طراحی تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری

رابط کاربری چیست و چه تاثیری در طراحی سایت دارد؟

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری (User Interface) یا واسط کاربری، کلمه ای است که بارها ممکن است آن را شنیده باشید و یا اگر به قسمت درخواست همکاری برخی از شرکت ها توجه کرده باشید، نیاز به متخصص UI درج شده است. قطعا تاکنون شما سایت‌های متفاوتی با ظاهرهای مختلفی مشاهده کرده‌اید. با برخی از آنها ارتباط خوبی برقرار کرده‌اید و به راحتی با آن نرم افزار یا اپلیکیشن کار کرده‌اید، اما ممکن است استفاده از بعضی سایت ها برایتان گیج‌کننده بوده باشد. اکثر این موارد مرتبط به بحث رابط کاربری و تجربه کاربری می‌باشد. واسط کاربری در حقیقت، همان ظاهر سایت است که ارتباط انسان با نرم افزار و سایت و اپلیکیشن را میسر می‎سازد.

طراح رابط کاربری کیست؟

طراح رابط کاربری که به آن UI Designer هم گفته می‌شود، صفحاتی را طراحی می‌کند که کاربر بتواند از طریق آن با کامپیوتر و نرم افزار‌ها ارتباط برقرار کند؛ زیرا کاربر کدهای برنامه را نمی‌بیند و فقط از طریق اجزا و کامپوننت هایی (دکمه ها، کادرها، آیکون ها و تصاویر) که توسط طراح رابط کاربری در صفحه قرار داده شده، اطلاعات موردنیاز را وارد کرده و اطلاعات خروجی دریافت و یا از اطلاعات موجود استفاده می‌کنند.

طراح رابط کاربری می‌بایست چیزی را طراحی نماید که از نظر ظاهری (رنگ، لوگو، تایپوگرافی، عکس ها و دیگر اجزای بصری) کاملا کاربرپسند باشد.

یکی دیگر از وظایف طراح رابط کاربری، در نظر گرفتن تمامی محدودیت های برنامه نویسان سمت سرور و در نظر گرفتن مسائلی مانند زمان بارگذاری صفحات وب سایت می‌باشد.

تجربه کاربری در مقایسه با رابط کاربری

تجربه کاربری در حقیقت تمام جنبه های ارتباط کاربر با برنامه های نرم افزاری، وب سایت و اپلیکیشن های موبایل را پوشش می‌دهد. به طراح تجربه کاربری، UX Designer گفته می‌شود.

با یک مثال ساده موضوع را تشریح خواهیم کرد؛

همانطور که می‌دانید واسط کاربری گوگل، بسیار ساده طراحی شده است و به غیر از لوگوی گوگل و کادر جستجو و 2 عدد دکمه، چیز دیگری که باعث گیج شدن کاربر باشد، ندارد.

موتور جستجوی گوگل در کنار UI ساده‌ای که دارد، UX بسیار خوبی نیز دارد؛ زیرا به محض تایپ کلمه مرتبط‌، هزاران مطلب در کسری از ثانیه به کاربر نمایش داده می‌شود و همین امر نشانگر تجربه کاربری خوب است.

تجربه کاربری در حقیقت نحوه تعامل کاربر (راحتی دسترسی به امکانات و اطلاعات) با رابط کاربری برنامه‌ی شما را نشان می‌دهد.

بنابراین، برای طراح تجربه کاربری این موضوع بسیار حائز اهمیت است که کاربر در زمان کار با واسط کاربری محصولات شما چه حسی را تجربه خواهد کرد.

با توجه به این موضوع، طراح تجربه کاربری، در طراحی سایت، همیشه باید حواسش به خواسته های مخاطب باشد و بداند که مخاطب به دنبال چه چیزی است و از چه طریقی می‌تواند بهترین پاسخ را به نیاز مشتری و مخاطب بدهد.

در ساخت سایت و طراحی تجربه کاربری می‌بایست بحث بهینه سازی سایت (SEO) و قوانین موتورهای جستجو مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا در بازاریابی اینترنتی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

تأثیر رابط کاربری و تجربه کاربری در سایت سازها

همانطور که می‌دانید سایت ساز های آنلاین و آفلاین بسیاری برای راحتی عموم مردم و کاهش هزینه های ساخت وب سایت به وجود آمده است.

بهترین سایت ساز ها از طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری خوبی برخوردار هستند، پس محیطی کاربرپسند دارند.

کار کردن با این سایت ساز ها بسیار راحت است و ابزارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که حس خوبی را به کاربر در زمان استفاده از این سایت ساز القا می‌کند.

نتیجه‌گیری

از تمامی موارد ذکر شده می‌توانیم نتیجه بگیریم که UI بخشی از UX است و هرکدام دارای هویتی جداگانه هستند و به هیچ عنوان مفهوم یکسانی ندارند.

طراحان وب سایت‌ (طراح تجربه کاربری UX Designer و طراح رابط کاربری UI Designer) می‌بایست علاوه بر زیبایی نرم افزار یا سایت، مواردی مانند هیجان، احساسات کاربر، پاسخ های روانی و … را لحاظ نمایند تا کاربر حین استفاده از وب سایت، اپلیکیشن و یا نرم افزار، ارتباطی دو طرفه با آن محصول برقرار نماید.

طراح رابط کاربری و طراح تجربه کاربری، هر دو می‌بایست به مفاهیم مرتبط به یکدیگر آشنایی داشته و با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − ده =

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonبرای خرید رایو تماس بگیرید!