امنیت سایت

فضای ذخیره ‌سازی ابری

فضای ذخیره سازی ابری به طور کلی روش ساده‌ای را برای ذخیره و یا انتقال داده‌ها به شیوه‌ای امن ارائه می‌دهد و مزایای متعددی نسبت به سیستم‌های ذخیره‌سازی داخلی سنتی دارد. در این مطلب به موضوعاتی خواهیم پرداخت که برایمان روشن‌ می‌کنند فضای ذخیره ‌سازی ابری چیست، چگونه کار می‌کند و چه مزایای دارد؟ اگر به این موضوع علاقه‌مندید، مفتخریم که ما را تا انتهای این مطلب از مطالب صفحه سایت ساز آنلاین رایو همراهی کنید.

فضای ذخیره ‌سازی ابری چیست؟

فضای ذخیره ‌سازی ابری یا کلود استوریج (Cloud Storage) در قالب مدلی از ذخیره سازی داده‌های رایانه‌ای تعریف می‌شود که به کاربران (شرکت‌ها، سازمان‌ها، کسب‌و‌کارها و مصرف‌کنندگان) این امکان را می‌دهد که به وسیله این بستر، داده‌های کامپیوتری یا اطلاعات دیجیتالی مانند اسناد، عکس‌ها، فیلم‌ها و سایر فایل‌های رسانه‌‌ای مهم را به صورت آنلاین (از طریق اینترنت یا از طریق یک اتصال شبکه خصوصی) بر روی سرورهای مجازی یا ابری که توسط اشخاص ثالث و یا سرورهای داخلی میزبانی می‌شوند، ذخیره، نگهداری، اداره و مدیریت کنند. این شرایط به کاربران، اجازه می‌دهد در صورت نیاز بتوانند در هر زمانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند و به راحتی با کسانی که مجاز هستند، به اشتراک بگذارند. همچنین، امکان دسترسی به داده‌ها را از هر مکانی فراهم می‌کند. در حالت کلی ذخیره سازی ابری اساساً یک هارد دیسک مجازی است. علاوه‌بر این می‌توان از فضای ذخیره ‌سازی ابری برای آرشیو داده‌هایی استفاده کرد که به ذخیره‌سازی طولانی‌مدت نیاز دارند.

مزایایی فضای ذخیره ‌سازی ابری چیست؟

فضای ذخیره سازی ابری علاوه‌بر اینکه روشی برای ذخیره و یا انتقال داده‌ها به شیوه‌ای امن است، مزایای دیگری را نیز ارائه می‌دهد:

  • مقیاس‌پذیری سریع: مزیت اصلی ذخیره‌سازی ابری این است که توسط آن می‌توان منابع جدید را تنها با چند کلیک، آن هم بدون نیاز به زیرساخت‌های اضافی تهیه کرد. هنگامی که با افزایش بی‌سابقه حجم داده مواجه می‌شوید، این ویژگی به تداوم کسب‌و‌کار کمک می‌کند.
  • افزونگی برای پشتیبان‌گیری و یا ارائه راهی برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها به جهت تسهیل بازیابی: در واقع افزونگی داده‌ها در قالب تکرار همان داده‌ها در مکان‌های مختلف تعریف می‌شود که برای یک مکانیسم پشتیبان‌گیری مؤثر، ضروری است. ابر تضمین می‌کند که داده‌های شما در مکان‌های دور در صورت وقوع بلایای طبیعی، تصادف و یا حمله سایبری، ایمن نگه داشته شوند.
  • پشتیبانی از مدیریت از راه دور: فضای ذخیره‌ سازی ابری همچنین راه را برای مدیریت از راه دور توسط تیم‌های داخلی IT یا ارائه‌دهندگان خدمات مدیریت شده (MSP) هموار می‌سازد. آن‌ها می‌توانند بدون حضور در محل، عیب‌یابی کنند و حل مشکل را تسریع نمایند.
  • ارائه ظرفیت ذخیره سازی نامحدود: این قابلیت به این معنی است که داده‌های شما به یک مکان، محدود نمی‌شوند. ذینفعان مختلف می‌توانند از مکان و دستگاه مورد نظر خود به دارایی‌های ذخیره‌شده در ابر، بدون هیچ مشکلی برای دانلود یا نصب دسترسی داشته باشند.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌های طولانی‌مدت: در دراز مدت، ذخیره‌سازی ابری می‌تواند به میزان قابل‌توجهی در هزینه‌های مربوط به تجهیزات سخت‌افزاری، امکانات ذخیره‌سازی، منبع تغذیه و پرسنل صرفه‌جویی کند که مطمئناً با رشد سازمان شما چند برابر خواهد شد.
  • در دسترس بودن فضای ابری: فضای ابری در سه نوع خصوصی، عمومی و ترکیبی (High Availability) در دسترس هستند.

با انواع فضای ذخیره سازی ابری آشنا شوید!

ذخیره‌سازی ابری یک سیستم همه کاره است. برای تصمیم‌گیری اینکه بهترین فضای ذخیره ‌سازی ابری کدام است، کاربر باید ابتدا موارد استفاده خود را مشخص کند. بیایید به انواع مختلف راه‌حل‌های ذخیره‌سازی ابری نگاهی بیندازیم:

کلود استوریج یا فضای ذخیره سازی ابری
کلود استوریج یا فضای ذخیره سازی ابری

فضای ذخیره سازی ابری خصوصی (Private cloud storage)

ذخیره‌سازی ابری خصوصی به عنوان ذخیره‌سازی ابری سازمانی یا داخلی نیز شناخته می‌شود. داده‌ها در اینترانت شرکت یا سازمان مورد نظر ذخیره می‌شوند. این داده‌ها توسط فایروال خود شرکت محافظت می‌گردند. در واقع، فضای ذخیره سازی ابری خصوصی، یک گزینه عالی برای شرکت‌هایی است که مراکز داده گران‌قیمت دارند و می‌توانند حریم خصوصی داده‌ها را در داخل مدیریت کنند. مزیت اصلی ذخیره داده‌ها در یک ابر خصوصی این است که می‌تواند کنترلی کامل را به کاربر ارائه ‌دهد، اما یکی از مشکلات عمده این فضای ذخیره‌سازی، هزینه و تلاش برای نگهداری و بروزرسانی آن است، در عین اینکه مسئولیت مدیریت این فضای ذخیره سازی بر عهده شرکت میزبان می‌باشد.

ذخیره‌سازی ابری عمومی (Public cloud storage)

ذخیره‌سازی ابری عمومی به مدیریت کم‌تری نیاز دارد و و توسط کاربر یا شرکت و یا هر شخص دیگری که کاربر اجازه دهد، به صورت آنلاین قابل دسترسی است. این فضای ذخیره‌سازی به راحتی مقیاس‌پذیر، مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد است. در این فضا، کاربر یا شرکت نیازی به نگهداری سیستم ندارد، بلکه توسط ارائه‌دهندگان به روش‌های مختلفی میزبانی می‌شود. از این‌رو، شرایط بسیار کمی برای سفارشی کردن زمینه‌های امنیتی وجود دارد، زیرا برای همه کاربران مشترک است.

فضای ذخیره سازی ابری ترکیبی (Hybrid cloud storage)

ذخیره سازی ابری ترکیبی، از فضای ذخیره سازی ابری خصوصی و عمومی تشکیل شده است. این فضا، همانطور که از نامش پیداست، ترکیبی از بهترین‌های هر دو فضای ذخیره‌سازی را به کاربر ارائه می‌دهد. در این نوع فضای ذخیره‌سازی، علاوه‌بر اینکه داده‌ها را می‌توان در ابر خصوصی ذخیره کرد، عملیات پردازش اطلاعات را نیز می‌توان با کمک خدمات رایانش ابری به ابر عمومی اختصاص داد. فضای ذخیره سازی ابری هیبریدی یا ترکیبی، مقرون‌به‌صرفه است، در عین اینکه قابلیت سفارشی‌سازی آسان و افزایش کنترل و مدیریت فضا را نیز به کاربر ارائه می‌دهد.

نحوه عملکرد فضای ذخیره سازی ابری چگونه است؟

کلود استوریج تحت عنوان یک مرکز داده مجازی کار می‌کند که به کاربران و برنامه‌های کاربردی، زیرساخت ذخیره‌سازی مجازی را ارائه می‌دهد؛ ضمن اینکه می‌تواند یک معماری ذخیره سازی مجازی ارائه دهد که با توجه به نیازهای برنامه، مقیاس‌پذیر است. این امکان به طور کلی از طریق رابط برنامه‌نویسی کاربردی مبتنی بر وب (API) که از راه دور و از طریق تعامل با زیرساخت ذخیره سازی ابری داخلی پیاده سازی می‌شود، عمل می‌کند و برای نرم‌افزارهای ورودی-خروجی (I/O) در سیستم عامل و ماژول خواندن و نوشتن (R/W) اجرا می‌گردد. همچنین، از طریق سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) نیز قابل دسترسی است. این فضای ذخیره سازی شامل حداقل یک سرور داده است که کاربر می‌تواند از طریق اینترنت به آن متصل شود و فایل‌ها را به سرور داده ارسال کند. با این کار باعث ارسال پیام به صورت دستی یا خودکار از طریق اینترنت به چندین سرور می‌شود، بدین‌ترتیب است که می‌توان به داده‌های ذخیره‌شده از طریق یک رابط مبتنی بر وب دسترسی داشت.

برای اطمینان از نگهداری و در دسترس بودن داده‌ها، سیستم‌های ذخیره سازی ابری شامل تعداد زیادی سرور داده هستند تا اگر یک سرور نیاز به تعمیر و نگهداری داشته باشد یا به نحوی خراب شود، کاربر از این موضوع که داده‌ها به جای دیگری منتقل شده‌اند و همچنان در دسترس هستند، اطمینان حاصل کند.

امنیت فضای ذخیره سازی ابری چگونه تامین می‌شود؟

امروزه در عصر دیجیتال، توجه ویژه‌ای به کلود استوریج می‌شود؛ زیرا بسیاری از داده‌های شخصی حساس ما در فضای ابری ذخیره می‌شوند؛ حال چه به صورت داوطلبانه آن‌ها را در آنجا ذخیره کرده باشیم و چه شرکتی که با آن در حال تجارت هستیم تصمیم بگیرد آن‌ها را در آنجا ذخیره کند. بنابراین، به جرأت می‌گفت که امنیت کلود استوریج به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده است.

کاربران برایشان این سؤال پیش می‌آید که آیا اطلاعات آن‌ها ایمن است؟ در حقیقت افزایش نقض در داده‌ها نشان داده است که گاهی‌اوقات اینطور نیست! کاربران همچنین نگران این موضوع هستند که آیا داده‌هایی که در فضای ابری ذخیره کرده‌اند، در صورت نیاز قابل دسترسی هستند یا خیر.

ارائه‌دهندگان فضای ذخیره‌ سازی ابری معمولاً مسئول حفظ امنیت فیزیکی و در دسترس بودن داده‌ها هستند. برای مثال شرایط را برای استفاده از طرح‌های رمزگذاری‌شده به جهت اطمینان از محرمانه ماندن داده‌ها و عدم نفوذ به آن‌ها فراهم می‌کنند. فضای ذخیره ‌سازی ابری ارائه‌شده توسط شرکت در واقع می‌تواند امنیت را با دادن گزینه‌ای جایگزین برای استفاده از حساب‌های شخصی خود به جهت پشتیبان‌گیری و انتقال فایل‌هایی که به خارج از دفتر نیاز دارند، بهبود بخشد.

یک ارائه‌دهنده ذخیره‌سازی ابری معتبر، فایل‌های مشابه را در چندین مکان فیزیکی ذخیره می‌کند تا از هر گونه خطای انسانی، خرابی تجهیزات یا بلایای طبیعی جان سالم به در ببرد. این ارائه‌دهنده همچنین باید داده‌ها را به صورت ایمن ذخیره و انتقال دهد تا هیچ‌کس بدون اجازه به آن‌ها دسترسی پیدا نکند. برخی از کاربران همچنین ممکن است نیاز داشته باشند که داده‌هایشان به گونه‌ای ذخیره شود که فقط قابلیت خواندن داشته باشد، این یعنی تغییر نکنند. این ویژگی نیز از طریق کلود استوریج در دسترس است.

چگونه فضای ذخیره سازی ابری برای کسب و کارها مفید است؟

ارائه‌دهنده فضای ذخیره‌سازی ابری، تمام سخت‌افزار و نرم‌افزار لازم را در اختیار دارد و از آن نگهداری می‌کند. این فضا به کسب‌وکارهایی که به ذخیره‌سازی داده‌ها نیاز دارند، کمک می‌کند تا با حذف نیاز به زیرساخت‌های ذخیره‌سازی داده در محل کسب‌وکار، مقدار قابل‌توجهی در فضا و پول صرفه‌جویی کنند. خرید فضای ذخیره‌سازی ابری مداوم ممکن است هزینه‌بر باشد، اما می‌تواند در درازمدت به طور قابل‌توجهی از هزینه‌ها بکاهد.

علاوه‌بر این، کسب‌وکارها می‌توانند با تغییر نیازهای ذخیره‌سازیشان، میزان این فضای ذخیره‌سازی که به آن دسترسی دارند را افزایش یا کاهش دهند. این فضا همچنین، کارمندان را قادر می‌سازد تا با همکارانشان به راحتی، همکاری داشته باشند و از راه دور و خارج از ساعات کاری معمولی کار کنند. این در حالی است که با دادن امکان دسترسی به کارمندان مجاز، علاوه‌بر داشتن همکاری آن‌ها باهم، ارتباط بین اسناد نیز آسان می‌شود.

جنبه‌هایی که کسب‌وکارها باید در هنگام انتخاب ارائه‌دهنده ذخیره سازی ابری در نظر بگیرند:

  • فضای ذخیره‌سازی: مقدار داده‌‎ای که یک کسب‌و‌کار پردازش می‌کند، تعیین کننده نیاز آن به فضای ذخیره‌سازی است. یک سازمان کوچک که مثلاً دارای حدود 250 کارمند است، می‌تواند خدمات ذخیره سازی ابری عمومی را انتخاب کند که این فضا، بیش از 15 گیگابایت را به کارمندان ارائه می‌دهد.
  • نگهداری و زمان کار: نگهداری سرورهای ابری ضروری است؛ چرا که از امنیت داده‌های ذخیره‌شده اطمینان حاصل می‌شود. با این حال، احتمال رخداد مشکلات و خرابی‌هایی در شبکه وجود دارد که زمان آن در اکثر موارد غیرقابل پیش‌بینی است. بنابراین، درک درستی از نگهداری و زمان کار مورد نیاز ارائه‌دهندگان خدمات ابری، ضرورت محسوب می‌شود.
  • امنیت: اگر داده‌ها به خطر بیافتند، این فضای ذخیره سازی به عنوان یک نسخه پشتیبان، می‌تواند به صورت مفید عمل کند. با این حال، هیچ تضمینی وجود ندارد که ارائه‌دهندگان فضای ذخیره سازی ابری از تهدیدات امنیتی در امان باشند. بنابراین، درک اقدامات امنیتی موجود در ارائه‌دهنده ذخیره سازی ابری بسیار مهم تلقی می‌شود. دو عامل اصلی باید برای امنیت در نظر گرفته شود که شامل امنیت فیزیکی سرورهای ارائه‌دهنده فضای ابری و سطح رمزگذاری اعمال‌شده بر روی داده‌های ذخیره شده است.
  • سرعت: سرعت دانلود (بارگیری) از فضای ابری تأثیر عمده‌ای بر کسب‌و‌کارها و همینطور توانایی آن‌ها در پردازش داده‌های حیاتی دارد. اگر ارائه‌دهندگان این فضای ذخیره سازی سرعت دانلود را محدود کنند، بازیابی داده‌ها و همچنین اجرای برنامه‌ها به زمان بیشتری احتیاج دارد. بنابراین، سازمان‌ها باید قبل از خرید هر فضای ذخیره‌سازی، سرعت دانلود آن فضا را بسنجند.

مزیت وجود فضای ذخیره سازی ابری در سطح شخصی

اگر بخواهیم مزیت وجود این فضای ذخیره سازی را در سطح شخصی بررسی کنیم، باید بگوییم ذخیره‌سازی ابری به داده‌های تلفن همراه اجازه می‌دهد تا زندگی دیجیتالی را به روشی که امروز در آن زندگی می‌کنیم، امکان‌پذیر ‌سازد. بدون ابر، تلفن‌های هوشمند نمی‌توانند رابط این همه داده (اسناد مختلف) باشند. همچنین، استفاده از ابر به جهت ذخیره فایل‌ها نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر محیط زیست داشته باشد، زیرا مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

سخن آخر

حتی اگر ابر نقش اصلی در پردازش و ذخیره‌سازی داده‌ها داشته باشد، آینده آن به سرعت در حال تغییر است. این عبارت بدان معناست که امنیت داده‌ها یکی از نگرانی‌های اصلی در ذخیره‌سازی ابری محسوب می‌شود و در آینده، نقض انبوه داده‌ها یک نقطه نگرانی قوی برای مشاغلی خواهد بود که ذخیره‌سازی ابری را انتخاب کرده‌اند. با همه این تفاسیر امید بر آن است که این مقاله به شما در درک اصول ذخیره سازی ابری کمک کرده باشد.

سؤالات متداول

  • ذخیره سازی ابری چگونه کار می‌کند؟

وقتی کاربر فایل‌هایی را از طریق اینترنت به سرور داده ارسال می‌کند، فضای ذخیره‌ سازی ابری یک نسخه از آن را با استفاده از حداقل یک سرور داده متصل به اینترنت، ذخیره می‌کند. هنگامی که کاربر می‌خواهد این اطلاعات را بازیابی کند، از طریق یک رابط مبتنی بر وب به سرور داده دسترسی پیدا می‌کند. یا سرور یا فایل‌ها را برای کاربر ارسال می‌کند و یا به او اجازه می‌دهد مستقیماً بر روی سرور، به فایل‌ها دسترسی داشته باشد.

  • مزایای ذخیره سازی ابری چیست؟

فضای ذخیره‌سازی ابری به شما این امکان را می‌دهد که از هر مکانی، بدون اینکه نیازی به حمل یک هارد دیسک خارجی داشته باشید، به داده‌های خود دسترسی پیدا کنید. شما همچنین یک نسخه پشتیبان از اطلاعات و فایل‌های خود را در صورت بروز مشکل برای نسخه‌های ذخیره‌شده در رایانه خواهید داشت.

  • چند نمونه از ذخیره سازی ابری چیست؟

برخی از نمونه‌های رایج ذخیره‌سازی ابری Google Drive و ارائه‌دهندگان وب ایمیل (web email) مانند Gmail، Hotmail و Yahoo هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!