رتبه بندی و موتورهای جستجو

کاربردهای گوگل ترندز

کاربردهای گوگل ترندز چیست و در چه زمینه‌هایی می‌توان از آن استفاده کرد؟ اگر علاقمند به حوزه دیجیتال مارکتینگ هستید، مشاهده کلمات سرچ شده در گوگل و استفاده از ابزارهای جستجو در گوگل، حتماً برایتان جذاب خواهد بود. تعداد سرچ کلمات در گوگل، یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که با استفاده از آن می‌توان استراتژی‌های محتوا و ارتقای رتبه سایت را طراحی و پیاده‌سازی نمود.

شرکت گوگل در حوالی سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷، سرویس گوگل ترندز (Google Trends) را راه‌اندازی نمود. هر چند این سرویس در این مدت،‌ فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده است. گاهی این سرویس غیرفعال می‌شد و تا کنون نیز بارها تغییر نام داده است.

ابزارهای جستجو در گوگل، شاید مهم‌ترین ابزارهایی باشند که برای رشد و ارتقای سایت باید از آن‌ها استفاده کرد. آمار سرچ کلمات در گوگل، تعداد سرچ کلمات در گوگل و دیگر کاربردهای گوگل ترندز، بسیار مورد استفاده وب‌مسترها و کاربران قرار گرفته است.

در این مقاله، به بررسی کاربردهای گوگل ترندز، به عنوان ابزاری برای بررسی تعداد سرچ کلمات در گوگل می‌پردازیم.

اما پیش از این که به کاربردهای گوگل ترندز و معرفی ابزارهای جستجو در گوگل برسیم، بهتر است ببینیم که منظور از ترند در عبارت گوگل ترندز چیست؟

منظور از ترند در عبارت Google Trends چیست؟

واژه Trend در معادل فارسی آن، به معنای روند است. بنابراین، هنگامی که صحبت از ترند می‌کنیم، منظور این است که آمار و اطلاعاتی که در لحظه جاری است، برایمان مهم نیست و چیزی که مد نظر ماست، روند تغییرات است. با استناد به این توضیح، از طریق این سرویس از شرکت گوگل قادر خواهیم بود، روند جستجوی واژه‌های مختلف و متفاوت در موتور جستجوی گوگل را مشاهده کرده و آن‌ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.

برای مثال، نموداری که در زیر مشاهده می‌کنید، تعداد سرچ کلمات در گوگل بر اساس واژه «کنکور» است. همانطور که مشاهده می‌کنید، در سال‌های اخیر، این نمودار نشان می‌دهد که در بازه‌های زمانی متفاوت، آمار سرچ کلمات در گوگل به صورت تناوبی کاهش و افزایش یافته است!

حال ببینیم که نقش گوگل ترندز در ابزارهای جستجو در گوگل چیست و اصلاً گوگل ترندز قرار است چه کمکی به ما کند؟ همچنین، به کاربردهای گوگل ترندز و نقش آمار سرچ کلمات در گوگل نیز خواهیم پرداخت.

گوگل ترندز چیست؟

گوگل ترندز، از ابزارهای جستجو در گوگل است که آمار سرچ کلمات در گوگل را به کاربران نشان می‌دهد. مشاهده کلمات سرچ شده در گوگل، از کاربردهای گوگل ترندز است. یکی از مهم‌ترین کاربردهای گوگل ترندز، امکان مقایسه محبوبیت بین کلیدواژه‌ها یا مسائل مهم روز جهان است. این مورد از کاربردهای گوگل ترندز، همان چیزی است که از نام این مورد از ابزارهای جستجو در گوگل بر‌می‌آید.

ابزارهای جستجو در گوگل با امکانات مختلفی که در اختیار کاربران قرار داده است، به آنان این اجازه را می‌دهد که کلیدواژه‌های مختلف را در طول زمان ارزیابی کرده و با مشاهده کلمات سرچ شده در گوگل، دید بهتری برای اتخاذ کلمه کلیدی مناسب داشته باشند.

مشاهده کلمات سرچ شده در گوگل، یکی از ابزارهای مهم برای بهبود سئو و بهینه سازی سایت نیز به حساب می‌آید. بنابراین، در سفارش تولید محتوا دقت کنید که از کاربردهای گوگل ترندز در این کار غفلت نشده باشد.

مزایای گوگل ترندز چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، کاربردهای گوگل ترندز فراوانند و مزیت‌های زیادی برای آن تعریف شده است. در فهرست زیر می‌توانید تعدادی از مزایا و کاربردهای گوگل ترندز را مشاهده نمائید.

  • درک صحیح‌تر و بهتر مخاطبان با توجه به کلمات کلیدی که بیشترین جذابیت را در موتورهای جستجو داشته باشد.
  • مقایسه یا Compare کردن دو کلمه کلیدی که کاربردهای فراوانی در شروع کسب و کارهای اینترنتی دارد.
  • شناخت و تحلیل بهتر رقبا و به دست آوردن نکات و مزیت‌های رقابتی برای پیشی گرفتن و سبقت از آنان
  • بهبود سئوی سایت و بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت به طوری که باعث رفع بهتر نیازهای کاربران شود.
  • انتخاب صحیح کلمات کلیدی با مشاهده کلمات سرچ شده در گوگل
  • بهبود سئوی محلی سایت با در نظر گرفتن آمار سرچ کلمات در گوگل به تفکیک منطقه‌ای

چگونه می‌توان از گوگل ترندز استفاده کرد؟

حال که با مزایای گوگل ترندز آشنا شدیم، لازم است به نحوه استفاده از این ابزار و مشاهده کلمات سرچ شده در گوگل بپردازیم. نکته خوبی که در این خصوص وجود دارد، این است که استفاده کردن از گوگل ترندز، بسیار ساده و آسان بوده و در ادامه درخواهید یافت که تنها با چند کلیک قادر به انجام این کار خواهید بود. همچنین، خبر خوبی هم که وجود دارد، این است که استفاده از این سرویس گوگل رایگان بوده و شما فقط با داشتن یک آدرس ایمیل قادر به استفاده از تمامی امکانات این ابزار خواهید بود.

برای استفاده از سرویس گوگل ترندز، ابتدا به سایت گوگل ترندز مراجعه نمائید. با وارد شدن به وب‌سایت گوگل ترندز، با صفحه‌ای مطابق تصویر زیر روبرو خواهید شد.

در تصویر بالا و در پائین فیلد جستجو، مثال‌هایی از کلمات کلیدی را به شما نشان خواهد داد. این اطلاعات می‌تواند بر اساس جستجوهای انجام شده در کل قاره‌ها یا جستجو در کشوری خاص به شما نشان داده شود. استفاده از سرویس گوگل ترندز در تمامی حوزه‌ها کاربرد داشته و می‌توان از آن در جهت توسعه کسب و کار و پیشرفت وب‌سایت‌های شخصی نیز استفاده کرد.

·        بخش اول از کاربردهای گوگل ترندز

با ورود به سایت گوگل ترندز، تنها کافیست در نوار آدرسی که در بالای صفحه وجود دارد، کلمه‌ای را سرچ کنید. به عنوان مثال، ما کلمه «المپیک» را در گوگل ترندز جستجو کرده‌ایم که نتایج زیر از آن حاصل شده است.

در تصویر فوق، بخش‌های مختلف ابزار گوگل ترندز را مشاهده می‌کنید. نموداری که نشان داده شده، میزان محبوبیت کلمه کلیدی مورد نظر را از بازه زمانی ۲۰۰۴ تا کنون نشان داده است. بخش‌هایی که در تصویر مشخص شده‌اند، هر کدام بیانگر مفاهیم زیر هستند:

۱. کلید واژه‌ای که ابتدا جستجو کرده‌ بودید را نشان می‌دهد.

۲. در بخش Compare می‌توان کلیدواژه دیگری را برای مقایسه با کلیدواژه اولیه روی نمودار انتخاب کرد.

۳. منوی داشبود ابزار گوگل ترندز

۴. به اشتراک گذاشتن لینک جستجوی مورد نظر در شبکه‌های اجتماعی

۵. فرستادن بازخورد یا نظر درباره مشکلات احتمالی به بخش پشتیبانی گوگل

۶. دسترسی به دیگر اپلیکیشن‌ها و ابزارهای شرکت گوگل

۷. حساب گوگلی که در حال حاضر با آن وارد سایت شده‌اید.

۸. انتخاب نمودن کشوری که می‌خواهید میزان محبوبیت کلمه کلیدی مورد نظر را در آن بسنجید. قابل توجه است که کشور ایران جزء فهرست تحریم‌های گوگل ترندز نبوده و امکان استفاده از آن برای کاربران ایرانی نیز وجود دارد.

۹. تعیین کردن بازه زمانی مورد نظر برای بررسی محبوبیت کلمه کلیدی

۱۰. دسته بندی مورد نظر برای کلیدواژه‌ای که مد نظر شماست.

۱۱. تعیین کردن نوع جستجو. این بخش می‌تواند شامل جستجو تصاویر، اخبار، خریدها یا کانال‌هایی مثل یوتیوب باشد.

۱۲. نمودار میزان محبوبیت کلمه کلیدی مورد نظر و میزان علاقه کاربران به آن در بازه زمانی مشخص شده.

۱۳. دریافت فایل اطلاعات و دانلود آن

۱۴. کد پیاده سازی کردن در سایت

۱۵. به اشتراک گذاشتن نتیجه‌های حاصل از این جستجو

·        بخش دوم آمار سرچ کلمات در گوگل

در بخش دومی که آمار سرچ کلمات در گوگل نشان می‌دهد، می‌توان میزان محبوبیت کلمه کلیدی مورد نظر را به تفکیک منطقه جغرافیایی مشاهده کرد. این بخش نیز دارای قسمت‌های مختلفی است که توضیحات آن را می‌توانید در ادامه بخوانید.

۱. منطقه جغرافیایی کلی که میزان محبوبیت کلمه کلیدی را در آن نشان داده است.

۲. نقشه میزان محبوبیت و علاقمندی کاربران به کلیدواژه مورد نظر. هر چه رنگ مناطق مختلفی که نشان داده است، پررنگ‌تر باشد، نشان از این دارد که کلمه کلیدی مورد نظر در آن منطقه، دارای محبوبیت بیشتری است. همچنین، با نگه داشتن موس روی هر کدام از این مناطق، عددی که نشان‌دهنده میزان محبوبیت آن است را نیز خواهید دید.

۳. این بخش نشان‌دهنده اطلاعات مرتبط با هر شهر است.

۴. دریافت اطلاعات دریافت‌شده از گوگل ترندز

۵. دریافت کردن کد پیاده‌سازی اطلاعات روی وب‌سایت

۶. به اشتراک گذاشتن نتایج حاصله در شبکه‌های اجتماعی

۷. با کلیک کردن روی این فلش، وارد ادامه لیست و نتایج حاصل از جستجو خواهید شد که مطابق با تصویر زیر می‌باشد.

·        بخش سوم از نتایج جستجو شده در ابزار گوگل ترندز

در آخرین بخش از اطلاعاتی که گوگل ترندز به شما می‌دهد، می‌توانید موارد بالا را مشاهده نمائید. این اطلاعات به شرح زیر هستند:

۱. بخش Related Topic نشان‌دهنده موضوعات مرتبط با کلمه کلیدی سرچ شده که همراه با آن جستجو می‌شوند، می‌باشد.

۲. در این بخش خواهید توانست با انتخاب کردن گزینه Rising، موضوعاتی که بیشتر در حال رشد هستند را مشاهده کنید. همچنین، گزینه Top نشان‌دهنده موضوعاتی است که بیشترین جستجو را داشته‌اند.

۳. بخش Related Queries کلیدواژه‌هایی را نشان می‌دهد که مرتبط با کلیدواژه‌ سرچ شده توسط شما هستند.

۴. فلش‌هایی که در پائین صفحه جایگذاری شده‌اند، ادامه هر کدام از فهرست‌ها را به شما نشان خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده + سیزده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!