدل های محصول برای تجارت الکترونیک

  • تک محصولی= فروش تنها یک محصول
  • طبقه بندی تکی= فروش چند محصول در یک طبقه بندی
  • طبقه بندی چندگانه= فروش یک محصول در چند طبقه بندی
  • وابسته= فروش محصولات مکمل و وابسته به یکدیگر
  • ترکیبی= فروش ترکیبی متنوع از محصولات و طبقه بندی ها


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سیزده − 5 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!