ساخت وبطراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

نکات مهم در طراحی فوتر وب سایت

شما در زمان لود شدن یک وب سایت به چه بخش‌هایی توجه می‌کنید؟ زمانی که به دنبال اطلاعات از یک وب سایت هستید چطور؟ آیا به هدر آن توجه می‌کنید؟ آیا اسلایدر را بررسی می‌کنید؟ یا به فوتر سایت دقت می‌کنید؟ طبق یک آمار ساده از اطرافیان متوجه خواهید شد که پاورقی سایت، یکی از بخش‌های اصلی است که در برخورد اولیه کاربر با وب سایت بررسی می‌شود. به همین دلیل، طراحی فوتر وب سایت اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید به شکلی هوشمندانه نسبت به طراحی پاورقی سایت اطلاعات کسب کنید و برای طراحی فوتر وب سایت تمام خلاقیت‌تان را استفاده کنید. طراحی فوتر وب سایت تا حدی اهمیت دارد که قصد داریم در ادامه، به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم و نکات مهم در زمان طراحی آن را بررسی کنیم.

اگر شما نیز مشتاق هستید اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید، تا پایان همراه ما باشید تا نکات مهم طراحی فوتر وب سایت را بررسی کنیم.

فوتر سایت چیست؟

قبل از آن که توضیحات متعددی در خصوص نکات فوتر سایت ارائه کنیم، بهتر است بدانید که Footer سایت چیست.

ساختار هر وب سایت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. یکی از بخش های مشترک در تمامی صفحات وب سایت، هدر و فوتر آن است. هدر (Header) در ابتدایی‌ترین بخش سایت قرار دارد و فوتر نیز، پایانی‌ترین قسمت یک صفحه از سایت است.

اطلاعات موجود در فوتر سایت بسیار حیاتی است و معمولا لینک‌های مهم، اطلاعات تماس با ما و همچنین آدرس یا لینک صفحات مجازی مرتبط با وب سایت درج می‌شود. این اطلاعات در تمامی صفحات وب سایت لود می‌شود و دسترسی به آن، از طریق تمام صفحات وب سایت ممکن است.

چرا فوتر سایت اهمیت زیادی دارد؟

حتما برای‌تان جالب است که بدانید ضرورت و اهمیت پاورقی سایت چیست؟ وجود فوتر سایت موجب می‌شود تا کابران سریع‌ترین راه دسترسی به اطلاعات را داشته باشند. به همین دلیل، فوتر بالاترین میزان بازدید در وب سایت را دارد. توجه کاربران به قسمت فوتر سایت بسیار بالا است، همین موضوع موجب می‌شود تا امکان استفاده از این بخش به عنوان سایت مپ را داشته باشید و تمامی لینک‌های مهم را در آن قرار دهید.

نمونه طراحی فوتر با درنظر گرفتن اطلاعات تماس و راه های ارتباطی
نمونه طراحی فوتر با درنظر گرفتن اطلاعات تماس و راه های ارتباطی

لینک‌هایی که در فوتر قرار می‌گیرند، امکان دسترسی سریع به بخش‌های مختلف وب سایت را فراهم می‌کنند. همین موضوع موجب می‌شود تا صفحاتی که لینک آن‌ها در وب سایت درج شده است، خیلی سریع‌تر از سایر صفحات به بازدید بالا برسند و کاربران کنجکاوی بالاتری برای مشاهده محتوای آن داشته باشند. دسترسی فوری به لینک صفحات رسانه اجتماعی هر برند نیز، یکی از مزایای طراحی فوتر وب سایت است. قرار دادن نمادها و مجوزهای وب سایت در قسمت فوتر نیز، موجب جلب اعتماد کاربر می‌شود و گزینه مهمی در برندسازی است. پس با توجه به تمام این توضیحات می‌توان مدعی شد که فوتر سایت، بخش مهمی است که می‌توان به کمک آن، تاثیرات مستقیمی بر روی تقویت برند، سئو وب سایت و اعتبار آن نزد کاربران گذاشت. حتی در سایت ساز آنلاین نیز، شرایط برای دیزاین این بخش فراهم شده است.

نکات مهم در طراحی فوتر وب سایت که باید بدانید!

زمانی که بخشی از سایت تا این اندازه اهمیت دارد، قطعا باید به جزییات طراحی فوتر وب سایت و همچنین، محتوای آن اهمیت ویژه‌ای دهید. پاورقی سایت باید با بررسی نکات مهم، طراحی شود تا بازخوردی عالی و موفق داشته باشد. در ادامه به گزیده‌ای از این نکات اشاره می‌کنیم:

  • سادگی را درنظر داشته باشید. پاورقی سایت به عنوان یکی از قسمت‌های ثابت در تمامی صفحات قرار می‌گیرد، پس باید حتما سادگی در آن به بهترین شکل رعایت شده باشد.
  • نوشتن شعار تبلیغاتی، هدف برند یا دو جمله ساده و کاربردی در فوتر سایت می‌تواند اثرگذاری آن را افزایش دهد. پس حتما در زمان طراحی فوتر وب سایت به این نکته توجه کنید.
  • حتما لینک برخی صفحات مهم و کلیدی را در طراحی فوتر وب سایت قرار دهید تا بازدید آن‌ها افزایش یابد.
  • قرار دادن اطلاعات تماس با ما، برای کاربر بسیار اهمیت دارد. پس حتما در پاورقی سایت، اطلاعات تماس با خود را قرار دهید و شفاف بنویسید.
  • آیکون شبکه‌های اجتماعی شما و همچنین، لینک به آن‌ها موجب می‌شود تا افزایش تعامل زیادی مابین سایت و این لینک‌ها رخ دهد. پس حتما در طراحی فوتر وب سایت از آن استفاده کنید.
  • استفاده از یک باکس جستجو موجب می‌شود تا کاربر در هیچ صفحه ای دچار مشکل نشود و همه جا، شرایط را برای جستجو پیدا کردن صفحات مورد نظر مناسب احساس کند.
  • قراردادن لوگو نمادها و مجوزها موجب می‌شود تا کاربران گذری و بی‌اطلاع، نظرشان جلب شده و اعتمادسازی مطلوبی در ذهن‌شان خلق گردد.
  • حتما از فونت مناسب در فوتر وب سایت‌تان استفاده کنید تا کاربر بدون هر گونه مشکلی، امکان مشاهده و مطالعه محتوای درج شده در این قسمت را داشته باشد.
  • قراردادن لینک‌های پرکاربرد یا آخرین مطالب بلاگ، خبر یا پربازدیدترین آن‌ها نیز ایده مناسبی است که می‌توانید بر روی آن تمرکز داشته باشید.
  • سعی کنید دیزاین فوتر به گونه‌ای باشد که بخش بندی آن در ذهن مخاطب، حس و حالی از نظم را تداعی کند و پیدا کردن جزییات مدنظر، آسان باشد.

چرا باید لینک‌های مهم را در قسمت فوتر سایت قرار دهید؟

قرار دادن لینک های مهم در پاورقی سایت
قرار دادن لینک های مهم در پاورقی سایت

شاید تصور کنید که قرار دادن لینک‌های مهم در وب سایت آن هم در قسمتی مثل فوتر، ناقض قوانین ساده سازی این بخش است؛ اما جالب است بدانید که توجه کاربران به لینک‌های این قسمت، بسیار زیاد است. همین موضوع موجب شده است تا شما بدون هر گونه نگرانی، امکان استفاده از لینک صفحات مختلف وب سایت‌تان در قسمت فوتر را داشته باشید. آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد، چگونگی قرار دادن این لینک‌ها در طراحی فوتر وب سایت است. بخش بندی صحیح و جداسازی متناسب این لینک‌ها موجب می‌شود تا بدون دغدغه و نگرانی از شلوغی فوتر، اطلاعات مورد نیاز کاربر را ارائه کنید.

سوالات متداول

آیا طراحی فوتر بر روی سئو سایت اثرگذار است؟

رنکینگ موتورهای جستو و همچنین، سئو وب سایت، یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در طراحی سایت است. معمولا طراحی فوتر سایت می‌تواند بر روی اعتمادسازی کاربران، نظم ذهنی و سئو اثرگذار باشد؛ چرا که مدت زمان حضور کاربر در سایت افزایش می‌یابد و دسترسی به صفحات مختلف از طریق طراحی فوتر وب سایت فراهم می‌شود. مجموع این پارامترها سبب می‌شود تا فوتر بر روی سئو سایت اثرگذار باشد.

فاصله بین المان‌های فوتر باید چقدر باشد؟

شما باید متناسب با سایز و نوع فونت به کار رفته در فوتر، سایز مناسبی به عنوان فواصل مابین المان‌های فوتر در نظر داشته باشید. معمولا این فواصل به گونه‌ای است که یک بخش بندی صحیح اعمال شود و فضای یکپارچه این بخش نیز، دچار مشکل نگردد. با درک اهمیت فضای سفید در طراحی سایت می‌توانید دید بهتری در خصوص فواصل استاندارد کسب کنید.

آیا قرار دادن لینک عضویت در سایت برای فوتر مناسب است؟

بله، تمامی لینک‌های پرکاربرد که استفاده از آن‌ها احتمالا در مواجهه اولیه با وب سایت، در ذهن کاربر ایجاد می‌شوند، بسیار ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شانزده + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!